|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Epikur
|
![]() Sv: Er jeg virkelig rasist?Som Toffen og Skilpadda har jeg opplevd at jeg kjenner folk fra nett veldig godt etterhvert. Og kanskje til og med bedre enn de fleste jeg omgås IRL.
![]() |
#3 |
kamerat
|
![]() Sv: Er jeg virkelig rasist?Jeg vil til og med gå så langt som å si at jeg vet atskillig mer om hvordan en del av nettvennene mine er skrudd sammen, enn om en del av RL-bekjentskapene mine.
![]() |
#5 |
HATER Bergen by
Medlem siden: Aug 2007
![]() |
![]() Sv: Er jeg virkelig rasist?Hva med de rasistiske nedsettende bollene de selger i butikken da? Selges de kanskje ikke lenger? Eller har de byttet navn? Hva kaller dere de? Afrikaboller? Eller kanskje kokosboller uten kokos? |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
kamerat
|
![]() Sv: Er jeg virkelig rasist?Jeg tror de heter sjokoladeboller for tida.
![]() |
#8 |
<*(((<
|
![]() Sv: Er jeg virkelig rasist?Jeg er egentlig litt overrasket over at ingen har fått seg til å foreslå "afrikanerboller". |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Er jeg virkelig rasist?
Man får ikke lov å kalle det det lenger. DET har jeg fått med meg!!
![]() Sist redigert av Maggie74 : 24-08-07 kl 10:32. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
HATER Bergen by
![]() |
OK, ja det skulle jo bare mangle. Jeg må nesten titte når jeg skal i butikken etterpå. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Ringskrømt
|
Jeg skjønner meg ikke helt på deg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
Og dette klarte du å dra ut av at jeg går forbi sjokoladebollene i butikken, frustrert over at jeg ikke bør kjøpe dem???
![]() |
#13 |
Ringskrømt
|
Herlighet, gjør du deg bare dum? |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Kjære ack, man har faktisk sluttet å si neger offisielt. Det er helt sant. Det er en stund siden også. Det henger fortsatt igjen i dagligtalen hos ganske mange (tydelig vis), men offisielt brukes det ikke lenger. Det er fakta, enten du liker det eller ikke.
![]() |
#15 |
|
Må bare quote fra mitt leksikon Det store Norske Leksikon, rev. 1998.
Her står det da vitterlig ikke at man har sluttet å bruke uttrykket, men at _de fleste steder_ FORETREKKER andre ord!? Eller?
![]() |
#16 |
Semiaktiv
![]() Sv: Er jeg virkelig rasist?Maggie, hvor ofte hører du nyhetsopplesere på TV, politikere eller andre offisielle personer snakker om negere? Hvor ofte leser du det i reklamer, aviser, infoskriv og andre offentlige dokumenter? Og stemmer det ikke at produkt som inneholder dette ordet har skiftet navn?
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 24-08-07 kl 10:25. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Ringskrømt
|
Maggie leser ikke aviser, infoskriv eller dokumenter. Hun er altfor opptatt med å ta seg av barn og fundere over hva hun skal kalle de brune bollene i butikken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
HATER Bergen by
![]() |
Nei for meg er det helt i orden at de i offentligheten har sluttet å kalle negere for negere, men JEG trenger ikke å bry meg om det. Jeg kan snakke sånn jeg vil til de jeg kjenner fortsatt. Og de aller fleste jeg kjenner sier fortsatt neger (uten å mene noe stygt med det), men det er ikke dermed sagt at de ikke er opplyst om at det ikke brukes offentlig mer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Semiaktiv
Hvis de er opplyst om at det ikke brukes offentlig mer, og samtidig opplyst om grunnen til det (som blant annet står i Maggies leksikon) men likevel tviholder på ordet, til tross for at det finnes andre, aksepterte ord å bruke, da vitner det jo om at de enten driter i andres følelser, har rasistiske holdninger, eller synes det er greit å bruke nedsettende betegnelser om folk så lenge de ikke hører det selv.
![]() |
#20 |
|
![]() |
|
|