Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er du medlem av Mensa?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Er du medlem av Mensa?
Ja (eks. medlemmer stemmer også her) 7 3,23%
Nei, jeg er skapmedlem. (Er overbevist om at jeg ville passert opptakskriteriene) 63 29,03%
Nei, jeg har tatt testen, men strøk 12 5,53%
Nei, så smart er jeg neppe 63 29,03%
Nei, jeg er ikke opptatt av den type intelligens 72 33,18%
Deltakere: 217. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-06-08, 17:26   #141
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er du medlem av Mensa?

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Hvorfor mener du det er en forskjell mellom det å ha 60 og 100 i IQ, men ikke det å ha 100 og 140 i IQ?

Kanskje fordi om man har 100 i IQ er man innenfor normalen og i like god stand til å følge med på nyheter og samfunnsutviklingen samt fungere godt mellommenneskelig sett som en med 140 i IQ? Noe en med IQ på 60 ikke er i stand tid, all den tid IQ på 60 betyr at man er psykisk utviklingshemmet.

Gammel 30-06-08, 17:30   #142
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Tok den testen som var linket til her inne.. Kom vel ca 2/3 uti testen da Peder begynte hyle, så siste 1/3 trykket jeg svaralternativ 2 på alle.
Får se om jeg orker ta den "skikkelig" en dag. Men har litt dårlig tålmod på slike ting så...

Resultatet ble med det utgangspunkt 110, så da er jeg iallefall innenfor normalen +.

For min del så kjenner jeg at jeg får litt noia bare jeg ser slike oppgaver. Har dårlige matteopplevelser fra skolen, og har derfor "skydd" slike tester lenge. Nå skulle jeg ønske interssen for matte hadde vært større, og lærerne bedre. Men men. Skal få tatt noe videreutdannelse i øknomi en gang i tiden tenker jeg!

vanlige IQ-tester inneholder forholdsvis få tall-oppgaver, altså.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-08, 17:39   #143
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

vanlige IQ-tester inneholder forholdsvis få tall-oppgaver, altså.

Joda, men det er noe med de der figurene som gjør at jeg blir litt.. Men jeg takler det bedre enn matematikk da, for det er liksom litt mer logikk i slike oppgaver føler jeg.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-08, 17:54   #144
Beckett
Fornøyd

Beckett sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 48
Beckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Nei, jeg er ikke medlem.

Når jeg tenker meg godt om så har jeg faktisk tatt en test i sin tid. Jeg husker ikke resultatet, men tror ikke det var så aller verst.

Beckett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-08, 18:35   #145
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Det er mange som mener at IQ ikke er et reelt begrep, og andre som mener at IQ er et reelt begrep, men at det måler noe helt annet enn det det er ment å måle. Men at IQ kun er et begrep man trenger å ta hensyn til når vi er i den lavere del av skalaen synes jeg høres merkelig ut. Hvorfor mener du det er en forskjell mellom det å ha 60 og 100 i IQ, men ikke det å ha 100 og 140 i IQ?

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Kanskje fordi om man har 100 i IQ er man innenfor normalen og i like god stand til å følge med på nyheter og samfunnsutviklingen samt fungere godt mellommenneskelig sett som en med 140 i IQ? Noe en med IQ på 60 ikke er i stand tid, all den tid IQ på 60 betyr at man er psykisk utviklingshemmet.

Gammel 30-06-08, 19:29   #146
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har et Mensa-medlem i nærmeste familie, så jeg føler at jeg av den grunn har blitt litt mer intelligent de siste ti årene.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-08, 19:45   #147
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg tok en IQ-test på engelsk i 1992 (over Internettet!), da fikk jeg 121, og ble fornøyd med det.

Siden har jeg ikke tatt sjansen på flere tester.

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-08, 19:47   #148
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Jeg tror ikke en test kan si hvor mye iq man har.

Jo, det er klart den kan. Det er vel mer eller mindre sånn IQ er definert, tror jeg - det er den "egenskapen" man måler ved en IQ-test.

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Jeg foretrekker god intuisjon, livserfaring, utdanning, refleksjon osv som et godt utgangspunkt for aa kunne vaere et godt menneske og gjoere en god jobb i samfunnet vaart.

Som Esme sier, er høy IQ korrelert med å "fungere bra" på andre områder også. (Jeg mener å huske fra tidligere diskusjoner jeg har vært med i at IQ er en av de veldig få målbare egenskapene som er helt klart positivt korrelert med "velfungerendehet".)

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg tror det kommer at de relativt få som er veldig smarte og som ikke har sosiale antenner blir mer tydelige enn de som er sosialt smart i tillegg.

I tillegg til at folk som er "sosialt tilbakestående", men svært intelligente, kan kompensere med intelligensen og likevel være i stand til å gjøre en god jobb og fungere ute blant andre. (Jeg er sikkert ikke den eneste her som kjenner til flere slike.) Er man derimot sosialt inkompetent og i tillegg ganske dum, vil man med større sannsynlighet ikke være i stand til å ha en jobb i det hele tatt, og dermed vil mange av oss aldri treffe vedkommende.

Nei, de trenger ikke å være det. Men generelt så har folk med høy IQ mer kunnskap om samfunn, større evne til logisk tenkning, større evne til abstraksjon etc enn de med lav IQ.

Det betyr ikke at en person som har 20 poeng mer enn nestemann nødvendigvis er mer oppegående.

Eh? Synser du virkelig at de som har høy IQ generelt ikke er mer oppegående enn de som har lav IQ?

Det var det med "generelt" du overså, kanskje, Joika? Det er ingenting motsigende mellom de to innleggene til Esme. At folk med 120 i IQ generelt sett er mer oppegående enn folk med 100, betyr ikke at én gitt person med 120 i IQ er mer oppegående enn en annen gitt person med 100.

Gammel 30-06-08, 20:16   #149
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det var det med "generelt" du overså, kanskje, Joika? Det er ingenting motsigende mellom de to innleggene til Esme. At folk med 120 i IQ generelt sett er mer oppegående enn folk med 100, betyr ikke at én gitt person med 120 i IQ er mer oppegående enn en annen gitt person med 100.

Mulig jeg overså noe. Men jeg mener selv at jeg ikke antydet dette da, så er kanskje derfor jeg ikke skjønte det.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-08, 20:28   #150
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men er en person med 120 i IQ mer oppegående enn en med IQ på 100, da? Jeg bare lurer - vet vi det?
For 100 og 120 er begge innenfor normalområdet, tross alt.
Og hva innebærer det å være oppegående?
For meg inkluderer det evne til logisk tenkning, absolutt - men så mye annet også, at jeg ikke uten videre tenker at det er automatikk i at den gjengse 120'er er mer oppegående enn den gjengse 100'er.

Selv vil jeg i all beskjedenhet hevde at jeg er oppegående - men tror ikke (uten at jeg vet) at jeg nødvendigvis ville hatt så høy score på en tradisjonell IQ test. det er mulig jeg trekker den konklusjonen ut ifra det faktum at jeg rekker å kjede meg fra det sekundet jeg tar fatt på en slik oppgave og fram til jeg kommer fram til en løsning. Hva det sier om meg, aner jeg ikke.

Gammel 30-06-08, 20:58   #151
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Men er en person med 120 i IQ mer oppegående enn en med IQ på 100, da? Jeg bare lurer - vet vi det?

Nei, en gitt person med 120 er ikke mer oppegående, eller velfungerende som Skilpadda sa, det er et bedre uttrykk, enn en med 100.

Men blant en gruppe på 1000 mennesker med IQ på 120 er det sannsynligvis flere som er velfungerende enn en gruppe på 1000 mennesker med IQ på 100. Blant tilsvarende gruppe med 140 i IQ er det med høyere sannsynlighet flere som er velfungerende enn i gruppen med 100. Dette selv om det finnes mange velfungerende i gruppen med 100 og mange ikke-velfungerende i gruppen med 140.

På samme måte som at man generelt kan si at nordmenn er høyere enn franskmenn, så kan man ikke anta uten videre at en tilfeldig franskmann er kortere enn en tilfeldig nordmann.

Gammel 30-06-08, 21:07   #152
Nebbia
Passiv

Standard

På samme måte som at man generelt kan si at nordmenn er høyere enn franskmenn, så kan man ikke anta uten videre at en tilfeldig franskmann er kortere enn en tilfeldig nordmann.

Åhh...statistikk!

Svar med sitat
Gammel 30-06-08, 21:09   #153
Kaprifol
Kjernesnill

Kaprifol sin avatar

Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har aldri testet meg og aner ikke hvor jeg ligger i iq-landskapet. Mest sannsynlig ligger jeg på 100

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

man melder seg inn fordi man synes iq-oppgaver er festlig å holde på med, at man ønsker å utvikle ferdighetene innenfor logikk

Dette synes jeg er et veldig godt kriterie for å ta en test og melde seg inn. Det bør være plenty muligheter for å kose seg med slike oppgaver i Mensa. Jeg forstår faktisk at slikt kan være kos, kanskje jeg får ta en test en gang jeg har god tid til å hengi meg til oppgaveløsing.

Jeg sitter og tenker på noen av de smartingene jeg kjenner, og jeg lurer litt på om det er vanligere å være introvert blant dem? Eller om jeg tar feil, de introverte søkte sammen til en liga der de puslet med sjakk, bridge og spill der det ikke var viktig med småprat, for ikke å si ødeleggende med småprat. Kjenner flere gutter som samlet seg i en liten gruppe og spilte bridge i friminuttene på videregående, det var en annen tone der enn i pokerhjørnet i kantina.

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-08, 21:10   #154
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

Åhh...statistikk!

Av en gruppe på 1000 mennesker med IQ på 120 er det sannsynlig at man finner flere som skjønner dette utsagnet en i en gruppe på 1000 mennesker med IQ på 100.

Gammel 30-06-08, 21:13   #155
Nebbia
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kaprifol, her.

Jeg har aldri testet meg og aner ikke hvor jeg ligger i iq-landskapet. Mest sannsynlig ligger jeg på 100

80% tror de har en IQ som er høyere enn gjennomsnittet. Det betyr at de siste 20% må være usannsynlig dumme. Er det tilfeldig at FrP vaker rundt 20% ved valg?

Svar med sitat
Gammel 30-06-08, 21:16   #156
Nebbia
Passiv

Standard

Av en gruppe på 1000 mennesker med IQ på 120 er det sannsynlig at man finner flere som skjønner dette utsagnet en i en gruppe på 1000 mennesker med IQ på 100.

Insinuerer du nå at min IQ er høyere enn 100? I så fall takker jeg for komplimentet.

Svar med sitat
Gammel 30-06-08, 21:22   #157
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Insinuerer du nå at min IQ er høyere enn 100? I så fall takker jeg for komplimentet.

Haha, kompliment på intellektet kan du få selv om det er feil å lese det ut fra det forrige innlegget, for da tar du det ned på individnivå, det er jo det som er feil. Eller var du dobbeltironisk nå?

Jeg tror de aller fleste på FP ligger over 100 faktisk.

Gammel 30-06-08, 21:31   #158
Kate
Bør lage seg en tittel selv

Kate sin avatar

Kate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt av
Standard

Nope, ingen interesse.

Gammel 30-06-08, 21:48   #159
Nebbia
Passiv

Standard

Haha, kompliment på intellektet kan du få selv om det er feil å lese det ut fra det forrige innlegget, for da tar du det ned på individnivå, det er jo det som er feil. Eller var du dobbeltironisk nå?

Hva tror du? At jeg skjønte det generelle poenget, men ble blendet av realitetene når probemstillingen angikk meg?

Svar med sitat
Gammel 30-06-08, 21:52   #160
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Hva tror du? At jeg skjønte det generelle poenget, men ble blendet av realitetene når probemstillingen angikk meg?

Emneord
iq, klassiker, mensa

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:58.