Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva skal jeg stemme og hvorfor?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-08-07, 13:18   #141
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skal jeg stemme og hvorfor?

Men hvor mye vil det koste å taksere hele eiendomsmassen i Oslo? Det må jo gå til fratrekk i regnskapet. Eller er dette noe som skal pålegges? (Et ord jeg forøvrig ikke er så glad i... men det var vel ikke noen bombe).

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-07, 13:29   #142
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skal eiendomsskatten beregnes ut i fra verditakst da? Jeg trodde det var ligningstaksten som gjaldt? Det har det vært snakk om i min by iallefall.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-07, 13:49   #143
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Det er jo altfor lavt!!! Jeg ønsker ikke at en slik lærer skal være lærer for mitt barn i alle fall - jeg nekter å tro at en lærer som kommer inn på lærerskolen med 3 i snitt er en flink nok og engasjert nok lærer.

Eh, gjett hva snittet på å komme inn på Elverum er? Mindre en 3, mange som falt fra der når det ble satt 3 i snitt i 3 fag.

Det var veldig kontroversielt og upopulært blandt de røde da Clemet innførte et minimumskrav på 3 (kun i 3 fag da) for å komme inn på lærerutdanningen. Det er nok mange elever rundt om på Høgskoler i Norge som fint kom seg inn på lærerutdanning med godt UNDER 3 i snitt. Det viktigeste for mange høgskoler er jo å få fyllt opp alle studieplasser så de er ofte takknemmlig bare de får søkere.

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-07, 13:52   #144
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Missa; de tar ikke utg.pkt i verditakst, nei. Det blir en egen taksering, den vil koste rundt en 100 mill, etter hva jeg kan skjønne.

Gammel 10-08-07, 13:54   #145
Benmurphy
-

Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er prinispielt for eiendomsskatt, fordi jeg syns det virker som en praktisk og oversiktlig måte å kreve inn penger på, og noen penger må vi jo kreve inn, men når det er sagt viser jo de to siste innleggene (fra Miss Norway og Kasia), at det, samme hva SV måtte tro og/eller hevde, naturligvis ikke bare er å innføre eiendommskatt, og vips så får kaksene svi og kommunen får større inntekter. Dette er, som det meste annet på skattefeltet, grådig komplisert og uoversiktlig. Jeg mener det er et generelt problem i den norske avgiftsjungelen at forutsigbarheten er lav for folk flest. Det gjelder iallefall hus, bil og strøm, som jo er ting de fleste har og ikke uten videre kan klare seg uten. Jeg er skeptisk til en rask innføring av eiendomsskatt, og tror helt sikkert det vil få uheldige konsekvenser. Hvis jeg f.eks eier en bygård verdt 10 millioner og leier ut små leiligheter til haisats. Hvem kommer da faktisk til å få regningen for denne eiendomsskatten? Jeg, eller de som, fordi de ikke har råd til å kjøpe, leier disse leilighetene?

Ben "faen nå har de senket takhøyden igjen" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-07, 13:55   #146
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er tenkt å bruke rundt en 5 år på prosessen, og skal være ryddig og lite skummel.

Gammel 10-08-07, 14:12   #147
Alioli
Fullverdig medlem

Alioli sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Toten-området
Alioli er litt kul
Standard

Det største problemet med skatt er at de som er rike og kan betale mye skatt bruker heller millioner på å finne smutthull slik at de skal slippe å betale skatt, og så må vi som ikke har så mye penger og ikke kan finne smutthull bare betale mer..!!

Jeg betaler nå 35% skatt, det nærmer seg altså nesten halvparten av min inntekt, og allikevel vil de ha mer..??

Gammel 10-08-07, 14:17   #148
daffy
Bør lage seg en tittel selv

daffy sin avatar

Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Av landets 432 kommuner har 283 (mer enn 65 prosent) innført eiendomsskatt, deriblant kommuner som Trondheim, Tromsø og Bergen og Stavanger. SV ønsker å gjeninnføre eiendomsskatt i Oslo.

1) Før man kan innføre ordningen med eiendomsskatt må alle eiendommer takseres på nytt. Dette vil ta noe tid, det er ti år siden sist man hadde eiendomsskatt i Oslo. Trondheim brukte to år på denne prosessen, Oslo vil nok bruke noe lengre tid.

Jeg syns forslaget om innføring av eiendomsskatt virker lite gjennomtenkt og mangelfullt i forhold til forståelse av negative ringvirkninger på samfunnet. Forslaget genererer ingen inntekter (de fordeler dem bare litt annerledes) og fordrer at et enormt byråkrati svinges i gang som i seg selv vil koste samfunnet svimlende summer å innføre.

Kostnader i form av:

• Alternativkostnadene på de hundrevis av byråkratene som skal ut på gaten og taksere eiendommer og utarbeide ordningen i praksis. Dette i en tid da det er underskudd på arbeidskraft og vi trenger alle hodene og hendene vi kan få tak i for å holde maskineriet i gang.
  • Skattlegging av næringseiendommer fører til lavere oversudd til bedriftene= mindre penger for bedriftene å investere i fremtidig økte inntekter= lavere skatteinntekter= mindre penger til å bruke på de gode sakene (miljø, fattige, barn og unge).
  • Hvilke næringer vil i hovedsak bli rammet av eiendomsskatt? Er det "jappebransjene" hvor de raske pengene skapes, aksjemeglere for eksempel? Nei, de kan i ytterste konsekvens jobbe fra sin bærbare pc fra McDonalds' gratis trådløse nettverk. Den gammeldagse, vareproduserende industrien derimot, vil rammes hardt. En næring som også kjennetegnes av lave marginer og hard konkurranse fra utlandet. Deres næring fordrer i regelen store og dyre bygningsmasser, er disse lokalisert innenfor bygrensene hvor verdistigningen har vært enorm de siste årene, har vi oppskriften på nedlegging av enda mer industri= lavere skatteinntekter og tap av arbeidsplasser (mange innehatt av arbeidere som ikke står først i køen når stillinger i den "nye økonomien" skal deles ut). Ikke akkurat sosial politikk.
I bunn og grunn er forslaget om innføring av eiendomsskatt flott oppsummert i punkt 7) "det er en kakseskatt". Mange vil sikkert føle stor personlig tilfredsstillelse i at de rike må betale mer skatt. Her kommer en ordning som virkelig får "tatt" dem.

At det privatpersonrikingene bidrar med i økte skatteinntekter er en mygg i forhold til totalsummen av de dårlige effektene skatten vil ha på næringslivet og dermed skatteinntekter, er sikkert for ansvarlig, grått, kjedelig og lite valgkampegnet for SV til å ta inn over seg.

Sist redigert av daffy : 10-08-07 kl 14:35.
daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-07, 14:24   #149
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Uansett synes jeg det er en glitrende idé at de rike må betale mer enn de fattige. :robin_hood:

Gammel 10-08-07, 14:32   #150
daffy

daffy sin avatar

daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Uansett synes jeg det er en glitrende idé at de rike må betale mer enn de fattige. :robin_hood:

Også når det betyr at de fattige får det verre? Jeg syns det er mye, mye viktigere at de fattige får det bedre enn at de rike får det verre.

Gammel 10-08-07, 14:34   #151
pippimamma

pippimamma sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Østlandet
pippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Av landets 432 kommuner har 283 (mer enn 65 prosent) innført eiendomsskatt, deriblant kommuner som Trondheim, Tromsø og Bergen og Stavanger. SV ønsker å gjeninnføre eiendomsskatt i Oslo.

Dette alene er grunn god nok til å stemme noe helt annet enn SV. Det er innført eiendomsskatt i kommunen min. Det er en skikkelig drittskatt!

pippimamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-07, 14:45   #152
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ikke bekreft alle fordommene mine, da!

Jeg håper fortsatt vitsen med å ha en skatt er andre ting enn at vi med vanlige inntekter skal føle oss mindre flådd fordi "kakser" flås mer.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-07, 14:52   #153
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Jeg håper fortsatt vitsen med å ha en skatt er andre ting enn at vi med vanlige inntekter skal føle oss mindre flådd fordi "kakser" flås mer.

Din far har helt rett, det er jo i all hovedsak folk med vanlig inntekt som beskattes i Norge, slik har det alltid vært.

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-07, 16:08   #154
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes at flat skatt høres besnærende ut jeg. Personlig ville jeg nok tapt mye kroner på det, men bare det at man kan kutte SÅ mye byråkrati er jo fristende! Samt at alle som livnærer seg på skatteplanlegging, gråsonesurfing og pengetildekking ikke hadde kunnet gjøre så mye.

Men jeg har IKKE satt meg inn i dette grundig altså. Hva sier proffene?
Monsoon???

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-07, 16:14   #155
daffy

daffy sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Jeg synes at flat skatt høres besnærende ut jeg. Personlig ville jeg nok tapt mye kroner på det, men bare det at man kan kutte SÅ mye byråkrati er jo fristende! Samt at alle som livnærer seg på skatteplanlegging, gråsonesurfing og pengetildekking ikke hadde kunnet gjøre så mye.

Men jeg har IKKE satt meg inn i dette grundig altså. Hva sier proffene?
Monsoon???

Har også lyst å høre hva Monsoon mener

Gammel 10-08-07, 18:56   #156
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av daffy, her.

Også når det betyr at de fattige får det verre? Jeg syns det er mye, mye viktigere at de fattige får det bedre enn at de rike får det verre.

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

3x

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-07, 19:01   #157
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1278
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Forresten så jeg en svær SV-stand på Vaterland i går, men det var skuffende få hekser med lilla hår der.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-07, 19:15   #158
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er sikker på at man kunne fyllt statskassen dersom man la inn sukkerskatter, - på samme nivå som vin, tobakk og bensin.

Gammel 10-08-07, 19:34   #159
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Á propos alkoholavgifter, nå var det et innslag på Dagsrevyen om at alkoholforbruket i Norge har gått kraftig opp uten at forekomsten av alkoholrelaterte sykdommer hadde økt tilsvarende. Nyheten er ikke lagt ut på nettet enda, så jeg har ikke lest detaljene. Men det er slett ikke utenkelig at "kontinentalt" bruk ikke nødvendigvis er mer usunt enn norsk bygdefyll, selv om det totale forbruket øker. Og selv om Frankrike har mer skrumplever enn Norge.

Kanskje man kunne senket avgiften på vin og øl og beholdt nivået på brennevin slik det er?

Jeg signerer for øvrig DM. Hvis man absolutt skulle innført nye avgifter, kunne sukker definitivt vært en idé. Matvarer har vel vist seg å være noe av det mer prissensitive. Ja til billigere fisk og grønnsaker! Den er vel revolusjonerende.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-07, 20:42   #160
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Skedsmo har eiendomsskatt, med et veldig lavt bunnfradrag. (Mye mye lavere enn det som er tenkt i Oslo) Der har de virkelig fått til mye bra med pengene, og Skedsmo vil bli en kjip kommune om de skal miste disse pengene.

Sitat:

Sosial skatt i Skedsmo
All eiendomsskatt i Skedsmo skal gå til gode formål, har politikerne bestemt. Ingen skal bli flådd. For godt til å være sant? Det får innbyggerne vite når skattelistene legges ut i slutten av mai.

Skatteberegningsgrunnlaget tar utgangspunkt i en gjennomsnittlig kvadratmeterpris, innhentet fra fire eiendomsmeglere med lokalkjenn-skap. Kommunen ble delt i ni områder etter prisnivå. Det er bestemt en sjablong, det vil si en gangefaktor, for å fange opp markedsforskjellene mellom ulike boligtyper. Hovedmodellen er å gange kvadratmeterprisen med 0,9 for flermannsbolig, 1,0 for enebolig og 1,1 for leilighet.

- Sjablongen skal være til hjelp, ikke følges slavisk, opplyser Finn A. Amundsen, prosjektleder for eiendomsskatt i Skedsmo kommune.
- Vi har veid sjablongen ut fra det at leiligheter gjennomgående har mindre areal og får bedre betalt i markedet. Taksten er heller ikke ment hundre prosent som et uttrykk for bolig-ens verdi. Vi ser at vi treffer best på eneboliger og enklere bygg.

Ressurskrevende
- Før pengene begynner å rulle inn, anslagsvis 25 millioner kroner i året for Skedsmo, innebærer eiendomsskatt en betydelig oppstartskostnad for kommunen. Seks måneder gikk med bare til datagrunnlaget, forteller Amundsen.

Siden har fem takstmenn besøkt hver eneste av de 17 500 boligene. De fanger opp om boligen er ei rønne eller en luksusvilla, men ikke om du har pusset opp badet i leilig-heten.

- De bruker fra ti minutter til en time, avhengig av eiendommens karakter. I de fleste tilfellene har takstmann vært inne på eiendommen og gått rundt huset. De går ikke inn, men bruker nøkkeldata fra våre -registreringer. I de tilfelle de har anbefalt avvik fra sjablongen ber vi om en begrunnelse – og dette er fulgt opp. Vi er rimelig sikre på at vi har satt rett takst.

Alle får bunnfradrag
Kommunen har kalt inn informasjon om borettslagene fra forretningsfører. Det finnes frittstående borettslag i Skedsmo, men langt de fleste er tilknyttet boligbyggelagene ROBO, LSBO (Lørenskog og Skedsmo) og USBL. Mens sameier takseres som en samling enkeltboliger, vurderes borettslaget under ett, fordi det er ett rettsobjekt, forklarer Amundsen. Deretter deler man opp etter andel, så hver borettslagsleilighet får hver sin skatt – og hvert sitt bunnfradrag. Nedre grense for eiendomsskatt er satt til en million kroner per boenhet.

- Det er vårt siktemål å ikke overstige markedspris. Derfor har vi også lagt inn 20 % reduksjon som sikkerhet. Det vil si at boligen din må være verdt over 1,2 millioner før du får skatt – eller 2,4 millioner hvis du har en bolig med utleieenhet.

Små summer
Garasje er med i taksten, mens tomtestørrelse holdes utenfor. Lekeplasser kan man eie gratis. Det samme gjelder små utskilte teiger, der kostnaden ved å taksere langt vil overstige skatteinngangen, med en kvadratmeterpris på 600 kroner for ubebygd tomt. Til sammenlikning regnes gjennomsnittlig kvadratmeter-pris for boligareal til 14 600 kroner.

- For å ta et faktisk eksempel, vil et 110 kvadratmeter stort rekkehus på Skjetten til halvannen million får en årlig eiendomsskatt på 600 kroner, sier Amundsen.

- Folkestormen mot eiendomsskatt i Fredrikstad tror jeg har sammenheng med at kommunen har lagt seg på en høy beskatning, med flere tusen kroner i året for det vi betrakter som en ”vanlig bolig”. Uten å ta tallene for mye på forskudd, kan vi anslå at gjennomsnittsboligen i Skedsmo vil få en skatt på cirka 1100 kroner, men den gjengse borettslagsleilighet kanskje kommer ned i rundt 400.

Forberedt
En annen grunn til at Skedsmos innbyggere ikke virker særlig opprørt over skatten, kan være kommunens informasjonsarbeid. Først ble det sendt ut en brosjyre om eiendomsskatten, sammen med et faktaark om boligens areal. Hensikten var å få inn folks protester mot fakta-feil før takseringen. Det kom 400 svar, ganske lite tatt i betraktning at kommunen sliter med ufullstendige registreringer, mener Amundsen. Lokalavisene har viet mye oppmerksomhet til at pengene blir øremerket investeringer i fellesgoder som helse, sosial, oppvekst og masse-idrett. I forbindelse med at skattelist-ene legges ut, går ny fyldig info til hver enkelt, også om klageadgang innen en tre ukers frist.

- Vi har lagt opp til seks personer på vakt i servicetelefonen når skattelisten er lagt ut. Dit kan man også stile spørsmål uten å klage. Skien kommune, som er sammenliknbar med Skedsmo, fikk to tusen klager, hvorav tusen gikk helt til overtakstnemnda.

Avhengig av antall klager, regner Amundsen med at alt er ferdigbehandlet senest seks måneder etterpå. Da gjelder taksten i ti år.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:57.