Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Dette "gratisskole"-konseptet man hører om...

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-03-14, 17:31   #141
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dette "gratisskole"-konseptet man hører om...

Årstidsgrupper?

Jeg har vært klassekontakt tre ganger, og har forstått det slik at den eneste oppgaven vi har er å arrangere noe for klassen to ganger i året? (Hva skulle jobben ellers bestå i?) Synes ikke det er så fryktelig problematisk å sende en mail til alle foreldrene at vi "møtes på isen neste torsdag kl.18.00" + en oversikt over hvem som tar med kakao og hvem som tar med boller. Evt. en spillkveld i klasserommet der foreldre og barn spiller brettspill sammen. Veldig lavterskel hva jobb fra min side angår, men absolutt sosiale aktiviteter som fenger alle, og da har jeg gjort jobben sin, tenker jeg. Hvis noen er misfornøyde med innsatsen min, må de vær så god melde seg neste år, eller holde kjeft. :enkel:

At noen tar for gitt at jeg kan stille på Luciasamling en torsdag kl. 9.00, irriterer meg, og jeg har enda aldri hatt mulighet til å være med på ting som foregår midt i skoletiden.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-14, 17:35   #142
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Foreldrekontaktjobben her består i å ha to møter i året med lærerene og sette opp såkalt sosial årsplan, og der er det visse tradisjoner. På vår skole har tradisjonen vært å gjøre det enkelt og greit, som spillekveld eller grililng ved et vann i nærheten, men jeg vet det ikke er sånn alle steder. I tillegg har man ansvaret for 17. mai (tog og arrangement etterpå), juleavslutning, sommeravslutning, klassekasse, gaver til lærerne samt å stille som megler dersom det blir bråk.

Gammel 06-03-14, 17:40   #143
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Hmm ... Innser at både ungenes skole og "min" skole er greie på dette området. På ungenes skole er det mulig for foreldre å komme som publikum de to gangene i året trinnet har ansvar for samlingsstunden, samt i kirka på julegudstjeneste, men jobber jeg, så jobber jeg, og det har jeg ikke opplevd at noen har murret over. Ungenes skole (1.-4.) arrangerer forøvrig en "Besøksdag" på formiddagstid før jul ... Den har bydd på utfordringer, iom at vi ikke har slekt i nærheten. Et år kom tante og søskenbarn fra USA for å være publikum.

På skolen min har vi et årlig arrangement der foreldre inviteres, men da forskyver vi skoledagen, sånn at det er mulig å komme når man vil mellom 12 og 17.

Selv sliter jeg med foreldrekaffe i barnehagen kl. 15.30, så all mulig forståelse for foreldre som ikke har mulighet til å stille!

Gammel 06-03-14, 17:47   #144
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

15.30- kaffe er greiere for meg, siden jeg som regel er ferdig med undervisning senest 15.00, men jeg forstår godt at det tidspunktet kan være tricky for noen også.

Gammel 06-03-14, 17:50   #145
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er jo lærer og kan i følge enkelte bare ta min hatt og gå kl. 14, men i virkeligheten er det stort sett et møte, en samtale, fellestid eller noe etter undervisning, slik at klokka fort blir både 15.30 og 16.00.

Gammel 06-03-14, 17:54   #146
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av ming, her.

Jeg er jo lærer og kan i følge enkelte bare ta min hatt og gå kl. 14, men i virkeligheten er det stort sett et møte, en samtale, fellestid eller noe etter undervisning, slik at klokka fort blir både 15.30 og 16.00.

Slik er det jo for meg også, men vi har bare fast møtetid en ettermiddag i uken + et morgenmøte. Derfor kan jeg- i teorien- gå kl.15.00 fire dager i uken.

Gammel 06-03-14, 18:12   #147
zeppelin
Jamning

zeppelin sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
zeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av ming, her.

Jeg gir ofte lekser på diverse nettsider, men da åpner jeg klasserommet etter undervisning, så de som ønsker det kan gjøre leksene før de går hjem.

Dette synast eg var ein knallgod idé!

Eg gjer og lekser på internett, kor dei kan velga å printa ut om dei vil - eller senda dokumentet til meg slik at eg printar ut. Då har eg på førehand undersøkt med heimane om dei har tilgang til datamaskin og internett. Om nokon har trøbbel med å få gjort leksa, får dei gjera det på skulen.

Når det gjeld spørsmålet til hovudinnleggar, så synast eg kanskje det var urimeleg ja. Men det er ikkje alltid så lett å tenka på alle desse tinga i forkant, og det er umuleg å favna alle i ein kvar samanheng. Så "føre-var" prinsippet er i grunnen veldig greitt å bruka i skulen.

Gammel 06-03-14, 18:27   #148
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syntes på ingen måte det var uoverkommelig å være foreldrekontakt altså. Veldig lavterskelopplegg. Sommeravslutning = "vi møtes og griller ved vannet klokka 7 på torsdag". De har både påskefrokost og julegrøt, men det involverer ikke foreldre. Det eneste som involverer foreldre i løpet av året har vært "åpen skole".

Gammel 06-03-14, 18:29   #149
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Rine: hos oss har vi høstgruppe, julegruppe, vintergruppe og sommergruppe. Hvert år. Julegruppen er bare å fikse en julefrokost mens barna synger litt, mens sommergruppen arrangerer sommerfest. Høst- og vintergruppen må finne på noe morsomt, typisk dra til Øvresetertjern for å grille pølser og ha aktivitetsløype. Det er om og gjøre å havne på julegruppen.

Også kan jeg ikke dy meg for å kopiere inn fra mailen fra lærer i dag:

Sitat:

Tirsdag er siste svømming, og dere er velkommen til å se på. Det kan være vanskelig å parkere på **, så dere kan sitte på med elevenes buss. 4a reiser fra *** kl 09.00, 4b reiser kl 09.55 og 4c har avgang kl 10.50.

Altså, ta fri hele formiddagen for å SE PÅ barna svømme?

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-14, 18:31   #150
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Altså, ta fri hele formiddagen for å SE PÅ barna svømme?

Men jeg tror nok læreren er klar over at dette er noe ikke så veldig mange i foreldregruppen har mulighet til å være med på. Selv tror jeg at jeg ville formulert meg på en måte som gjorde det klart at jeg var innforstått med akkurat det. "For de av dere som har mulighet til å være med på dagtid..." noe sånt.

Gammel 06-03-14, 18:33   #151
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

The mere thought ... Hvis jeg KUNNE tatt fri en formiddag, vet jeg et par andre ting jeg ville gjort i stedet. (Forbausende få inkluderer barn og skole. )

- No. 4 -
Gammel 06-03-14, 18:45   #152
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg har vært klassekontakt tre ganger, og har forstått det slik at den eneste oppgaven vi har er å arrangere noe for klassen to ganger i året? (Hva skulle jobben ellers bestå i?) .

Her er klassekontaktene automatisk med i FAU som har møte hver måned. I tillegg til disse sosiale arrangementene er det også en del organisering, om en ikke kan stille som nisse/posepakker/saftutdeler på joggedagen skal en finne folk til dette. (Men det sistnevnte tar jo ikke mye tid da. ) Klassekontakene organiserer også listene for ansvaret for skøytebanen, vaktlistene for 17. mai osv. Jeg synes fortsatt ikke det er forskrekkelig mye, men et par ettermiddager hver mnd går faktisk med til klassekontaktjobben.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-14, 19:35   #153
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Standard

Slik er det jo for meg også, men vi har bare fast møtetid en ettermiddag i uken + et morgenmøte. Derfor kan jeg- i teorien- gå kl.15.00 fire dager i uken.

Ja, jeg kan vel i grunnen gå kl 15 to ganger i uken. I teorien. Problemet er vel helst at barnehagen konsekvent legger foreldrekaffe til tirsdager når jeg har fellesmøte til kl 16.

Gammel 06-03-14, 20:29   #154
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men jeg tror nok læreren er klar over at dette er noe ikke så veldig mange i foreldregruppen har mulighet til å være med på. Selv tror jeg at jeg ville formulert meg på en måte som gjorde det klart at jeg var innforstått med akkurat det. "For de av dere som har mulighet til å være med på dagtid..." noe sånt.

Problemet er ikke at læreren har forventninger om at vi stiller, men at ungene har det. Min eldste synes jeg er den kjipeste mammaen i verden og blir genuint veldig lei seg hvis jeg ikke stiller opp på alle slike aktiviteter. Og jeg vet godt at det er opp til meg å sette grensene, men jeg synes faktisk slike "tilbud" fra skolen skaper unødig mye støy hjemme. (Og jeg tar meg gang på gang i å undres på hvor mange lærere som ville drømme om å ta fri fra jobb en vanlig fredag kl 9 for å høre datteren sin fremføre tre minutters presentasjon om hjertet eller nyrene i gymsalen ... )

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-14, 20:48   #155
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Jeg tror ikke man trenger å være hårsår på slike invitasjoner. Jeg oppfatter det mer som et uttrykk for at skolen er åpen for foreldrene, enn en forventning om at noen skal ta fri fra jobben for å komme.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-14, 20:57   #156
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Hårsår er vel å ta i. Lettere oppgitt slash lattermild slash frust, kanskje? Som Teo gir jeg ikke en rotterumpe i hva skolen skulle mene om saken, men barna mine synes det er kjipt å være blant de 10 % som ikke har noen som stiller på sånt ganske ofte.

- No. 4 -
Gammel 06-03-14, 20:59   #157
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Jeg tror ikke man trenger å være hårsår på slike invitasjoner. Jeg oppfatter det mer som et uttrykk for at skolen er åpen for foreldrene, enn en forventning om at noen skal ta fri fra jobben for å komme.

Det trodde jeg også, helt til jeg skjønte hvor mye det betyr for UNGENE at vi kommer. Og hvor utrolig lei seg de ungene som ikke får besøk er.
For oss lar det seg løse å komme, for vi er heldige og har en fleksible hverdag. Og det er veldig koselig å få komme inn i hverdagen ungene har på skolen. Men det er egentlig en uting, for det er utrolig sårt for de ungene ingen besøker.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-14, 21:00   #158
millact
Bør lage seg en tittel selv

millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Høst, her.

Jeg vet ikke helt hva jeg tenker om spørsmålet i hovedinnlegget - i utgangspunktet synes jeg det er i overkant å forutsette at alle har en slik spiller, evt får ha med en slik spiller i skolesammenheng, men de siste skoleårene har gjort meg noe mer "rund" i kantene hva gjelder hva som er akseptert og ikke...Da Vesla gikk på stor skole i byen (type fulle klasser, parallelklasser osv), var skolen nesten litt i overkant opptatt av at det aldri skulle komme forespørsler til foreldre om noe som helst som kunne medføre at noen følte seg utenfor, ikke hadde råd osv....Som klassekontakt sørget jeg for å utnytte "stillingen" til å samle inn/donere en del K&H utstyr, fruktsalater enkelte fredager og lignende - og begrunnet det med at som klassekontakt hadde jeg "lov".

Der Vesla går nå på skole (relativt liten bygdeskole), forutsettes det at elevene har tilgang til data/internett hjemme, gjerne nettbrett/spillemaskin/bærbar for å ha med på skolen når de har "kosetimer", "skidagen" varer i en uke og innebærer tur på skøytebane/slalombakke/langrennsløype/akebakke med behov for tilhørende utstyr, sykkeltur hvor man åpenbart trenger sykkel samt maks 100 kr pr unge så de kunne kjøpe seg litt snacks på turen osv. Helt annet opplegg. Umiddeltbart når jeg oppdaget dette, slo "dette kan da ikke være greit for alle"-genet inn. Etterhvert har jeg imidlertid oppdaget at ikke bare kjenner lærerne elevene så godt at de vet hvem som trenger at noen har med et ekstra par skøyter eller noen pølser eller votter, også foreldrene/elevene imellom er det så lite og nært at man vet at ikke alle kan gjøre/ha alt - og så ordner man bare. Deler og låner bort og sender med ekstra stor matpakke for deling, en femtilapp ekstra eller lignende. Helt fantastisk, og helt greit. Foreldremøtene er preget av veldig mye ærlighet og åpenhet, type "Skal 6. klasse i slalombakken i vinter?" "Ja, vi har ialle fall ikke råd til å sende Ole på det, slalomskoene er for små og vi tar oss ikke råd til å kjøpe nye nå." "Ja men, kan ikke Ole låne Kari sine (to år eldre storesøster til klassekompis), hun bruker str så-og-så,men det går vel med noen lester i...."

Jeg var sånn etter første foreldremøte: og så ble jeg sånn:

Så flott det høres ut!

Gammel 06-03-14, 21:02   #159
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Årstidsgrupper?

Jeg har vært klassekontakt tre ganger, og har forstått det slik at den eneste oppgaven vi har er å arrangere noe for klassen to ganger i året? (Hva skulle jobben ellers bestå i?) Synes ikke det er så fryktelig problematisk å sende en mail til alle foreldrene at vi "møtes på isen neste torsdag kl.18.00" + en oversikt over hvem som tar med kakao og hvem som tar med boller. Evt. en spillkveld i klasserommet der foreldre og barn spiller brettspill sammen. Veldig lavterskel hva jobb fra min side angår, men absolutt sosiale aktiviteter som fenger alle, og da har jeg gjort jobben sin, tenker jeg. Hvis noen er misfornøyde med innsatsen min, må de vær så god melde seg neste år, eller holde kjeft. :enkel:

At noen tar for gitt at jeg kan stille på Luciasamling en torsdag kl. 9.00, irriterer meg, og jeg har enda aldri hatt mulighet til å være med på ting som foregår midt i skoletiden.

På vår skole skal man stille på to møter med lærer pluss fau-møte hver måned. I tillegg, og utenom dette må vi samles/avtale per mail diverse aktiviteter. Vi snakker 1-2 hver eneste måned!!

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-14, 21:19   #160
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Det trodde jeg også, helt til jeg skjønte hvor mye det betyr for UNGENE at vi kommer. Og hvor utrolig lei seg de ungene som ikke får besøk er.
For oss lar det seg løse å komme, for vi er heldige og har en fleksible hverdag. Og det er veldig koselig å få komme inn i hverdagen ungene har på skolen. Men det er egentlig en uting, for det er utrolig sårt for de ungene ingen besøker.

Da er vi sikkert heldige, for på vår skole er det vanlig at det passer for 4-5 foreldre per gang ca., og da utgjør man flertallet når man har foreldre som ikke kan komme.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:10.