|
Kultur og underholdning Litteratur, film, tv-serier, kunst, teater, revyer og annen kulturell aktivitet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#141 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Jakten på den 6. sans (mini-undersøkelse)
Var ikke det i A-magasinet for et par uker siden?
![]() |
#143 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Nov 2006
Jeg er sikker på at det var i A-magasinet.
![]() |
#144 |
En Som Trener
|
Dersom de blankt avviste katt, uteligger, innbruddstyv o.l. så kan det vel like gjerne være en grunn til det? Jeg kunne hvertfall utelukket alle de tre mulighetene på mitt eget loft, fordi det ikke er fysisk mulig.
![]() |
#145 |
Mother of Dragons
|
Men i gamle hus så knirker det jo i ett sett, det vet jo alle? Men hadde de sprunget opp for å se hva det var som knirket da eller? For om det er gjenferd så er det jo ikke noe farlig.
![]() |
#146 |
pretty ballerina
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Jakten på den 6. sans (mini-undersøkelse)I fjor hadde jeg fuglereir i veggen (bor i gammelt hus). Første gangen jeg hørte det hoppet jeg høyt i sofaen siden det hørtes ut som det var noen fanget inne i veggen og desperat prøvde å klore seg vei ut.
![]() |
#147 |
Peppy!
|
Nei, de hadde ligget stive av skrekk, og konkluderte med at det var et haunted house. (Jeg hadde også ligget stiv av skrekk altså, men seriemorder er nok en mer nærliggende fantasi hos meg enn vesle Laban.) At gamle hus knirker er jo greit, men det virker som om det også har blitt en sannhet at gamle hus er bebodd av gjenferd. Det forundrer meg litt at FolkFlest er blitt så fortrolige med at det spøker rundt omkring. Det virker som om det en den mest logiske forklaringen på pussige hendelser. Muligens forklart ved at vi befinner oss for høyt oppe på Maslows behovspyramide. |
![]() |
![]() |
![]() |
#148 |
Mother of Dragons
|
![]() |
#149 |
Peppy!
|
Gjett om jeg samler opp kick-ass kommentarer nå. |
![]() |
![]() |
![]() |
#150 |
En Som Trener
|
Man har da sett den danske filmen Nattevagten!
![]() |
#151 |
🎈
Medlem siden: Jan 2007
![]() Sv: Jakten på den 6. sans (mini-undersøkelse)Esme: av nysgjerrighet, hva legger du i begrepet NewAgere? Jeg har ikke satt meg inn i det, og kan derfor ta helt feil, men jeg tenker mer hippier og "frisinna sjeler", gjerne opptatt av litt okulte og veldig alternative ting, men for meg virker det som at du bruker det mer som et samlebegrep om alle som tror på alternative ting?
![]() |
#152 |
Mother of Dragons
|
Jeg er ikke religionshistoriker eller teolog så det blir jo bare sånn privatsynsing det. Men etter min erfaring så er det som Irma også sa en gang at de fleste plukker jo helt etter egen smak hva de tror på. Noen tror på spøkelser men ikke spådamer, noen tror på spøkelser og krystallterapi. Noen tror på engler og homeopati. Så jeg samler alt dette i en sekk. Jeg har hørt begrepet "nyreligiøsitet" og det er kanskje et bedre begrep. Det har blitt mer vanlig tror jeg at folk tror på ånder og spøkelser og har byttet ut mild søndagskristendom med en litt mild NewAge-variant.
![]() |
#153 |
🎈
![]() Sv: Jakten på den 6. sans (mini-undersøkelse)Jeg synes begrepet holistisk livssyn har vært brukt en del i forhold til å beskrive dette mer i religiøse former. For meg blir det litt forskjell i det å tro på en klarsynt og være villig til å prøve homeopati og det å være opptatt av åndelighet og definere mer sin egen tro fordi man ikke føler man passer inn i de etablerte religionene.
![]() |
#154 |
Mother of Dragons
|
Det er jeg enig i. Noen som definerer sin egen religion selv om den ikke passer inn i de etablerte religionene er ikke helt det samme som de som på en måte drar inn religionen inn i hverdagslivet. Jeg forklarer hva jeg mener her veldig klønete.
![]() |
#155 |
🎈
![]() Sv: Jakten på den 6. sans (mini-undersøkelse)Da er jeg med, Esme. En av de vanskelige tingene for meg innen dette temaet (og hovedgrunnen til at jeg oftest holder kjeft), er at på tross av at ytterpunktene kan være veldig langt fra hverandre, så samles gjerne alt i fellessekken "Alternativt" (eller evt da NewAge), hvilket for meg er en veldig negativ merkelapp.
![]() |
#156 |
Twinsouls
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sørlandet
![]() Sv: Jakten på den 6. sans (mini-undersøkelse)vi kan nok diskutere til vi blir gul ög blå ,vi blir ikke enige uansett.
![]() |
#157 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Jakten på den 6. sans (mini-undersøkelse)Enige, nei. Det er ganske utbredt blant folk som tror på tullete ting å nekte å innse fakta.
![]() |
#158 |
Mother of Dragons
|
Det synes jeg er en helt grei oppfatning. Men du må samtidig skjønne at selv om du har religiøse opplevelser så er de betydningsfulle bare for deg. På samme måte som du neppe tror at enhver tungetaler snakker direkte til Gud.
![]() |
#159 |
Passiv
|
![]() Sv: Jakten på den 6. sans (mini-undersøkelse)Jeg velger å dra eksempelet mitt her. For jeg opplevde noe en eneste gang som var så rart at jeg ikke helt skjønner at det kan være tilfeldig. |
![]() |
![]() |
#160 |
Twinsouls
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sørlandet
Jeg relgiøse opplevelser?
![]() |
|
|