|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Tenåringssjokket - overvåkning
Det finnes massevis av situasjoner der det ikke er egnet med SMS. Hvis du kjører bil, presenterer i et møte eller spiller Clash Royal, som kjent.
|
|
|
#2 |
|
keep on dreaming
Medlem siden: Mar 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Tenåringssjokket - overvåkningI mitt forhold overvåker vi ikke hverandre. Eller barna. Vi stoler på hverandre. Jeg anser det som helt absurd å skulle sjekke hverandre for å kunne stole på hverandre. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
villende
|
Men det er dette som blir så absurd for meg. Jeg har ingen grunn til å tro at mannen min ikke stoler på meg. Og har heller ingen problemer med at han har tilgang til å vite hvor jeg er gjennom Find my iPhone. Mener du helt oppriktig at hvis dere hadde hatt tilgang til å vite de andre familiemedlemmenes GPS-lokasjon betyr det samme som mistillit? Helt uansett? Sist redigert av Gaia : 12-12-18 kl 19:31. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
keep on dreaming
Medlem siden: Mar 2010
Sv: Tenåringssjokket - overvåkning[quote=Gaia;4759070]Men det er dette som blir så absurd for meg. Jeg har ingen grunn til å tro at mannen min ikke stoler på meg. Og har heller ingen problemer med at han har tilgang til å vite hvor jeg er gjennom Find my iPhone. Mener du helt oppriktig at hvis dere hadde hatt tilgang til å vite de andre familiemedlemmenes GPS-lokasjon betyr det samme som mistillit? Helt uansett? |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Nettopp. Hadde mannen min hatt behov for å sjekke hvor jeg var og hvem jeg snakket med til en hver tid, så er det jo DET som er problemet, ikke om det skjer gjennom snapmap eller privatdetektiv eller nabokjerringa.
|
|
|
#6 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Tenåringssjokket - overvåkningMen HV, dette kan du jo si om alt. Som du sier, det er jo ikke noe problem å bruke SMS og telefonsamtaler som sterkt kontrollerende verktøy. At jeg med samtykke sjekket snapmap er ikke nødvendigvis en inngripen i privatlivet, heller ikke at mannen min har lagt inn mitt thumbprint på sin telefon. Det er den dagen det misbrukes at det er invaderende, det har ingenting med teknologien per se å gjøre.
|
|
|
#7 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Den store forskjellen, i min oppfatning, er at med snapmap o.l. kan man sjekke hvor den andre er hvor ofte som helst, døgnet rundt, og uten at denne er klar over det. Det er det som gir meg en veldig uggen følelse. På samme måte som det vil gi meg en uggen følelse om andre, selv mannen, kunne logge seg på et kamera og se hva jeg driver med hjemme, uten at jeg merket det. Selv om jeg ikke drev med noe snusk, og det hadde vært praktisk om han kunne se om jeg hadde begynt med middagen f.eks.
|
|
|
#8 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Tenåringssjokket - overvåkningMen da er det jo bare å skru det av. Jeg har heldigvis en relasjon som gjør at det ville vært helt uproblematisk. Og jeg har en legning som tilsier at det ikke stresser meg i det hele tatt. (Ikke er jeg innom Snap mens jeg er ute på flørt heller, vanligvis
|
|
|
#9 |
|
Semiaktiv
Det mister jo litt sin praktiske funksjon hvis man skrur det av.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 12-12-18 kl 16:43. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
can-jur
|
Sv: Tenåringssjokket - overvåkningHehe. Jeg har faktisk kameraovervåkning av alle som er i fjøset. Og kan med det titte på både mann og barn uten at de vet det.
|
|
|
|
#11 |
|
Epikur
|
Jeg sa ikke at det var mine grenser eller noe jeg selv hadde gjort eller akseptert av andre, men eksempelet er helt reellt fra en virkelig person i virkeligheten. Jeg mener at det er masse ting det er greit å ikke vite og at det er fint at folk kan få lov til å presentere seg selv til andre, fremfor å bli overvåket.
|
|
|
#12 |
|
can-jur
|
OK. Da misforsto jeg deg.
|
|
|
|
#13 |
|
villende
|
Sv: Tenåringssjokket - overvåkningJeg lurer på om man kan trekke litt paralleller til alkohol, jeg? Noen mennesker er jo prinsipielt motstandere av alkohol fordi: misbruksmulighet. Og blir dette egentlig noe av det samme? Ja, kontrollfunksjoner på mobil kan misbrukes, og man bør ha et veldig godt og avklart forhold til hva som er greit og ikke. Men så lenge partene stoler på hverandre, og dessuten føler at de har gjensidig tillit, så ser jeg ikke helt problemet. I det kontrollen handler om tillitsproblematikk, tenker jeg det er viktig å gå noen runder om overvåkning er den beste løsningen. Sist redigert av Gaia : 12-12-18 kl 19:21. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Semiaktiv
Jeg har ingen negative erfaringer med tracking. Det er først og fremst prinsipielt. Jeg er skeptisk til at vi hele tiden skal vite hvor alle er og hva alle gjør, og at samfunnet går mer og mer mot at noen ser deg, uansett. Overvåkingen sniker seg inn overalt, så gradvis at vi ikke ser faresignalene, vi aksepterer det og omfavner det, og tar det også i bruk til egen nytte, helt ukritisk. Jeg er for friheten til å gå egne veier uten at alle er informert. Også for barn. Jeg skal ikke, og vil ikke, vite om alle stedene barna mine har vært når de kommer hjem om kvelden, eller alle omveiene de tok hjem fra skolen. Ja, i tillegg til det jeg har sagt tidligere.
|
|
|
#15 |
|
Epikur
|
Jeg har ingen spesielt dårlige erfaringer fra private relasjoner, unntatt det med at min mor hadde lest dagboken min. Men jeg opplevde å bli overvåket og forfulgt over tid av en gruppering i et tidligere arbeidsforhold og det var skikkelig ubehagelig og ganske nifst.
|
|
|
#16 |
|
|
Sv: Tenåringssjokket - overvåkningJeg er ikke negativ til alt av tracking, men jeg synes det er uheldig å normalisere overvåkning uten også å være svært bevisst på å være sikre på at ungene forstår og er trygge på at de selv skal kunne bestemme hva andre skal få vite om deres bevegelser, også fremtidige partnere som også gjerne kan bruke det praktiske som argument. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
villende
|
Dette er jeg helt enig i. Og jeg har som sagt tilbudt den delingsvillige ungen å være litt mindre synlig for oss foreldrene. Jeg sjekker ikke meldinger eller e-poster. Jeg sier i fra hvis det er behov for å sjekke SoMe, og de få gangene det er gjort er det sammen med barna. Retten til å sette egne grenser er utrolig viktig for meg (selv om det kanskje ikke ser sånn ut, delingsvillig som jeg er.) Men delingsviljen min handler nettopp om at jeg kan stole på de jeg deler med ikke misbruker tilliten. Og det er også en del av opplæringspakka. Innimellom kan man stole helt og fullt på andre mennesker, og det er en ganske fin ting det også. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Glamorøs
|
Sv: Tenåringssjokket - overvåkningJeg har ingen dårlige erfaringer, nei. Ei heller er jeg skeptisk til teknologiske nyvinninger. Jeg er relativt privat av natur, men det handler ikke om det. Jeg syns det handler om grunnleggende rettigheter, hvordan vi oppdrar barn og at det er veldig lett å si «jeg bryr meg ikke, jrg har ingenting å skjule» helt til det plutselig blir misbrukt en dag, eller mistenksomhet starter å gro på grunn av at man plutselig slår det av eller blir «sett» på et sted man ikke «skulle» være.
|
|
|
#19 |
|
Tøff
|
Sv: Tenåringssjokket - overvåkningJeg har lest hele tråden og kjenner at jeg nok er litt på den mer ekstreme siden.
|
|
|
#20 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Tenåringssjokket - overvåkningDet er noen uker siden jeg så "Tenåringssjokket" på NRK, og jeg må si at jeg i liten grad kjente meg igjen, på tross av at jeg har barn på nøyaktig samme alder som tenåringsbarna der. For det første: Overvåke og forfølge barna sine? I alle dager, hvem gjør sånt? |
|
|
|
![]() |
|
|