Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Bøker lest i 2010

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-02-10, 10:13   #1
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bøker lest i 2010

1. Trude Teige - Noen vet. Bra krimbok det, lettlest. Ikke genial, men god underholdning.
2. Monica Kristensen - Kullunge. Min første bok av henne, og den var helt ok. Hverken mer eller mindre.
3. Gunnhild Corwin - Idas dans. En mors beretning. En rørende og sterk bok. Ida på 18 får AML, samme som pappa. Og det var spesielt å lese hennes historie.
4. Audrey Niffenegger - Den tidsreisendes kvinne. En spesiell, nydelig og vakker historie. En storslagen kjærlighetshistorie.
5. Karen Marie Moning - Mørk feber. Litt sonn keltisk fantasy bok. Helt grei. Det jeg ikke viste var at det var en serie.. så neste bok kommer i mars.
6. Sara Blædel - Bare ett liv. Bra krim dette. Jeg liker denne forfatteren, hun har gitt ut to andre bøker på norsk også. Anbefales!
7. Gert Nygårdshaug - Honningfellen. Litt annerledes og pussig krim, men jeg likte den.
8. Gert Nygårdshaug - Jegerdukken. Bra den og. Men fortsatt litt pussig skrevet.
9. Liza Marklund - Postkards Killers. Grotesk og bra krim.
10. Amy Gutman - Årsdagen. Helt grei krim det.

Holder på med:
Lars Kepler - Hypnotisøren

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-10, 00:03   #2
Adele
In love with a fairytale

Adele sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Adele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smart
Standard

1. Drømmehjerte av Cecilia Samartin.
2. Senor Peregrino av Cecilia Samartin.
3. Salvadorena av Cecilie Samartin.
4. Nattefokk av Johan Theorin.
5. Havfruen av Camilla Läckberg.
6. Veien av Cormac McCarthey.
7. Kuren av Mo Hayder.

Adele er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-10, 23:24   #3
Adele
In love with a fairytale

Adele sin avatar

Adele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smart
Standard

7. Kuren av Mo Hayder.
8. Ut og stjæle hester av Per Petterson.

Gammel 26-02-10, 20:30   #4
Adele
In love with a fairytale

Adele sin avatar

Standard

7. Kuren av Mo Hayder.
8. Ut og stjæle hester av Per Petterson
9. Fyrvokteren av Camilla Läckberg.

Gammel 26-02-10, 22:19   #5
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Cec, her.

Den fikk jeg i posten i dag

Gammel 26-02-10, 22:26   #6
Adele
In love with a fairytale

Adele sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Cec, her.

Opprinnelig lagt inn av Necesario, her.

Den fikk jeg i posten i dag

Jeg også! Måtte lese den med en gang.

Gammel 27-02-10, 12:22   #7
Adele
In love with a fairytale

Adele sin avatar

Standard

7. Kuren av Mo Hayder.
10. Det ingen vet av Jan Mehlum.

Gammel 27-02-10, 23:35   #8
Adele
In love with a fairytale

Adele sin avatar

Standard

7. Kuren av Mo Hayder.
11. La meg synge deg stille sanger av Linda Olsson.

Gammel 01-03-10, 11:57   #9
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

1. Trude Teige - Noen vet. Bra krimbok det, lettlest. Ikke genial, men god underholdning.
2. Monica Kristensen - Kullunge. Min første bok av henne, og den var helt ok. Hverken mer eller mindre.
3. Gunnhild Corwin - Idas dans. En mors beretning. En rørende og sterk bok. Ida på 18 får AML, samme som pappa. Og det var spesielt å lese hennes historie.
4. Audrey Niffenegger - Den tidsreisendes kvinne. En spesiell, nydelig og vakker historie. En storslagen kjærlighetshistorie.
5. Karen Marie Moning - Mørk feber. Litt sonn keltisk fantasy bok. Helt grei. Det jeg ikke viste var at det var en serie.. så neste bok kommer i mars.
6. Sara Blædel - Bare ett liv. Bra krim dette. Jeg liker denne forfatteren, hun har gitt ut to andre bøker på norsk også. Anbefales!
7. Gert Nygårdshaug - Honningfellen. Litt annerledes og pussig krim, men jeg likte den.
8. Gert Nygårdshaug - Jegerdukken. Bra den og. Men fortsatt litt pussig skrevet.
11. Lars Kepler - Hypnotisøren. Ny forfatter for meg, og jeg likte han! Skal definitivt lese mer av denne karen.

Gammel 05-03-10, 11:21   #10
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

11. Lars Kepler - Hypnotisøren. Ny forfatter for meg, og jeg likte han! Skal definitivt lese mer av denne karen.
12. Cormac McCarthy - The Road

Gammel 05-03-10, 11:35   #11
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Januar
1. Jason Fforde: The Well of Lost Plots. Helt strålende humor
2. Stephanie Pearl-McPhee: Knitting Rules. Delvis morsom, men ikke hennes beste.
3. Arto Pasiliinna: Kollektivt selvmord. Kjempemorsom og absurd humor. Veldig skandinavisk. Anbefaler den gjerne videre.
4. P.D.James: The Murder Room. Jeg har alltid sansen for P.D.James. Kanskje ikke hennes beste bok, men absolutt lesverdig.
5. Maeve Binchy: Night of Rain and Stars. Egentlig litt skuffet. Jeg liker Maeve Binchy, men dette må være den dårligste boken hennes. I hvert fall den dårligste jeg har lest.
6. Camillla Läckberg: Havfruen. Veldig godt skrevet, og veldig trist. Jeg synes at det er vondt og vanskelig med bøker der barn har det vondt, og her er det et barn som har hatt det fryktelig vondt.
7. Karl Ove Knausgård: Min Kamp 1. Etter all avisdiskusjonen og etter at en vennninne anbefalte den veldig, så fant jeg ut at jeg måtte lese den. Og jeg synes at den er god. Til dels veldig godt skrevet, og med en vilje til å fortelle fra eget liv, som jeg synes er fascinerende. Jeg har leste i halvannen time nå i morges og det er en bok som ikke helt gir slipp på deg.
8. Gert Nygårdshaug: Den balsamerte ulven. Jeg synes at Nygårdshaugs kriminalromaner, med alt matsnakket og filosoferingen er ganske morsomme, om enn litt spesielle. Dette er nok ikke den beste.
9. Chaim Potok: My name is Asher Lev. Potok skriver om det svært ortodokse jødiske miljøet i New York. Jeg kan ikke mye om det, men hans skildringer er i hvert fall veldig gode. Og dette er en av hans aller beste bøker. Jeg har lest den mange ganger, og synes at den er like sterk hver gang.
10: Chaim Potok: The gift of Asher Lev. Oppfølgeren til den forrige. Ikke fullt så god, men fremdeles sterk. Om konflikten mellom individets behov og ønsker og felleskapets behov og ønsker.

Februar
11. Kate Morton: The house at Riverton. Helt grei og romantisk, men ingen stor leseropplevelse.
12. Joanna Trollope: Other peoples children. Interessant om "det utvidete familiebegrepet".
13. Mercedes Lackey: Storm warning. Lackey skriver "tenåringsfantasy". Avslappende lesing når jeg er trett.
14. Mercedes Lackey: Storm rising.
15. Qiu Xiaolonng: En rød heltinnes død. Krim fra Shanghai. Like morsom for miljøskildringene som for selve krimgåten.
16. Mercedes Lackey: Storm Breaking.
17. Kathy Reichs: Cross Bones. God krim om du liker Patricia Cornwelltradisjonen.
18. Conversations with Chaim Potok. En samling med intervjuer. Forsåvidt interessant, men det ble mye gjentakelser.
19. Raymond Fiest: Rides a dread legion. Det er egentlig lenge siden Fiest var en god fantasyforfatter. Men jeg er trofast og klarer ikke å la være å lese de nye bøkene likevel. Han var jo så god tidligere.

Mars
20. Karl-Ove Knausgård. Min Kamp 2. Bedre enn eneren. Jeg er fremdeles fascinert.
21. Dan Brown. The lost symbol. Den dårligste så langt. Brown er spennende, men jeg blir litt lei av alt våset.
22. Donna Leon. The girl of his dreams. Leon er min yndlingskrimforfatter for tiden og denne er like god som de andre.

Lydbøker
1. Michael Palin: Around the world in 80 days. Jeg er stor Palin fan. Han skriver godt, og han leser godt og lydbøkene hans er en fryd. Anbefalt
2. Alexander McCall Smith: Portuguese irregular verbs. Den tyske språkprofessoren Moritz Maria von Igelfeld er aller best når det er Hugh Laurie som leser.
3. Odd Børretzen: Min barndoms verden. Odd er stor, både som forfatter og som høytleser.
4. Anonym: Kongepudler. Boken er stor, men jeg blir ikke fortrolig med Bjørn Sundquist som høytleser.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-10, 00:32   #12
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

1. Panserhjerte av Jo Nesbø. Litt treg innimellom, men Jo er jo Jo.
2. Hjemkomsten av Victoria Hislop. Denne var nydelig!
3. Spilt blod av Åsa Larsson. Heilt grei krim. Ingen pageturner.
4. Salvadoreña av Cecilia Samartin. Sukk.
5. Kjærlighetens historie av Nicole Krauss. Denne fikk eg ikkje teken på. Muligens fordi eg hørte den på lydbok og mista litt oversikt over persongalleriet.
6. Hjem av Anne Karin Elstad på lydbok. Eg likar Elstad eg.

Gammel 06-03-10, 02:26   #13
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Blogginnlegg: 247
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Hittil i år har jeg lest:

* Eg elska ho av Anna Gavalda
* Kiffe kiffe i morgen av Faiza Guene
* Snø vil falle over snø som har falt av Levi Henriksen
* På vegne av venner av Kristoffer Schau

Skjønner forøvrig ikke hvordan dere får tid til å lese så mye.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-10, 11:14   #14
Pasta
En skrue løs

Pasta sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Januar:
1. Stephanie Meyer: Ved Daggry. Ganske spennende, men nå er jeg glad jeg er ferid med siste boken. Ble faktisk litt lei på slutten.
Februar:
2. Carlos Ruiz Zafon: Vindens Skygge. Lest for andre gang, og den er fantastisk.
Mars:
3. Cormac McCarthy: Veien. En annerledes, men gripende bok. Jeg likte den.

Gammel 06-03-10, 13:05   #15
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

1. Roy Jacobsen Vidunderbarn Nydelig bok. Det er noen dager siden jeg leste den ut, og jeg tenker på den fremdeles. Den kunne vært dobbelt så lang.

2. Terry Pratchett Soul Music

3. Karl Ove knausgård Min Kamp I Jeg var nysgjerrig og bittelitt skeptisk før jeg begynte, men skepsisen var ubegrunnet. Veldig lesverdig og velskrevet, og nå har jeg bedt bibliotekaren på skolen om å bestille nr 2 og 3.

4. Mary Ann Shaffer and Annie Barrows The Guernsey Literary and Potato Peel Pie Society Lettlest og søt. Skrevet i brevs form. Grei ventebok.

5. Nicole Krauss The History of Love Jeg syns denne ville mer enn den fikk til. Til tider engasjerende, til tider platt.

Gammel 07-03-10, 13:07   #16
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Blogginnlegg: 247
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Hittil i år har jeg lest:

* Eg elska ho av Anna Gavalda
* Kiffe kiffe i morgen av Faiza Guene
* Snø vil falle over snø som har falt av Levi Henriksen
* På vegne av venner av Kristoffer Schau
* The Blindfold av Siri Hustvet
* A Thousand Splendid Suns av Khaled Hosseini

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-10, 18:49   #17
Adele
In love with a fairytale

Adele sin avatar

Standard

7. Kuren av Mo Hayder.
11. La meg synge deg stille sanger av Linda Olsson.
12. Vindens skygge av Carlos Ruiz Zafon.

Gammel 07-03-10, 20:51   #18
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

12. Cormac McCarthy - The Road
13. Chris Tvedt - Skjellig grunn til mistanke. For meg en ny forfatter fra Bergen, og jeg likte boka! Leser gjerne flere av han.
14. Camilla Läckberg - Fyrvokteren. En av hennes aller beste!

Holder på med "En tid for alt" med Karl Ove Knausgård.

Gammel 07-03-10, 21:24   #19
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Januar
1. Jason Fforde: The Well of Lost Plots. Helt strålende humor
2. Stephanie Pearl-McPhee: Knitting Rules. Delvis morsom, men ikke hennes beste.
3. Arto Pasiliinna: Kollektivt selvmord. Kjempemorsom og absurd humor. Veldig skandinavisk. Anbefaler den gjerne videre.
4. P.D.James: The Murder Room. Jeg har alltid sansen for P.D.James. Kanskje ikke hennes beste bok, men absolutt lesverdig.
5. Maeve Binchy: Night of Rain and Stars. Egentlig litt skuffet. Jeg liker Maeve Binchy, men dette må være den dårligste boken hennes. I hvert fall den dårligste jeg har lest.
6. Camillla Läckberg: Havfruen. Veldig godt skrevet, og veldig trist. Jeg synes at det er vondt og vanskelig med bøker der barn har det vondt, og her er det et barn som har hatt det fryktelig vondt.
7. Karl Ove Knausgård: Min Kamp 1. Etter all avisdiskusjonen og etter at en vennninne anbefalte den veldig, så fant jeg ut at jeg måtte lese den. Og jeg synes at den er god. Til dels veldig godt skrevet, og med en vilje til å fortelle fra eget liv, som jeg synes er fascinerende. Jeg har leste i halvannen time nå i morges og det er en bok som ikke helt gir slipp på deg.
8. Gert Nygårdshaug: Den balsamerte ulven. Jeg synes at Nygårdshaugs kriminalromaner, med alt matsnakket og filosoferingen er ganske morsomme, om enn litt spesielle. Dette er nok ikke den beste.
9. Chaim Potok: My name is Asher Lev. Potok skriver om det svært ortodokse jødiske miljøet i New York. Jeg kan ikke mye om det, men hans skildringer er i hvert fall veldig gode. Og dette er en av hans aller beste bøker. Jeg har lest den mange ganger, og synes at den er like sterk hver gang.
10: Chaim Potok: The gift of Asher Lev. Oppfølgeren til den forrige. Ikke fullt så god, men fremdeles sterk. Om konflikten mellom individets behov og ønsker og felleskapets behov og ønsker.

Februar
11. Kate Morton: The house at Riverton. Helt grei og romantisk, men ingen stor leseropplevelse.
12. Joanna Trollope: Other peoples children. Interessant om "det utvidete familiebegrepet".
13. Mercedes Lackey: Storm warning. Lackey skriver "tenåringsfantasy". Avslappende lesing når jeg er trett.
14. Mercedes Lackey: Storm rising.
15. Qiu Xiaolonng: En rød heltinnes død. Krim fra Shanghai. Like morsom for miljøskildringene som for selve krimgåten.
16. Mercedes Lackey: Storm Breaking.
17. Kathy Reichs: Cross Bones. God krim om du liker Patricia Cornwelltradisjonen.
18. Conversations with Chaim Potok. En samling med intervjuer. Forsåvidt interessant, men det ble mye gjentakelser.
19. Raymond Fiest: Rides a dread legion. Det er egentlig lenge siden Fiest var en god fantasyforfatter. Men jeg er trofast og klarer ikke å la være å lese de nye bøkene likevel. Han var jo så god tidligere.

Mars
20. Karl-Ove Knausgård. Min Kamp 2. Bedre enn eneren. Jeg er fremdeles fascinert.
21. Dan Brown. The lost symbol. Den dårligste så langt. Brown er spennende, men jeg blir litt lei av alt våset.
22. Donna Leon. The girl of his dreams. Leon er min yndlingskrimforfatter for tiden og denne er like god som de andre.
23. Chaim Potok: The chosen. Nesten like god som Asher Lev.

Lydbøker
1. Michael Palin: Around the world in 80 days. Jeg er stor Palin fan. Han skriver godt, og han leser godt og lydbøkene hans er en fryd. Anbefalt
2. Alexander McCall Smith: Portuguese irregular verbs. Den tyske språkprofessoren Moritz Maria von Igelfeld er aller best når det er Hugh Laurie som leser.
3. Odd Børretzen: Min barndoms verden. Odd er stor, både som forfatter og som høytleser.
4. Anonym: Kongepudler. Boken er stor, men jeg blir ikke fortrolig med Bjørn Sundquist som høytleser.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-10, 14:09   #20
tinkadott
prøver å være tål***ig

tinkadott sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

1: Senor Peregrino av Cecilia Samartin
http://www.bokkilden.no/SamboWeb/pro...duktId=3018355
God bok som gjerne anbefales!
Kanskje noen vil bytte den mot en annen pocketbok som jeg ikke har lest?

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:21.