Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Bøker lest i 2009

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-01-09, 14:08   #1
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 813
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bøker lest i 2009

Kineseren / Mankell. Jeg likte den, men jeg liker Mankell. Det manglet noe, og etter å ha tenkt meg om, kom jeg fram til at det som manglet var damedetaljer. Det kan man tross alt ikke forvente av en mann som Mankell.

Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-09, 14:38   #2
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde hørt så mye negativt om Kineseren på forhånd, at jeg ble rett og slett positivt overrasket.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-09, 14:42   #3
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

1) Jan Guillou, Men ikke hvis det gjelder din datter. Helt tydelig den absolutt siste Carl Hamilton-boka. Jeg koste meg.
2) Husker ikke forfatter, Mosca Mye og de forbudte ordene (høytlesing for storesøster) En spennende og litt annerledes bok for store barn. Niåringen var kanskje nesten litt ung for den.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-09, 02:00   #4
Siri
seru

Siri sin avatar

Hvor: uren luren
Blogginnlegg: 8
Siri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Så gøy å ha en liten oversikt. Så langt i år kan jeg oppsummere at jeg har lest ganske nøyaktig 0 bøker. Lest litt faglitteratur, men det teller ikke i mitt hode. Har akkurat begynt på denne:

Petter Mejlænder: Wenche Foss og Arne Næss Nærkontakt

Siri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-09, 02:28   #5
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

1. Siri Hustvedt: The Sorrows of an American. Påbegynt i fjor, men det gjensto 30 sider som jeg leste nå, derfor er den med. Jeg likte den veldig, veldig godt, hun troner høyt på listen over mine favoritter.

2. Andreas Viestad: Hvordan koke vann. Egentlig en kokebok, men jeg leste den fra begynnelse til slutt, så den må med. Anbefales hvis man er usikker på hvordan flå en akkar, hvordan trekke fisk riktig, hvordan steke en perfekt biff osv, basert på molekylærgastronomiske matprinsipper. En vitenskapelig tilnærming til matlaging, inkludert det å koke vann.

2. Vigdis Hjort: Tredje person entall. Fortsatt bare halvveis. Kjent Hjortstil, og det er greit for meg, jeg synes hennes senere forfatterskap er undervurdert, og jeg liker at hun beskriver selvdestruktive personer som ikke nødvendigvis bare er sympatiske. Man kan kjenne seg igjen. Dessuten synes jeg hun skriver morsomt. Man ler alltid av hovedpersonene hennes, samtidig som de er såre og gjør de rareste og verste ting mot seg selv og andre.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-09, 10:54   #6
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

1. Håkan Nesser: En helt annen historie - Liker veldig godt Håkan Nesser sine bøker, og anbefaler bøkene sterkt!

2. Liza Marklund - En plass i solen - Jeg liker disse bøkene også, selv om jeg blir en smule forvirret på slutten..

3. Arnaldur Indridason - Røsten - Islandsk krim.

Gammel 27-01-09, 11:23   #7
Skvetten
Passiv

Standard

1. Steinkisten, Kjell Eriksson. Krimbok som er meget velskrevet. Anbefales.
2. Nettenes onde stjerner, Kjell Eiksson. Krim og nok en bok for krimelskere.

Begge bøkene (papeback) kan sendes dersom det er noen som vil overta dem. Sendes gratis selvsagt.

Sist redigert av Skvetten : 28-01-09 kl 09:52.
  Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 11:28   #8
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Begge bøkene (papeback) kan sendes dersom det er noen som vil overta dem. Sendes gratis selvsagt.

Veldig gjerne - hvis det ikke allerede er for seint!

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 11:30   #9
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Og jeg som nettopp har bestilt de, hvorfor så jeg ikke dette med en gang!
Men men, Elinblu: enjoy!

Gammel 28-01-09, 09:50   #10
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

1. J.K. Rowling: Harry Potter and the Deathly Hallows (jeg leste nemlig Tales of Beedle the Bard i jula, og fant ut at jeg ikke husket mer enn ca. halvparten av plottet i HP7, og sånn kan vi ikke ha det når jeg har etablert meg som HP-guru for storesøster).

2. Per Petterson: Ut og stjæle hester.
Dette var typisk en sånn bok jeg hadde utsatt å lese fordi alle skrøt sånn av den, men denne gangen hadde de så rett, så rett. En genistrek av en bok om sterke følelser som ingen, absolutt ingen av hovedpersonene hadde ord for eller i det hele tatt prøvde å sette ord på. Sånn sett minte den meg mye om Brokeback Mountain i stemning. Og om hvordan én sommer da hovedpersonen var 15 klarte å overskygge de over 50 årene som kom etter.

3. Sadie Jones: The Outcast.
Medrasket fra bokhandel fordi jeg vagt kunne huske å ha lest noe om den, men ingen fulltreffer. Det beste man kan si, er vel at den hadde masse driv – jeg flådde igjennom og måtte lese ferdig til langt på natt. I likhet med Ut og stjæle hester er dette en historie om ordløse, undertrykte følelser, men veldig mye svakere gjennomført. Endimensjonale og ikke altfor overbevisende personer, dessuten en temmelig teit happy ending. Men godt skrudd sammen.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-09, 00:06   #11
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

1. J.K. Rowling: Harry Potter and the Deathly Hallows (jeg leste nemlig Tales of Beedle the Bard i jula, og fant ut at jeg ikke husket mer enn ca. halvparten av plottet i HP7, og sånn kan vi ikke ha det når jeg har etablert meg som HP-guru for storesøster).

2. Per Petterson: Ut og stjæle hester.
Dette var typisk en sånn bok jeg hadde utsatt å lese fordi alle skrøt sånn av den, men denne gangen hadde de så rett, så rett. En genistrek av en bok om sterke følelser som ingen, absolutt ingen av hovedpersonene hadde ord for eller i det hele tatt prøvde å sette ord på. Sånn sett minte den meg mye om Brokeback Mountain i stemning. Og om hvordan én sommer da hovedpersonen var 15 klarte å overskygge de over 50 årene som kom etter.

3. Sadie Jones: The Outcast.
Medrasket fra bokhandel fordi jeg vagt kunne huske å ha lest noe om den, men ingen fulltreffer. Det beste man kan si, er vel at den hadde masse driv – jeg flådde igjennom og måtte lese ferdig til langt på natt. I likhet med Ut og stjæle hester er dette en historie om ordløse, undertrykte følelser, men veldig mye svakere gjennomført. Endimensjonale og ikke altfor overbevisende personer, dessuten en temmelig teit happy ending. Men godt skrudd sammen.

4. Alexander McCall Smith: Blue Shoes and Happiness.
Ikke av de beste i serien.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-09, 00:37   #12
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Jeg har hatt skikkelig lesetørke og vært treg, så her er bare en bok ferdiglest ( Tilbake til Riverton) og en nesten ferdiglest ( Kongemordet).

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-09, 18:59   #13
Bærekraftig
Gro

Bærekraftig sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Bærekraftig er populærBærekraftig er populærBærekraftig er populærBærekraftig er populærBærekraftig er populær
Standard

1. Åsa Linderborg - Meg eier ingen
2. Gunhild Øyehaug - Vente, blinke
3. Carl Frode Tiller - Skråninga

Bærekraftig er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-09, 11:54   #14
Skvetten
Passiv

Standard

3. Svart som ravnen, Ann Cleves. Spennende krim som er vanskelig å legge fra seg. Kan mottaes mot porto. Er en innbundet bok. Send pm dersom du ønsker den.

Svar med sitat
Gammel 03-02-09, 18:53   #15
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Meg eier ingen var flott.

Jeg har lest Läckberg, Isprinsessen. Spennende innhold, men språket er tragisk flatt og klisjeaktig og dialogene dårlige. Ikke mange overraskelser og kromspring der nei.

Sist redigert av Hondacrv : 03-02-09 kl 18:54. Årsak: Måtte si noe negativt om dialogen også. Og rette opp en feil siden jeg kritiserte språket :knegg:
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-09, 10:17   #16
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

1. Ute og stjæle hester- Per Petterson
2. Snømannen- Jo Nesbø
3. Livstid - Liza Marklund
4. Marekors- Jo Nesbø
5. Blodsbånd, bok nr 40 i serien Ingebjørg Olavsdatter av Frid Ingulstad

Gammel 22-02-09, 18:16   #17
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

1. Ute og stjæle hester- Per Petterson
2. Snømannen- Jo Nesbø
3. Livstid - Liza Marklund
4. Marekors- Jo Nesbø
5. Blodsbånd, bok nr 40 i serien Ingebjørg Olavsdatter av Frid Ingulstad
6. Frelseren - Jo Nesbø

Gammel 22-02-09, 21:45   #18
Adele
In love with a fairytale

Adele sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Adele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smart
Standard

1. "Venstre hånd over høyre skulder" av Selma Lønning Aarø
2. " Drep ikke en sangfugl" av Harper Lee

Adele er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-09, 19:00   #19
Manga
Bør lage seg en tittel selv

Manga sin avatar

Hvor: Østfold
Manga er populærManga er populærManga er populærManga er populærManga er populærManga er populær
Standard

1. Jan Mehlum: Det ingen vet - Spennende bok, men det gikk litt tråttere å lese etterhvert synes jeg. Handlingen er mest fra Tønsberg og siden jeg er oppvokst like i nærheten så kjenner jeg igjen steder, noe som på en måte gjorde den litt ekstra bra å lese.

2. Elizabeth Rossiter: Sitronhavens hemmelighet - Denne boka leste jeg for første gang for mange år siden. Den er skrevet en gang på 80-tallet. Jeg husket ikke noe av handlinga, bare at jeg har lest den 2 ganger tidligere og at den var spennende. Og spennende var den fortsatt.

3. Liza Marklund: En plass i solen- Jeg har lest en bok tidligere av denne forfatteren og likte den ikke. Derfor har det ikke fristet å lese noen flere av henne. "En plass i solen" glemte jeg å avbestille fra bokklubben. Ganske irriterende. Men, så hørtes den jo litt spennende ut da jeg leste hva den handlet om og jeg tenkte at jeg fikk gi den en sjanse. Og det er jeg glad for. En utrolig spennende bok! Hvert ledige øyeblikk måtte brukes til lesing av denne boken. Anbefales!

Gammel 09-02-09, 21:27   #20
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

1. Ken Follet World without End. Jeg elsket Pillars of the Earth i hine hårde dager, og gledet meg til denne. Litt nedsig, litt stereotype figurer, men jeg var opptatt av historien.

2. Terry Pratchett Maskerade. Jeg ler og koser meg. Pratchett skuffer aldri!

3. Allan Bennett The Uncommon Reader. Om dronning Elizabeth som oppdager litteraturens gleder. Artig liten bok

4. C.J. Sansom Winter in Madrid. Spennende, trist, interessant og med ny (for meg) kunnskap om den grusomme borgerkrigen.

5. Mari Jungstedt Den som ingen ser. Grei krimbok. Jeg kommer sikkert til å lese flere av henne.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:39.