|
|||||||
| Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: "Jeg er ikke ute etter noen, jeg er ute etter noe"
Det prinsippet er der jo for å sikre at ikke folk brått får stor tilleggsbelastning om de er syke. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Librocubicularist
|
Er det maksgrense på antall G på sjukelønn og? Viss ikkje burde det vore innført, og eventuelt vurdert senka. Men utover det trur eg du har rett angåande konsekvenser av innstramming.
|
|
|
|
#3 |
|
Personlig pessimist
|
Lønn over 6G regnes ikke med som grunnlag for sykelønn.
|
|
|
|
#4 |
|
Snikende Ullteppe
Medlem siden: Nov 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg må ha dette inn med teskje:
|
|
|
#5 |
|
Librocubicularist
|
Det er visst allereie slik regelverket er. Det er ingen grunn til å endre dette, i alle fall.
|
|
|
|
#6 |
|
Snikende Ullteppe
Medlem siden: Nov 2007
Sv: "Jeg er ikke ute etter noen, jeg er ute etter noe"Jeg er i utgangspunktet enig med Skavlan - man må kunne snakke om dette uten at det blir ramalama. Det betyr ikke at det ikke er greit å være sjuk. Men legene må på banen på en bedre måte. Det så lurt å være 100% sykemeldt når man har møtt veggen, eller gått på en smell? Er det kanskje ikke akkurat den normaliteten en jobb og kollegaene utgjør fornuftig å holde på? Er det fornuftig å jobbe noe, rett og slett for å holde på tidspunkt, rutiner og mennesker?
|
|
|
#7 |
|
Ventar stadig på vår
Medlem siden: Apr 2007
Sv: "Jeg er ikke ute etter noen, jeg er ute etter noe"Eg har ikkje lest alle innlegg, men vil gjerne seie noko om det eg ser på som kynisk arbeidsmarked. For nokre tiår sidan var det rom for å få jobb sjølv om ein ikkje var på topp, enten mentalt eller fysisk. Fleire lettare psykisk utviklingshema i vår bygd hadde faste jobbar både i kommune og private bedrifter. I dag ville ingen av desse fått jobb. Både industri, butikkar, reingjeringsbyrå og kommune krever no utdanning, minst fagbrev, men mange jobbar krever også høgare utdanning. Desse menneska har gjort ein god (nok) jobb til at dei har stått i arbeid heilt til pensjonsalder. I dag blir folk med tilsvarande utviklingshemming uføretrygda.
|
|
|
#8 |
|
|
Sv: "Jeg er ikke ute etter noen, jeg er ute etter noe"Med tanke på psykisk sykdom er ventetidene uforsvarlig lange. I praksis er det mange som er syke som ikke har mulighet til å få behandlingen de trenger før det har blitt så alvorlig at behandlingen blir mer krevende og fraværet veldig mye lengre enn det hadde behøvd. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Librocubicularist
|
|
|
|
|
#10 |
|
geskjeftig
|
Sv: "Jeg er ikke ute etter noen, jeg er ute etter noe"Hvis regningen skal dyttes på noen andre enn skattebetalerne, ville jeg nok heller sett arbeidsgiverne nærmere i kortene enn å kutte flatt i sykepengerettene. Manglende vilje til og kunnskap om tilrettelegging og manglende evne til å ta tak i giftig arbeidsmiljø eller uforsvarlig høyt press (som hos mange i helsetjenesten) burde ikke være greit.
|
|
|
#11 |
|
© All rights reserved
|
Sv: "Jeg er ikke ute etter noen, jeg er ute etter noe"Psykisk sykdom er et for stort sekkebegrep, det er som å putte halsbetennelse og kreft i samme sekk og kalle det fysisk sykdom. "Gått på en smell" og "møtt veggen" har blitt motediagnoser, og de som virkelig har gått på en skikkelig psykisk nedtur eller som er kjørt fullstendig i grøften blir mistrodd fordi det å være sliten snart er status og et bevis på flinkhet. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: "Jeg er ikke ute etter noen, jeg er ute etter noe"De får kun refundert opptil 6G. Ikke skyt meg, det var ikke jeg som laget reglene.
|
|
|
|
#13 |
|
Medlem siden: Oct 2006
Sv: "Jeg er ikke ute etter noen, jeg er ute etter noe"Arbeidsgiver får refundert opp til 6G. Vi har forhandlet oss frem til at arbeidsgiver forskuterer og betaler mellomlegget. Samme med foreldrepermisjon. En ekstra bonus er da at man i tillegg får feriepenger av hele beløpet,ikke bare de ukene som nav gir. For min del har det vært aktuellt ang. permisjonen med Lillesøs.
|
|
|
|
#14 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: "Jeg er ikke ute etter noen, jeg er ute etter noe"Jeg tror vi har fått stadfestet taket på 6G nå.
|
|
|
|
#15 |
|
Introvert optimist
|
Jeg så ikke at det var en side tre da jeg svarte.
|
|
|
#16 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: "Jeg er ikke ute etter noen, jeg er ute etter noe"Det skader jo ikke å få ting bekreftet fra flere hold.
|
|
|
|
#17 |
|
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Sv: "Jeg er ikke ute etter noen, jeg er ute etter noe"Full lønn under sykdom og barselpermisjon er en schlager i tariffavtaler. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
geskjeftig
|
Amen.
|
|
|
#19 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: "Jeg er ikke ute etter noen, jeg er ute etter noe"Det varierer jo også hvordan det regnes sykefravær (egenmeldinger). På mannen min sin arbeidsplass har de 8 egenmeldingsdager, og de har lov å føre enkelttimer, halve dager osv. Det gjelder også for sykt barn. Erfaringen er at det ikke fører til mer fravær, men mindre.
|
|
|
|
#20 |
|
Introvert optimist
|
Det er IA-avtalen og da virker den etter hensikten. Det var hele poenget at folk bare skulle ta ut det som var nødvendig.
|
![]() |
|
|