|
Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#141 |
Sviiisj!!
|
![]() Sv: All inclusive - hva tenker du?Jeg har vært på én AI-ferie i mitt liv, og det var middelhavs-cruise. Det er jo det ultimate av utarming av lokal næringsvirksonhet, i alle fall hoteller og restauranter! Jeg mener, et flytende hotell som serverer all maten til gjestene ombord, før de seiler videre til neste sted..
![]() |
#142 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: All inclusive - hva tenker du?
Kan ikke huske at vår båt hadde buffet annet enn noe til frokost og så sjokoladebuffeten. Mulig de og hadde noe lunsjbuffet, men vi var jo alltid på øyene da og spiste lokalt og fikk dermed smakt mye lokal mat.
![]() |
#143 |
Medlem siden: Mar 2008
Jeg reiste uten barn, så mulig mitt svar er preget av det. Se nedenfor.
![]() |
#145 |
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: All inclusive - hva tenker du?Det var da svært til dissing av AI, charter og Bamseklubb.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#146 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: All inclusive - hva tenker du?Simone: jeg sier at jeg har høyt forbruk, fordi noe annet vil være latterlig av noen mer eller mindre gjennomsnittlig nordmann. Hvis noen vil forsvare egne uetiske valg med at de i det minste kjøper billigere hagemøbler enn Candy på internettet, så gjerne for meg. Utover det tenker jeg at min personlige økonomi bør være denne diskusjonen nokså irrelevant, all den stund jeg ikke har brukt økonomi som argument hverken for eller mot AI, og det visselig er mulig å få både langt billigere og langt dyrere ferier enn to uker på Sunwing resort på Kreta eller fuck-not.
![]() |
#147 |
![]() Sv: All inclusive - hva tenker du?Aiaiai....Candy seier jo sjølv at ho har for stort forbruk? Ikkje på shopping, men på andre ting. Då eg nevnte shopping tenkte eg ikkje spesifikt på akkurat ho. Det er helst andre ting som har gitt meg inntrykk av at ho har høg inntekt og høgt forbruk. For eksempel at ho syns det er greit å bruke fleire milionar på ei bittelita hytte. Då har ein gjerne litt ekstra pengar. Dei aller fleste i Norge med ok inntekt har større forbruk enn nødvendig. Inkludert meg sjølv. Dersom eg hadde hatt like høg inntekt som Candy hadde eg sikkert hatt like høgt forbruk også. Men eg hadde brukt det på andre ting. Hytte er ikkje min ting.
![]() |
#148 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: All inclusive - hva tenker du?Du refreshet ikke tråden før du svarte, gjorde du?
Vi gjør alle så godt vi kan Og vi gjør alt feil. - No. 4 - Sist redigert av Candy Darling : 29-07-14 kl 21:38. |
![]() |
![]() |
![]() |
#150 |
Nei, eg refresha ikkje tråden. Men leste du svaret mitt skikkelig? Både du og eg har for stort forbruk. Hytte er ikkje noko som vi må ha, så hytte er unødvendig forbruk uansett kor pengane kjem frå. Men du er ikkje inhabil av den grunn. Eg trur eigentlig eg og du er ganske einige, men du har hengt deg opp i at ditt nick blei nevnt. Eg prøver berre å få fram at vi alle forbruker for mykje og at AI-fråtsing ikkje er verre enn anna fråtsing. Og eg er fullt klar over at du ikkje er ein av dei som nevnte fråtsing som eit argument mot AI.
![]() |
#151 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: All inclusive - hva tenker du?Synes du det er rart at jeg reagerer på at mitt navn ble brukt som et eksempel på en som utmerker seg som fråtser, og er usolidarisk med dem som må velge AI av økonomiske årsaker?
![]() |
#152 |
kamerat
|
![]() Sv: All inclusive - hva tenker du?Jeg synes det er usedvanlig usjarmerende å peise løs på Candy på denne måten.
![]() |
#153 |
etterpåklokest
|
Det må da være mulig å diskutere AI-konseptet uten å diskutere forbruket til CD? Det er da ingenting i CD sin argumentasjon som rettferdiggjør det heller. |
![]() |
![]() |
![]() |
#155 |
Bedreviter
|
![]() Sv: All inclusive - hva tenker du?Hvorfor i huleste syns du det er greit å gå til personlig angrep på Candy, Simone? Det burde være helt uproblematisk å fiskutere AI og alternative ferieformer uten å henvise til Candys lønn eller personlige forbruk. Usmakelig og upassende! |
![]() |
![]() |
![]() |
#156 |
Nokon nevnte fråtsing som argument mot AI og eg tenkte med ein gang at det finns mange former for fråtsing/overforbruk også blant dei som ikkje velger AI og at dei som reiser på AI-ferie gjerne kan ha lavere forbruk ellers i året. Både blant medlemmer her og ellers i Norge. Du var aktiv i tråden, reiser ikkje på AI-ferie og har høgt forbruk. Derfor kom ditt nick opp som eit eksempel på det. Og allereie første gang eg nevnte nikket ditt prøvde eg å understreke at eg ikkje meinte å henge ut deg. Men du har eit nick som er lett å hugse. Eg blandar saman mange av dei andre, så i farta var du den einaste eg var hundre prosent sikker på at både var i mot AI og hadde relativt høgt forbruk. Men eg er som sagt klar over at du ikkje har nevnt overforbruk/fråtsing som argument mot AI.
![]() |
#157 |
![]() Sv: All inclusive - hva tenker du?Eg syns ikkje eg har gått til personangrep. Dersom nokon gidd å lese tråden om igjen frå begynnelsen av blir kanskje inntrykket eit anna. Eg sa jo allereie første gangen eg nevnte Candy Darling at eg nevnte hennas nick kun fordi det var det første nicket eg kom på og at eg ikkje meinte å henge ut ho spesielt. Og eg skreiv jo samtidig at eg sjølv også har for stort forbruk. Og grunnen til at hennas nick fortsatte å komme opp var at eg måtte prøve å utdjupe/forklare kva eg hadde meint og svare på direkte spørsmål som blei stilt til meg. Så sånn er det...men eg reknar ikkje med at nokon gidd å gå tilbake i tråden og lese på nytt.
![]() |
#158 |
maler
|
![]() |
#159 |
Flawsome
Medlem siden: Aug 2011
Sant, sant. Man kan altså bo AI og betale x 10 til drosjesjåføren og kjøpe 20 tepper til full pris og dermed bevare den gode samvittigheten. :glorie: |
![]() |
![]() |
![]() |
#160 |
Prettiest mess ever seen
|
Det er jo uelegant å nekte å godta selv en yssensk unnskyldning, så det ville jeg ikke drømt om. Men jeg synes den stråmannsargumentasjonen du har prestert er temmelig usjarmerende. Det er 4-5 stykker som kommer med en rekke etiske innvendinger mot AI, blant annet jeg, Tally, HV og pøbelsara. Til dels temmelig forskjellige argumenter, en av dem (ikke jeg) om fråtsing.
![]() |
|
|