Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Ville du tatt med barna på politiske demonstrasjoner?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-01-09, 22:35   #141
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ville du tatt med barna på politiske demonstrasjoner?

Opprinnelig lagt inn av Canisa, her.

Så utrolig taknemlig du må være som er født i trygge Norge, og ikke i Gaza, Kongo, Irak, Rwanda osv. osv.

Ja det er klart jeg er takknemlig for det, jeg føler meg utrolig priviligert!

Opprinnelig lagt inn av Canisa, her.

Det har da Canisa alltid.

Jeg tar meg daglig i å tenke at jeg er utrolig heldig som har blitt født og vokst opp i Norge, og det skremmer meg at mange ser ut til å ta det som en selvfølge. Å velge "å lukke øynene" for all elendighet, ikke engasjere seg og "beskylde" dem som engasjerer seg (politisk, humanitært, økonomisk) for å nøre opp under konflikter, ha baktanker (ex. Gilbert og Fosse) og være med på å skape ufred, bråk og hærverk fordi man deltar i en demonstrasjon som utvikler seg, pga. av en liten gruppe, til bråk og herverk gjør meg oppgitt.

"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv."

Selv om jeg ikke møter opp på demonstrasjoner og ikke viser mitt engasjement på samme måte som deg og flere andre her (ikke bor jeg i en by med markeringer heller), så er da ikke det ensbetydende med at jeg lukker øynene og later som at alt er bra?

Jeg har heller ikke "beskyldt" noen for noe som helst, jeg syntes Lisa hauset opp et enkelt innlegg av Mjau og misforsto henne med vilje og tilla henne meninger hun ikke hadde, så derfor "blandet" jeg meg i diskusjonen. Jeg tåler heller ikke den urett som rammer andre bedre enn den urett som rammer meg selv! Kanskje det var derfor jeg prøvde å hjelpe Mjau å forklare meningen?

Når det gjelder menneskemengder så er det en personlig angst-greie for meg. Ikke så stor at jeg ville oppsøke psykolog for det, men slik at jeg ikke kaster meg avgårde på en kjempekonsert for å stå forrest o.l. Det er vel dårlige erfaringer som ligger til grunn blandet med følelsen av å miste kontrollen og frykt for hva som kan skje videre. Jeg lot meg overtale til å bli med på Rådhusplassen ved Millenniumsfeiringen med ca 100 000 på et og samme sted. Jeg har aldri før vært så redd, med fulle folk overalt, fyrverkeri som ble skutt mellom beina på folk (da som en del av feiring, ikke som demonstrasjon eller for å skade noe), og en fæl følelse av å ikke komme meg ut. Og jeg var ikke full heller, kanskje det hadde vært bedre da?

Så jeg har mine grunner, men det betyr ikke at jeg er en del av sofapartiet (ei heller FrP ), eller at jeg ikke bryr meg. Jeg gjør det bare på andre måter enn jeg føler for å greie ut om her.

Og jeg hørte forøvrig intervjuet med Atle Dyregrov i dag, og han sa det jeg mente om saken! Barn kan godt være med i demonstrasjoner, men ikke om det er fare for/stor sannsynlighet for at det blir opptøyer slik det var i går.

Gammel 12-01-09, 09:44   #142
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

For å gjenta meg selv til det kjedsommelige: Det er ikke slik at jeg liker, godtar, godkjenner, unnskylder eller på andre måter sympatiserer med de søplehuene som på død og liv må ta ut sine issues på omgivelsene i en sånn situasjon. Det er heller ikke slik at de utgjorde noen merkbart stor prosent av de som var med på selve demonstrasjonen. De bare gjorde altfor mye av seg, og spesielt i media. Og selvsagt er det andre måter å vise sitt engasjement på! De aller, aller fleste av de tusenvis av mennesker som har demonstrert har vist nettop det. Følg med!
Til slutt: Å si at barna "de brukes som skjold" (jfr Aftenposten) er noe vås. Som skjold mot hvem? Politiet? De jeg så med barnevogn var ikke de som sloss, tvertimot viser du ganske tydelig ikke-voldelige intensjoner om du har med barna. Men jeg er enig i at det ser ut som noen plasserte barna sine på steder hvor de ikke burde vært. Det var deres vurdering, men jeg var ikke enig i den. De fleste, slik som oss, holdt ungene langt unna enhver risiko og kunne likevel delta på hele demonstrasjonen.

Forstanderen i det Islamske Forbundet har jo selv bekreftet at barn ble plassert der de gjorde nettopp for å dempe gemyttene og spore til en fredelig demonstrasjon, det er primært den bruken av barn mange har reagert på (inkl jeg). Om en gjeng etniske nordmenn tuslet bakerst med sine små trygt forvart, var det ikke situasjonen til disse ungene som skapte reaksjoner denne gangen.

Gammel 12-01-09, 09:54   #143
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, jeg mente selvsagt ikke at det alltid er galt å ikke delta på demonstrasjoner som man frykter vil utarte. Det finnes også selvsagt demonstrasjoner hvor jeg kunne dratt selv men ikke ville hatt med ungene under noen omstendigheter. Poenget er at det alltid er en avveining mellom flere faktorer, og i dette tilfellet mener jeg det var riktigere å dra og å ha med barna enn å bli hjemme. Men det kommer selvsagt an på hvordan man vurderer situasjonen i Gaza, ens grunnholdning til deltagelse i samfunnet, og hvordan man vurderer risikoen (eller mangel på sådan) ut fra erfaring og inntrykk.

Så mente du det da, fint for deg. Jeg synes allikevel ikke du skal være for kjapp med å dra konklusjonen om at din egen grunnholdning til deltagelse i samfunnet er så veldig mye bedre eller sterkere enn andres. Igjen, det finnes veldig mange andre måter å støtte det Palestinske folk på, enn å rope "Gaza leve" til den Israelske Ambassadøren. Ellers er det jo selvsagt at sakene vi demonstrere for (eller mot) må røre ved noe oss for at vi skal vise engasjement. I dette tilfellet vil engasjementet måtte komme til utrykk på annet vis for min egen del.

Gammel 12-01-09, 10:03   #144
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mjau, her.

Jeg syns du legger meninger i min munn jeg nå. Jeg sa at man involveres indirekte i at det ble bråk ja. Ikke at man er skyldig i at det ble bråk. Les hva jeg skriver. Man er med på å jage opp en sint stemning. Selv om vi vanlige borgere kanskje ikke føler at vi blir oppjaget av det så syns jeg det er tydelig at visse mennesker blir oppjaget av at så mange mennesker samles for å markere en så alvorlig sak som dette er. Og på den måten mener jeg at man indirekte er med på å påvirke situasjonen.
Hadde det ikke vært arrangert så store demonstrasjoner så ville ikke bråket ha oppstått i den grad vi har sett nå.

Jeg er egentlig veldig enig. Det er omfanget av demonstrasjonene som gjør at "uro-momentene" kan skjule seg i folkemengden. Alle visste at det kom til å bli bråk på lørdag, til tross for hva arrangørene sa. Arrangørene greide ikke å holde kontroll heller, og var uenige med hverandre om hvorvidt de skulle avslutte eller gå til den israelske ambassaden. Dermed mener jeg også at man gjennom å delta i demonstrasjonen gir en slags indirekte påvirkning også, slik at bråkmakerne får spillerom.

Dette betyr ikke at det er galt å demonstrere, men når det gikk så galt på torsdag burde "vanlige folk" vært fornuftige nok til å inne at det kom til å bli bråk på lørdag også. For politiet er det nok vesentlig forskjellig å forholde seg til 30 bråkmakere eller 30 bråkmakere og 5000 andre.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-09, 10:21   #145
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Så mente du det da, fint for deg. Jeg synes allikevel ikke du skal være for kjapp med å dra konklusjonen om at din egen grunnholdning til deltagelse i samfunnet er så veldig mye bedre eller sterkere enn andres. Igjen, det finnes veldig mange andre måter å støtte det Palestinske folk på, enn å rope "Gaza leve" til den Israelske Ambassadøren. Ellers er det jo selvsagt at sakene vi demonstrere for (eller mot) må røre ved noe oss for at vi skal vise engasjement. I dette tilfellet vil engasjementet måtte komme til utrykk på annet vis for min egen del.

Hva er det du er snurt for? Selvsagt mener jeg at det jeg gjorde var riktig i den situasjonen, ellers ville jeg jo gjort noe annet!
Jeg tror ikke jeg sa at du måtte være dum og/eller ond for å ikke gjøre den samme vurderingen?
Derimot husker jeg helt klart at jeg så grunner til at andre kunne konkludere anderledes!
Men nok om det. Hvordan har du latt ditt engasjement vises? -demonstrasjoner løser ikke alt her i verden, og utelukker ikke andre aksjonsformer, så jeg tar gjerne i mot tips for hva annet vi kan gjøre.

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-09, 12:14   #146
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Standard

Hva er det du er snurt for? Selvsagt mener jeg at det jeg gjorde var riktig i den situasjonen, ellers ville jeg jo gjort noe annet!
Jeg tror ikke jeg sa at du måtte være dum og/eller ond for å ikke gjøre den samme vurderingen?
Derimot husker jeg helt klart at jeg så grunner til at andre kunne konkludere anderledes!
Men nok om det. Hvordan har du latt ditt engasjement vises? -demonstrasjoner løser ikke alt her i verden, og utelukker ikke andre aksjonsformer, så jeg tar gjerne i mot tips for hva annet vi kan gjøre.

Nei seriøst, virkelig: FINT for deg Jeg synes det er flott med engasjement, på en positiv og fornuftig måte vel og merke. Jeg tror imidlertid at jeg ikke er helt enig med deg når det gjelder hva som viser grunnleggende holdning til samfunnet.

Jeg viser ikke noen som helst voldsom støtte til noen av partene når det gjelder Konflikten i Midt-Østen. Jeg støtter upolitiske hjelpeorganisasjoner som gir hjelp på tvers av konflikter og kriger (særlig organisasjoner med fokus på barn og helse), ofte er det jo nærmest umulig å virklig kunne sette seg inn hvordan de stridende partene begrunner sitt syn. Konflikten i Gaza er bare en av mange som trenger økonomisk støtte til hjelp for sivile som rammes.

Gammel 15-01-09, 14:50   #147
Travolta
Erfaren

Travolta sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Travolta er populærTravolta er populærTravolta er populærTravolta er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

Nå spesifiserte jeg vel at det var gjenger som kom fra Groruddalen. Selv jeg, som vokste opp fra Oslo vest, vil ikke automatisk definere det som "innvandrere" i et Osloperspektiv.

Synes jeg må kommentere dette siden ungdom fra Groruddalen fikk skylda for å stå bak opptøyene. Av alle som ble arrestert, så var kun 17 av dem fra Groruddalen. Ergo var det kanskje noen som overdrev (eller var forutinntatte) når de gav ungdom fra Groruddalen all skylden.
http://www.lokalavisen.no/apps/pbcs....667955905/1056

Travolta er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:22.