|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#141 |
Muligens verdt å vente på
|
![]() Sv: Sjokkert! (Rasisme foran unger)
Betegnelsen i seg selv er negativ. Og man skal være ganske i tåkeheimen om det ikke har sunket inn. Med mindre det dreier seg om døve, blinde og senile tante Hulda på 103 år, går jeg ut fra at mennesker som bruker den type betegnelser vet det er negativt.
skatten 02, rusket 04, pøbelen 05, punktum 08 Sist redigert av LilleRosin : 08-05-08 kl 11:46. |
![]() |
![]() |
![]() |
#142 |
Expired
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Sjokkert! (Rasisme foran unger)Det forekommer en smule merkelig å stå på barrikadene å bekjempe rasisme, for så å si at det er helt greit å bruke skjellsord som faktisk går på rase.
![]() |
#143 |
Deltidsmamma
|
![]() Sv: Sjokkert! (Rasisme foran unger)kort innlegg før lunsj; |
![]() |
![]() |
![]() |
#145 |
Glamorøs
|
Det finnes temmelig mange variasjoner av "negre", og langt fra alle ser ut som du beskriver. Er det ikke da veldig greit å heller si afrikaner og nordafrikaner?
![]() |
#146 |
Ustabil
|
Enig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#147 |
Populærkulturjunkie
|
Det var nok dumt og bruke beskrivelsen "kurant", for det er det ikke, jeg var utrolig trøtt når jeg skrev det inlegget og det ble litt feil. "beskrivende" er vel kanskje ordet jeg lette etter, og det står jeg for. Neger er for meg et ord som beskriver afrikanere sør for sahara som jeg ikke greier og plassere geografisk, altså ikke fra Nord-Afrika eller Somalia/Eritrea. Jeg legger personlig ikke noe mer i det enn det, en geografisk beskrivelse omtrent som asiat eller europeer. Det er dog ikke et ord jeg bruker noe særlig, og aldri i det offentlige rom, da jeg er klar over at det er et sårt punkt hos mange. |
![]() |
![]() |
![]() |
#148 |
Glamorøs
|
Men kan du ikke like godt si afrikaner da, noe som faktisk mye bedre beskriver en person fra sør for Sahara enne "neger". Så slipper du til og med å tenke på om du sier det ute eller inne? Vi har jo alle barn hjemme som lett plukker opp ord og utrykk.
![]() |
#149 |
Populærkulturjunkie
|
Det gjør jeg da også. Poenget mitt var kun at for meg er ikke neger noe negativt ladet ord. Ikke at jeg greide og få det frem på noe fornuftig vis i natt, men det var nå kun det jeg forsøkte og si. |
![]() |
![]() |
![]() |
#150 |
Glamorøs
|
Jeg skjønte at det var det du prøvde å si, og det er det de aller fleste som bruker ordet sier også. Men det har i grunn ingenting å si, så lenge de som ordet blir brukt om ikke setter pris på det. Jeg går jo f. eks. ikke rundt å kaller overvektige for "bolla" selv om det for meg skulle vært et koselig klengenavn. Det holder ikke å si at for meg er det ikke negativt.
![]() |
#151 |
Shake it out!
|
Vel, neger har for den yngre generasjon en veldig negativ klang. Min datter, brun i huden, blir lei seg når noen kaller henne neger. Fordi det er helt tydelig at de som kaller henne det, sier det for å såre. Det blir brukt på samme måte som "svarting" og "nigger". Det er rett og slett et fy-ord.
![]() |
#152 |
Må man ha en tittel?
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Jo, jeg er enig i det. Det har nok vært mye mer brukt som skjellsord her i landet, enn feks ordet neger har vært. |
![]() |
![]() |
![]() |
#154 |
Ustabil
|
Unnskyldninger, unnskyldninger.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#155 |
Expired
Jeg er fortsatt enig med bina.
![]() |
#156 |
Fola Blakken
|
Juste drøftet hva han legger i ordet neger, damen på restauranten sa "sur svarting" om en konkret person. Det er søkt å sammenligne disse to utsagnene.
![]() |
![]() |
#157 |
Populærkulturjunkie
|
Jeg regnet med at dere ville kommentere dette, og jeg får skylde meg selv når jeg uttrykker meg så klumsete. Faktum består, rasisme må bekjempes i det daglige, og ikke ties i hjel. |
![]() |
![]() |
![]() |
#158 |
Expired
Det er det faktisk ingen som er uenig med deg i.
![]() |
#160 |
Ustabil
|
Nei, det er ikke det. For Juste sier opprinnelig at det er greit (eller kurant eller ok, husker ikke ordlyden) å si neger, for dette syns ikke han / hun er noe negativt ladet. Men enn om damen på kafeen synes at svarting ikke er negativt ladet, men tvert i mot "beskriver en person med visse fysiske trekk"? (Som en eller annen argumenterte med for å forklare hvorfor det er heeelt i orden å si neger.) |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|