Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Elleveåring på ti timers togtur alene

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-03-13, 10:56   #141
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Elleveåring på ti timers togtur alene

Opprinnelig lagt inn av Minerva, her.

Wow! Noen ganger tenker jeg at dere må da ha enormt rolige, og tålmodige barn? En slik tur uten tekniske dupeditter - blir det ikke NOE mas, altså? Vi kjører av og til 6-7timers turer med ungene, og pøser på film, DSog Ipad for å få tida til å gå, og for å overleve. En motorvei man har kjørt mange ganger før er ikke en opplevelse, det er transport. Kjører man småveier for å oppleve et annet land er det selvfølgelig noe annet.

Nei, det blir ikke noe mas. De er sikkert tålmodige, men jeg tror ikke de er enestående i sin klasse og tror mange andre barn også hadde kost seg på en sånn tur dersom de ikke var vant til dippedutter. De har bøker de leser i innimellom (de to eldste) og vi hører en del på lydbøker. Ellers snakker vi sammen, ser ut av vinduet, kommenterer det vi ser, osv. Det er fantastisk fin familietid, og det er selvsagt grunnen til at vi gjør det hvert år. Hadde det bare blitt mas og kjas, hadde vi heller tatt fly.

Vi kjører halvt om halvt motorvei og småveier. Ungene ser fram til turen hele året - foreløpig. Vi får se når de blir tenåringer.

Gammel 29-03-13, 11:25   #142
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Bøker er helt akseptert tidsfordriv på reiser men ikke iPad? Sorry men jeg må bare innrømme at jeg synes det er festlig med smakspoliti på hva som er godkjent underholdning eller ei på lange reiser. Min 9 åring leser jo bøker på iPad, og hører på lydbøker og podcaster på den også.

Mister man mer av opplevelsen det er å reise ved å lese på brett versus bøker?

Gammel 29-03-13, 11:30   #143
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lurte på det samme som Lisa, men får virkelig ikke med seg noe mer av det utenfor om man leser en bok eller spiller Angry Birds.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-13, 11:47   #144
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min tiåring har dysleksi og klarer ikke lese godt nok til å ha glede av det på egen hånd. I stedet hører hun lydbok - på iPhonen. Vi har akkurat kjørt i ni timer for å komme til påskedestinasjonen, og da hørte vi Harry Potter hele familien, og ungene spilte tidvis Minecraft.

Jeg er enig med Lisa: jeg ser ikke helt den store forskjellen mellom en bok og en smarttelefon på reise. Og selvsagt kan man ha det hyggelig sammen som familie selv om man har elektronikk med seg i bilen. Tiåringen og jeg spilte for eksempel Wordfeud sammen store deler av reisen.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-13, 11:51   #145
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå måtte jeg knegge litt, av tanken på meg selv da jeg var ti år gammel, med nesa i en bok i bilen, ropende "Jeg vil ikke se på en masse kjedelig stein (Stonehenge, red.anm.). Jeg vil sitte i bilen og lese ferdig boken min!" True story!

Gammel 29-03-13, 11:52   #146
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Bøker er helt akseptert tidsfordriv på reiser men ikke iPad? Sorry men jeg må bare innrømme at jeg synes det er festlig med smakspoliti på hva som er godkjent underholdning eller ei på lange reiser. Min 9 åring leser jo bøker på iPad, og hører på lydbøker og podcaster på den også.

Mister man mer av opplevelsen det er å reise ved å lese på brett versus bøker?

Ja, man mister opplevelsen hvis man ikke kan reise med tog fordi det ikke er garantert strømuttak ved plassen.

Barna mine er (dessverre) også mer hektet på elektronikk enn på bøker, derfor ville opplevelsen av felles tur vært mye mindre med elektronikk i baksetet.

Gammel 29-03-13, 11:55   #147
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er enig i at en fint kan ha det hyggelig med elektronikk i bilen, og ser absolutt nytten av spill og underholdning på lange bil- og togturer. Mitt poeng av igrunnen bare at det fortsatt GÅR AN å være på tur uten det, og at jeg begrenser det fordi jeg syns det kan være usosialt og for oppslukende. De får jo ikke lov å spille ti timer i strekk hjemme, så bare det at en befinner seg i bilen er ikke grunn nok til at det ikke er noen begrensninger.

Elleveåringen leser veldig mye og blir ikke kvalm av å lese i bilen, så han kan gjerne lese ut flere bøker på en lang tur. Jeg har ikke like mye begrensninger på lesing som på spill.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-13, 12:01   #148
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Ja, man mister opplevelsen hvis man ikke kan reise med tog fordi det ikke er garantert strømuttak ved plassen.

Jeg sa ikke "kan ikke". Jeg sa "vil ikke". Stor forskjell.

Gammel 29-03-13, 12:02   #149
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Poden blir kvalm når han leser i bil, så det får han ikke lov til. Han får spille og høre på musikk for det blir han ikke kvalm av. Når jeg kjører 9 t alene med han , så orker ikke jeg å underholde han store deler av tiden hvertfall. Nå har han ikke hatt spill med siste to gangene,etter 4 t begynner han å kjede seg å mase. Jeg husker selv hvor ufattelig kjedelig det var å sitte i baksetet på lange turer uten noe å gjøre.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-13, 12:19   #150
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg sa ikke "kan ikke". Jeg sa "vil ikke". Stor forskjell.

Det er stor forskjell. Jeg håper og ønsker at barna mine når de blir voksne både vil og kan reise på turer uten å stikke nesa ned i noe elektronisk, men jeg er slett ikke sikker. Jeg merker det selv også, dersom jeg har med meg noe elektronisk blir det fort til at jeg blir oppslukt av det og ikke får med meg så mye utenfor vinduet. Derfor dropper jeg det - både for meg selv og for barna.

For barna mine er det helt klart et pluss med masse tid til å snakke sammen og med oss. I hverdagen er de ofte forskjellige steder, det er lekser, aktiviteter, venner, skole, barnehage, osv - så tid til å sitte ned, (kjede seg litt), finne interesse i søsknene sine og bare være sammen er verdifullt - for familien vår.

Gammel 29-03-13, 12:52   #151
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Barna mine er (dessverre) også mer hektet på elektronikk enn på bøker, derfor ville opplevelsen av felles tur vært mye mindre med elektronikk i baksetet.

Du snakker som om det er et skille mellom elektronikk og bøker, det er jo ikke det. Det er et skille mellom digital- og papirversjon. Og hvor plasserer du lydbøkene dere hører på i bilen? Er det elektronikk? Avhenger det av hva dere hører lydbøkene på?

Gammel 29-03-13, 12:58   #152
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Du snakker som om det er et skille mellom elektronikk og bøker, det er jo ikke det. Det er et skille mellom digital- og papirversjon. Og hvor plasserer du lydbøkene dere hører på i bilen? Er det elektronikk? Avhenger det av hva dere hører lydbøkene på?

Det er et stort skille mellom elektronikk og bøker for mine barn. De blir mye mer hektet på elektronikk, og de velger ikke å lese bøker på de elektroniske dingsene, de velger å spille spill.

Lydbøker er elektronikk, men å høre lydbok blir en felles opplevelse for familien og skaper samhold, det gjør ikke individuelle spill.

Slik fungerer det for oss, jeg er fullt klar over at andre barn ikke blir like hektet på spill som våre barn blir. (Men det er nok mange i samme bås som mine, jeg observerer det på skolen at mange blir veldig mye mer hektet på elektroniske ting (spill) enn på bøker.)

Gammel 29-03-13, 13:02   #153
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Er det ikke innafor med iPad fordi det er elektronisk altså? Hva med Kindle? Eller man sitte med nesa i en papirbasert bok for at underholdningen skal være verdig nok?

Gammel 29-03-13, 13:04   #154
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Ok, ser jeg muligens har misforstått deg noe, oslo78. Trodde du snakket mer generelt.

Gammel 29-03-13, 13:07   #155
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Bille, her.

Er det ikke innafor med iPad fordi det er elektronisk altså? Hva med Kindle? Eller man sitte med nesa i en papirbasert bok for at underholdningen skal være verdig nok?

Kindle er jo like bra som papirbasert bok selvsagt (bortsett fra at man må ha strømuttak for å bruke den i lengden selvsagt - det gjør det jo litt vanskeligere på stranda og på tog og sånn), men barna mine velger ikke Kindle dersom de har tilgang til elektronikk. De velger spill. For å gjøre det enkelt, har vi derfor ikke med oss elektroniske ting, og barna våre faller bedre til ro når de vet at elektroniske spill ikke er en option.

Det er ikke noen hemmelighet at jeg ikke synes det er så lurt at mange barn aldri kjeder seg eller lærer å underholde seg selv i dagens samfunn. Derfor er det et prioritert mål at mine barn ikke skal ha tilgang til elektronikk alle dager i året. Vi er jo også tre uker i Spania uten elektronikk med oss, og det er utrolig hvor kreative de blir og hvilket samspill de utvikler seg imellom når ingen av dem tenker på at de har lyst til å spille data. Spesielt for Storebror er den perioden veldig bra, han er fryktelig glad i spilling når han er hjemme og må begrenses en god del.

Gammel 29-03-13, 13:08   #156
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

(Men det er nok mange i samme bås som mine, jeg observerer det på skolen at mange blir veldig mye mer hektet på elektroniske ting (spill) enn på bøker.)

Det er begrepsbruken din jeg reagerer på. Hvis du hadde skrevet at mange blir mer hektet på spill enn bøker, så er jeg enig med deg, men du setter likhetstegn mellom elektroniske ting og spill, og setter det i motsetning til bøker, og det blir i beste fall upresist og i verste fall helt feil.

Gammel 29-03-13, 13:11   #157
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Det er begrepsbruken din jeg reagerer på. Hvis du hadde skrevet at mange blir mer hektet på spill enn bøker, så er jeg enig med deg, men du setter likhetstegn mellom elektroniske ting og spill, og setter det i motsetning til bøker, og det blir i beste fall upresist og i verste fall helt feil.

Kindle er like bra som papirbok for meg. Eller ikke for meg, jeg blir sliten av å lese på skjerm, men det spiller ingen rolle for meg hvordan andre folk leser bøker. Litteratur er veldig viktig for meg, så hvordan den "fortæres" spiller ingen rolle. Jeg har ikke observert noen bli hektet på Kindle, det var derfor jeg skrev spill i parantes. Det er det jeg har erfaring med at hekter.

Gammel 29-03-13, 13:17   #158
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Men hva med slike unger som det jeg var da, som ble totalt og fullstendig oppslukt av bøker. Er det ok i din bok?

Gammel 29-03-13, 13:20   #159
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå er ikke jeg OSlo78, men i min verden er det veldig stor forskjell på å være oppslukt av en bok og på å være oppslukt av å spille angry birds.
Forskjellen er så stor at jeg vet ikke om jeg engang greier å forklare det.
Men jeg er sær. Jeg har barn som ikke spiller.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-13, 13:21   #160
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Men hva med slike unger som det jeg var da, som ble totalt og fullstendig oppslukt av bøker. Er det ok i din bok?

Det høres jo fantastisk ut. Jeg var et slikt barn selv, men jeg fikk ikke lov til å lese hele bilturen likevel. Det er jeg glad for, for jeg husker mye fint fra turene våre til Sverige som jeg ikke hadde fått med meg hvis jeg satt med nesa i ei bok. Barna mine hadde heller ikke fått lese hele veien til Spania dersom de hadde ønsket det - det er så mye fint å se på og vi vil gjerne snakke med dem om det vi ser og ikke minst at de skal huske noe av turen etterpå.

Hadde jeg måttet velge, hadde jeg definitivt foretrukket ei bok enn Angry Birds som Floksa skriver om. Bøker gir i hvert fall utbytte - selv om de ikke får noe ut av det vi kjører forbi - det gjør i mitt hodet definitivt ikke Angry Birds for ørtifjørtende gang.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:12.