Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvor lenge satt ditt barn bakovervendt?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Når lot dere barnet få sitte forovervendt?
Så snart h*n vokste ut av babysetet 32 16,67%
Da h*n ble 2 år 37 19,27%
Da h*n ble 3 år 62 32,29%
Da h*n ble 4 år 61 31,77%
Deltakere: 192. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-06-08, 20:39   #141
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor lenge satt ditt barn bakovervendt?

Opprinnelig lagt inn av Liven, her.

Jada.
Det jeg ville frem til var at det allerede i 2003 var stor fokus på trafikksikkerhet for barn,

Det var faktisk noe man var opptatt av helt tilbake i 1986.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-08, 20:52   #142
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men hvor er stor er sikkerhetsforskjellen etter fylte 4 år? :maser:

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-08, 20:57   #143
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Ja, det høres rimelig ut, for da nevøen min ble født i 1993 var jeg 22 og fullt klar over at det var anbefalt å ha han bakovervendt i bilen til han var minst 3. Jeg var ung og fri og fullstendig uinteressert i barn og barnesikring, så når jeg hadde plukka det opp må det ha vært profilert relativt sterkt i media.

Gammel 24-06-08, 20:59   #144
*HH*
Frøken

*HH* sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Men hvor er stor er sikkerhetsforskjellen etter fylte 4 år? :maser:

Tor Einar Calisch, overlegen ved barneintensiven ved Ullevål, har uttalt at det optimale hadde vært om barna kunne sitte bakovervendt til 7-8 års alder. Og det er jo kjent at det faktisk hadde vært best for både barn og voksne om alle satt bakovervendt i bilen

Mamma til poden 05 og prinsessen 11.
*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-08, 21:00   #145
leliane
madmanized

leliane sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
leliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Jada.
Det jeg ville frem til var at det allerede i 2003 var stor fokus på trafikksikkerhet for barn, og viktigheten av å sitter bakovervendt til barnet var 3 år. (Eller 1m / 15kg.)

Jada, jada, jeg skjønner at det er en dårlig unnskyldning at man lot en butikksjef på en barneutstyrsbutikk være autoritet på trafikksikkerhet. (Utrolig, jeg er til og med over gjennomsnittlig utdannet!) Jeg har ikke tenkt å la det gjenta seg.

Likevel overrasker det meg at alle som svarer i tråden er så "flinke". Men FP representerer nok ikke det brede lag.

Det er nemlig ikke den første diskusjonen jeg har sett på forum som dette, og jeg har hatt argusøyne på bilsikring med det formål å spotte bakovervendte 4-åringer. Og dem er det virkelig langt imellom her jeg bor. Derfor ovennevnte teori.

Sist redigert av leliane : 24-06-08 kl 21:01. Årsak: nytt sitat
leliane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-08, 21:04   #146
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er helt sikker på at venneparet mitt hadde prøvd bakoverbiten lenger dersom de hadde lest det jeg hadde på nettet.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-08, 21:09   #147
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av *HH*, her.

Overser du svaret mitt, safran?

Sorry.

Da yngste ble født i 2003 var mye forandret vedr. råd om sikkerhet, men jeg synes ikke det er så mye nytt fra da til nå. (Bortsett fra at barnet bør sitte bakovervendt enda lenger enn tidligere antatt.)

Og der har vi akkurat poenget.

Gammel 24-06-08, 21:22   #148
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Tor Einar Calisch, overlegen ved barneintensiven ved Ullevål, har uttalt at det optimale hadde vært om barna kunne sitte bakovervendt til 7-8 års alder. Og det er jo kjent at det faktisk hadde vært best for både barn og voksne om alle satt bakovervendt i bilen

Og jeg er helt sikker på at jeg ville følt meg mye tryggere om i det minste føreren av bilen satt framovervendt!

Gammel 24-06-08, 21:23   #149
*HH*
Frøken

*HH* sin avatar

*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi får se hva som skjer, man kan få til mye nå til dags :P

Gammel 24-06-08, 22:03   #150
Pingis
Kald på føttene

Pingis sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Vi måtte nesten krangle oss til å få kjøpe forovervendt sete da poden vokste ut av babysetet, og det var jo strengt tatt positivt. Det er nok stor forskjell på butikkene. Vi måtte ha framovervendt sete fordi det er det eneste som er mulig i vår bil. Trist, men sant.

Pingis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-08, 22:12   #151
Mamma Rosa
strikker

Mamma Rosa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Ja, jeg leste det. Jeg bare lurte på hvor hun hadde det i fra, om dette var dokumentert viten eller synsing.

Glemte å trykke "siter" på den andre, og orker ikke lete tilbake, så jeg tar denne istedet.

Det har noe med utviklingen av balansenerven (?) å gjøre.
Noen kan mer om dette enn meg. Husker ikke hvor jeg leste det desverre.
Det stod noe om det i Illustrert vitenskap også, at det var som med sjømenn som blir sjøsyke,
med tiden venner man seg til det.
Hvor i alle dager var det jeg leste om det tro.
HH husker du?

Uansett; det finnes veldig mange ting man kan prøve for bilsyke,
så jeg hadde gått igjennom hele den smørbrødlista før det hadde vært aktuelt å snu.

Gammel 24-06-08, 22:18   #152
*HH*
Frøken

*HH* sin avatar

Standard

Jeg trodde det er omvendt, bilsyke barn før tre år er sjeldent, nettopp pga. utviklingen av balansenerven Før man er rundt tre år er det gjerne andre grunner til at man kaster opp i bilen

Gammel 24-06-08, 22:23   #153
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg stemte 3 år, men vi snudde ham altså da han var 2 år og 7 måneder. Han hadde vokst ut av Izi Kiden, fikk ikke plass til rompe og bleie lenger rett og slett, samt at hodet stakk over. Han var stor nok til beltestol og vi byttet til den. Jeg var moderat komfortabel med det, og hadde jeg valgt om igjen tror jeg at jeg hadde kjøpt et TWE. Nå er han 3 år og 3 måneder og jeg vurderer ikke lenger snu ham på nytt. Det må sies at han har skreket og kranglet i bilen siden han var nyfødt og jeg har hengt bakover store deler av tiden - etter at vi snudde ham har vi knapt protester bak der, så sånn sett føles ikke tryggheten SÅ redusert. Kink i nakken hos fører er også småskummelt.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-08, 22:25   #154
apan
I mål

apan sin avatar

apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ang hva som er trangt: Når hodet stikker over, selen knapt er lang nok og bleia forskyves slik at junior sitter i en dam av tiss når man kommer fram; ja da er det trangt. Og det skjedde med S da han var 97 cm og veide 16 kg. Mulig mitt barn har pussige dimensjoner.

Gammel 24-06-08, 22:26   #155
*HH*
Frøken

*HH* sin avatar

Standard

I et sete som går til 25 kg?

Gammel 24-06-08, 22:28   #156
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

I et sete som går til 25 kg?

Neida, til 18.
Jeg vet jeg kunne kjøpt et til 25. Jeg tenker vi gjør det med et evt neste barn, men ref min begrunnelse over vil jeg ikke snu ham igjen nå. Dette har vært en småvanskelig vurdering, men jeg har bestemt meg for at det blir sånn .

Gammel 24-06-08, 22:29   #157
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Stikka74, her.

Men dere har jo fått plass til to bakovervendte mens dere hadde babystolen? Duologic tar jo ikke mer plass enn Cabriofix og ikke trenger den seler slik at forsetet blir låst heller.

Med cabriofix har man iso-fix og det har vi ikke i bilen vår. (99 modell) - Bilstolen nå er lavere enn bakovervendte stoler i neste gruppe, så når stolen får høyere rydd, så greier vi det ikke. (det går bare på nød og neppe med den stolen vi har nå også)

Gammel 24-06-08, 22:30   #158
Majsa
Quiet, please

Majsa sin avatar

Blogginnlegg: 8
Majsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt av
Standard

Aurora er nå 3 år og 7 måneder, og sitter fortsatt bakovervendt. Når vi flytter tilbake til Norge om en måned må vi kjøpe nye bilstoler, og da kommer hun til å få en beltestol. Så 3 år og 8 måneder kommer hun til å være når vi snur henne. Hannah kommer nok i hvert fall ikke til å bli snudd noe tidligere.

Gammel 24-06-08, 22:31   #159
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Stikka74, her.

DL er ikke svindyr og den må jo ikke benyttes fra nyfødt selv om den kan. Blir jo som med andre gruppe 0-1 stoler det. (DL kan muligens bestilles litt billigere i Stikkas nettbutikk, som du jo begynner å bli godt kjent med ) DL er ihvertfall super å ha bak førersetet når man man flytte det ofte fram og tilbake, som vi må.

Kanskje vi får prøve deres en gang vi møtes?

Nå som jeg har fått lappen synes jeg det er enda viktigere at barna er forsvarlig sikret baki der

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-08, 22:33   #160
Svanen
trenger lading

Svanen sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg er ikke av de "flinke", men så har vi vært så "heldig" å få tre bilsyke barn
De to eldste ble nok snudd litt før de ble to år. Eldste lå i bag de første månedene, det ble vi anbefalt, for babyen skulle ikke sitte. "Heldigvis" hadde vi ikke plass til bag og sete da mellomste ble født.
Minsten prøvde vi lengst mulig å holde bakovervendt, hun var vel 2 år og 2 mnd...
Jeg har hele tiden villet vente lengst mulig, men det ble for vanskelig når jeg hele tiden måtte være var på tegn til bilsyke. Og har fulgt de fleste råd om bilsyke. De to eldste ble etterhvert flinke til å fortelle når de måtte ha en pause for å unngå å bli syk. Men da var de så store at det ikke var aktuelt å snu de tilbake.
Med en 4 åring som sier mamma jeg har vondt i magen, da har jeg max 30 sekunder på meg...

Jeg synes ikke jeg ser så mange bakovervendte over 3 år (men nå kan det hende mange av de jeg ser er over 3 år, vant til lange barn jeg).

Synes det er mange små som sitter i fremsetet på nyere biler (og da har vel de fleste airbag?). Selvsagt er det en del biler der airbagen kan kobles ut, men tror det er mange som sitter fremme som ikke burde. Vet ikke hvor mange jeg har forklart at det ikke hjelper å sitte på pute i fremsetet. Iallefall unødvendig når det ofte er ledig plass bak. Jeg er streng der. Nå får eldste (141-142 cm) kun sitte foran om det er fullt bak, men bare da. Og mellomste som er ca 135-136 får ikke lov enda.

Skulle ønske alle var like "flinke" som flertallet som svarer i tråden her. Vi har alle våre grunner, problemet er bare at de ikke alltid er like "gode".... Mulig vi kunne gjort mer, men syntes vi har prøvd så godt vi kunne. Vi har heldigvis hatt flaks, og aldri vært i noe ulykke av noe slag. For jeg har vært klar over at det er best å sitte bakover så lenge som mulig.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:55.