Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Brelett

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-01-08, 11:56   #1
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Brelett

Jeg skrev ikke uforandret, men minimalt forandret, det står jo overalt. Nå må jeg google, selv om jeg har lest det i flere bøker om ernæring. Mener å huske det stod noe om 0,02 prosent.

Gammel 10-01-08, 12:19   #2
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Men jeg synes det er viktig å presisere at et kosthold med så mye fett er basert på lavkarbo, det er ikke sunt med meierismør på 3 brødskiver om dagen, eller med rømme og 4 poteter til middag. Fett i kostholdet er greit så lenge du ikke blander det med stivelse ala typen brød, ris, pasta osv. Dette kan sikkert Iset også utdype på en mye bedre måte en meg.

Jeg holder meg ikke til et slikt kosthold lenger og det av flere forskjellige årsaker. Det sitter blandt annet litt langt inne å fråtse så til de grader i kjøtt og fett. Dessuten så er det ikke forsket på langtidseffekten av et slikt kosthold, selv om helse effekten er meget god umiddelbart for de fleste så er jeg nok litt bekymret for tette blodårer og ikke minst kreft der det er meget godt bevist at kjøtt i store mengder IKKE er bra mtp magekreft og en del andre krefttyper også...

Enig med Lisa, og har gjort meg mange av de samme tankene. Jeg spiser ikke veldig lavkarbo, men spiser grov pasta, grov ris, (og lite) økopoteter og grovt (ordentlig grovt) brød, mye linser, bønner og erter. Pga at jeg faktisk spiser karbohydrater, kan jeg ikke basere kostholdet mitt på seterrømme og entrecote. Ja, jeg er redd for tette årer. Ikke finner jeg det etisk forvarlig å spise så mye rødt kjøtt heller, og jeg er forsiktig med rødt kjøtt pga magekreftrisiko.

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Angående langtidseffekt så blir jeg litt usikker, for er det ikke slik menneskene levde i urtiden og som vi egentlig er mer genetisk tilpasset å leve?

Jordbruk har eksistert i ti år og man spiste korn, mye korn, og feks i folkevandringstid og middelalder levde den norske befolkning på grønnsaker, fisk og korn. Grønnsaksbruken var langt mer variert enn i dag, feks med de kjempesunne grønnsakene svartrot, havrerot, jordskokk og en mengde ulike kåltyper, mange ulike lokale kornsorter, erter, linser, bønner, kålrot, gulrot, betesorter osv. Disse grønnsakene inneholder tilsammen nesten alt man trenger av mineraler og vitaminer, og i tillegg til fisk har man et ganske bra kosthold. Kostholdet var tilnærmet sukkerfritt, med unntak av sukkerbete, kvae, saft, sirup fra trær, honning og bær. Helkorn og korn av andre typer en moderne hvete er ikke usunne i samme grad. I Norge levde de fleste av havre, rug og bygg, havre inneholder jern, bygg er kreftmotvirkende og rug veldig sunt. Ingen av disse kornsortene inneholder særlige mengder gluten, og hever ikke lett. det er derfor ikke så gøy å bake med.

Gammel 10-01-08, 12:39   #3
Pingis
Kald på føttene

Pingis sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Jordbruk har eksistert i ti år og man spiste korn, mye korn, og feks i folkevandringstid og middelalder levde den norske befolkning på grønnsaker, fisk og korn.

Men ti år er jo ikke særlig lenge!

Pingis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-08, 12:41   #4
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pingis, her.

Men ti år er jo ikke særlig lenge!

Ti tusen, kanskje...

Gammel 10-01-08, 12:51   #5
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg skrev ikke uforandret, men minimalt forandret, det står jo overalt. Nå må jeg google, selv om jeg har lest det i flere bøker om ernæring. Mener å huske det stod noe om 0,02 prosent.

Med tanke på at 80-90% av DNA ikke koder for noe så er 0,02% ganske mye, hvis ditt tall er riktig.

Gammel 10-01-08, 12:52   #6
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Med tanke på at 80-90% av DNA ikke koder for noe så er 0,02% ganske mye, hvis ditt tall er riktig.

Hva betyr denne setningen?

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-08, 12:54   #7
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Hva betyr denne setningen?

Haha, det kommer an på hva tallet til Iset betyr.

Gammel 10-01-08, 14:17   #8
MorStine
*elsker ENGA*

MorStine sin avatar

Medlem siden: May 2007
Hvor: Øvre Romerike
Blogginnlegg: 2
MorStine er populærMorStine er populærMorStine er populærMorStine er populær
Standard

Skal si denne tråden utviklet seg litt bort i fra om Brelett er sunt

Nå følger jeg lavkarbo, og har lært mye av Iset og linkene hun og andre har lagt inn på lavkarbo.no, så jeg er jo hjertens enig i det hun skriver. Trenger vel ikke utdype noe mer når hun har skrevet alt så bra

Gammel 10-01-08, 12:09   #9
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei det er jo unntak, selv om mange (inkludert meg) mener fete melkeprodukter er sunt, men jeg baserer jo også hovedvekten i kostholdet på nøtter, frukt, grønnsaker, belgfrukter (har helt dilla) og noe fullkorn. Jeg tenker ikke magert, kjøper kun de vanlige produktene, men jeg tenker også "ren, naturlig mat". God tankegang.

Gammel 10-01-08, 14:34   #10
Vimsen
"De"

Vimsen sin avatar

Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Ikke hvorfor, altså.

Gammel 10-01-08, 14:34   #11
Vimsen
"De"

Vimsen sin avatar

Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Ok. Eg e klar!!

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:28.