|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Baneheiasaken etter snart 20 årOg: den andre klarte å gjennomføre voldtekter, drap og omfattende rydding og gjemming av kropper på overmenneskelig kort tid, helt alene.
![]() |
#2 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Baneheiasaken etter snart 20 årJeg lurer på, ble de dømt til erstatning den gangen? Og vil i så fall den saken også komme opp igjen? Og i så fall, kan vi få en ny situasjon der bevisene er sterke nok til erstatning, men ikke til domfellelse?
![]() |
#3 |
Boler'o?
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Baneheiasaken etter snart 20 årJeg hørte på Krimpodden fra VG i går, og der får jeg inntrykk av at de ser begge sider av saken. Det jeg hører fra dem er at det er grunner for å tro at VK kan ha gjort det, men at de ikke helt ser at bevisene er fellende og at de ikke er sikre på at Riksadvokaten vil finne nok bevis for å kjøre ny rettssak. De mente det var positivt at det var Oslo politidistrikt som nå skulle etterforske, for å få helt nye øyne på saken.
![]() |
#4 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Baneheiasaken etter snart 20 år
Jeg oppfatter dem helt annerledes, godt over på VK sin side, og med et par argumenter i mot for syns skyld. Sier ikke at det er sånn altså, men det sier jo en del om hva som ligger i oss som lyttere også, hvordan vi oppfatter det.
![]() |
#5 |
Boler'o?
![]() Sv: Baneheiasaken etter snart 20 årJa, veldig interessant at vi oppfatter det så forskjellig.
![]() |
#6 |
Har ingen tittel
Medlem siden: Mar 2007
![]() Sv: Baneheiasaken etter snart 20 årDette temaet er veldig interessant. Hvordan skal journalister kunne stille spørsmål til dommen og uttrykke kritikk hvis det automatisk gjør dem til "Kristiansens støttespillere" og dermed ikke-objektive? Blir man automatisk en "støttespiller" om man mener at mobilbeviset utelukker ham? |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Glamorøs
|
Jeg ser ingen som utrykker noe sånt altså. Det er vel det at man syns det skinner gjennom hvilke sympatier journalisten har, hva vedkommende trekker fram eller ikke legger like stor vekt på. Det er i og for seg naturlig, og jeg mener ikke at journalister skal være fullstendig objektive. Veldig mye god journalistikk er nettopp den der man har valgt en side, og det er absolutt nødvendig i regime- og maktkritikk.
![]() |
#8 |
Leser
|
Har ikke hørt podcasten (og hører på noe annet nå, så blir nok ikke å gjøre det heller), MEN det jeg synes er interessant er at VG var uten tvil de som fulgte rettsaken tettest den gangen, og da hadde de stikk motsatt fortegn (ikke rart egentlig, det er jo gått 20 år, men for meg som nyhetskonsument blir det litt spesielt)
![]() |
#9 |
Har ingen tittel
Medlem siden: Mar 2007
![]() Sv: Baneheiasaken etter snart 20 årDette kommenterer de også selv: https://journalisten.no/baneheia-ban...s-i-dag/447273 |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Boler'o?
Jeg tenker at det er bra at en avis kan skifte ståsted, på generell basis, fordi fakta har kommet fram som gjør at man har endret mening. I denne saken så vet jeg ikke om det er samme journalist som skrev om saken da, som det er nå? Kan dette påvirke standpunktet? Er det fordi det nå er så mange som har sådd tvil om skyldspørsmålet som gjør at de er mer åpne for at det ble gjort feil da?
![]() |
#11 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Baneheiasaken etter snart 20 årJeg vil også veldig gjerne ha en ny hovedforhandling, og jeg tror han blir dømt der.
![]() |
#12 |
Klar
|
![]() Sv: Baneheiasaken etter snart 20 årER det et justismord hvis bevisene ikke viser seg å holde mål så han blir frifunnet? Eller må han faktisk være uskyldig for at det skal være justismord? |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Panzerekstremfeminist
|
Jeg mener det ikke er justismord før han er faktisk uskyldig.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Leser
|
I denne saken er det jo ikke justismord i den forstand at en uskyldig mann har vært i fengsel - husk han ble dømt for flere forhold, og de gikk som tilståelsessaker.
![]() |
#15 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Baneheiasaken etter snart 20 årHerregud, him, jeg blir kvalm! SMÅ unger! Lurer på hvor mange nå voksne kvinner som sitter og følger saken nå, som har vært lettet over at han som voldtok dem som småjenter har sittet inne i disse årene.
![]() |
#16 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Mye tyder vel på at samfunnet og mange småjenter har vært spart for store lidelser ved at Kristiansen har vært holdt under strengt oppsyn de siste 20 årene. Det er sterkt når Kriminalomsorgen uttaler at han ikke er klar for tilbakeføring til samfunnet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Glamorøs
|
Og voksne menn.
![]() |
#19 |
Kleintje I + II
Medlem siden: Feb 2007
![]() Sv: Baneheiasaken etter snart 20 årJeg hadde faktisk ikke fått med meg den gang at han ble dømt for flere saker og andre ukjente offer. Er derfor vanskelig å forestille seg at hele dommen kan bli opphevet? Må disse ofrene vitne i ny rettsak tro?
![]() |
#20 |
Leser
|
Han har bare søkt om gjennopptakelse for drapet og voldtekten av jentene i Baneheia. Så det er bare de som er vurdert. (Jeg tror nok også at pressen har vært mer forsiktig med å belyse disse sakene i og med at dette er personer som er i livet, men det er jo en gjetting fra min side)
![]() |
|
|