|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Matpakkeregler?Idag kom førsteklassingen hjem og var litt irritert på meg fordi han hadde hatt en halv (grov, rugmel og spelt) vaffel i matboksen sin idag. Det var ikke lov ifølge læreren og han fikk ikke spise den mens han var i skolen. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Matpakkeregler?Det verste med saker som dette, synes jeg, er at de sier det direkte til barna. At BARNA ikke får spise maten sin og får høre at maten er usunn osv. Det er jo helt hårreisende!! Jeg hadde samme problem for en stund siden, men fikk aldri snakket med læreren, det gikk i glemmeboken en stund, og da jeg nylig spurte vesla om læreren hadde sagt noe om matpakken hennes, sa hun at nå var alt lov å ha med seg, plutselig. Ei i klassen hadde med seg kanelboller og det var helt greit. Skjønner ingenting jeg, får ta en prat med læreren snart for å høre om det ER regler eller ikke.
|
|
|
#3 |
|
prøver tilpasse seg livet
|
Sv: Matpakkeregler?Hmh, her er det ingen regler på sånt, og hadde de kommet med en slik regel så hadde vi ikke fulgt den alikevel...
|
|
|
|
#5 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Matpakkeregler?
Akkurat det reagerte jeg også på. Og forsikret gutten om at han ikke hadde gjort noe galt og at læreren burde ha sagt det til meg, siden jeg laget matpakken hans. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Tilpasser tittel
|
Sv: Matpakkeregler?Her er alt lov, og jeg får jammen høre det.. Så dum og teit mamma er som ikke sender med barna saft, kjeks o.l. Ikke at jeg tar meg noe nær av det altså, de er jo barn.
|
|
|
#8 |
|
Off the map.
|
Sv: Matpakkeregler?Jeg synes det er helt OK med noen regler, men da må de opplyses om og foreldrene må få si fra om de ikke er enige.
|
|
|
#9 |
|
maler
|
Sv: Matpakkeregler?Førsteklassingen her kan godt prøve seg med at "Læreren sier at xxx ikke er lov/Læreren sier at jeg ikke skal gjøre xxx som lekser idag" uten at det stemmer. Jeg hadde blitt irritert hvis de faktisk ga barna beskjed om hva som var regler i matveien uten å informere foreldrene. Både fordi dette er mitt ansvar, ikke barnets og fordi jeg vil ha mulighet til å krangle på det om jeg ikke er enig. Og selvfølgelig fordi jeg har en liten pjokk som ikke helt har klare grenser mellom fantasi/ønsketenkning og virkelighet.
|
|
|
#10 |
|
Pauset
|
Helt enig med mkj. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Glamorøs
|
Jeg vet jo ikke hvordan det var før, men de to østkantbarnehagene vi har hatt vårt barn i har vært preget av sunne og varierte matpakker. Selvsagt er det ett og annet nugattibarn, men de er i et absolutt mindretall.
|
|
|
#12 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Tja....Det er jo en offentlig skole, og jeg tenker at den må gå foran med et godt eksempel. Det er jo merkelig hvis man lærer om sunn mat i Mat og Helse i 3. time mens det er fritt fram for cola og skoleboller i lunsjen rett etterpå. En annen ting er jo at dårlig mat ofte får konsekvenser for oppførselen til barna. At elevene blir slappe av næringsfattig mat, går jo bare ut over dem selv, men jeg synes jo synd på de elevene som må tilbringe tid i samme rom med tre-fire stykker som er skyhøye på sukker hele tiden. Sist redigert av rine : 15-11-09 kl 22:20. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
maler
|
Sv: Matpakkeregler?Er det virkelig noen som sender med kaker og muffins til frokost? Jeg har bare sett sunne matpakker i barnehagen med grovt brød, frukt og grønt. Med mindre innhold av yoghurt medfører at den synker veldig i verdi. På skolen er det litt annerledes har jeg skjønt, jeg har fått pepper fra guttene fordi de ikke får saft og kjeks på tur. Jeg har etterhvert skjønt at det er ganske vanlig, og jeg hadde syntes det hadde vært helt ok hvis de ikke var på tur så ofte, men det er jo ukentlig.
|
|
|
#14 |
|
Erfaren
Medlem siden: Nov 2007
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Matpakkeregler?Her har de jo som regel "vanlig" matpakke, brødskiver. Jeg har aldri hørt noe forbud, men det står på ukeplanen i forbindels med turdager at det ikke er lov med kjekse, sjokolade, brus ol. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
saftig
|
Sv: Matpakkeregler?Det er helt uholdbart at barnet blir nektet å spise matpakken sin! Dersom læreren mener noe om et barns matpakke, er det foreldrene som skal konfronteres - ikke barnet. Og at en grov vaffel ikke er lov?! Grov vaffel er stort sett sunnere enn brød!
|
|
|
#16 |
|
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
Sv: Matpakkeregler?Spør nå lærerne før dere hisser dere. Jeg pleier å si at jeg skal love å ikke tro på alt det rare ungene sier om foreldrene hvis de lover å ikke tro på alt det rare de sier om oss. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
saftig
|
Hvis min datter kom hjem og fortalte at læreren hadde sagt til henne at hun ikke fikk spise vaffelen sin i matpakken, da trenger jeg ikke gå til læreren for å finne ut om dette stemmer. Jeg finner det derfor helt rimelig å hisse meg opp allerede nå.
|
|
|
#18 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Helt enig. Men jeg er også enig i at det er merkelig å konfrontere barnet med dette. Og så lurer jeg på om vi ikke nettopp har diskutert de hersens vaflene. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard