Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Har du blitt hersket med/trakassert på grunnlag av kjønn, i arbeidslivet?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Har du blitt utsatt for hersketeknikker basert på kjønn, i arbeidslivet?
Nei, aldri 33 33,00%
Ikke nevneverdig 28 28,00%
Før, men ikke nå lenger 24 24,00%
Ja, rett som det er 15 15,00%
Deltakere: 100. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-01-08, 22:59   #141
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du blitt hersket med/trakassert på grunnlag av kjønn, i arbeidslivet?

Opprinnelig lagt inn av torsk, her.

Dere er så søte når dere er så lure, småjentene mine! :øver seg:

Småpikene heter det. (Skal du bli gammel gris når du blir stor, du også? )

Gammel 28-01-08, 23:02   #142
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Småpikkene heter det. (Skal du bli gammel gris når du blir stor, du også? )

Heh? Det er vel helst andre veien det funker?

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-08, 23:03   #143
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Heh? Det er vel helst andre veien det funker?

Har du begynt å se dobbelt allerede? Kanskje "gammel gris" ikke er så langt frem som jeg i utgangspunktet trodde - men da må du øve mer, altså!

Gammel 28-01-08, 23:03   #144
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og den parentesen er viktig, og siden man vet selv at man "egentlig" er urimelig som reagerer på denne småtingen, biter man det kanskje i seg enda noen ganger til, og når det omsider renner over, så kan man overreagere og dermed ødelegge en god del av sin egen gode sak, tror jeg. (Det er jo synd om man ikke skal kunne gjøre gode kolleger en tjeneste og ta en kopi for dem hvis de har det travelt eller hente en kopp kaffe innimellom, uten at man skal føle at man dermed undergraver sin egen - og alle sine kvinnelige kollegers - profesjonelle status.)

Jeg synes ikke man er urimelig hvis man reagerer, jeg da. Jeg mener at man har grunn til å reagere, hvis man til stadighet blir tatt for å være noe man ikke er eller bedt om å gjøre noe man ikke har som en del av arbeidsinstruksen og ingen andre blir bedt om det samme.

Det at det er vanskelig å komme problemet til livs, betyr ikke at problemet ikke eksisterer. (Nei, jeg tror ikke at du tror det.)

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-08, 23:05   #145
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

:ignorerer torsk og lar ham smake sin egen medisin:

Gammel 28-01-08, 23:07   #146
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har du begynt å se dobbelt allerede? Kanskje "gammel gris" ikke er så langt frem som jeg i utgangspunktet trodde - men da må du øve mer, altså!

Ja, gammelbiten går av seg selv. Så da er det jo bare å innse at man bør satse på grisebiten også. Kjedelig å gjøre noe halveis, vettu.

Gammel 28-01-08, 23:07   #147
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg synes ikke man er urimelig hvis man reagerer, jeg da. Jeg mener at man har grunn til å reagere, hvis man til stadighet blir tatt for å være noe man ikke er eller bedt om å gjøre noe man ikke har som en del av arbeidsinstruksen og ingen andre blir bedt om det samme.

Javisst, vi er helt sikkert enige. Men jeg ville følt meg urimelig dersom jeg f.eks. nektet å hente en kopp kaffe til en kollega som ba meg om det, dersom dette var første gang noe slikt skjedde - og dersom han var den femtiende som ba meg om det, men det var første gang han spurte, ville jeg synes jeg hadde god grunn til å reagere på situasjonen, men fremdeles ville jeg følt meg urimelig hvis jeg kjeftet på ham. Og jeg ville være ganske sikker på at han ville oppleve meg som urimelig, og det er jo heller ikke nødvendigvis en fordel dersom man prøver å oppføre seg og bli sett på som voksen og profesjonell. (Sier ikke at det er galt å reagere, altså - men at det kan føles vanskelig å gjøre det.)

Gammel 28-01-08, 23:09   #148
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Standard

:ignorerer torsk og lar ham smake sin egen medisin:

:venter på at noen skal ta for seg tafsedelen:

Gammel 28-01-08, 23:15   #149
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Javisst, vi er helt sikkert enige. Men jeg ville følt meg urimelig dersom jeg f.eks. nektet å hente en kopp kaffe til en kollega som ba meg om det, dersom dette var første gang noe slikt skjedde - og dersom han var den femtiende som ba meg om det, men det var første gang han spurte, ville jeg synes jeg hadde god grunn til å reagere på situasjonen, men fremdeles ville jeg følt meg urimelig hvis jeg kjeftet på ham. Og jeg ville være ganske sikker på at han ville oppleve meg som urimelig, og det er jo heller ikke nødvendigvis en fordel dersom man prøver å oppføre seg og bli sett på som voksen og profesjonell. (Sier ikke at det er galt å reagere, altså - men at det kan føles vanskelig å gjøre det.)

Vi er enige. Surprise, surprise.

:venter på at noen skal ta for seg tafsedelen:

:tafser ikke på torsk:

Torsketafsing var forøvrig et riktig bra ord.

Gammel 28-01-08, 23:24   #150
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Er det hersketeknikk/maktmissbruk å låse inn avspaseringsboka til ansatt bare for å ha kontroll?

:lurer:

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-08, 09:08   #151
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Poenget er jo at det for de færreste er snakk om hard og brutal trakassering, som krafsing på puppene og regelrett utskjelling. Det er bitte små drypp, som hver for seg er ganske ubetydelig, men som samlet sett kan være både deprimerende og utslitende, og det er også grunnen til at det er så veldig vanskelig å ta tak i; isolert sett er det ikke noen "big deal".

Enig, man blir nøyaktig like våt av å stå ute i regn i 30 minutter som å få en bøtte vann i fleisen. Hvor det å stå ute i regn kan sidestilles med å hele tiden få små, små stikk, og det å få en bøtte vann i fleisen kan sidestilles med puppetafsing.

Jeg tror faktisk det første det oppleves som vanskeligere å hele tiden måtte håndtere små stikk, fordi at blir man utsatt for "skikkelig" trakkasering så får man i alle fall forståelse og medfølelse fra de rundt seg. (Sånn helt off-topic, er dette noe jeg har argumentert med i forbindelse med mishandlig av barn. Jeg tror også der at "skikkelig" mishandling som juling kanskje er letter å håndtere enn psykisk mishandling, ettersom man er "sikret" at alle per i dag synes det er forkastelig å slå barn. Men det er i alle fall en spin-off, jeg ville bare trekke inn en paralell). Og for å gjøre det enda verre: I de tilfellene hvor man faktisk har en "skyldig", en "gammel gris" på arbeidsplassen er det lett å si at vedkommende oppfører seg feil. Hvis man blir utsatt for kontinuerlige små dråper er det faktisk et spørsmål om avsenderen av disse dråpene oppfører seg feil? For det er ikke dråpene i seg selv som er problemet: at de er så mange, og at de kommer kontinuerlig. Der er ikke andre personer som trakkaserer en, det er systemet.

Og på samme måten oppleves det å være same, innvandrer, mørkhudet, fattig. Alle minoritetsgrupperinger opplever dette på samme måte, de blir hele tiden utsatt for disse små dråpene som samfunnet produserer.

Hvem var det som sa at byrokratiet var den mest grusomme av alle bødler?

Gammel 29-01-08, 09:24   #152
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Ja, esme, jeg leste også i den andre tråden at du opplevde slike ting, og jeg må innrømme at jeg ble sjokkert. Det er så utrolig langt fra min hverdag, som jo også er i "kompetansebransjen", hvis man kan si det sånn. Det virker så rart at antatt rasjonelle og intelligente mennesker oppfører seg sånn! Er dette verst på sykehusene, eller er det også sånn i for eksempel fastlegekontorer (med mange leger), farmasøytisk industri, etc.? Har det noe med at sykehus generelt er veldig "politiske" organisasjoner å gjøre?

Jeg har en kompis som er kirurg, og han sier at det er et skikkelig macho-miljø, og at kvinnelige kirurger helt klart blir sett ned på .

Gammel 29-01-08, 09:59   #153
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vil takke for at dere klarte å forstå hva jeg mente i går. Bevares, jeg må ha vært trøtt! Det var ikke akkurat det mest tydelige og velskrevne jeg har lirt av meg, nei!

Jeg skulle nok hatt flere kategorier i pollen, tror jeg.

- Trakkasering
- Hersketeknikker
- Nedlatende behandling over tid
- Misforståelser basert på fordommer ("Oi! Jeg hadde ventet en mann!" Eller at man er antatt taxibooker fordi man er dame)

Eller noe sånt.

Angående kaffen: Vi ble drillet en del på dette i en tidligere jobb. En teknikk jeg har er at jeg er kjapt ute med å be ANDRE hente kaffe, kopier, etc. På en hyggelig måte, selvsagt. Er jeg i møte med en mannlig kollega og med en kunde eller ekstern så prøver jeg å få frem tydelig og tidlig hvem som har hvilke roller. Enten ved rett og slett å presentere oss med titler, eller at det kommer frem mer subtilt. Mye av dette sitter etter hvert helt i hjernebarken og gjøres nesten instinktivt.

Gammel 29-01-08, 10:08   #154
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg henter helst ikke kaffe til noen før rollene er avklart, nei. Og jeg presenterer meg alltid med tittel; "Hei, jeg er Madam Mim, det er jeg som er [tittel]", eller "Hei, jeg heter Madam Mim, jeg er [yrkesbetegnelse]."

Gammel 29-01-08, 10:29   #155
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1276
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tittel som i heks, og yrkesbetegnelse som i trylledrikkmikser da, eller?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-08, 10:43   #156
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Tittel som i heks, og yrkesbetegnelse som i trylledrikkmikser da, eller?

Tittel som i moderator, regner jeg med? Da er det ingen som tør å tulle med henne, tenker jeg.

Gammel 29-01-08, 11:02   #157
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Nei, jeg har aldri opplevd å blitt hersket med, eller trakasert pga kjønn.

Jeg har jo opplevd i forbindelse med jobbsøking, å blitt forbigått av menn. Tanken på at det har skjedd fordi de var menn, og jeg kvinne, har ikke slått meg. De var bedre kvalifiserte enn meg, er hva jeg tenker. På lik linje med at jeg tenker det når andre kvinner har fått en jobb jeg har søkt.

Som kvinne generelt, så har jeg opplevd tilfeller som har fått meg til å tenke litt ja, men det blir en annen diskusjon, da denne dreier seg om jobb.

Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-08, 11:04   #158
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er blitt forbigått mange ganger av menn som jeg VET er dårligere kvalifisert enn meg. Jeg er blitt nummer to og nummer to og nummer to så mange ganger at jeg knapt har tall på det. Jeg er kvinne med barn og er i fruktbar alder, så det er neppe tilfeldig. Jeg tror ikke det er noe med meg, og det synes jeg ikke du skal tenke heller, Carrera.

Gammel 29-01-08, 11:04   #159
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Jeg har en kompis som er kirurg, og han sier at det er et skikkelig macho-miljø, og at kvinnelige kirurger helt klart blir sett ned på .

Jepp det er så tydelig og blir så sagt i klartekst at det er ikke noe å lure på. Selv fra kollegaer som mener at jeg er flinkere enn dem har jeg hørt at kvinner ikke burde være kirurger.

Gammel 29-01-08, 11:11   #160
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Jeg er blitt forbigått mange ganger av menn som jeg VET er dårligere kvalifisert enn meg. Jeg er blitt nummer to og nummer to og nummer to så mange ganger at jeg knapt har tall på det. Jeg er kvinne med barn og er i fruktbar alder, så det er neppe tilfeldig. Jeg tror ikke det er noe med meg, og det synes jeg ikke du skal tenke heller, Carrera.

Tenker vel i grunn ikke at det var noe med meg heller. Bare at det ikke var min tur denne gangen. Er forresten bare et par ganger jeg vet det har vært menn som har fått jobben.

Men joda, jeg forstår hva du mener. Jeg er nok en smule naiv enkelte ganger.

Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:09.