Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hadde du tatt dette som en fornærmelse?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-12-07, 15:08   #141
Shannon
Fullverdig medlem

Shannon sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Shannon er litt kul
Standard

Sv: Hadde du tatt dette som en fornærmelse?

Er det slik at barnehageansatte vurderer om foreldrene virkelig har behov for å ha barna i barnehagen i romjulen? Og at man kan har barna der på "feil" grunnlag? Får jo nesten inntrykk av dette ut i fra denne tråden. Er barnehagen åpen kan da alle benytte seg av tilbudet uansett grunn.

Shannon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-07, 15:11   #142
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Electronica, her.

Ja i vår barnehage (privat) betaler vi ikke når det er ferie. Dvs. 4 uker i året er vi nå pålagt at barna skal ha ferie. Redusert betaling legges da til juli. Ellers har de åpent alle dager det er behov. (Eneste unntak er julaften og nyttårsaften.)

Selv på planleggingsdager har de nå åpent, ved å leie inn flere vikarer da. Siden vi betaler for disse dagene også, så har man funnet en løsning på det.

Hos oss er barna pålagt å ha 3 uker ferie om sommeren, helst sammenhengende. Og så går den siste ferieuka med til planleggingsdager. Det er jo 4 uker man slipper å betale for iløpet av et år.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-07, 15:12   #143
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Shannon, her.

Er det slik at barnehageansatte vurderer om foreldrene virkelig har behov for å ha barna i barnehagen i romjulen? Og at man kan har barna der på "feil" grunnlag? Får jo nesten inntrykk av dette ut i fra denne tråden. Er barnehagen åpen kan da alle benytte seg av tilbudet uansett grunn.

Som sagt så har jeg aldri opplevd at vi som personal legger oss i HVORFOR barna kommer, bare OM de gjør det. Det er antallet som er litt vesentlig, om man trenger 1, 2,3 eller 4 på jobb liksom.

Gammel 11-12-07, 15:18   #144
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Hos oss er barna pålagt å ha 3 uker ferie om sommeren, helst sammenhengende. Og så går den siste ferieuka med til planleggingsdager. Det er jo 4 uker man slipper å betale for iløpet av et år.

Ja de løser det nok ulikt. De skal ha 3 uker sammenhengende hos oss også, men 4 uker totalt. Det med planleggingsdager har vel vært noe det har kommet inn innspill på, og de har forsøkt å løse det slik.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-07, 15:21   #145
Shannon
Fullverdig medlem

Shannon sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Shannon er litt kul
Standard

Som sagt så har jeg aldri opplevd at vi som personal legger oss i HVORFOR barna kommer, bare OM de gjør det. Det er antallet som er litt vesentlig, om man trenger 1, 2,3 eller 4 på jobb liksom.

Det forstår jeg. Men det er jo ikke verre enn at man sender noen hjem. Det gjøres i min jobb.

Shannon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-07, 15:24   #146
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Det vi gjør er å bruke litt skjønn, vi ser over hvor mange som har meldt seg på, hvem som har meldt seg på og utifra det så finner vi fort ut hvor mange som må jobbe, og spesielt på sommeren så har vi gamblet litt og hatt mindre ansatte enn det som man utifra barnetallet burde hatt og det har stort sett gått helt fint, vi har da selvsagt hatt mulighet til å hente inn vikarer dersom det skulle vise seg at alle kommer, men det skjer aldri!

I år er egentlig ikke problemet at vi er for få på jobb, men mer at det er for mange som ønsker å jobbe.

Og jeg synes ikke personalet har noe med hvorfor foreldrene velger å ha barnet i barnehage, som regel er det grunner til det valget som man kanskje ikke ser eller vet om.

polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-07, 15:26   #147
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Pussig melding å ha med på en lapp - er det ikke et eller annet form for BEHOV som gjør at man har barnehage da

Man betaler for barnehagen, så den skal jo egentlig være åpen så...

Gammel 11-12-07, 15:28   #148
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Divine, jeg synes det var en drøy formulering, og jeg hadde nok blitt satt litt ut av den. Nå har jeg så stor tiltro til min barnehage at vi ikke hadde fått sånne lapper.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-07, 15:54   #149
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men i de barnehagene det er bestemt at feks mellomjula er stengt, betaler de mindre da? Private feks?

Frøknas barnehage har stengt julaften, nyttårsaften, hele romjula og hele påskeuka. Vi betaler det samme alle måneder, med unntak av august som er betalingsfri måned.

Det er en privat bedriftsbarnehage.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-07, 16:53   #150
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Les vedtektene. I våre står det at dersom det er færre enn 8 barn i romjula, så kan styrer vurdere å stenge. Da er det klart at man ikke kan kreve å få betale mindre.

Gammel 11-12-07, 16:57   #151
turi
representert

turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Først tenkte jeg at det var dårlig formulert, og de kanskje har fått inn noen langtidsykmeldinger og har masse planlagt avspasering tilgode.

Men etter presiseringen, så syns jeg ekstralappen var helt utrolig dårlig formulert, og legger ett stort press på de som må si at barna kommer.

turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-07, 19:14   #152
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan gjerne innrømme at jeg hadde blitt fornærmet og litt lei meg dersom jeg fikk en slik lapp.

Jeg forstår at barnehagen må ha et grunnlag for å beregne hvor mange barn som skal være der, men jeg kan ikke se at de har noen grunn til å spørre om hvorfor de skal være der.

Vi har vanligvis hatt jentene i barnehagen noen dager i romjulen. Jeg har ikke automatisk fri og da mannen jobbet så jobbet han veldig mye i hele desember. Jeg hadde allerede vært alene med jentene veldig mye av førjulstiden og ville ikke lagt opp til å være alene med dem i romjulen også. Det ville ikke ha falt meg inn å spørre besteforeldre om å være barnevakt når barnehagen var åpen. Jeg har allerede lite barnevakt og ville ikke ha "brukt den opp" på en unødvendig dag.

Det er fryktelig trist å høre om barnehageansatte som både mener at det ikke er hyggelig for barnene i barnehagen i julen og som tydeligvis dømmer foreldrene utfra hvor sterkt deres behov for plassen er. Vi har heldigvis en ganske stor barnehage med profesjonelt personale. Det betyr at den er åpen i romjulen og at det er mange nok barn og ansatte til at det er spennende å være der.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-07, 19:23   #153
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Jeg kan gjerne innrømme at jeg hadde blitt fornærmet og litt lei meg dersom jeg fikk en slik lapp.

Jeg forstår at barnehagen må ha et grunnlag for å beregne hvor mange barn som skal være der, men jeg kan ikke se at de har noen grunn til å spørre om hvorfor de skal være der.

Vi har vanligvis hatt jentene i barnehagen noen dager i romjulen. Jeg har ikke automatisk fri og da mannen jobbet så jobbet han veldig mye i hele desember. Jeg hadde allerede vært alene med jentene veldig mye av førjulstiden og ville ikke lagt opp til å være alene med dem i romjulen også. Det ville ikke ha falt meg inn å spørre besteforeldre om å være barnevakt når barnehagen var åpen. Jeg har allerede lite barnevakt og ville ikke ha "brukt den opp" på en unødvendig dag.

Det er fryktelig trist å høre om barnehageansatte som både mener at det ikke er hyggelig for barnene i barnehagen i julen og som tydeligvis dømmer foreldrene utfra hvor sterkt deres behov for plassen er. Vi har heldigvis en ganske stor barnehage med profesjonelt personale. Det betyr at den er åpen i romjulen og at det er mange nok barn og ansatte til at det er spennende å være der.

JEg tror nok mindretallet av de som jobber i barnehage har denne holdningen. Det største problemet er ikke de barna som kommer, men de foreldrene som skriver at barna skal kommer og som heller ikke gir beskjed dersom de av en eller annen grunn ombestemmer seg. Hvor mangen barn som er i vår barnehage(en 4 avdelingsbarnehage med ca 60 barn)varierer fra år til år, det som er trenden er at jo færre virkedager det er i romjula jo færre barn er det. Jo flere virkedager jo flere barn, selv om det aldri er veldig mange som kommer.

polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-07, 20:33   #154
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Jeg ser mange har oppfattet mine innlegg som om barnehageansatte dømmer foreldre som har stort behov for barnehageplass, men det var nok ikke helt det jeg mente. Jeg har vist til min venninne som er barnehageansatt, og det hun forteller er historier ala den Gunnis kom med, og at de syns litt synd på disse barna. Barn som er i barnehagen alltid, også julaften, selv om foreldrene er hjemme og har muligheten for at de skal få fri.
Så hvis mine innlegg har fått det til å se ut at barnehageansatte dømmer alle som bruker barnehageplassen mye, så beklager jeg om jeg har formulert meg dårlig.

Jeg håper forøvrig at de ansatte gjør sitt beste for at det ikke skal bli kjedelig for de barna som må være i barnehagen i slike perioder som det er få barn, og mitt inntrykk er at det gjør de også. Når de er færre har de mulighet for å finne på ting som de ikke kan når de er mange, feks.

Er forøvrig enig med polarjenta at det største problemet er nok foreldre som melder inn barna, også holder de dem hjemme allikevel. Det er sløsing med ressurser som kunne vært satt inn når det var mange barn istedet.

Gammel 11-12-07, 20:37   #155
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av 3barnsmor, her.

Jeg har vist til min venninne som er barnehageansatt, og det hun forteller er historier ala den Gunnis kom med, og at de syns litt synd på disse barna. Barn som er i barnehagen alltid, også julaften, selv om foreldrene er hjemme og har muligheten for at de skal få fri.

Det ble jo ikke særlig mye bedre med dette, da.

Gammel 11-12-07, 20:51   #156
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Jeg svarte forøvrig ikke på spørsmålet. Ja, jeg hadde nok blitt litt fornærmet over den lappen, når det allerede i utgangspunktet var gitt ordentlig beskjed.

Vi har barna i to ulike private barnehager og når dett gjelder ferier løser de det ganske ulikt.

Barnehage 1: Liten, privat barnehage med 18 barn, stenger 4 uker i juli og tar ut den femte ferieuken ved hjelp av dagene i romjulen og påsken som ikke er helligdager. Tilsammen som regel akkurat 5 uker + 5 planleggingsdager som følger skoleruta.

Barnehage 2: Stor privat barnehage med 42 barn, må ta ferie 3 uker sammenhengende på sommeren,stenger 2 dager i høstferien, 3 dager i vinterferien samt dagene i romjul og påske som ikke er helligdager. Har ingen planleggingsdager. Tilsammen som regel akkurat 5 uker.

Jeg må si jeg foretrekker opplegget i barnehage 1, for de dagene i høstferien og vinterferien har vi vanligvis ikke fri og da er det lettere å ta 4 uker om sommeren og heller de 5 planleggingsdagene som enkeltdager. Hadde jeg ikke vært sykemeldt/i permisjon dette året ville de 5 planleggingsdagene i barnehage 1, høst/vinterferie i barnehage 2 og mellomdagene i påske og romjul utgjort 3 ferieuker!

Det er forøvrig ingen redusert betaling for desember og "påskemåneden", juli er betalingsfri måned i begge barnehager. Dette godtok vi via vedtektene når vi aksepterte plassene.

Gammel 11-12-07, 21:32   #157
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Jeg kan ikke se at noen har har dømt noen ut i fra deres behov for plass. Jeg har delt noen av mine erfaringer, og ser ikke noe galt i det. Jeg har erfart at det kan være sårt og vanskelig for noen barn.

Barn er ofte ganske lik oss voksne. Om vi jobber sammen med et fast team over tid i vårt yrke, som fungerer veldig bra - så vet vi jo at om 90% av det teamet blir borte, og man får inn noen man ikke har samarbeidet med før, så BLIR det annerledes, og ofte på en negativ måte. Men noen takler dette bedre enn andre, sånn er det med barn og.

Barn har som oftes faste lekekamerater og venner, og om ingen av de er sammen med de, kanskje flere dager, så blir barnas hverdag også litt annerledes, samme hvor mye vi personalet jobber for å få det til å bli en koselig dag.

Sånn ER det bare. Det handler ikke om at vi absolutt VIL stenge i jula.

Gammel 11-12-07, 21:46   #158
MiaPia
Superduperaktiv

MiaPia sin avatar

Hvor: Midt i landet
MiaPia er populærMiaPia er populærMiaPia er populærMiaPia er populær
Standard

I vår barnehage måtte vi svare på om vi skulle ha barna der, i uke 51, 52 og første del av uke 1. De har ikke åpent på julaften og nyttårsaften.

Nå fikk vi heldigvis en fin juleturnus, og ungene kan være hjemme hele romjulen.
Vi er prisgitt snille sjefer som setter opp juleturnus og gir oss fri, i utgangspunktet hadde vi jobb hele romjulen, juaften kveld og nyttårsaften inkl.

Jeg hadde kanskje ikke blitt fornærmet, men jeg hadde ikke likt det.

MiaPia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-07, 21:50   #159
turi
representert

turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg mener at ansatte i barnehagen gjør masse for at det skal være hyggeligt i barnehagen i romjulen, men noen barn kan kjede seg litt fordi de faste kanskje har fri, og det er få barn å leke med. Ikke at de ansatte gjør det tregt.

Mener at det er koseligt å jobbe i romjula, med god mat, levende lys og litt god julemuzak i bakgrunn. En fin tid å være ute og inne.

Har opplevd å sitte i romjulsdagene med 2-3 barn og det er ventet 10-15.

Det sier seg da at de voksne som kunne avspasert da, må ha tatt det tidligere i desember. Sånn er det hvertfall hos oss, at vi skal være i 0 med avspasering, og overfører det ikke.

Og om mange må avspasere i desember, og det pleier også å være endel sykdom, da blir det lite folk igjen, til gavelaging, pepperkakebaking, nissefest, lucia, juleavslutning bla.

Tror ikke det er noen barnehageansatte som mener at det IKKE skal komme barn i romjula, sånn har det ikke vært der jeg har jobbet hvertfall.

turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-07, 21:53   #160
m|nken
Bør lage seg en tittel selv

m|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg kan ikke se at noen har har dømt noen ut i fra deres behov for plass. Jeg har delt noen av mine erfaringer, og ser ikke noe galt i det. Jeg har erfart at det kan være sårt og vanskelig for noen barn.

Barn er ofte ganske lik oss voksne. Om vi jobber sammen med et fast team over tid i vårt yrke, som fungerer veldig bra - så vet vi jo at om 90% av det teamet blir borte, og man får inn noen man ikke har samarbeidet med før, så BLIR det annerledes, og ofte på en negativ måte. Men noen takler dette bedre enn andre, sånn er det med barn og.

Barn har som oftes faste lekekamerater og venner, og om ingen av de er sammen med de, kanskje flere dager, så blir barnas hverdag også litt annerledes, samme hvor mye vi personalet jobber for å få det til å bli en koselig dag.

Sånn ER det bare. Det handler ikke om at vi absolutt VIL stenge i jula.

Det er heller ikke til og legge under en stol at "mange" av de barna som er i barnehager i romjula, påskedager og lign. er gjerne av de barna som har lengst dager i barnehagen. Og det må være lov til å bli trist som barnehageansatt når disse barna "aldri" får fri. Barn i barnehagen er ofte gjerne lengre i barnehagen enn voksne mennesker er på jobb. De er slitne, det tærer på en liten kropp og være i konstant samhandling men mange andre barn og voksne. Det er ofte høy intensivitet i barnehagen, det skjer noe "hele tiden" og man skal være i god form for og henge med på alt som skjer.

Ergo; mange barn TRENGER fri. Selv om det kan være kjedelig og "bare" være hjemme sammen med mamma og pappa, så trenger de roligere dager hvor man faktisk har mulighet for og få 100% oppmerksomhet fra mor og far. I mine øyne er det slittsomt og være småbarnsforeldre og det kan være krevende og ha barn hjemme i juleferien. Mange bør likevel så fremt man har mulighet vie barna den oppmerksomheten de trenger. De fleste barnehageansatte oppfordrer dermed til at barna skal få mulighet til og være hjemme fordi de trenger det, ikke fordi de prøver og bli kvitt barn ved innklemte helligdager.

Det kan legges til at mye av min erfaring er at de foreldre som har mulighet til og gi barna en kortere hverdag i barnehagen og en fridag innimellom her og der, har barn som er mer tilfreds i barnehagen. De har naturlig nok mer overskudd og viser ofte mer glede over det som skjer i barnehagen, jevnt over.

Mange barnehager får heller ikke vikarer når man avvikler ferie, da er det jo naturlig at man prøver og legge ferieavvikling når det er færrest barn, til barnegruppens beste.

m|nken er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:53.