Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Bøker lest i 2009

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-02-09, 17:26   #141
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bøker lest i 2009

1. Håkan Nesser: En helt annen historie - Liker veldig godt Håkan Nesser sine bøker, og anbefaler bøkene sterkt!

2. Liza Marklund - En plass i solen - Jeg liker disse bøkene også, selv om jeg blir en smule forvirret på slutten..

3. Arnaldur Indridason - Røsten - Islandsk krim.

4. Arnaldur Indridason - Vannet - Islandsk krim.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-09, 09:43   #142
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

1. Abid Raja: Talsmann
2. Helene Uri: Den store faktaboka om språk (ungdomsbok)
3. Klaus Sonstad: Far på ferde
4. Hallgeir Opedal: Alltid på ein søndag : Opedal i utval
5. Astrid Lindgren: Pippi Langstrømpe (alle 3 bøker i en. Stor stas for mor og barna)
6. Eoin Colfer: Kaptein Kråkes hevn (barnebok)
7. Karin Alvtegen: Skyld
8. Anne B. Ragde: Ikke gi meg mat (barnebok)
9. Tore Renberg: Farmor har kabel-TV
10. Tore Renberg: Videogutten
11. Heidi Linde: Juggel
12. Afshan Rafiq: Utfordringer og muligheter
12. Erlend Loe: Kurtby (barnebok. Men barna likte ikke, så jeg leste ferdig på egenhånd)
13. Ole Lund Kirkegaard: Sirkus Benito kommer til byen (barnebok)
14. Carl Magnus Palm: Abba (biografi)

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-09, 09:23   #143
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

1. Victoria Hislop: Øya
En skikkelig god fortelling av typen jeg liker. Spennende med leprakoloni som bakteppe for historien, men negativt at jeg til stadighet drømmer at jeg er spedalsk.
2. Jonas Hassen Khemiri: Et øye rødt
Fornøyelig lesing fra synsvinkelen til annengenerasjons innvandrergutt på ungdomsskoletrinnet.
3. Gustave Flaubert: Madame Bovary
Herlig, underholdende fransk fra 1800-tallet. Fengende persongalleri.
4. August Strindberg: Det røde rommet
Mange mener dette er begynnelsen på den moderne, svenske litteraturen. En flott roman som gir et unikt bilde av Stockholm i Strindbergs samtid. Svært samfunnskritisk og forut for sin tid på mange måter. Blant annet en svært moderne beskrivelse av ekteskapet på slutten av boken.
5. Toni Morrison: Kjærlighet
Nydelig bok om hat og kjærlighet i flere generasjoner. Flott skrevet historie med flere fortellerstemmer.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-09, 14:18   #144
Ina
i vesterled

Ina sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
Ina imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smart
Standard

1) Morten Hesseldahl: Drager over Kabul
2) Åsa Linderborg: Meg eier ingen
3) Sophie Kinsella: En shopoholiker med baby
4) Anne B. Ragde: Berlinerpoplene
5) Chelsea Cain: Hjerterdame
6) Anne B. Ragde: Eremittkrepsen

Ina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-09, 15:03   #145
kiddo
På flyttefot.

kiddo sin avatar

kiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

1. Mørkemannen av Unni Lindell. Veldig spennende, litt teit slutt, men et godt plott.
2. Kongemordet av Hanne-Vibeke Holst. Frittstående oppfølger til Kronprinsessen. En kjempebra bok, veldig spennende!
3. The Ignorance of Blood av Robert Wilson. Siste av fire bøker om Javier Falcon (jeg blir helt deppa av tanken på at det ikke skal komme fler...) Utrolig spennende og velskrevet!

Nå skal jeg i gang med Dronningeofret av Hanne-Vibeke Holst, oppfølger til Kongemordet. Er foreløpig bare kommet på dansk, men det skal bli stas

Sist redigert av kiddo : 21-02-09 kl 00:41.
kiddo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-09, 00:08   #146
Adele
In love with a fairytale

Adele sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Adele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smart
Standard

1. "Venstre hånd over høyre skulder" av Selma Lønning Aarø

Adele er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-09, 18:16   #147
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

1. Ute og stjæle hester- Per Petterson
2. Snømannen- Jo Nesbø
3. Livstid - Liza Marklund
4. Marekors- Jo Nesbø
5. Blodsbånd, bok nr 40 i serien Ingebjørg Olavsdatter av Frid Ingulstad
6. Frelseren - Jo Nesbø

Gammel 22-02-09, 21:45   #148
Adele
In love with a fairytale

Adele sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Adele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smart
Standard

1. "Venstre hånd over høyre skulder" av Selma Lønning Aarø
2. " Drep ikke en sangfugl" av Harper Lee

Adele er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-09, 22:56   #149
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

1. Vigdis Hjort: Tredje person entall. Likte den veldig godt. God skildring av en kvinne som skjærer helt ut i livet (Hjorth skriver vel ofte om det men). Selv om ikke alt er like gjenkjennelig (heldigvis), så sier hun også mye klokt som setter ord på tanker jeg har tenkt selv.
2. Nikolaj Frobenius: Teori og praksis. Veldig god barndomsskildring. Jeg slukte boka.
3. Stanley Siegel: Pasienten som kurerte terapeuten sin
4. Sigurd Stubsjøen: Tenk deg slank
5. Torkil Damhaug: Se meg Medusa
6. Selma Lønning Aarø: Venstre hånd over høyre skulder
7. Jon Fosse: Morgon og kveld
8. Pat Conroy: The prince of tides. Er godt i gang og liker den godt. Har ikke sett filmen (men tror jeg har lyst når jeg har lest boka).
9. Vikas Swarup: Gutten som hadde svar på alt
10. Ellen og Heidi Linde: Resten av Livet
11. Catharina Jacobsen og Ketil Bjørnstad: Historier om sårbarhet

Mer om bøkene jeg har lest:: http://marianneleser.blogspot.com/

Sist redigert av Wix : 10-03-09 kl 15:49.
Wix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-09, 23:38   #150
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

1. J.K. Rowling: Harry Potter and the Deathly Hallows (jeg leste nemlig Tales of Beedle the Bard i jula, og fant ut at jeg ikke husket mer enn ca. halvparten av plottet i HP7, og sånn kan vi ikke ha det når jeg har etablert meg som HP-guru for storesøster).

2. Per Petterson: Ut og stjæle hester.
Dette var typisk en sånn bok jeg hadde utsatt å lese fordi alle skrøt sånn av den, men denne gangen hadde de så rett, så rett. En genistrek av en bok om sterke følelser som ingen, absolutt ingen av hovedpersonene hadde ord for eller i det hele tatt prøvde å sette ord på. Sånn sett minte den meg mye om Brokeback Mountain i stemning. Og om hvordan én sommer da hovedpersonen var 15 klarte å overskygge de over 50 årene som kom etter.

3. Sadie Jones: The Outcast.
Medrasket fra bokhandel fordi jeg vagt kunne huske å ha lest noe om den, men ingen fulltreffer. Det beste man kan si, er vel at den hadde masse driv – jeg flådde igjennom og måtte lese ferdig til langt på natt. I likhet med Ut og stjæle hester er dette en historie om ordløse, undertrykte følelser, men veldig mye svakere gjennomført. Endimensjonale og ikke altfor overbevisende personer, dessuten en temmelig teit happy ending. Men godt skrudd sammen.

4. Alexander McCall Smith: Blue Shoes and Happiness.
Ikke av de beste i serien.

5. Quentin Patrick: Døden på asylet.
Dette er en gammel favoritt fra tenåra, som jeg har lett etter i årevis, og selvsagt fant i en kasse i kjelleren nå da vi flyttet. Plottet er fortsatt gøy, men det er jo alltid litt nedslående å se hvor sjablongaktige noen av disse gamle yndlingskrimmene fra fortida egentlig er. Og for noen kjønnsroller!

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-09, 23:47   #151
Ina
i vesterled

Ina sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
Ina imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smart
Standard

1) Morten Hesseldahl: Drager over Kabul
2) Åsa Linderborg: Meg eier ingen
3) Sophie Kinsella: En shopoholiker med baby
4) Anne B. Ragde: Berlinerpoplene
5) Chelsea Cain: Hjerterdame
6) Anne B. Ragde: Eremittkrepsen
7) Anne B. Ragde: Ligge i grønne enger

Ina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-09, 09:31   #152
gurgle
Inhabil

gurgle sin avatar

gurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populær
Standard

Har lest:
Markus Zusak - Boktyven. Likte den veldig godt.
Frank Schätzing - Svermen. Bra bok, spennende flere steder.

Holder på med:
Jette A. Kaarsbøl - Den lukkede bok
Åsa Linderborg - Meg eier ingen

Gammel 23-02-09, 19:48   #153
Nasse
Fartsfantom

Nasse sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 30
Nasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har lest:

1. Elizabeth George: "Bitter hevn"
  2. Camilla Läckberg: "Ulykkesfuglen"
Begge to like spennende.

Nasse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-09, 09:41   #154
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

1. Abid Raja: Talsmann
2. Helene Uri: Den store faktaboka om språk (ungdomsbok)
3. Klaus Sonstad: Far på ferde
4. Hallgeir Opedal: Alltid på ein søndag : Opedal i utval
5. Astrid Lindgren: Pippi Langstrømpe (alle 3 bøker i en. Stor stas for mor og barna)
6. Eoin Colfer: Kaptein Kråkes hevn (barnebok)
7. Karin Alvtegen: Skyld
8. Anne B. Ragde: Ikke gi meg mat (barnebok)
9. Tore Renberg: Farmor har kabel-TV
10. Tore Renberg: Videogutten
11. Heidi Linde: Juggel
12. Afshan Rafiq: Utfordringer og muligheter
12. Erlend Loe: Kurtby (barnebok. Men barna likte ikke, så jeg leste ferdig på egenhånd)
13. Ole Lund Kirkegaard: Sirkus Benito kommer til byen (barnebok)
14. Carl Magnus Palm: Abba (biografi)
15. Yvonne C. Kuhn: Det er trikken i ditt liv

Groucho Marx
Gammel 24-02-09, 11:34   #155
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av tiddelibom, her.

15. Yvonne C. Kuhn: Det er trikken i ditt liv

Å, hva synes du om den? Jeg likte den veldig godt. Den satt som et knyttneveslag i magen på meg. Unntatt slutten. Da ble jeg skuffet.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-09, 11:59   #156
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Å, hva synes du om den? Jeg likte den veldig godt. Den satt som et knyttneveslag i magen på meg. Unntatt slutten. Da ble jeg skuffet.

Haha så rart. Jeg ergret meg i store deler av boken over hovedpersonen, og likte slutten veldig godt.
:enkel:

Groucho Marx
Gammel 24-02-09, 12:03   #157
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Haha så rart. Jeg ergret meg i store deler av boken over hovedpersonen, og likte slutten veldig godt.
:enkel:

Ja, jeg ergret meg, jeg også. Makan til sutreputrete kvinnfolk. Men likevel så var det elementer jeg kjente meg fryktelig godt igjen i.

Den boka og Skutt til filler av Mats Mikkelsen var litt lik på det området. Jeg ble litt satt ut av dem, samtidig som jeg ikke likte hovedpersonen noe særlig. Men hun i Trikken var mye mer irriterende enn hun i M.M.

Gammel 24-02-09, 12:08   #158
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Den boka og Skutt til filler av Mats Mikkelsen var litt lik på det området. Jeg ble litt satt ut av dem, samtidig som jeg ikke likte hovedpersonen noe særlig. Men hun i Trikken var mye mer irriterende enn hun i M.M.

Da lurer jeg litt på om jeg skal lese den eller holde meg langt unna??

Groucho Marx
Gammel 24-02-09, 12:19   #159
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

Da lurer jeg litt på om jeg skal lese den eller holde meg langt unna??

Jeg ville lest den. Jeg leste den på noen timer, så dersom du ikke liker den, så har du ikke sløst bort mye tid.

Gammel 24-02-09, 22:22   #160
Noba
🎈

Noba sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Noba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de fleste
Standard

1. Gert Nygårdshaug: Prost Gotvins geometri. Terningkast: 2 (forsåvidt en ok bok, men det ble altfor mye religiøse fablerier for meg, likte Mengele Zoo veldig mye bedre)

2. Markus Zusak: Boktyven. Terningkast: 5 (nydelig og utrolig sterk bok, klarte ikke å legge den vekk)

3. Cecilia Samartin: Drømmehjerte. Terningkast: 4/5 (denne likte jeg kjempegodt, den var lettlest og historien fenget meg, minst like bra som Señor Peregrino)

Noba er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:37.