|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#141 |
Elsker gamlis- godis
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Kongefamiliens voldelige realityshow
Politikeren har i allefall ikke livslangt verv/ stilling/ jobb. De får posisjonen Etter tillit fra folket. Kongehuset er jo bare arv og kjærlighet.
![]() |
#142 |
Glamorøs
|
I og med at hun ikke er dømt for noe med rus så mener jeg rett og slett at du tar feil. Det er mange fra samme miljø som jobber i yrkene du tidigere har nevnt, som f.eks. helsevesenet, politi og advokat.
![]() |
#143 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Jeg tror at hun hadde sluppet igjennom en videre sikkerhetsklarering den gangen. Det hun hadde gjort var trolig ikke graverende nok. |
![]() |
![]() |
![]() |
#144 |
Glamorøs
|
Ja, jeg vet faktisk hva en sikkerhetsklarering er.
![]() |
#145 |
Introvert textrovert
|
![]() Sv: Kongefamiliens voldelige realityshowSe og Hør: Hva slags oppdragelse skal han ha fått? Jeg har ikke lest saken, og kommer sikkert ikke til å gjøre det heller (jeg følger de tydeligvis på FB og får opp overskrifter). Slike saker sier ofte lite og ingeting, men bidrar bare til at "folket" skal tro at MM og Kronprinsen skal ha gjort en dårlig jobb med oppdragelsen. Uting!
![]() |
#146 |
Semiaktiv
Hvor: Trondheim
Det ble jo gjort en sikkerhetsvurdering. Det ble jo konkludert med at hun ikke ville utgjøre noen trussel (antar jeg, de ble i alle fall gift), og det viste seg jo i etterkant at det stemte, så politiet gjorde en riktig vurdering. Hadde de konkludert med at hun kunne utgjøre en fare for kongehuset, slik at hun ikke kunne få lov til å bli kronprinsesse, så hadde jo konklusjonen vært feil. Så nei, MM kunne ikke være en risiko. Viste det seg.
![]() |
#147 |
Elsker gamlis- godis
Nei, jeg mener ikke at alle barn fra tidligere forhold er ekskluderingsgrunn. . Derfor har jeg heller ikke nevnt det.
![]() |
#148 |
Glamorøs
|
Nei, men du dro han inn nå. Og ja, hans livsstil nå kan selvsagt utgjøre en risiko. Men det er det jo veldig lite man kan gjøre noe med. Han vil ikke utgjøre en mindre risiko om han blir sparket ut av kongefamilien, kanskje til og med der. For han vil fortsatt være MMs sønn, men muligens ha mindre krav på beskyttelse. Da vil MM havne i en mye større skvis.
![]() |
#149 |
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Jeg vet ikke hva du mener med "andre steder", men det er for så vidt ikke så relevant om hun kunne jobbet i PST eller vært vekter på et sykehus. Hun ville definitivt vært sikkerhetsklarert til å jobbe i et departement eller vært stortingspresident, for eksempel, noe jeg tenker er mer relevante eksempler.
Da må de faktisk endre Grunnloven, altså ha 2/3 stortingsflertall. Da snakker vi ganske avansert korrupsjon.
Heldigvis er ikke et ekteskap heller en livslang forpliktelse.
![]() |
#150 |
Semiaktiv
Nå var det ikke slik at hun søkte på en stilling "andre steder" hvor dette var viktig. Hun giftet seg med kronprinsen. Det er ikke relevant hva som kreves andre steder, hvor Mette Marit ikke jobber. Om rettssikkerheten rokkes ved, fordi MBH er kronprinsessens sønn, så er det i tilfelle rettsvesenet som har dårlig dømmekraft, ikke mora. Politiet sjekket omgangskretsen hennes før hun giftet seg med kronprinsen, og fant tydeligvis ut at hun ikke hadde "kontakt med kriminelle nettverk", eller en omgangskrets som utgjorde en fare for kongehuset, og dermed ingen kontakter innen kriminelt nettverk som kunne påvirke utfallet når fireåringen hennes 23 år senere ble tiltalt. Hvorfor mener du at det burde vært vurdert strengere den gangen? Fordi det i teorien kunne gått galt, til tross for at politiet ikke fant grunn til å tro det, og det heller ikke har gjort det?
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 13-08-24 kl 15:28. |
![]() |
![]() |
![]() |
#151 |
Elsker gamlis- godis
Du ba om eksempler på hvordan «dårlige egg»
![]() |
#152 |
Make it count!
![]() Sv: Kongefamiliens voldelige realityshowJeg er 100 % enig med deg at vi bør avvikle kongehuset. (Men ikke av hensyn til rikets sikkerhet.) Jeg er derimot ikke enig i at vi bør begrense (mer enn vi allerede gjør) hvem de har mulighet til å gifte seg med, så lenge vi har et kongehus.
![]() |
#153 |
Semiaktiv
Dersom noen kongelige utviser risikoadferd så er det vel kanskje lurt å ta fra dem kongelig status. Såvidt jeg kan se har det ikke vært en problemstilling hittil. Du snakker bare om hva som potensielt kunne ha skjedd. Det er mye som kunne ha skjedd, men vi må nesten forholde oss til virkeligheten. Det er jo ikke Mette Marit som har utvist risikoadferd her, det er sønnen hennes. Og det er ingen risikovurdering i verden som kunne forutsett det da han var tre-fire år, og foreldrene giftet seg. Disse problemene ville ikke blitt løst med strengere krav til ektefeller.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 13-08-24 kl 15:39. |
![]() |
![]() |
![]() |
#154 |
|
Jeg tenkte mer på en utvidet som Apple har skrevet om.
Jeg er ellers helt enig i dette. |
![]() |
![]() |
![]() |
#155 |
Elsker gamlis- godis
![]() Sv: Kongefamiliens voldelige realityshowDet et mange grunner til at jeg mener vi bør avvikle monarkiet. Hovedårsaken er ikke risiko, men nå ble det det som ble hovedfokus i denne diskusjonen.
![]() |
#156 |
Make it count!
Hvorfor skal kronprinsens framtidige kone ha en strengere sikkerhetsklarering enn de som for eksempel jobber tett på regjeringen?
![]() |
#157 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Kongefamiliens voldelige realityshowJeg orket ikke lese absolutt alt, for jeg er på mobil og har progressive linser :knegg;, men sikkerhetsklarering er jo knyttet til informasjon man får tilgang til i kraft av sin rolle/stilling/whatever.
![]() |
#158 |
|
Jeg er helt enig med deg i at det ikke er nødvendig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#159 |
Medlem siden: Mar 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Kongefamiliens voldelige realityshowHadde håpet kronprinsessen hadde bedre rådgivere eller viste bedre enn å ta kontakt med fornærmede i saken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#160 |
Make it count!
![]() Sv: Kongefamiliens voldelige realityshowNå beveger vi oss vel drøyt over i ryktebørsen? Og man kan jo ikke akkurat klandre Marius for å gjøre det han blir rådet til av advokaten sin.
![]() |
|
|