Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

ABBs soningsforhold - igjen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-03-16, 20:04   #141
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 53
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: ABBs soningsforhold - igjen

Opprinnelig lagt inn av Serafin, her.

Da skjønner jeg enda mindre hva han sutrer om fjordland over.

Han fikk det jo til å høres ut som om han nærmest sultet ihjel, pga han måtte bruke alle pengene sine på frimerker.

Jeg tror ikke sutringen hans er så mye å tenke på at skal gi mening på noe vis.

Gammel 24-03-16, 09:56   #142
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Synes det er helt greit at ABB får prøvet saken sin i retten, men synes også media kunne spart oss for all infor de føler at de måååå legge ut sammen med bilder han han.

Gammel 24-03-16, 10:47   #143
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Aftenpodden (Aftenpostens ukentlige podcast) hadde en veldig bra refleksjonsrunde på hvorfor og hvordan de har dekket rettssaken. Anbefales.
http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...t-8398687.html

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-16, 22:54   #144
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, den var fin, tally! Interessant at det var så mye diskusjon internt også.

Gammel 24-03-16, 23:09   #145
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, veldig interessant med så mye intern usikkerhet og debatt. Men jeg er ikke Tally, da.

Gammel 24-03-16, 23:10   #146
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Teo, ikke tally. Me no like Aftenpodden. Men skal gi denne episoden en sjanse.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-16, 23:11   #147
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Sånn på siden, så anbefaler jeg Aftenpodden varmt. Den har seglet opp som en av mine favoritter i det siste.

Gammel 24-03-16, 23:12   #148
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Teo, ikke tally. Me no like Eilertsen. Men skal gi denne episoden en sjanse.

Hun er veeeldig høyre-høyre, men jeg syns de lager god radio. Jeg har ikke noe i mot å høre folk med andre meninger diskutere, så lenge de bruker intelligente argumenter.

Gammel 24-03-16, 23:18   #149
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Haha, jeg som ble så glad for at tally hadde gitt Aftenpodden en ny sjanse!

Gammel 24-03-16, 23:19   #150
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Hun er veeeldig høyre-høyre, men jeg syns de lager god radio. Jeg har ikke noe i mot å høre folk med andre meninger diskutere, så lenge de bruker intelligente argumenter.

Jeg endret det til at jeg ikke liker Aftenpodden, jeg følte for å gå mindre på person. Det har ingenting med at jeg ikke er enig med Eilertsen (selv om jeg nesten aldri er det), Sørheim er jo leftie, men jeg liker verken produksjonen eller samtalene. Jeg syns de ofte tar feil og den de hadde om barnebruder i Norge er noe av det største tullet jeg har hørt. De tok som utgangspunkt at man tillot ekteskap mellom barn og voksne og hamret løs på at dette måtte ikke venstresida tillate, når det verker er lov eller blir akseptert. De spede forsøkene på nyansering fra ordstyrer fislet ut i sanden.

Jeg hører mye på Giæver og Joffen fra VG i stedet. De har en stil jeg liker bedre, og ikke minst; mindre pompøs intro.

Gammel 21-04-16, 13:47   #151
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Hva tenker dere om at dommeren har gitt ham medhold på flere av punktene? Jeg kjenner jeg er enig med Hanne Skartveit i VG:

Sitat:

Dommeren tar knapt hensyn til Breiviks manifest, der han beskriver hvordan han skal omvende medfanger til sitt perverterte menneskesyn, og hvordan han skal rømme, og ta gisler. Det veier tyngre for dommeren at han har oppført seg rolig, høflig og imøtekommende – på tross av at vi vet at Breivik så langt har gjennomført alt han har planlagt, så langt han har hatt mulighet.

Det er åpenbart at fengselet må forholde seg til dette manifestet i sine sikkerhetsvurderinger. Derfor er det så oppsiktsvekkende at dommeren tilsynelatende ikke tar hans planer alvorlig.

Men også Arne Strand i Dagsavisen:

Sitat:

La oss være ferdig med massemorderens kyniske utnyttelse av rettsstaten for å fremme sine syke politiske ideer. På samme måte som under straffesaken mot ham, benyttet narsissisten den private straffesaken til å posere med nazihilsen og lese opp usammenhengende kvasipolitiske budskap. Han er neppe spesielt interessert i menneskerettighetene, rettigheter han hater og avskyr. Rettssaken og mediene ser han på som en mulighet til å få fram sitt politiske budskap.

Jeg tror ikke ABB kommer til å benytte seg av sin nye rett til å henge med medfanger. Han er garantert redd dem, og det er jo faktisk ikke slik at han ikke har blitt tilbudt sosialiseringsmuligheter. De har han alle avslått.

Gammel 21-04-16, 13:52   #152
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror heller ikke han har noen som helst interesse av å omgås medfanger. Han regner både dem og de fleste andre for å være under hans verdighet, og han er livredd for å få bank. Jeg er veldig irritert og overrasket over at han vant frem, for det er først og fremst kun det han er ute etter. Å sette seg i posisjon.

Gammel 21-04-16, 14:07   #153
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 358
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker at den rause gesten det er å få anerkjent sin absolutte menneskeverd av domstolen, går ham absolutt hus forbi. Jeg tror ikke han ser at dette er raust gjort fra noen som er adskillig rausere enn ham selv, dessverre. Selv om det er akkurat det det er.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-16, 14:09   #154
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg tar for gitt at den blir anket av staten, dette er for viktig til å la tingretten få siste ord. Og jeg synes det er rart de vil ta vekk glassvegg, når gisselaksjon er noe han har flagget.

Generell merknad: Når det er sagt, så synes jeg det er meget pussig, at innsattes kontakt med yrkesprofesjonelle ikke regnes med når man skal diskutere om folk er i total isolasjon eller ikke. Slik er det for andre innsatte også. Det er så godt som KUN kontakt med andre kriminelle (innsatte) som regnes som fullverdig menneskelig kontakt. Er ikke det innmari rart? ABB har jo kontakt med advokater, prest, besøksvenn, fengselsbetjenter, psykolog, leger, sykepleiere mfl. Men det regnes ikke med.

Gammel 21-04-16, 14:30   #155
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Generell merknad: Når det er sagt, så synes jeg det er meget pussig, at innsattes kontakt med yrkesprofesjonelle ikke regnes med når man skal diskutere om folk er i total isolasjon eller ikke. Slik er det for andre innsatte også. Det er så godt som KUN kontakt med andre kriminelle (innsatte) som regnes som fullverdig menneskelig kontakt. Er ikke det innmari rart? ABB har jo kontakt med advokater, prest, besøksvenn, fengselsbetjenter, psykolog, leger, sykepleiere mfl. Men det regnes ikke med.

Jeg antar at det ikke regnes som sosial kontakt. Men en besøksvenn burde jo definitivt regnes som det da.

Jeg synes hele saken er underlig. Både at den i det hele tatt prøves for retten og rettens avgjørelse. Særlig det som siteres her at dommeren ikke har tatt på alvor det Breivik selv skriver og bare legger vekt på at han ikke har gått berserk, men tedd seg noenlunde anstendig innenfor fengselsmurene.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-16, 14:43   #156
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har ikke lest dommen, bare lest om den. Så vidt jeg forstår får staten refs for å ha gjennomført ekstreme tiltak uten tilstrekkelig begrunnelse. Det er et viktig prinsipp at straff ikke gjennomføres under cowboy-tilstander, men er forankret i demokratisk bestemte prinsipper og lover. Det er ikke sikkert dette betyr at straffen er feil, men at tiltak må veies grundig mot hverandre og begrunnes. Dette er ingen seier for ABB, men for rettsstaten.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-16, 14:44   #157
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 358
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Jeg har ikke lest dommen, bare lest om den. Så vidt jeg forstår får staten refs for å ha gjennomført ekstreme tiltak uten tilstrekkelig begrunnelse. Det er et viktig prinsipp at straff ikke gjennomføres under cowboy-tilstander, men er forankret i demokratisk bestemte prinsipper og lover. Det er ikke sikkert dette betyr at straffen er feil, men at tiltak må veies grundig mot hverandre og begrunnes. Dette er ingen seier for ABB, men for rettsstaten.

Jepp. Men han har jo en noe alternativ oppfatning av ting som skjer og sin egen betydning, så jeg går ut fra ta han neppe ser det slik selv.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-16, 14:46   #158
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Jeg tar for gitt at den blir anket av staten, dette er for viktig til å la tingretten få siste ord. Og jeg synes det er rart de vil ta vekk glassvegg, når gisselaksjon er noe han har flagget.

Ja, jeg er enig i begge deler. Det er ikke total isolasjon. Han har fått tilbud om en rekke sosiale tiltakk og takket nei.

Ja, jeg er enig i prinsippet, og syns det er greit at rettsaken har blitt gjennomført, jeg er bare ikke enig i dommen. Jeg syns ikke tiltakene har blitt gjennomført under cowboytilstander, og jeg syns tiltakene er godt begrunnet.

Gammel 21-04-16, 15:24   #159
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Ja, jeg er enig i begge deler. Det er ikke total isolasjon. Han har fått tilbud om en rekke sosiale tiltakk og takket nei.

Ja, jeg er enig i prinsippet, og syns det er greit at rettsaken har blitt gjennomført, jeg er bare ikke enig i dommen. Jeg syns ikke tiltakene har blitt gjennomført under cowboytilstander, og jeg syns tiltakene er godt begrunnet.

Men er begrunnelsen godt nok dokumentert? Det er vel spørsmålet. Rettstaten må være pinlig etterrettelig på disse tingene, sånn må det jo være. Men jeg er ikke overrasket dersom staten anker! Dette er jo et tolkningsspørsmål, med viktig prinsipiell betydning.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-16, 15:28   #160
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Men er begrunnelsen godt nok dokumentert? Det er vel spørsmålet. Rettstaten må være pinlig etterrettelig på disse tingene, sånn må det jo være. Men jeg er ikke overrasket dersom staten anker! Dette er jo et tolkningsspørsmål, med viktig prinsipiell betydning.

Nei, det er jo et poeng. Samtidig så syns jeg ikke dommen er veldig godt begrunnet heller.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:09.