Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Elleveåring på ti timers togtur alene

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-03-13, 14:21   #1
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Elleveåring på ti timers togtur alene

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Men hva med slike unger som det jeg var da, som ble totalt og fullstendig oppslukt av bøker. Er det ok i din bok?

Det høres jo fantastisk ut. Jeg var et slikt barn selv, men jeg fikk ikke lov til å lese hele bilturen likevel. Det er jeg glad for, for jeg husker mye fint fra turene våre til Sverige som jeg ikke hadde fått med meg hvis jeg satt med nesa i ei bok. Barna mine hadde heller ikke fått lese hele veien til Spania dersom de hadde ønsket det - det er så mye fint å se på og vi vil gjerne snakke med dem om det vi ser og ikke minst at de skal huske noe av turen etterpå.

Hadde jeg måttet velge, hadde jeg definitivt foretrukket ei bok enn Angry Birds som Floksa skriver om. Bøker gir i hvert fall utbytte - selv om de ikke får noe ut av det vi kjører forbi - det gjør i mitt hodet definitivt ikke Angry Birds for ørtifjørtende gang.

Gammel 29-03-13, 14:20   #2
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå er ikke jeg OSlo78, men i min verden er det veldig stor forskjell på å være oppslukt av en bok og på å være oppslukt av å spille angry birds.
Forskjellen er så stor at jeg vet ikke om jeg engang greier å forklare det.
Men jeg er sær. Jeg har barn som ikke spiller.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-13, 15:02   #3
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Nå er ikke jeg OSlo78, men i min verden er det veldig stor forskjell på å være oppslukt av en bok og på å være oppslukt av å spille angry birds.

Det spørs jo på hva målet er. Hvis målet er en mer litterær oppdragelse, så er det jo stor forskjell. Hvis målet er å hygge seg sammen og få en opplevelse ut av reisen, så er det jo ikke noen forskjell i det hele tatt.

Jeg for min del bruker ikke reiseetappene til oppdragelse. Ikke er det et krav med familiesamvær heller. Når vi er på biltur (vi kjører ikke så ofte tog, så derfor bruker jeg bil som eksempel), kjører vi stort sett alltid samme strekningen, og det er grenser for hvor givende det er å kjøre Dovrefjell, når man gjør det seks ganger i året. Jeg er mer enn happy med å velge løsninger som gjør at alle har det så morsomt og behagelig som mulig, så kan vi heller være sunne, oppdragende og familiesamværende når vi har kommet frem. Det er min foretrukne metode, og den fungerer strålende for hele familien min.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-13, 17:40   #4
Sneglo
Nøttelitens medhjelper

Sneglo sin avatar

Medlem siden: Jul 2011
Sneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det spørs jo på hva målet er. Hvis målet er en mer litterær oppdragelse, så er det jo stor forskjell. Hvis målet er å hygge seg sammen og få en opplevelse ut av reisen, så er det jo ikke noen forskjell i det hele tatt.

Jeg for min del bruker ikke reiseetappene til oppdragelse. Ikke er det et krav med familiesamvær heller. Når vi er på biltur (vi kjører ikke så ofte tog, så derfor bruker jeg bil som eksempel), kjører vi stort sett alltid samme strekningen, og det er grenser for hvor givende det er å kjøre Dovrefjell, når man gjør det seks ganger i året. Jeg er mer enn happy med å velge løsninger som gjør at alle har det så morsomt og behagelig som mulig, så kan vi heller være sunne, oppdragende og familiesamværende når vi har kommet frem. Det er min foretrukne metode, og den fungerer strålende for hele familien min.

vi også.

Vi reiser endel
Bergen - Oslo (9-10timer ca, kommer litt ann på pauser og sånn)
Bergen - Stavanger (4timer ca, men mye ferje så ikke så gale)
Bergen - Lillehammer (9-10timer, kommer ann på pauser)
Bergen - Ålesund. (10-11timer kommer ann på pauser)

Målet mitt med de bilturene som da er en stund, er at ungene skal ha det kjekt.
Hvis det innebærer 10timer DS spilling for å sette det litt på spissen, vel da innebærer det 10timer ds spilling. For meg er det ikke det helt store problemet, eller tidspunktet for å bedrive "sunn" oppdragelse.

Og joda, de har innimellom de samme lekene som jeg hadde når jeg vokste opp. Velg en farge på bilen og førstemann til 10. Hvor mange traktorer, førstemann å se en ku.

Selv om jeg må inrømme at "førstemann å se en ku" har blitt brukt innimellom når ungene krangler så bustene fyker og vi er over filefjell feks. Altså null kuer, men unga er heeeelt stille i jakten på kua. *mother of the year* hehe...

Men nå er turene alltid lakt opp til at det blir mye familietid når vi er fremme, så tror ikke de tar noen skade av noen timer ds spilling i bilen.

Gammel 29-03-13, 17:43   #5
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sneglo, her.

Selv om jeg må inrømme at "førstemann å se en ku" har blitt brukt innimellom når ungene krangler så bustene fyker og vi er over filefjell feks. Altså null kuer, men unga er heeeelt stille i jakten på kua. *mother of the year* hehe...

Høres kjent ut. Eller "Førstemann som ser en rosa bil". Eldste har begynt å gjennomskue rosa bil-trikset da, men "ku over Sognefjell" tror jeg kunne fungert et par år til.

Gammel 29-03-13, 17:44   #6
Sneglo
Nøttelitens medhjelper

Sneglo sin avatar

Medlem siden: Jul 2011
Sneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Høres kjent ut. Eller "Førstemann som ser en rosa bil". Eldste har begynt å gjennomskue rosa bil-trikset da, men "ku over Sognefjell" tror jeg kunne fungert et par år til.

Ja rosa bil har vi faktisk sett noen ganger.
Ikke mange da.
Men da hører jeg ALLTID fra yngste "Såååååån bil skal jeg ha når jeg blir stor mamma, kan du kjøpe en sånn å kjøre rundt i no" Ehh nei.
Men finn en ku er velfungerendes hehe

Gammel 29-03-13, 14:25   #7
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg må bare nevne noe som skjedde da vi tok tog sist. Det lekte 7-8 unger ganske heftig i lekevogna. Full rulle med klatring og hopping og morsom lek.

Så kommer det inn en gutt, med laptop og setter seg til INNI lekevogna og skal spille.
Jeg ber han flytte seg, fordi han risikerer å få laptoppen ødelagt av lekende unger. Det vil han ikke, for det er ikke så nøye om den blir ødelagt. I løpet av under et minutt er lekevogna helt stille og alle ungene sitter passive og ser på den ene som spiller.....
Også må vi ta med oss de minste å gå, for det er jo ikke lenger mulig for dem å leke der.

Nå tror jeg selvfølgelig ikke at det finnes noen på fp som ville latt barne sitt gjøre slikt, men jeg synes alikevel det er en historie verd å nevne.

Gammel 29-03-13, 15:03   #8
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Nå tror jeg selvfølgelig ikke at det finnes noen på fp som ville latt barne sitt gjøre slikt, men jeg synes alikevel det er en historie verd å nevne.

Gjøre hva da? Spille dataspill i familievogna? Jeg skjønner virkelig ikke at det kan være verken galt eller noe man bør bli overrasket over at skjer?

Gammel 29-03-13, 15:07   #9
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Gjøre hva da? Spille dataspill i familievogna? Jeg skjønner virkelig ikke at det kan være verken galt eller noe man bør bli overrasket over at skjer?

Inni lekeklatreturne delen? Synes du det er helt ok altså? Det ødela ganske mye for de barna som ville leke. Hvorfor ikke sitte i setet liksom.

Gammel 29-03-13, 17:06   #10
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Overrasket over at foreldrene til denne gutten synes det er OK at han drar med seg en bærbar datamaskin inn i en LEKEvogn. Både med tanke på at den kan ødelegges, og at det kanskje var mer naturlig å stimulere til at gutten kastet seg med på den etablerte, aktive leken.

I 2013 er det sånn rundt omkring, at svært mange unger foretrekker å passivt sitte å se på dataspill fremfor å aktivt leke med hverandre, og for egen del hadde jeg hvertfall vært påpasselig med å holde leken i gang, så lenge den sporer til fysisk utfoldelse og kreativitet.

Gammel 29-03-13, 17:27   #11
Wingman
her skal det bli liv

Wingman sin avatar

Medlem siden: May 2012
Hvor: Vestfold
Wingman er populærWingman er populærWingman er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

I 2013 er det sånn rundt omkring, at svært mange unger foretrekker å passivt sitte å se på dataspill fremfor å aktivt leke med hverandre, og for egen del hadde jeg hvertfall vært påpasselig med å holde leken i gang, så lenge den sporer til fysisk utfoldelse og kreativitet.

Jepp!! Flaggkrig er mye morsommere og mer spennende enn Call of Duty.
Ikke er det aldersgrense på det heller

Gammel 29-03-13, 17:37   #12
Leandra
Superduperaktiv

Leandra sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Vestlandet
Leandra er litt kulLeandra er litt kulLeandra er litt kul
Standard

Nå har jeg ikke lest gjennom innleggene her, går bare utifrå overskriften. En 11 åring alene i timesvis på et tog synes jeg er helt uakseptabelt, virkelig. Fatter ikke at noen engang kan tenke tanken.

Gammel 04-04-13, 20:02   #13
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men får barna lov å spille i timevis hjemme? Eller er det bare på reiser de teknologiske nyvinningene kan brukes helt fritt?

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-13, 20:23   #14
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Men får barna lov å spille i timevis hjemme? Eller er det bare på reiser de teknologiske nyvinningene kan brukes helt fritt?

Spør du meg? Min spiller ikke i bilen (eller leser), han blir kvalm. På togreiser gjør han litt av hvert; leser, tegner, spiller. Det far da virkelig aldri noe spørsmål om min generasjon skulle få ha med seg tegnesaker og bøker på lange turer.

Hjemme begrenser vi det om vi ser det blir ensformig fokus på noe.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-13, 20:42   #15
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Hjemme er det begrensninger. På lange reiser er det fritt frem.

Gammel 04-04-13, 20:50   #16
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, jeg spurte bare sånn generelt. Vi har ikke noe forbud mot å ha med iPad og PsP på reiser, men jeg vil ikke at ungen skal spille i timer i strekk uansett hvor vi er.

Gammel 05-04-13, 08:52   #17
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå har jeg ikke lest mye av tråden, men hos oss har vi restriksjoner hjemme, men ikke på transportetapper. Synes du ikke det er forskjell?

Vi vurderer å kjøre til Italia i sommer. Da kan de gjerne spille av hjertens lyst i baksetet, samme hvor lenge det er. For det dreier seg bare om en dag eller to, og det er sikkert ikke så moro på autobahn uansett.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-13, 08:57   #18
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Hvis ungen skulle sitte alene ti timer på tog alene ville jeg selvfølgelig ikke hatt noen spillerestriksjoner, men på tur sammen med familien syns jeg det er naturlig å ha det. Jeg er absolutt ingen motstander av elektroniske spill, ikke i det hele tatt faktisk, men det tar fokus fra andre ting når man er på tur. Jeg vil gjerne at det skal være litt variasjon.

Gammel 05-04-13, 09:03   #19
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Variasjon er fint, men det pleier å regulere seg selv hos oss.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-13, 11:43   #20
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Da vi tok tog fra Drammen til Mo i Rana sist, så hadde vi med iPad til alle tre ungene, mobil til meg og mannen, samt en bærbar PC. Tror også vi hadde med en liten 'server' med filmer, som de kunne få opp om jeg husker riktig. Den har vi i alle fall med på ferie, med et lite nettverk i bilen.

Minste lekte litt også med andre barn, men ellers var det veldig greit både å ha nettilgang og filmer. Eplene faller ikke så langt fra stammen. Det ble lang nok tur likevel, og da var det sovekupé på en strekning. Lite mas, og jeg fikk lest litt.

De styrer i stor grad tiden sin selv, og får bruke det som er tilgjengelig. Vi er veldig lite redd 'teknologiske nyvinninger' - vi er heller motsatt, siden vi jobber med IT begge to, og er veldig interessert i alle aspekter rundt dette, og ser dessuten at ungene klarer fint å bli lei av ting på egenhånd, og gjør/leker med andre ting av fri vilje.

Sist redigert av Dronningen : 05-04-13 kl 11:53.
Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:41.