Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Kongefamiliens voldelige realityshow

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-08-24, 15:39   #1
Høst
Ad astra

Høst sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 339
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Kongefamiliens voldelige realityshow

Monarkiet i Norge har minimal reell makt. Hvis - HVIS - man skulle stille slike krav som det skisseres her til monarkiet, hvilke krav ville det vært rimelig å stille for de som skal være politikere? Disse har jo absolutt reell makt. Hvis tanken er makt = plettfritt/sikkerhetsklarert i flere ledd, hvor finner vi noen som helst som kan inneha noe som helst?

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-24, 15:55   #2
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Høst, her.

Monarkiet i Norge har minimal reell makt. Hvis - HVIS - man skulle stille slike krav som det skisseres her til monarkiet, hvilke krav ville det vært rimelig å stille for de som skal være politikere? Disse har jo absolutt reell makt. Hvis tanken er makt = plettfritt/sikkerhetsklarert i flere ledd, hvor finner vi noen som helst som kan inneha noe som helst?

Politikeren har i allefall ikke livslangt verv/ stilling/ jobb. De får posisjonen Etter tillit fra folket. Kongehuset er jo bare arv og kjærlighet.

Gammel 14-08-24, 11:28   #3
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Høst, her.

Monarkiet i Norge har minimal reell makt. (...)

Men regenten har makt og har truet med å bruke den for å hindre at trostvangparagrafen for regenten ble fjernet fra siste revisjon av Grunnloven. Det i seg selv er helt hårreisende.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-24, 11:32   #4
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Strå, her.

Men regenten har makt og har truet med å bruke den for å hindre at trostvangparagrafen for regenten ble fjernet fra siste revisjon av Grunnloven. Det i seg selv er helt hårreisende.

Ja, der snakker vi spinnvilt.

Gammel 13-08-24, 15:41   #5
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Enig med Høst.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-24, 15:59   #6
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Se og Hør: Hva slags oppdragelse skal han ha fått? Jeg har ikke lest saken, og kommer sikkert ikke til å gjøre det heller (jeg følger de tydeligvis på FB og får opp overskrifter). Slike saker sier ofte lite og ingeting, men bidrar bare til at "folket" skal tro at MM og Kronprinsen skal ha gjort en dårlig jobb med oppdragelsen. Uting!

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-24, 16:40   #7
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Det et mange grunner til at jeg mener vi bør avvikle monarkiet. Hovedårsaken er ikke risiko, men nå ble det det som ble hovedfokus i denne diskusjonen.

Men jeg føler meg ganske ferdig med diskusjonen og opplever egentlig at den bare går i ring og at poengene mine ikke oppfattes slik jeg har intendert. Så da avrunder jeg med dette for egen del.

Gammel 13-08-24, 18:29   #8
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg orket ikke lese absolutt alt, for jeg er på mobil og har progressive linser :knegg;, men sikkerhetsklarering er jo knyttet til informasjon man får tilgang til i kraft av sin rolle/stilling/whatever.
Vi har et konstitusjonelt monarki, så at noen i (den utvidede) kongefamilien ikke kan få Cosmic Top Secret, er sannsynligvis helt uproblematisk.
Det er rett og slett begrenset hva informasjon de kongelige har om nasjonale sikkerhetsinteresser.

Gammel 13-08-24, 18:53   #9
Isprinsessen
Bør lage seg en tittel selv

Isprinsessen sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Hadde håpet kronprinsessen hadde bedre rådgivere eller viste bedre enn å ta kontakt med fornærmede i saken.
Og når siktede velger foreløpig å ikke avgi forklaring virker det ikke som han har lyst til å a ansvar og ordne opp etter seg. Forøvrig sier en tidligere kjæreste av siktede at det har vært psykisk og fysisk vold når de har vært sammen og en annen tidligere kjæreste sier det har vært mye problemer og hun måtte bryte for å ivareta seg selv.

Isprinsessen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-24, 19:03   #10
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Nå beveger vi oss vel drøyt over i ryktebørsen? Og man kan jo ikke akkurat klandre Marius for å gjøre det han blir rådet til av advokaten sin.

Gammel 13-08-24, 19:21   #11
Isprinsessen

Isprinsessen sin avatar

Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Nå beveger vi oss vel drøyt over i ryktebørsen? Og man kan jo ikke akkurat klandre Marius for å gjøre det han blir rådet til av advokaten sin.

Slottet bekrefter at Kronprinsessen har hatt samtale med fornærmede og nrk meldte tidligere i dag at tidligere kjæreste sier at det var både psykisk og fysisk vold, mn den psykiske volden var værst for henne. Og en annen eks har snakket ut på podcast, så hvor mye ryktebørs det er vet jeg ikke.

Gammel 13-08-24, 19:29   #12
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Isprinsessen, her.

Slottet bekrefter at Kronprinsessen har hatt samtale med fornærmede og nrk meldte tidligere i dag at tidligere kjæreste sier at det var både psykisk og fysisk vold, mn den psykiske volden var værst for henne. Og en annen eks har snakket ut på podcast, så hvor mye ryktebørs det er vet jeg ikke.

Samtalen mellom kronprinsessen og slottet er nå en ting, men ekser som bekrefter at Marius har vært voldelig mot dem har jeg ikke sett i noe seriøst media. Har du link til NRK-saken?

Gammel 13-08-24, 19:32   #13
Isprinsessen

Isprinsessen sin avatar

Standard

Samtalen mellom kronprinsessen og slottet er nå en ting, men ekser som bekrefter at Marius har vært voldelig mot dem har jeg ikke sett i noe seriøst media. Har du link til NRK-saken?

Hørte det på nrk radio mellom klokken 11.30 og 12.30

Gammel 13-08-24, 20:42   #14
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Isprinsessen, her.

Det står likevel ingen steder hvem som tok kontakt først.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-24, 20:51   #15
Isprinsessen

Isprinsessen sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Chablis, her.

Det står likevel ingen steder hvem som tok kontakt først.

Min mening er uansett at mor til en tiltalt ikke burde ha kontakt med fornærmede/offer når saken etterforskes og under en eventuell rettsprosess. Unntak er i de tilfeller der mor har brutt med tiltalte i en sak, men selv da burde en være varsom.
Selv om dere har diskutert side opp og ned at kongefamilien ikke har makt i Norge så mener jeg at maktforholdene mellom kronprinsessen og fornærmede ikke er likt, dvs at kronprinsessen av sin rolle har større makt enn fornærmede og dermed burde det vist ennå større forsiktighet med ko takt mellom de to partene.

Gammel 13-08-24, 20:42   #16
Chablis
Drømmer

Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Ja, nå synes jeg det beveget seg over på ryktebørsen og litt sånn det er på kg, for ingen vet hvem som tok kontakt.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-24, 19:09   #17
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, det står heller ikke (der jeg har lest i alle fall) hvem som kontaktet hvem. Bare at de har hatt kontakt (og jeg regner med at de kjenner hverandre). I det hele tatt vet jeg lite om hva som har skjedd og hva som foregår, ut over det som avisene skriver.

Men at siktede ikke avgir forklaring er etter råd fra advokaten hans da, så det sier ikke så mye om hans innstilling til saken.

Gammel 13-08-24, 19:20   #18
liefje
Musk

liefje sin avatar

liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Altså at en mor tar kontakt med en venninne av sønnen (som hun kjenner) etter at sønnen har gjort venninnen vondt, kan jeg godt skjønne. Hun kan ha villet uttrykke støtte og sympati for eksempel. Jeg kunne godt ha gjort det samme (men ville nok først forhørt meg om det var «lov»/lurt i en slik sak, noe jeg regner med at hun har gjort.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-24, 19:27   #19
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av liefje, her.

Altså at en mor tar kontakt med en venninne av sønnen (som hun kjenner) etter at sønnen har gjort venninnen vondt, kan jeg godt skjønne. Hun kan ha villet uttrykke støtte og sympati for eksempel. Jeg kunne godt ha gjort det samme (men ville nok først forhørt meg om det var «lov»/lurt i en slik sak, noe jeg regner med at hun har gjort.

Ja, og samtidig står det heller ikke noe om at det var kronprinsessen som hadde tatt initiativ til kontakten. Så det vet vi heller ikke (med mindre det står noe annet et sted jeg ikke har lest).

Gammel 13-08-24, 22:17   #20
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av liefje, her.

https://www.dagbladet.no/meninger/se...otisk/81796460

Det er Dagbladet meninger. De sier MM har ringt, men den kan de vel ikke vite?

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:47.