|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#141 |
|
*_*
|
Sv: Æresdrap på norsk
Men det er likevel snakk om en ektemann som føler seg krenket på et eller annet vis, og som tydeligvis mener at det bare er døden som kan bote for den urett som er gjort mot ham. Det synes jeg er et sammenligningsgrunnlag. Punktum. Punktum. Komma. Strek.
|
|
|
|
#142 |
|
Ringskrømt
|
Sist redigert av Skremmern : 16-05-09 kl 15:45. |
|
|
|
|
|
#143 |
|
Mother of Dragons
|
Nemlig. Når det gjelder trikkedrapet så hadde man faktisk heller kunnet kalle det trikketragedien fordi det faktisk dreide seg om en gjerningsmann som var reelt psykotisk i gjerningsøyeblikket.
|
|
|
#144 |
|
Ringskrømt
|
Nettopp! Og derfor kaller man en spade for en spade. Man kaller det drap. Man prøver ikke å dekke over det med formildende, fancy uttrykk som "familietragedie". Det er drap, det er henrettelser, det er å frarøve andre livet. Hendelsen er tragisk for de drepte, og gjerningsmannen skal ikke inkluderes i begrepet. Det var nemlig han som forårsaket det. Hadde det ikke vært for han ville kvinnene fremdeles vært i live og trukket frisk pust ned i lungene. Tragedie er ikke dekkende, vi må ikke fjerne pekefingeren fra synderen, den må være rettet mot han som den morderen han er. Det er han som skal holdes ansvarlig. |
|
|
|
|
|
#145 |
|
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Diskuterer du ikke forresten noe helt annet enn oss nå?
|
|
|
#146 |
|
Passiv
|
Sv: Æresdrap på norskNesøyamannen ringte advokaten sin først og var sur fordi ekskona og datteren ikke forlot eiendommen da klokka var 15. (Han slapp dem ikke inn da han skulle så de var forsinket såvidt jeg har skjønt). Da fikk han beskjed av advokaten sin om å trekke seg tilbake og ta seg en tur. Han valgte å bli isteden. |
|
|
|
#147 |
|
Sær og kresen
I henhold til John Olav Egeland i Dagbladet i dag, er det visst skammen som får norske (vestlige?) menn til å ta livet sitt etterpå. Altså det motsatte av ære.
|
|
|
#148 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Æresdrap på norskJeg lurer på om storfamiliens fall har noe å si. Uten at jeg har noe som helst grunnlag, så slår det meg at det kanskje var sånn at guttaboys i familien tidligere ville fanget opp misnøye og beskyttet kvinnen eller tatt et oppgjør med mannen, alt ettersom hvilken side av familien de var på. Ren synsing, altså, mest sannsynlig er det totalt irrelevant.
|
|
|
#149 |
|
Sær og kresen
Interessant teori, men det er jo lenge siden storfamiliens fall, og denne økningen i slike drap har vel kommet de siste 10 - 15 - 20 årene?
|
|
|
#150 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Æresdrap på norskTja, kanskje. Men jeg syns nå samfunnet var tettere knyttet selv når jeg var barn. Det var et helt annet nabosamhold også, syns jeg.
|
|
|
#151 |
|
Passiv
|
Slike drap har pågått lenger, men det har ikke vært noe offentlig oppmerksomhet rundt familievold og partnerdrap før dette. |
|
|
|
#152 |
|
Sær og kresen
Ja, det har selvsagt pågått lenger, men har det ikke skjedd en økning? Eller er det bare mediadekningen som har økt?
|
|
|
#153 |
|
Leser
|
Jeg er helt enig med smilefjes. Dette gjelder både vold mot barn og kvinner, og også annen vold. Faktisk er volden i vårt samfunn gått ned totalt sett. Det skulle man ikke trodd når man leser avisen! (Og det er også en av grunnene til at jeg ikke kan fordra tabloider, de skjuler sannheten heller enn å lære folk noe.)
|
|
|
#154 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Æresdrap på norskJeg tror at økningen skyldes innvandring. Det har alltid, så lenge jeg kan huske, vært 1-2 "etnisk norske" partnerdrap i Norge.
|
|
|
#155 |
|
Leser
|
Jeg er litt usikker på om vi snakker om det samme. Jeg trodde i utgangspunktet at vi snakket om de typisk drap-selvdraps sakene. I tillegg er det også noen som dreper partneren sin som i et "vanlig drap" eller ved et uhell (typisk bilulykker etc). Det som har vært spesielt med drap-selvdraps sakene er at de ikke har blitt reist tiltale mot drapsmannen, i og med at vedkommende er død. Og det er vel sikkert derfor politiet har hatt en spesiell benevnelse på disse sakene?
|
|
|
#156 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Æresdrap på norskJeg syns kanskje det er litt irrelevant om morderen tar livet av seg selv etterpå eller ikke. Bortsett fra at han "slipper unna", selvsagt.
|
|
|
#157 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Æresdrap på norskHerregud, nå har jeg lest kommentarene til artikkelen.
|
|
|
#158 |
|
Leser
|
Jo, jeg synes det er relevant. Du må huske på at fordi det ikke blir reist tiltale er det ikke alle disse sakene som blir registrert som drap engang. Noe er jo selvmordspakter også (og selvmord er så vidt jeg vet ikke straffbart i Norge). Poenget er at når du sier at antall partnerdrap i Norge er stabilt, så er det ikke sikkert det stemmer.
|
|
|
#159 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Æresdrap på norskWhat? Blir de ikke registrert en gang?
|
|
|
#160 |
|
Ustabil
|
Jeg ser disse utsagnene som svært forskjellige. (Løsrevne sitater slik du har brukt dem her). Det første, legger skylden på "sånn som hun er". Underforstått at hun fortjener en lusing nå og da. |
|
|
|
![]() |
|
|