|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#141 |
|
![]() Sv: Høyre og fokus på kristendomsarvDu vet, Guava, det er slett ikke uvanlig at man kan ha sterke følelser rundt temaene Gud, forkynnelse og religion selv om man ikke tror på en gud. Det forundrer meg at du fremstår så lite forstående for det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#142 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Høyre og fokus på kristendomsarv
Der er vi i hvert fall veldig enige, Guava. Det blir som de som hisset seg opp over at vimplene utenfor et kjøpesenter ikke hadde korset i flaggmønsteret, helt uten å ta inn over seg at vimpler ikke skal ha kors, da er det et flagg og må følge flaggregler for heising.
![]() |
#143 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Høyre og fokus på kristendomsarvJeg skjønner de som synes det er koselig å gå i kirken. Jeg går i kirken selv, synger salmer og treffer kjente og synes det er hyggelig. Jeg tar mine barn med også. Men når de får velge selv, som de får med skolegudstjenester, så velger de å ikke gå. |
![]() |
![]() |
![]() |
#144 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Høyre og fokus på kristendomsarvNå leste jeg FB-statusen til kulturministeren om hvordan det var bedre før når noen alltid ble valgt sist. Han var jo god i geografi, så da gjorde det jo ikke noe. Barn mobbet ikke før.
![]() |
#145 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja, og så er ikke tradisjonen med skolegudstjeneste nødvendigvis så gammel heller. Jeg spurte mine foreldre som gikk på skole på slutten av 50-tallet og utover 60-tallet, og de hadde ikke skolegudstjeneste. Så det er ikke gitt at skolegudstjenesten "alltid ha vært her". |
![]() |
![]() |
![]() |
#146 |
|
Det har jeg forståelse for, men ut fra følelsesmessig standpunkt, ikke prinsipper som går på ateisme vs teisme. |
![]() |
![]() |
![]() |
#147 |
Hvor: Trøndelag
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja, det er helt hårreisende hva en minister kan lire av seg, under overskriften alt var bedre før: "Det var også mange unger som falt utenfor den gangen. Men det var ikke så stort fokus på det." Sist redigert av Galathea : 30-11-16 kl 09:12. |
![]() |
![]() |
![]() |
#148 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg mener det blir et problem når man bruker sitt eget ståsted som referanse uansett, uten å anerkjenne at andre kan oppleve noe annerledes. "Jeg ville synes det var greit dersom mine barn deltok på [sett inn passende eksempel], og derfor mener jeg at dette burde være greit for alle, uansett bakgrunn. Det er aldri særlig sympatisk å definere hva andre skal synes er greit.
![]() |
#149 |
|
Eh, nei, når du stiller spørsmål om hva problemet egentlig er for ateister å være med på slikt når de jo ikke tror på gud allikevel, da er det ikke prinsippene du diskuterer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#150 |
|
Jeg stiller spørsmålet for å få fram hva som ligger bak prinsippene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#151 |
Borte
|
![]() Sv: Høyre og fokus på kristendomsarvAt man ønsker et skille mellom stat og kirke og en forkynnelsesfri, religionsnøytral skole trenger ikke å ha utgangspunkt i noe annet enn at det er det eneste fornuftige i et moderne, sekulært demokrati der mennesker fra forskjellige kulturer og samfunnslag skal leve sammen i, fortrinnsvis, fred og fordragelighet. Det er ikke en gang et kontroversielt standpunkt i mine øyne.
![]() |
#152 |
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#154 |
Borte
|
Hva mener du?
![]() |
#156 |
Licence to thrill
Hvor: sentralt Østland
Det Røverdatter sa. |
![]() |
![]() |
![]() |
#157 |
Borte
|
Ser du ikke på kristendom som en religion?
![]() |
#158 |
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
Det vil jo være akkurat det samme som for en ateist å være med i settinger der man bekjenner sin tro på Gud. Her kan jeg ikke se forskjellen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#159 |
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
|
![]() |
![]() |
![]() |