|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
søt
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?Jeg har jo nylig vært gravid og holdt på å tørne, virkelig tørne av å hele tiden bli "spurt" av kolleger om jeg virkelig fortsatt jobbet!?! Eh, ja - er det virkelig såååå uvanlig. Trist.
|
|
|
#2 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?Jeg tror også det er positivt med litt mindre møter, skjema og planer. Som ofte krever mye men fører til lite. Det har iallefall vært litt meningsløst med en del av de skadene som oppleves hos oss. Med en forstuet finger kan man gjøre ganske mye hos oss et par uker uten å slukke brann. Det er mye forebyggende arbeid feks. Men mange er veldig "låst" til avdelingen sin, lederne også. Så vi jobber mye med å tenke helhet. Og viske ut skille mellom avdelingene.
|
|
|
#3 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?Det eg lurer på i forlenginga av slike diskusjonar, er om det er biologisk eller sosialt at kvinner er meir utsette for for eksempel angst, depresjonar, muskel- og skjelettplager eller andre slike sjukdommar? Er det noko forskning på dette?
|
|
|
|
#4 |
|
Ser lyst på livet
|
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?
Hjarteinfarkt er jo eit typisk eksempel på dette. Menn får vondt i venstrearmen, kvinner kan få vondt i ryggen. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Librocubicularist
|
Ja, nemleg. Og det er derfor eg stusser litt over at resonnementet som ligg bak ein del utsagn i denne (og liknande) diskusjonar:
|
|
|
|
#6 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
Joda, de nevnes ganske ofte at såpass stor yrkesdeltakelse selvfølgelig resulterer i høyre sykefravær. Men vi kan vel sammenligne oss med Sverige og Danmark, og vi har jo et veldig mye høyere sykefravær en de også (både under graviditet og i "vanlig" arbeidsliv).
|
|
|
#7 |
|
maler
|
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?Ja, jeg er enig med Esme der altså, det er helt merksnodig hvor store forskjeller det tilsynelatende er. Og like merksnodig er det de som objektivt sett burde ha de største plagene som tåler mest. *generealiserer men dog)
|
|
|
#8 |
|
Ferdiglada
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?Eg las Erna si statusoppdatering om dette og ho skreiv: (fritt etter minne) Nå skal vi se på utmattelsesdiagnoser som fibromyalgi og ME.
|
|
|
|
#9 |
|
Erfaren nok
|
Det kan være både og. Det å gå med konstante smerter og lite søvn over tid tærer jo veldig på kroppen. FM er vandrende smerter i muskler og leddfester, og en minimal evne til å klare hente seg inn, feks gjennom søvn. Og da ender nok noen opp med utmattelse og.
|
|
|
#10 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?Jeg er glad det nå er bevilget penger til akkurat med det å få god utredning og hjelp da. Så det på nyhetene igår. For folk med disse "diffuse" sykdommene. Kanskje kan god kunnskap og rask hjelp hindre at så mange faller ut av arbeidslivet. For å gå flere år til mange ulike behandler og leger, og alle mener ulikt og har ulike diagnoser, det er veldig slitsomt. Og ikke minst en psykisk påkjenning. Jeg synes fortsatt det er vanskelig å gå til lege med mine problemer, også de som ikke har med FM å gjøre, for det å bli mistrodd i mange år av fagfolk er ikke godt.
|
|
|
#11 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?Rine, eg trur ikkje det er så svart-kvitt at det bare handlar om trivsel på jobb. For det første er det ikkje lukrativt å vere sjukemeld i meir enn 52 veker, då går ein ned til 66% av inntekta ein hadde, så så lenge du går såpass hardt ut mot typiske diagnoser som gir langtidssjukemelde og varig uføre, stemmer det ikkje at det er godt betalt å ligge heime på sofaen. Det å vere kortvarig sjukemeld, er noko anna, det er godt betalt. Og eg er einig i at ein kunne gjort det mindre attraktivt.
|
|
|
|
#12 |
|
Fjellpiper
|
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?Er det noen som kjenner til gode kvalitative undersøkelser av hvorfor kvinner blir sykemeldt og hvordan de opplever sin jobbsituasjon og sin sykemeldingssituasjon? Basert på dagsnytt 18-debatten om den siste undersøkelsen virker for meg som om man prøver å forklare kvantitative funn med synsing og hearsay. (Beklager hvis dette allerede har blitt linket til tidligere i tråden, jeg har ikke lest alle sidene.) |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Librocubicularist
|
Eg veit ikkje om det er eit vitenskapeleg kvalitativt studium som ligg bak, boka Når plager blir sykdom av fysikalsk medisiner Peer Staff. Men han skriv ein del om det som kalles sammensatte lidelser (her inkluderer han både fibromyalgi, ME og whiplash). Her presenterer han eksempler frå sin praksis. Mykje av boka handler om å jobbe med å forstå smertemekanismer (kognitivt), men ein del av dei eksempla han trekk fram kan kanskje lesast som noko tilnærma kvalitative studier.
|
|
|
|
#14 |
|
Ferdiglada
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?Eg veit at FM kan gi dei konsekvensane altså, men blei overraska over klassifiseringa. Det er kanskje nokon av legane her som kan seie kva diagnosegruppe FM ligg i?
|
|
|
|
#15 |
|
Erfaren nok
|
ME er kronisk utmattelse og FM er kroniske smerter.
|
|
|
#16 |
|
Ferdiglada
Og da syns eg det er uheldig at statsministeren kalle det utmattelse. For meg er det å "snakke ned" ei diagnose.
|
|
|
|
#17 |
|
Erfaren nok
|
Jeg skrev på litt mer:
Noen fagmiljøer mener altså at FM er revmatologisk, andre nevrologisk - som man mener ME er.
|
|
|
#19 |
|
Ferdiglada
Dette skjer.
|
|
|
|
#20 |
|
Ferdiglada
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?Like fullt, den blir snakka ned.
|
|
![]() |
|
|