|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Hadde du tatt dette som en fornærmelse?Denne diskusjonen handlet ikke om det å sende barn i barnehagen om man selv har fri/er hjemme/er sykmeldt etc.
|
|
|
#2 |
|
Stadig underveis
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hadde du tatt dette som en fornærmelse?
Ja og når man har fødselspermisjon får man bare ha barna i barnehage et visst antall timer... uten at man betaler noe mindre enn andre (det siste er jeg ikke 100% sikker på men jeg tror det er slik). Vi møtte en svenske familie i Hellas i fjor, som hadde tre små fra 4 1/2 år og nedover. De to største gutta fikk bare være 20 timer pr/u i barnehagen ettersom mammaen hadde permisjon. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Mellom barken og veden
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
|
#4 |
|
Bør lage seg en tittel selv
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Som ansatt i barnehage har man et stort ansvar for alles barn når de oppholder seg i barnehagen. I de tilfeller man får tilbakemeldinger fra personalet om at barnet burde hatt litt kortere dager, så er det jo utifra barnets beste. Foreldre bør jo ha så mye tiltro til barnehagen at de faktisk kan gi en riktig tilbakemelding på hvordan barnet har det i barnehagen. Om man faktisk kan møte den tilretteleggingen som foreslås, er jo en helt annen diskusjon. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Tittel og tittel....
|
Så om personalet tar opp med deg at ditt barn har problemer med å komme inn i lek fordi h*n kommer sent så gir du bare blaffen i det? Det er slik at for noen så spiller det ingen rolle når de kommer, de kommer inn i lek uansett, mens det for andre er veldig vanskelig å komme sent fordi de da har problemer med å finne seg tilrette. Det er vel ikke så vanskelig å forstå at vi som jobber i barnehage faktisk vil det beste for de barna som er der og at vi dermed tar opp med foreldrene om det er noe vi observerer og gjerne vil prøve å gjøre noe med. Men jeg kommer aldri til å "tvinge" noen foreldre til å komme tidligere om de absolutt ikke vil, men jeg kommer aldri til å slutte å ta opp slike ting om det er nødvendig. (men dette er vel strengt tatt en annen diskusjon) |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Muligens verdt å vente på
|
Jeg blir litt forundret over at så mange reagerer så kraftig over at barnehageansatte gjør seg opp en mening om foreldrene. Jeg vil tror de (personalet) ofte har god informasjon om foreldrenes situasjon.
|
|
|
#7 |
|
saftig
|
Det jeg reagerer på er at barnehageansatte sitter og gjør seg opp en mening om foreldrene har god nok grunn til å levere barnet i barnehagen. Og jeg kan forsikre deg om at jeg ikke går og flasher min diagnose til barnehageansatte. Det har de ikke noe med.
|
|
|
#8 |
|
Erfaren nok
|
|
|
|
#9 |
|
representert
Medlem siden: Oct 2006
Helt enig. Vi må opplyse hva vi syns er best, så må foreldrene avgjøre hva de syns er best. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Nå har jeg vel aldri argumentert at man bør lage generelle retningslinjer. Jeg sa bare litt om mine erfaringer fra hva jeg har opplevd i barnehage. Erfaringene mine er ikke myntet på noen her inne. Jeg kommenterte et innlegg, og ikke hovedinnleggers spørsmål. Det blir dermed litt rart og belyse mine svar ut fra det generelle, for det var ikke det som var utgangspunktet. Forslag som trillepike og lign. var et svar på hva foreldre som ikke selv har mulighet til og hente, kan gjøre for og gjøre dagene kortere for de barna som virkelig trenger det. Jeg vet foreldre som har prøvd dette, og vet at det har fungert godt.
Dette høres jo veldig spesielt ut, og som en rar regel i mine øyne også. Jeg synes på et generelt grunnlag at mødre og fedre skal sende barna med god samvittighet i barnehagen, da barnehagen er et godt tilbud. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Mellom barken og veden
Sv: Hadde du tatt dette som en fornærmelse?[quote=m|nken;710935
|
|
|
#12 |
|
Som jeg skrev i et tidligere innlegg så tok jeg ikke utgangspunkt i hvor mange fridager det er denne romjulen. Jeg snakker om på et generelt grunnlag utifra de barn som virkelig trenger litt fri "barnehagens travle hverdag" det være seg om det er sommer eller vinter. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Passiv
|
Bare en kommentar til dette - i Sverige har man hatt full barnehage dekning i flere år allerede. En måte å sørge for dette på var å begrense plassene til de familiene hvor foreldrene jobbet. |
|
|
|
#14 |
|
VeloppDragen
|
Sv: Hadde du tatt dette som en fornærmelse?Barnehageansatte er vel like forskjellige som alle andre. Styreren i barnehagen vår gikk jo kraftig på meg for å få meg til å redusere storungenes plass med 20% da jeg skulle gå hjemme i permisjon med Bonus. Hun ga seg ikke engang da jeg sa at jeg hadde vært så dårlig etter fødsel de to forrige gangene at det var helt uaktuelt. Kronargumentet hennes var at da ble det enklere for henne å få kabalen til å gå opp, for da ble det jo en 40% plass ledig.
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22) |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Tåler regn
|
Er det mulig? :sjokkert: Sist redigert av Albertine : 12-12-07 kl 15:18. Årsak: Fikset quote |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det stemmer, men de har samme lovverk å forholde seg til. Som jeg har nevnt før, så er det ingen som kan tvinge noen til å holde ungene hjemme fra barnehagen (så sant de er friske). |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Yes, we can!!
|
|
|
|
#18 |
|
Mellom barken og veden
Dette har hun da ikke lov til å gjøre?
|
|
|
#19 |
|
representert
Medlem siden: Oct 2006
Jeg tror virkelig at den styreren ikke er av det vanlige slaget, jeg har hørt om mye rart, men noe sånt har jeg aldri vært borti. Jøsskens for dame. Sist redigert av Albertine : 12-12-07 kl 15:19. Årsak: Fikset quote |
|
|
|
|
|
#20 |
|
villende
|
Sv: Hadde du tatt dette som en fornærmelse?Jeg syns som flere at lappen var skikkelig klønete formulert hvis poenget er å få vite hvem det er som faktisk kommer til å ta i bruk plassen. Hvis poenget med lappen var å presse folk til å ta ut barna selv om de egentlig hadde planer om å bruke plassen, så syns jeg den var ganske frekk. |
|
|
|
![]() |
|
|