Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hvilke retter byr dere helt i mot?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-11-09, 16:12   #1
Crimina
L.F.C. supporter

Crimina sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: I bunnen
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Hvilke retter byr dere helt i mot?

Mamma var ikke særlig flink på kjøkkenet da jeg var liten og hun var en elendig husmor rett og slett. Hun satte gryter med mat inn gryteskapet, uten å vaske gryten først.

Og en episode glemmer jeg aldri, og det var da pappa bar ut ei gryte med med pølser i brun saus, som var helt myglet. Gryta var så ødelagt at den bare måtte kastes.

Den dag i dag klarer jeg ikke tanken på å spise pølser i brun saus. Kan ha middagspølser altså, men jeg takler ikke pølser i brun saus.

En annen rett jeg bare ikke takler i voksen alder er fløyelsgrøt. Det er en grøt lagd på melk og hvetemel. Dette var billig å lage, og mamma lagde dette flere ganger i uka til oss, og vi måtte spise opp.

Lever i fløtesaus er også motbydelig, dette spiste vi også minst 2 søndager i måneden.

Har dere noen dårlige relasjoner til enkelte matretter?

Stolt mamma til 8 flotte skapninger.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-09, 16:19   #2
Tove
XXX

Tove sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Orkdal
Tove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilke retter byr dere helt i mot?

Rømmegrøt! Urk! Husker da jeg var 9-10 år, og skulle være med ei venninne og spille blokkfløyte på noen greier hjemme hos en dame. Der ble vi servert en diger tellerken med rømmegrøt, som jeg i utgangspunktet ikke likte, og turte ikke si fra at jeg ikke hadde lyst på. Måtte sitte der og trø i meg dette forferdelige grøtstyret. Kvalmt og ekkelt var det. Jeg klarer nesten ikke lukten av rømmegrøt, det bare minner meg om denne forferdelige opplevelsen.

Gammel 22-11-09, 16:25   #3
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Vestlandslefser! Sånne tykke, vamle greier med lagvis smør, kanel og sukker inni.
Det eneste (og da inkluderer jeg helstekte tusenbein, geitehjerne-piroger, sauetarmer, tørkede biller, min mors pinnekjøtt og en hel del annet lett kryptisk som en omvimsende Ulvefar har spist av en blanding nyskjerrighet og høflighet opp gjennom de siste par årtiene) som er verre enn vestlandslefse er koumiss (sånn gjæret hoppemelk man serveres enkelte steder i indre Mongolia som et tegn på vennskap -antakelig ut fra tanken om at hvis dette er hva vi gir våre venner vil du virkelig ikke ha oss til uvenns). Det er for spesiellt interesserte.

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-09, 16:28   #4
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Av utenlandsk mat som er ille vil jeg slå et slag for knødel...
Ekkel buljongsuppe med massevis av fett liggende å flyte på toppen, og en knyttnevestor knødel laget av gammelt brød og ister liggende midt oppi suppa. Veldig vanlig i Østerrike og Tsjekkia...

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-09, 16:36   #5
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Jeg har ingen retter som direkte byr meg imot, men jeg hadde nok vært skeptisk til både snegler, smalahov, dyretarmer, samt utenlandske retter som inneholder kjøtt fra diverse dyrearter, innsekter osv.

Av mer vanlig, norsk mat holder jeg meg unna rakfisk, gravet fisk, blodmat, grøt og svinekoteletter, men det er fordi jeg ikke liker det. Jeg klarer å spise det om jeg "må".

Gammel 22-11-09, 19:56   #6
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

Vestlandslefser! Sånne tykke, vamle greier med lagvis smør, kanel og sukker inni.
Det eneste (og da inkluderer jeg helstekte tusenbein, geitehjerne-piroger, sauetarmer, tørkede biller, min mors pinnekjøtt og en hel del annet lett kryptisk som en omvimsende Ulvefar har spist av en blanding nyskjerrighet og høflighet opp gjennom de siste par årtiene) som er verre enn vestlandslefse er koumiss (sånn gjæret hoppemelk man serveres enkelte steder i indre Mongolia som et tegn på vennskap -antakelig ut fra tanken om at hvis dette er hva vi gir våre venner vil du virkelig ikke ha oss til uvenns). Det er for spesiellt interesserte.

Det er sikkert ikke noe å le av, men jeg syns dette var riktig morsomt.

Jeg har egentlig ingenting som byr meg skikkelig imot, annet enn blodmat. Men heldigvis blir jeg aldri tilbudt det.

Uff Brenda. Høres ut som om du har hatt noen leie opplevelser...

Gammel 22-11-09, 20:02   #7
Alexy
Lykkelig nygift.

Alexy sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Alexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Blodprodukter. :urk: Da jeg var lita, sånn ca 9-10 år måtte jeg røre i blodbøtta, ei 10 liters bøtte, som det skulle bli blodpannekaker av. Noe så motbydelig! Dette var hos besteforeldrene mine.

Storebror 03 og lillesøster 06.
Alexy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-09, 20:29   #8
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Alexy, her.

Blodprodukter. :urk: Da jeg var lita, sånn ca 9-10 år måtte jeg røre i blodbøtta, ei 10 liters bøtte, som det skulle bli blodpannekaker av. Noe så motbydelig! Dette var hos besteforeldrene mine.

Det har jeg også gjort, gravid i åttende uke. Jeg ble litt kvalm.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-09, 18:14   #9
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Fiskeboller, alle former for suppe uten biter i, lever, rakfisk, lutefisk, makrell i tomat, majones.

Er litt kresen..., men lærer å spise nye ting hvert eneste år!

Gammel 22-11-09, 16:22   #10
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det jeg kommer på i farta er hvalkjøtt og fiskepudding.
I perioder ble det praktisert må-spise-opp-regime, og de to rettene var det tungt å få i seg. Hvalkjøtt var definitivt verst, og jeg slet med å svelge ned det grusomme kjøttet med den forferdelige transmaken. Jeg tenkte på hvor lenge de kunne holde meg der, og at de nesten måtte la meg gå på skolen påfølgende dag hvis jeg ikke greide å spise opp. Heldigvis hadde vi ikke det så ofte.
Fiskepudding var det ikke så ille med, men til gjengjeld kunne vi ha det både en og to ganger i uka. Det tok tid å få trykket i seg kjip fiskepudding på kneipbrød.

Melk kan vel ikke sies å være en rett, men jeg husker at pappas daværende kone hadde fått det for seg at jeg måtte drikke ganske mye melk hver dag. Jeg tror faktisk det var 1 liter. Vet ett tilfelle måtte jeg drikke et glass sur melk, og jeg synes fortsatt jeg kan kjenne den aldeles jævlige smaken av den melka. :grøss:

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-09, 16:22   #11
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Hvalkjøtt har jeg bare gode minner av Det smakte aldri tran av det vi hadde.

Lever i fløtesaus klarer jeg ikke. Husker at mamma laget dette og påsto at det var kjøtt i brun saus, og husker smaken da jeg fikk det i munnen og skjønte at det var lever

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-09, 16:24   #12
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Oj, Brenda. Ille.
Jeg har ikke så mange retter som direkte byr meg imot, men jeg klarer ikke fett på kjøtt. Jeg må alltid renskjære alt kjøtt før jeg spiser det, til og med på bacon står jeg og klipper av alt det hvite, og jeg kan ikke spise kokt skinke osv, for det er alltid sånne ekle hvite slintrer i det. Samme med kylling, finner jeg noe slintrete eller gelé-ete så er måltidet over for min del. Det samme med kjøttprodukter som feks. karbonader, om det er sånne små brusk-klumper i det. Synd at jeg er så kresen på sånt, for jeg mener jo fett er sunt, men jeg var vegetarianer i 6 år, frem til 2003, og etter det har aversjonene kommet.

Gammel 22-11-09, 16:25   #13
Kate
Bør lage seg en tittel selv

Kate sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Kate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt av
Standard

Jeg klarer ikke å spise fisk. Kan ikke utstå det, og blir kvalm og dårlig bare av lukten. Unntaket er laks og ørret. Det elsker jeg!

Gammel 22-11-09, 16:36   #14
Maxine
Einsam

Maxine sin avatar

Hvor: Heme ve Mjøsa
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Fiskeboller, og alt annet med hvit saus. Motbydelig.

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-09, 16:45   #15
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Rømmegrøt.
Alt med masse, tykt smør på. Jeg brekker meg når jeg får smørbrød der det er et tykt lag med smør gjemt under pålegget. Det er vel kanskje ikke en "rett", men det byr meg kraftig imot.
Ellers klarer jeg ikke tanken på sushi. Ja, jeg vet jeg ikke henger med i tiden, men det Byr Meg Imot...
Lutefisk er også helt forferdelig.
Ja, og sånne "duppe"- supper der du ser fettperlene svømme rundt er også ekkelt. Jeg har ingenting imot fett, og dytter gjerne innpå en halv potetgullpose i slengen, men der er det med å se fettet...

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-09, 16:48   #16
Perhonen
Pessimistisk Optimist.

Perhonen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg spiser det meste, og jeg har fått servert ganske mye rart gjennom en heller fattigslig oppvekst. Det er dog to ting jeg ikke kan fordra, og det er pizza grandiosa, og retter av pasta med unntak av spagetti. Blæh.
Diverse av våre gamle norske mattradisjoner kan jeg også styre min begeistring for.

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-09, 17:50   #17
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Røkt pinnekjøtt stiller langt, langt ned på lista, ja. Røkt kolje er heller ingen favoritt. Jeg er generelt ikke særlig glad i norsk tradisjonsmat.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-09, 18:54   #18
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Som så mange andre har jeg tvangsminner fra barndommen. Det var verst når mormoren min kom på besøk, og moren min skulle vise at hun hadde kontroll på barneoppdragelsen. Jeg husker spesielt en fiskesuppe.

Ellers fikser jeg ikke synlig fett på kjøtt. Jeg ble tvunget til å spise fettranden på koteletter også, aldri mer.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-09, 20:59   #19
HSJ73
Henger i stroppen

HSJ73 sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
HSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Røkt pinnekjøtt stiller langt, langt ned på lista, ja. Røkt kolje er heller ingen favoritt. Jeg er generelt ikke særlig glad i norsk tradisjonsmat.

Jeg er på linje med deg når det gjelder norsk tradisjonsmat, men i motsetning til deg har jeg lært meg å like pinnekjøtt. Svineribbe, derimot ... Urk. Det skal liksom være høytidsmat!

Ellers går det meste ned, men jeg avstår svært gjerne fra risengrynsgrøt. Og etter å ha vokst opp med en far som skulle ha poteter uansett hva vi hadde til middag - til og med spaghetti - er det kanskje ikke noen bombe at vi ikke spiser overvettes mye poteter her i huset.

Når jeg tenker meg om, er jeg en pyse når det gjelder visse sorter sjømat også, som for eksempel blåskjell og østers. Jeg har heller ikke blitt helt fortrolig med sushi, men jeg har bare prøvd det én gang, og det trengs kanskje litt flere forsøk før det "sitter".

Gammel 22-11-09, 21:05   #20
Libra
Bør lage seg en tittel selv

Libra sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Lever byr meg totalt i mot. Vi måtte lage det i heimkunnskap på ungdomsskolen, og alle måtte spise og alle måte spise hele posjonen. Jeg husker at jeg var uvell og i ulage i utgangspunktet og etter den opplevelsen greier jeg ikke få i meg lever.

Neste er møsbrømlefse, en vederstyggelighet fra Nordland, lefse og noe annet gugge som svømmer i fett. Jeg fikk det servert da jeg var på middag hos en helt ny kjæreste og i redsel for å støte "svigermoren" trykket jeg i meg hele sullamitten. Fy fasan så kvalm jeg ble. Jeg har fått det tilbudt senere, men jeg greier ikke tanken på en eneste bit. Jeg velger heller å nappe ut nesehår før jeg smaker på en eneste bit av det igjen.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:29.