Husker du arbeidsuke fra skoletiden?
Jeg har en teori om at alle husker arbeidsuken sin? Hvor var dere?
Jeg var på kondittori, og måtte stå opp kl halv fem om morgenen for å rekke første buss og komme tidsnok på jobb. Husker jeg måtte legge meg halv ni for å komme meg opp. Vi lærte å brette perfekte berlinerkranser, og å skrape ut all eggehviten fra eggeskallene for å ikke kaste noe. Og så fikk vi lov å spise tre av tingene vi bakte, til lunsj hver dag, og fikk en liten pose med julekaker med oss hjem når arbeidspraksisen var ferdig.
I niende klasse hadde jeg arbeidsutplassering som valgfag, og hver fredag var jeg på et hotellkjøkken, og fikk på meg kokkeklær, og hang med kokkelærlingene, og fikk opplæring og smaksprøver av verdens kjekkeste franske sjefskokk, på slutten hadde jeg ansvar for å lage helgens desserter alene. De var utrolig greie med meg, og det var bare en gang noen forsøkte å sette meg til å ta oppvasken, og han fikk kjeft, for det måtte han jo skjønne at jeg ikke var der for å gjøre – og jeg var supertakknemlig, for de pannene var store og tunge, og skitne. (Og så hadde jeg en crush på den rufsete, dødssjarmerende vaktmesteren som hele tiden var innom for å flørte. )
Sist redigert av DM : 16-01-15 kl 13:55.
Årsak: Fikset bort en parantes som bare var halv.
|