Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Er virkelig dette nødvendig? Navnevalgene til Ari og Märtha

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-01-09, 22:54   #141
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er virkelig dette nødvendig? Navnevalgene til Ari og Märtha

Jøss, Lisa Stokke og de royale. Lurer på hvem av dem som var først ute.

Gammel 22-01-09, 22:55   #142
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er ikke overbegeistret for Falsk og Mathisen jeg heller - det var barneskolelæreren min.

Gammel 22-01-09, 22:55   #143
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Jøss, Lisa Stokke og de royale. Lurer på hvem av dem som var først ute.

He he - tenkte jeg på også, hvem har herma?

Gammel 22-01-09, 22:57   #144
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Jeg er ikke overbegeistret for Falsk og Mathisen jeg heller - det var barneskolelæreren min.

Vi går til søksmål mot F&M, det er det vi gjør.
Du og jeg, Inagh!

Gammel 22-01-09, 23:00   #145
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Enhjørning, her.

Vi går til søksmål mot F&M, det er det vi gjør.
Du og jeg, Inagh!

Gammel 22-01-09, 23:01   #146
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1283
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er i overkant gretten i dag, men faen så lei jeg er av at man, når man har SÅ mye annet man kan "godmodig erte" kongefamilien for, velger navnene til barna deres. Det er barn det er snakk om, og det er smak i navn. Selv synes jeg både Maud, Angelica, Leah, Emma og Isadora er fine navn, Tallulah var litt nytt for meg sånn i vanlig bruk, men hey, hva er problemet?

Mine barn har pretensiøse og "jålete" navn som bare det, og de bærer dem godt. Man kan helt sikkert kalle det vennskapelig mobbing og what not, men det er fortsatt respektløst som bare pokker'n når det blir så overdrevet som i denne tråden.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-09, 23:17   #147
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Enhjørning, her.

Mitt samiske etternavn var nok i overkant fremmedartet, men ikke desto mindre hysterisk morsomt for mine klassekamerater på ungdomsskolen på Østlandet.
Hver dag i tre år.
Jeg gledet meg til den dagen jeg kunne gifte meg og bytte ut det forhatte og latterliggjorte navnet mitt.
(Det ble ikke bedre av at Falsk og Mathisen ga ut en sang med et refreng som lignet veldig. )

Hva var det som var så morsomt med det navnet? At det var samisk? (Jeg klarer ikke å se at navnet er noe morsomt, jeg.)

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-09, 23:25   #148
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Umuriel, her.

Hva var det som var så morsomt med det navnet? At det var samisk? (Jeg klarer ikke å se at navnet er noe morsomt, jeg.)

Nei, ikke jeg heller.
Men veldig mange av ungdommene i bygda syntes tydeligvis det.
Det var jo helt annerledes, og tatt i betraktning at hele jeg var i overkant annerledes og rar og ikke sånn som dem (musikken, klærne, dialekten etc), så ble det enda en ting å "ta" meg for.
Og så var det jo helt sikkert det at det var samisk, for det ble dessuten joiket livlig etter meg i gangene en stund.

Gammel 22-01-09, 23:36   #149
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg kan ikke annet ennå sukke og himle med øynene over slik oppførsel. (Ikke var du annerledes eller rar heller.) Men det bunnet vel kanskje at du er samisk? For det er jo heeeelt grusomt. *roll*

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-09, 23:40   #150
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Umuriel, her.

Jeg kan ikke annet ennå sukke og himle med øynene over slik oppførsel. (Ikke var du annerledes eller rar heller.) Men det bunnet vel kanskje at du er samisk? For det er jo heeeelt grusomt. *roll*

Gammel 22-01-09, 23:44   #151
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Men kven er det som skal la vere, Inagh? Er det Vinje som ikkje skal uttale seg? Er det pressa som ikkje skal skrive om det? Eller er det Märtha og Ari som burde vere litt framsynte? Eg synest heller ikkje det er heilt greitt at namna vert latterleggjorte, men eg ser ikkje heilt korleis ein kan unngå det utan å begrense ytringsfriheit og offentleg debatt.

Jeg er enig med deg i prinsippene, men jeg sliter litt med at det under noen omstendighet skal være nødvendig eller interessant å ha en offentlig debatt om navnene til den ørtende tronearvingen.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-09, 00:43   #152
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Jeg syns at så lenge folket ikke har noen rett til å være med å bestemme hva kongefamilien eller ex-kongefamilien sine barn skal hete, så bør folket som i denne sammenheng er media, bare holde tåta.
Vi har da rett og slett ingenting med hva de kaller barna sine?

Jeg tviler på at de noen gang kommer til å bli mobbet for navnene sine heller. Ikke av folk rundt seg i alle fall. Det må i så fall være media igjen da om de ikke gir seg... Mette Marit var vel også ganske diskutert sånn navnmessig da hun kom inn i familien.

De har for lite å skrive om når de bryr seg om slike ting syns jeg....

Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-09, 08:22   #153
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Men kva meiner du er alternativet? Knebler vi pressa? Knebler vi Vinje? Korleis meiner du ein kan unngå det?

Alternativet? Det er så vidt jeg kan se bare du som snakker om å kneble noen som helst her. Å oppfordre (og egentlig forvente) at voksne mennesker tenker seg om to ganger før de uttaler seg negativt om andre personer er vel bare normal folkeskikk? Jeg ville aldri nektet Vinje å skrive sin mening i bloggen sin, men da må han altså forvente reaksjoner også. Jeg hadde for min del helst sett at dette kunne forbigå i stillhet, men siden det ikke gjorde det er det bra at det finnes anstendige mennesker som oppfordrer Vinje og andre involverte til å tenke over hvem ordene deres rammer.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-09, 09:02   #154
Rafiki
The Anti-Walter

Rafiki sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Rafiki har et hav av muligheter foran seg
Standard

Hva folk kaller barna sine er til syvende og sist deres valg. Jeg synes Vinje har et poeng om at man teoretisk sett kan ende opp med "Dronning Emma Tallulah", men sånn sett så er "Dronning Mette-Marit" også noe man ikke har vært borti før.

Problemel mitt med dette, er at det føyer seg veldig godt inn hva man etterhvert forventer fra de to. Märtha og Ari har egenhendig klart å gjøre mer for å avskaffe monarkiet her til lands enn hva et samlet SV har klart gjennom hele sin historie.

Opprinnelig lagt inn av Autofil, her.

Sjempeschmart med Odd foran et engelsk-klingende navn.

Svogeren min jobbet noen år i utlandet på en plass hvor arbeidsspråket var engelsk. To andre (av ikke spesielt mange) nordmenn het hhv. Odd og Even

Rafiki er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-09, 09:08   #155
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I navnetradisjonsammenheng - er egentlig Dronning Emma Tallulah "verre" enn Dronning Märtha Louise eller Dronning Mette Marit? Noe som rent statistisk er en MYE større sjanse for at kommer til å skje enn Dronnng Emma Tallulah.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-09, 09:10   #156
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Klart førtnevnte er "verre" enn sin mor. Hun er jo oppkalt etter andre kongelige og det er jo noe med hele disse kongegreiene, at både embede og navn går i arv. Mette Marit, derimot. Jeg grøsser.

Gammel 23-01-09, 09:14   #157
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Iflg. en av linkene på navnet Tallulah jeg så i går, så er det en person i den britiske kongefamilien som heter Tallulah. Riktignok nummer 65 i arverekkelfølgen eller noe slikt, men allikevel. Maud er da oppkalt etter noen i kongefamilien, det var rameskrik over det også i sin tid. Hva heter forresten ungene til søstrene til Harald?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-09, 09:16   #158
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

http://www.tha.no/slektninger.htm

Gammel 23-01-09, 09:20   #159
nikki
Bør lage seg en tittel selv

nikki sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Sørlandet
nikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg syns iallefall at Ari og Märtha har finere navn på ungene enn de forslagene Vinje kom med.
Liker spesielt Maud og Emma,men syns også Leah og Angelica er fine navn.
Isadora og Tallulah derimot...

Gammel 23-01-09, 09:21   #160
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Det er nå ingen av de første navnene som er noe å si på heller, syns jeg. Maud er jo attpåtil et gammelt kongelig navn.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:21.