|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#141 |
Er frisk!
|
![]() Sv: Elleveåring på ti timers togtur alene
Nei, det blir ikke noe mas. De er sikkert tålmodige, men jeg tror ikke de er enestående i sin klasse og tror mange andre barn også hadde kost seg på en sånn tur dersom de ikke var vant til dippedutter. De har bøker de leser i innimellom (de to eldste) og vi hører en del på lydbøker. Ellers snakker vi sammen, ser ut av vinduet, kommenterer det vi ser, osv. Det er fantastisk fin familietid, og det er selvsagt grunnen til at vi gjør det hvert år. Hadde det bare blitt mas og kjas, hadde vi heller tatt fly.
![]() |
#142 |
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Elleveåring på ti timers togtur aleneBøker er helt akseptert tidsfordriv på reiser men ikke iPad? Sorry men jeg må bare innrømme at jeg synes det er festlig med smakspoliti på hva som er godkjent underholdning eller ei på lange reiser. Min 9 åring leser jo bøker på iPad, og hører på lydbøker og podcaster på den også.
![]() |
#143 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Elleveåring på ti timers togtur aleneJeg lurte på det samme som Lisa, men får virkelig ikke med seg noe mer av det utenfor om man leser en bok eller spiller Angry Birds.
![]() |
![]() |
#144 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Elleveåring på ti timers togtur aleneMin tiåring har dysleksi og klarer ikke lese godt nok til å ha glede av det på egen hånd. I stedet hører hun lydbok - på iPhonen. Vi har akkurat kjørt i ni timer for å komme til påskedestinasjonen, og da hørte vi Harry Potter hele familien, og ungene spilte tidvis Minecraft. |
![]() |
![]() |
![]() |
#145 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Elleveåring på ti timers togtur aleneNå måtte jeg knegge litt, av tanken på meg selv da jeg var ti år gammel, med nesa i en bok i bilen, ropende "Jeg vil ikke se på en masse kjedelig stein (Stonehenge, red.anm.). Jeg vil sitte i bilen og lese ferdig boken min!" True story! |
![]() |
![]() |
![]() |
#146 |
Er frisk!
|
Ja, man mister opplevelsen hvis man ikke kan reise med tog fordi det ikke er garantert strømuttak ved plassen.
![]() |
#147 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Elleveåring på ti timers togtur aleneJeg er enig i at en fint kan ha det hyggelig med elektronikk i bilen, og ser absolutt nytten av spill og underholdning på lange bil- og togturer. Mitt poeng av igrunnen bare at det fortsatt GÅR AN å være på tur uten det, og at jeg begrenser det fordi jeg syns det kan være usosialt og for oppslukende. De får jo ikke lov å spille ti timer i strekk hjemme, så bare det at en befinner seg i bilen er ikke grunn nok til at det ikke er noen begrensninger. |
![]() |
![]() |
![]() |
#149 |
Drømmer
|
![]() Sv: Elleveåring på ti timers togtur alenePoden blir kvalm når han leser i bil, så det får han ikke lov til. Han får spille og høre på musikk for det blir han ikke kvalm av. Når jeg kjører 9 t alene med han , så orker ikke jeg å underholde han store deler av tiden hvertfall. Nå har han ikke hatt spill med siste to gangene,etter 4 t begynner han å kjede seg å mase. Jeg husker selv hvor ufattelig kjedelig det var å sitte i baksetet på lange turer uten noe å gjøre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#150 |
Er frisk!
|
Det er stor forskjell. Jeg håper og ønsker at barna mine når de blir voksne både vil og kan reise på turer uten å stikke nesa ned i noe elektronisk, men jeg er slett ikke sikker. Jeg merker det selv også, dersom jeg har med meg noe elektronisk blir det fort til at jeg blir oppslukt av det og ikke får med meg så mye utenfor vinduet. Derfor dropper jeg det - både for meg selv og for barna.
![]() |
#151 |
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Du snakker som om det er et skille mellom elektronikk og bøker, det er jo ikke det. Det er et skille mellom digital- og papirversjon. Og hvor plasserer du lydbøkene dere hører på i bilen? Er det elektronikk? Avhenger det av hva dere hører lydbøkene på?
![]() |
#152 |
Er frisk!
|
Det er et stort skille mellom elektronikk og bøker for mine barn. De blir mye mer hektet på elektronikk, og de velger ikke å lese bøker på de elektroniske dingsene, de velger å spille spill.
![]() |
#153 |
Sånn passe sane
|
![]() Sv: Elleveåring på ti timers togtur aleneEr det ikke innafor med iPad fordi det er elektronisk altså? Hva med Kindle? Eller må man sitte med nesa i en papirbasert bok for at underholdningen skal være verdig nok?
![]() |
#155 |
Er frisk!
|
Kindle er jo like bra som papirbasert bok selvsagt (bortsett fra at man må ha strømuttak for å bruke den i lengden selvsagt - det gjør det jo litt vanskeligere på stranda og på tog og sånn), men barna mine velger ikke Kindle dersom de har tilgang til elektronikk. De velger spill. For å gjøre det enkelt, har vi derfor ikke med oss elektroniske ting, og barna våre faller bedre til ro når de vet at elektroniske spill ikke er en option.
![]() |
#156 |
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Det er begrepsbruken din jeg reagerer på. Hvis du hadde skrevet at mange blir mer hektet på spill enn bøker, så er jeg enig med deg, men du setter likhetstegn mellom elektroniske ting og spill, og setter det i motsetning til bøker, og det blir i beste fall upresist og i verste fall helt feil.
![]() |
#157 |
Er frisk!
|
Kindle er like bra som papirbok for meg. Eller ikke for meg, jeg blir sliten av å lese på skjerm, men det spiller ingen rolle for meg hvordan andre folk leser bøker. Litteratur er veldig viktig for meg, så hvordan den "fortæres" spiller ingen rolle. Jeg har ikke observert noen bli hektet på Kindle, det var derfor jeg skrev spill i parantes. Det er det jeg har erfaring med at hekter.
![]() |
#159 |
can-jur
|
![]() Sv: Elleveåring på ti timers togtur aleneNå er ikke jeg OSlo78, men i min verden er det veldig stor forskjell på å være oppslukt av en bok og på å være oppslukt av å spille angry birds.
![]() |
![]() |
#160 |
Er frisk!
|
Det høres jo fantastisk ut. Jeg var et slikt barn selv, men jeg fikk ikke lov til å lese hele bilturen likevel. Det er jeg glad for, for jeg husker mye fint fra turene våre til Sverige som jeg ikke hadde fått med meg hvis jeg satt med nesa i ei bok. Barna mine hadde heller ikke fått lese hele veien til Spania dersom de hadde ønsket det - det er så mye fint å se på og vi vil gjerne snakke med dem om det vi ser og ikke minst at de skal huske noe av turen etterpå.
![]() |
|
|