Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

FP-valget 2009

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hvilket parti ville du stemt på i dag?
Rødt 6 2,06%
SV 53 18,21%
Arbeiderpartiet 112 38,49%
SP 10 3,44%
Venstre 49 16,84%
KrF 6 2,06%
Høyre 42 14,43%
FrP 13 4,47%
Deltakere: 291. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-09-09, 09:23   #141
Noba
🎈

Noba sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Noba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de fleste
Standard

Sv: FP-valget 2009

Opprinnelig lagt inn av Necesario, her.

Ap.

Anbefaler å gå inn på hjemmesidene til feks Ap og Sv, så ser du hvem som tiltaler deg mest. Sv er vel noe tydeligere på miljø enn Ap.

Og nå tok jeg Dagbladet sin test, og i følge dem skal jeg stemme SV. (jeg forandrer ikke mening fra test til test, nei).

Noba er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-09, 10:26   #142
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Noba er en typisk V-velger.

Ærlig talt, hvis miljøpolitikk er en av hjertesakene, kan man da ikke lande på Ap? :tabloid:

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-09, 10:33   #143
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Helt og absolutt enig.

Til og Høyre er vel mer miljøvennlig enn AP?

(Disse idiotiske grønne sertifikatene teller altså IKKE som miljøbidrag, altså!)

Gammel 09-09-09, 10:34   #144
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ganske sikker på at Høyre iallefall blir helt feil retning for Noba.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-09, 10:47   #145
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er veldig vanlig at V-velgere kommer ut med litt forskjellig på ulike tester, og at det er jevnt. Har jeg hørt.

Sånn er det å være med i et sentrumsnært liberalistisk parti. Plass til alle.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-09, 11:27   #146
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 222
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg stemmer selvsagt på SV, jeg har da hjerne. (fritt etter ordtaket "Jeg er feminist, jeg har da hjerne" )

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Rødgrønn regjering med et sterkt SV er sikret! Gi verden var som FP.

Det hadde vært noe.

Gammel 09-09-09, 11:38   #147
Noba
🎈

Noba sin avatar

Noba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Det er veldig vanlig at V-velgere kommer ut med litt forskjellig på ulike tester, og at det er jevnt. Har jeg hørt.

Sånn er det å være med i et sentrumsnært liberalistisk parti. Plass til alle.

Så bra at dere hjelper meg med dette dere som helt tydelig har skjønt ganske mye mer enn meg. Jeg er helt forvirret, men synes dette er kjempeviktig. Jeg kan utdype litt om hva jeg tenker ang politiske saker. Miljøpolitikk er så absolutt en viktig sak for meg, det er en av de sakene som kommer høyest opp. Og som nybakt skolejentemamma, så er jeg naturlig opptatt av skolen, men der har jeg for liten erfaring ennå til å vite helt hva jeg skal mene - rent bortsett fra at jeg er imot å innføre karakterer på lavere trinn og at jeg er skeptisk til at private aktører får for stort innpass. Enkelte alternativ til offentlig skole er greit, jeg ser at det bør være rom for det, men generelt synes jeg det er viktigere at det legges til rette for en bedre offentlig skole. Ellers så er jeg opptatt av et helsevesen som skal legge mye større vekt på forebygging, både av "privathelse" og arbeidshelse. Jeg er opptatt av arbeidstakernes arbeidsmiljø og arbeidsforhold. Distriktspolitikk er viktig synes jeg, jeg synes vi skal legge til rette for at det skal være mulig å bo og jobbe i distriktene. Betyr det at jeg må betale litt mer for melka, så er det helt greit (så fremt det bidrar til videre drift av norsk landbruk og pengene ikke går i lomma på kjøpmannen...). Jeg er generelt inne på tanken om at det er greit for meg som forbruker å måtte betale litt mer dersom det holder folk i arbeid eller bidrar til mer miljøvennlig produksjon. Bistandspolitikk er en hjertesak - eller generelt en filosofi om at vi skal hjelpe hverandre, at de ressurssterke må bidra til å hjelpe de mer resurssvake, både i eget land og i andre land. Også er jeg opptatt av at homofile skal ha samme rett som hetrofile hva ekteskap og rett til å få hjelp til å lage/adoptere barn angår. Jeg har ingen ønske om å ha norske tropper i Afghanistan eller andre krigssoner for den saks skyld. Jeg er vinglete når det gjelder stat og kirke, men er for et monarki. Også er det sikkert mye annet jeg burde mene noe om, men som jeg ikke kommer på i farta..

Gammel 09-09-09, 11:45   #148
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes du virker som en Ap-velger, Noba.

Gammel 09-09-09, 14:24   #149
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ikke hvis miljø er så viktig, Blondie.

Viktige ting som skiller SV og V:
Næringspolitikk. Arbeidsplasser. Småbedrifter. Venstre suverent best.
Syn på privat vs. statlig eierskap: (Henger sammen med det første): Her må du kjenne godt på hva du mener, for her er de to partiene fundamentalt uenige i praksis.
Private alternativer til offentlige tilbydere av velferd. Som over. SV er helt imot private skoler, i praksis, og har i den perioden de har sittet i regjering gjort det utrolig vanskelig og trått å drive med alternativ pedagogikk. Alt skal inn i samme rammer, og da forsvinner jo litt av poenget...

SV-folk må gjerne lage tilsvarende liste.

Gammel 09-09-09, 14:40   #150
Noba
🎈

Noba sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

SV-folk må gjerne lage tilsvarende liste.

Ja, takk. Dere har gode muligheter til å påvirke her nå. Jeg kan forvirre enda mer med å fortelle at jeg fulgte et råd jeg fikk i går om å holde meg i ytterkantene på testene, dvs svare helt enig eller helt uenig, da havnet jeg på Rødt. Hvilket er helt uaktuelt. Og egentlig helt feil også, for i enkelte (mange?) saker så er jeg midt på skalaen eller jeg klarer rett og slett ikke mene noe om de sakene. Jeg er litt nikkedukke tror jeg, jeg kan høre på de fleste politikerne (ikke Siv da) og synes det de sier høres fornuftig ut. Men det er jo valgflesk da. Jeg sliter med å sile ut kjernebudskapet.

Polyanna: ang privat vs statlig så er jeg for en viss privatisering, jeg tror det må til og jeg tror det skjerper staten fra å ramle i en "monopoliserings felle" der kvalitet (og pris?) ikke blir så viktig fordi det ikke er noen andre som tilbyr det samme. Pluss at det skaper arbeidsplasser. Men det må være en streng grense, det skal ikke skape klasseskille, men fungere som et supplement og gi folk en viss valgmulighet.

Gammel 09-09-09, 14:43   #151
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Ah, da skal du stemme Venstre, for der skiller det ganske kraftig, altså!

Gammel 09-09-09, 14:48   #152
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Standard

Med den holdningen til privatisering, så passer du nok bedre innunder Venstre enn SV ja.

Men Poly: Er det bare gamle fordommer jeg har om at Venstre er totalt imot f.eks LO? Jeg diskuterte dette med en på Venstre-stand i forrige uke, men han greide ikke å gjøre rede for standpunktet sitt.

Gammel 09-09-09, 14:53   #153
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Det vet jeg rett og slett ikke godt nok. Men for min EGEN del så er jeg helt for fagorganisering og faglige rettigheter, men har ikke like gode følelser for pampevelde og maktmisbrruk og maktsamrøre og korrupsjon (Røkke-saken), som jeg forbinder med LO...

Gammel 09-09-09, 14:54   #154
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Standard

Det er visst et spørsmål det er vanskelig å få tak på, ja. Jeg er jo oppflasket av LO-systemet, så mulig jeg har hørt sure kommentarer i gangene og laget det til min egen sannhet.

Gammel 09-09-09, 18:16   #155
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har stemt SV.

Gammel 11-09-09, 19:03   #156
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Partiet i mitt hjerte er SV, men må jeg stemme taktisk og velge AP?

Nå tok jeg NRKs valgomat test og fikk 54% Venstre!
51% SV, 28% AP - FrP 24%.

Gammel 11-09-09, 20:45   #157
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 264
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

AP.

Jeg kjenner at jeg blir litt sur for at ikke alle står fram med "sitt" parti.
Er man sikker på at man velger riktig, om man ikke tør stå for det?

Jeg har stemt både SV og AP tidligere. Har tro på at begge partiene vil mye, i min retning, men at det er vanskelig å få til alt i en håndvending. Blir veldig trist dersom det blir regjerinsskifte.

Gammel 11-09-09, 21:19   #158
MegaMie
Multitaskingmaniac

MegaMie sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Ut mot havet
Blogginnlegg: 162
MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg stemte på Jens igår. Har byttet, før stemte jeg Kristin.

Gammel 11-09-09, 21:23   #159
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

AP.

Jeg kjenner at jeg blir litt sur for at ikke alle står fram med "sitt" parti.
Er man sikker på at man velger riktig, om man ikke tør stå for det?

Mener du å stå frem og fortelle hva de stemmer, eller at folk stemmer taktisk?

Gammel 11-09-09, 21:31   #160
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 264
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Mener du å stå frem og fortelle hva de stemmer, eller at folk stemmer taktisk?

Nei, jeg synes bare det er rart at man f.eks. stemmer FrP (her inne) og så ikke skriver i tråden at man gjør det. Er det fordi man skammer seg over hvem man stemmer på, eller er det fordi man innser at man er i minoritet her inne?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:21.