|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#141 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Dette "gratisskole"-konseptet man hører om...Årstidsgrupper? |
![]() |
![]() |
![]() |
#142 |
maler
|
![]() Sv: Dette "gratisskole"-konseptet man hører om...Foreldrekontaktjobben her består i å ha to møter i året med lærerene og sette opp såkalt sosial årsplan, og der er det visse tradisjoner. På vår skole har tradisjonen vært å gjøre det enkelt og greit, som spillekveld eller grililng ved et vann i nærheten, men jeg vet det ikke er sånn alle steder. I tillegg har man ansvaret for 17. mai (tog og arrangement etterpå), juleavslutning, sommeravslutning, klassekasse, gaver til lærerne samt å stille som megler dersom det blir bråk.
![]() |
#143 |
i tåkeheimen
|
![]() Sv: Dette "gratisskole"-konseptet man hører om...Hmm ... Innser at både ungenes skole og "min" skole er greie på dette området. På ungenes skole er det mulig for foreldre å komme som publikum de to gangene i året trinnet har ansvar for samlingsstunden, samt i kirka på julegudstjeneste, men jobber jeg, så jobber jeg, og det har jeg ikke opplevd at noen har murret over. Ungenes skole (1.-4.) arrangerer forøvrig en "Besøksdag" på formiddagstid før jul ... Den har bydd på utfordringer, iom at vi ikke har slekt i nærheten. Et år kom tante og søskenbarn fra USA for å være publikum.
![]() |
#144 |
Halloen!
![]() Sv: Dette "gratisskole"-konseptet man hører om...15.30- kaffe er greiere for meg, siden jeg som regel er ferdig med undervisning senest 15.00, men jeg forstår godt at det tidspunktet kan være tricky for noen også. |
![]() |
![]() |
![]() |
#145 |
i tåkeheimen
|
![]() Sv: Dette "gratisskole"-konseptet man hører om...Jeg er jo lærer og kan i følge enkelte bare ta min hatt og gå kl. 14, men i virkeligheten er det stort sett et møte, en samtale, fellestid eller noe etter undervisning, slik at klokka fort blir både 15.30 og 16.00.
![]() |
#146 |
Halloen!
![]() Sv: Dette "gratisskole"-konseptet man hører om...
Slik er det jo for meg også, men vi har bare fast møtetid en ettermiddag i uken + et morgenmøte. Derfor kan jeg- i teorien- gå kl.15.00 fire dager i uken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#147 |
Jamning
Medlem siden: Jun 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Dette synast eg var ein knallgod idé!
![]() |
#148 |
maler
|
![]() Sv: Dette "gratisskole"-konseptet man hører om...Jeg syntes på ingen måte det var uoverkommelig å være foreldrekontakt altså. Veldig lavterskelopplegg. Sommeravslutning = "vi møtes og griller ved vannet klokka 7 på torsdag". De har både påskefrokost og julegrøt, men det involverer ikke foreldre. Det eneste som involverer foreldre i løpet av året har vært "åpen skole".
![]() |
#149 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Dette "gratisskole"-konseptet man hører om...Rine: hos oss har vi høstgruppe, julegruppe, vintergruppe og sommergruppe. Hvert år. Julegruppen er bare å fikse en julefrokost mens barna synger litt, mens sommergruppen arrangerer sommerfest. Høst- og vintergruppen må finne på noe morsomt, typisk dra til Øvresetertjern for å grille pølser og ha aktivitetsløype. Det er om og gjøre å havne på julegruppen.
Altså, ta fri hele formiddagen for å SE PÅ barna svømme?
![]() |
#150 |
Halloen!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#151 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Dette "gratisskole"-konseptet man hører om...The mere thought ...
![]() |
#152 |
Absolute Beginner
|
Her er klassekontaktene automatisk med i FAU som har møte hver måned. I tillegg til disse sosiale arrangementene er det også en del organisering, om en ikke kan stille som nisse/posepakker/saftutdeler på joggedagen skal en finne folk til dette. (Men det sistnevnte tar jo ikke mye tid da. |
![]() |
![]() |
![]() |
#153 |
i tåkeheimen
|
Ja, jeg kan vel i grunnen gå kl 15 to ganger i uken. I teorien. Problemet er vel helst at barnehagen konsekvent legger foreldrekaffe til tirsdager når jeg har fellesmøte til kl 16.
![]() |
#154 |
Bedreviter
|
Problemet er ikke at læreren har forventninger om at vi stiller, men at ungene har det. Min eldste synes jeg er den kjipeste mammaen i verden og blir genuint veldig lei seg hvis jeg ikke stiller opp på alle slike aktiviteter. Og jeg vet godt at det er opp til meg å sette grensene, men jeg synes faktisk slike "tilbud" fra skolen skaper unødig mye støy hjemme. (Og jeg tar meg gang på gang i å undres på hvor mange lærere som ville drømme om å ta fri fra jobb en vanlig fredag kl 9 for å høre datteren sin fremføre tre minutters presentasjon om hjertet eller nyrene i gymsalen ... ) |
![]() |
![]() |
![]() |
#155 |
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() Sv: Dette "gratisskole"-konseptet man hører om...Jeg tror ikke man trenger å være hårsår på slike invitasjoner. Jeg oppfatter det mer som et uttrykk for at skolen er åpen for foreldrene, enn en forventning om at noen skal ta fri fra jobben for å komme. |
![]() |
![]() |
![]() |
#156 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Dette "gratisskole"-konseptet man hører om...Hårsår er vel å ta i.
![]() |
#157 |
can-jur
|
Det trodde jeg også, helt til jeg skjønte hvor mye det betyr for UNGENE at vi kommer. Og hvor utrolig lei seg de ungene som ikke får besøk er.
![]() |
![]() |
#158 |
Bør lage seg en tittel selv
Så flott det høres ut!
![]() |
#159 |
Ringskrømt
|
På vår skole skal man stille på to møter med lærer pluss fau-møte hver måned. I tillegg, og utenom dette må vi samles/avtale per mail diverse aktiviteter. Vi snakker 1-2 hver eneste måned!! |
![]() |
![]() |
![]() |
#160 |
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Da er vi sikkert heldige, for på vår skole er det vanlig at det passer for 4-5 foreldre per gang ca., og da utgjør man flertallet når man har foreldre som ikke kan komme. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|