Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva synes dere om navnesminke?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-11-09, 17:28   #141
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva synes dere om navnesminke?

Jeg må leve i en veldig beskyttet verden, for jeg ser aldri snurten av så ekstreme navn som dere nevner (Zebastian, Chanelle osv).

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-09, 17:31   #142
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av MinaX, her.

Jeg må leve i en veldig beskyttet verden, for jeg ser aldri snurten av så ekstreme navn som dere nevner (Zebastian, Chanelle osv).

Da er vi to.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-09, 17:34   #143
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Er du gal? Jeg?

Nei, jeg har ikke valgt navn som kan sminkes uten de blir veeeldig rare og zpezielle på en svært kunstig måte. Typ Ehlïn eller Therye. Jeg liker best korte norrøne navn uten mange fantasifulle stavemåter. Artig staving er jo i stor grad pretensiøst fjas eller livsvarig demonstrasjon av manglende smak.

Alle navnetrender kan kanskje kalles litt pretensiøse? Intet unntak for de siste årenes forkjærlighet for trauste norske navn.

Gammel 18-11-09, 17:37   #144
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av skyfri, her.

Møter jeg meg selv i døra nå, eller er det lov å si at bruk av f.eks. c eller h ikke alltid er navnesminke?

Det har du absolutt lov til.

Selv er jeg en svoren fan av mangfold, og det hadde blitt en begredelig affære om vi bare skulle holde oss til Anne og Hans og med det være en ugjennomtrengelig boble for påvirkning utenfra.

Gammel 18-11-09, 17:37   #145
Lenam
awesom

Lenam sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Er du gal? Jeg?

Nei, jeg har ikke valgt navn som kan sminkes uten de blir veeeldig rare og zpezielle på en svært kunstig måte. Typ Ehlïn eller Therye. Jeg liker best korte norrøne navn uten mange fantasifulle stavemåter. Artig staving er jo i stor grad pretensiøst fjas eller livsvarig demonstrasjon av manglende smak.

Jeg angrer dypt at jeg ikke var litt mer spenstig. Asck og Odihn ser jo bare sååå mye kulere ut en dølle Ask og Odin.

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-09, 17:54   #146
Cielo
Superduperaktiv

Cielo sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Cielo er populærCielo er populærCielo er populærCielo er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av MinaX, her.

Samme her. Jeg ser aldri disse ekstreme vognskiltnavnene. Utenfor min lokale barsel-café i dag så jeg skilt med Thea, Sondre, Ola og Marthe.

Gammel 18-11-09, 18:04   #147
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Barbarella, her.

Og jeg heter det samme som deg, men med K, og jeg må alltid presisere at det er med K og uten H.

K og H, og etternavn (skrevet slik det skrives i gamle kart) med dobbel A i stedet for Å.
Jeg har måttet stavet navnet mitt for fremmede hele livet, men det har gått helt greit.

Mannen har et gammelt norsk/nordisk navn og også et etternavn med dobbel A, ikke Å, så da vi skulle velge navn til ungene var det viktig for oss at de, i tillegg til å være fine (i våre ører) og ha norsk/nordisk opphav, passet til de to etternavnene (som begge er stedsnavn fra Helgeland). Navnene fungerer ikke noe særlig i utlandet (hverken for- eller etternavn), men så er vi nå norske da.

Gammel 18-11-09, 18:08   #148
TheVoice
priiiima donna

TheVoice sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
TheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populær
Standard

Jeg synes navnene er finest når de skrives på det som er naturlig for "norsk" variant.

ph i kristoffer f eks... nej, det hadde ikke jeg gjort.

Datteren min heter Veronica med c og jeg angrer faktisk litt på den. Men jeg var 19 år og syns det var mer spesielt med c. Det syns jeg ikke nå. Dessuten het bestemoren hennes wenche med c, så da ville jeg også at hun skulle ha c.

Men nå hadde det nok blitt Veronika ja.

Gammel 18-11-09, 18:11   #149
HSJ73
Henger i stroppen

HSJ73 sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
HSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi har definitivt ikke sminket barnas navn. På yngstejenta sitt navn har vi sågar brukt sminkefjerner, og fjernet en h inni navnet. De aller fleste (uvitende) skriver navnet hennes med h, fordi det er den mest vanlige skrivemåten.

Gammel 18-11-09, 18:15   #150
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg foretrekker C i K-navn, synes det ser penest ut, mindre "hardt", liksom. Men det er jo en smakssak. Vesla er som sagt oppkalt etter sin oldemor, som begynte på C, men jeg hadde valgt C uansett.

Gammel 18-11-09, 18:19   #151
Crimina
L.F.C. supporter

Crimina sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: I bunnen
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er i grunnen helt enig med deg, Iset.

Stolt mamma til 8 flotte skapninger.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-09, 18:46   #152
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jeg må vel si "ja", siden vi har en Mathias. Vi prøvde oss på Mattias, men for meg blir uttalen annerledes da. Med trykk på de to t'ene.

Jeg har en Matias....

Siden det skrives rett frem, så skulle en tro at det gikk greit å skrive det riktig. Den gang ei.
Mathias, Mattias og Matthias er alternative som gjerne blir brukt.

Gammel 18-11-09, 18:59   #153
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Som mange har sagt, syns jeg det er enorm forskjell på Christopher og Aylah-Melizza, altså. Det siste er navnesminke (sågar klovnesminket), det første er ulike stavemåter, og det må da være lov.
Jeg sitter og gremmer meg over at jeg har glemt det het utrolige vognskiltet jeg så forrige dagen. Det var et dobbeltnavn, navm nr 2 var et jentenavn omgjort til guttenavn, og det var så langt at bokstavene nesten ble uleselig høye og smale på skiltet. Dang, jeg må huske å skrive ned sånt...

Gammel 18-11-09, 19:00   #154
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Jeg og poden har begge en C i navn der man kunne brukt K, men C er alt i alt den vanligste skrivemåten i begge navn og det falt i allefall ikke meg inn å velge K fremfor C da vi valgte navn til Bøllen. Han har forøvrig to navn, der det andre skrives med X fremfor KS, men det også fordi det er slik jeg/vi best kjenner navnet og det er så langt fra før at jeg synes en ekstra bokstav ble helt unødvendig. Dette kaller jeg dog ikke navnesminke, men en haug ekstra H-er, Z-er osv. bare for å få det mest mulig "sært", det er jeg ikke særlig fan av!

Gammel 18-11-09, 19:08   #155
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg leser det du skriver her, men jeg klarer liksom ikke helt å skjønne hva som ser penere ut med en C framfor en K og klarer heller ikke helt å se hva som er hardt med K. Er bokstaven K for kantete i formen?

Jeg er enig med Iset hva gjelder enkelte navn, f.eks Victoria - som i mine øyne blir "helt ødelagt" av bokstaven K: Viktoria. Det ser rett og slett bare rart ut!

Gammel 18-11-09, 19:13   #156
Crimina
L.F.C. supporter

Crimina sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: I bunnen
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Jeg tror igrunnen det er hva vi er vant med å lese og skrive som avgjør hva vi synes er rart eller ikke.

Stolt mamma til 8 flotte skapninger.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-09, 19:16   #157
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Standard

Estetikken spiller helt klart en rolle for min del.

Gammel 18-11-09, 19:28   #158
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Betyr det at det har med bokstavens form å gjøre?
Er det estetikken det går på?

Ja jeg tror det, det ser mykere ut, liksom. Jeg liker det bare bedre, rett og slett. Men nå passer det jo ikke på alle navn da. Cari ser jo merkelig ut. Tror det har litt med vane å gjøre. Jeg har aldri sett navnet Cari før.

Gammel 18-11-09, 19:29   #159
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mams, her.

Jeg har en Matias....

Siden det skrives rett frem, så skulle en tro at det gikk greit å skrive det riktig. Den gang ei.
Mathias, Mattias og Matthias er alternative som gjerne blir brukt.

Ja, juste.

Gammel 18-11-09, 19:35   #160
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lenge leve mangfoldet .

Ingen av våre barn har navn som er sminket, men begge har navn som ikke er særlig vanlige. I Norge vel å merke. Dvs de har et norsk og et spansk navn. Eldstemann sine er vanlige hver for seg, men blondete sammen. Vi bruker begge, og for henne (og oss) har navnene en veldig spesiell betydning. Eldstemann kom med en navn, som jeg tipper mange her vil sette i Harry-kategorien. I tillegg fikk han et vanlig norsk. Til vanlig bruker vi bare det navnet han hadde fra før. Og han kler det veldig godt .

Sånn i utgangspunktet liker jeg best korte, enkle navn. Men mine egne barns navn har fått meg til å innse at jeg bare bør holde kjeft mht navn . Navnet skjemmer egntlig ingen, det er mer synd på dem med fordommene .

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:48.