|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#141 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Er jeg virkelig rasist?
Det er ingen grunn til å tro at det står bra til i Norge, dessverre. Alle undersøkelser viser at rasistiske holdninger er sterkt utbredt og at rastistiske handlinger forekommer daglig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#143 |
Endelig på vei oppover!
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() |
Klart det er noe galt i det! Jeg synes det er hårreisende at lærerne godtar slike utsagn. Dette burde vært tatt opp som et tema med både barn, foreldre og lærere på denne skolen. Vi kan ikke la slike holdninger få feste seg. Det er skummelt det.
Sildre Sist redigert av Sildre : 23-08-07 kl 09:42. |
![]() |
![]() |
![]() |
#144 |
Peppy!
|
Og måten du sier guling på i bilen er hyggelig? Ikke rasistisk? "Åh, for en fin bil den gulingen der kjører!" |
![]() |
![]() |
![]() |
#145 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Tromsø
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er jeg virkelig rasist?Jeg har fått med meg at man ikke bør si neger. Men for meg "føles" det verre å beskrive noen som svart. Svarting er et utbredt skjellsord her jeg bor. Men når de det gjelder føler ordet neger som krenkende, bør man selvsagt la være å bruke det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#146 |
Peppy!
|
Å kalle noen for svarting er såklart ikke ålreit. Men å beskrive en person som svart er helt ok. Så der er du på trygg grunn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#147 |
Tar en fot av gangen
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er jeg virkelig rasist?Jeg er lært opp til å si neger. Det var helt vanlig i min barndom, og jeg ser ikke noe raistisk i det. Vedkommende kan like godt være amerikansk som
![]() |
#148 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Er jeg virkelig rasist?"Svarting" og "guling" er ubestridt rasistiske og nedsettende betegnelser – og har alltid vært det, i motsetning til "neger", som i utgangspunktet var mer en betegnelse og ikke et skjellsord. Ingen oppegående mennesker omtaler folk som "guling" eller "svarting".
Jeg skjønner hva du mener. Jeg omtaler vanligvis ikke folk som "svart" hvis jeg skal beskrive dem. Da sier jeg "afrikanskutseende" eller "mørkhudet" i stedet, men jeg har ingen problemer med å snakke om "svarte" i motsetning til "hvite", hvis jeg har behov for det. Eksempelvis "Rasemotsetninger mellom svarte og hvite i Sør-Afrika" |
![]() |
![]() |
![]() |
#149 |
Fola Blakken
|
Ja, det var vanlig i min barndom også, men nå vet vi at svarte mennesker oppfatter det nedlatende, negativt og raistisk. Derfor sier jeg det selvsagt ikke mer.
![]() |
![]() |
#150 |
flisespikker
|
Selv ikke etter å ha blitt grundig fortalt at det er et rasistisk ord nå?
Jeg antar (og håper) at det ikke var et alvorlig ment spørsmål?
Selvsagt er det greit å si at noen har mørk hud når man snakker om huden deres! Men da kan man jo si nettopp at de har mørk hud, og trenger ikke ordet "neger". Det er jo dessuten mange som har mørk hud som ikke kommer inn i den gruppen som omfattes av "neger" - både folk fra Asia og Australia kan være veldig mørke, mens mange afroamerikanere på sin side er like lyse som mange nordeuropeere.
![]() |
#151 |
Bedreviter
|
Kan du ikke bare avlære deg å bruke begrepet da, når du får høre at andre tar seg nær av det?
Jeg er helt sikker på at helsepersonell i Norge klarer å kategorisere afrikanskutseende mennesker helt greit uten å bruke begrepet neger. Hele resten av verden klarer det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#152 |
Tar en fot av gangen
Nei, det var ikke alvorlig ment. Og jeg har som sagt ikke noen negative assisoasjoiner med ordet. Ved en militærøvelse her i i byen i min ungdom, var nesten hele Nato-flåten samlet. Store flotte muskuløse sorte mennesker, og noen puslete små hvite.
![]() |
#153 |
Dårlig husmor
|
Jeg har ikke ord, jeg har virkelig ikke ord . |
![]() |
![]() |
![]() |
#154 |
Borte
|
Det må da ha vært en veldig eksotisk opplevelse.
![]() |
#156 |
Epikur
|
At noen skulle ha BEHOV (
![]() |
#157 |
Tar en fot av gangen
Kanskje at vi ikke forbinder det som noe negativt. Nå har jo media også problemer med hvilke ord da skal bruke. Alle ord er jo blitt rasistisk.
![]() |
#158 |
Endelig på vei oppover!
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() |
Det er mange fra din generasjon her. Det er imidlertid ikke alle fra denne generasjonen som bruker uttrykket "neger".
![]() |
#159 |
Mother of Dragons
|
At helsepersonell omtaler forskjellige grader av pigmentert hud når det gjelder blodutredelser f.eks lys eller mørk hud eller høypigmentert har da vel ingenting med denne debatten å gjøre.
![]() |
#160 |
Ringskrømt
|
Noen behøver ikke å klassifisere HI som noe som helst, det klarer hun fint selv: |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|