|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Nybegynner
Medlem siden: Mar 2010
![]() |
Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)
Jeg mener at dette virkelig må være opp til den enkelte som ønsker å låne ut livmora si. Da er det jo forsåvidt rett at den som " leier " den ut som du kaller det får noen slanter for å gjøre det.Den som velger å være surrugatmor, vet jo selv utfallet på det. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)Det burde hun visst, ja. Norges lov sier at den som føder barna er barnas mor. Hun har ikke født de. Ikke har hun en mann som kan ta foreldreansvaret heller. Ergo sitter hun der. Det er jo klart at norsk lov må følge med i tiden her.
|
|
|
#3 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)Frivillig er vel stikkordet her.
|
|
|
#4 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
Snakker du india nå, hvis ikke;
|
|
|
#5 |
|
Absolut ateist
|
Sett deg litt mer inn i hva som foregår du, lille venn, så skal jeg heller ta bryet med å svare deg seriøst.
|
|
|
#6 |
|
![]() ![]() ![]() |
Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)Det var da helvetes sårt dette her. Folk leier ut livmor og det er et marked for det. Hadde køen vært stor for frivilling livmorutleie og loverket tilstede kunne man satt igang noe veldedig for folk som genetikk og miljøskader har satt ut av forplantningsdyktig stand. Enn så lenge må man henvende seg til folk som gjør det for penger, og her omtalt i et land med skyhøye kulturelle terskler mot dette, for beløp som i lokal valuta nærmest kan berge en famile resten av livet. Det er noe som skurrer hos meg. Hva med prostitusjon, hva er vesensforskjellen?
|
|
|
#7 |
|
Nybegynner
![]() |
Nå er det vel strengt tatt ikke prostitusjon som diskuteres her er det vel? |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Curlingkone
|
Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)Jeg må si jeg fik skikkelig klump i halsen av den saken om hun som ikke får med seg barna sine hjem.
|
|
|
#9 |
|
Erfaren nok
|
Jeg kan ikke alt for mye om dette egentlig. Og ja, jeg skjønner godt man gjør mye når man er desperat, men da tenker jeg at man nesten burde gjort det på en måte som ville ført til at hun fikk med seg barna hjem. Selv om det kan handle om å omgå loven. Nettopp fordi dette omhandler to uskyldige barn så synes jeg kanskje hun burde ha gjennomført dette på en annen måte.
|
|
|
#10 |
|
Curlingkone
|
Ja, selvfølgelig er jeg enig i at man må gjøre dette i lovlige former. Men gjort er gjort nå, så hva skjer nå? Jeg syns ikke det er rett at barna ikke skal få komme inn i landet når de har norsk mor. Hvorfor er det annerledes for mor enn for far i slike tilfeller? Det er ikke riktig syns jeg. Og jeg syns norsk lov bør endres om det virkelig er slik.
|
|
|
#11 |
|
Erfaren nok
|
Det sto i avisa at det fra myndighetenes sin side jobbet med hvordan dette skulle løses.
|
|
|
#12 |
|
Curlingkone
|
Ja, noe må de jo gjøre uansett. Huff, stakkars barn, og stakkars dame og, selv om hun burde vite bedre.
|
|
|
#13 |
|
Nybegynner
![]() |
Takk for dette innlegget. Helt enig |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)Hun har reist til India og kjøpt to babyer.
|
|
|
#15 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)Det har i hvert fall gått i nyhetene i hele kveld.
|
|
|
#16 |
|
Shake it out!
|
Huff, det er trist, trist, trist for hun det gjelder. Men jeg er samtidig veldig glad for at de har strenge regler her, og for at de har satt foten ned og gjort prosessen særdeles vanskelig for de som gjør dette. Det skal ikke være sånn at det er lettere å få tilgivelse enn tillatelse i sånne etiske vanskelige sak. Det hadde jo undergravd hele lovverket og grunnlaget for det, om alle som dro og fikk surrogatbarn i etterkant bare fikk et "åh, gjorde du/dere det, ja? Vel, nå er ungene her, så velkommen hjem".
|
|
|
#17 |
|
Pauset
|
Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)Okei, så han var ikke faren heller? |
|
|
|
|
|
#18 |
|
![]() ![]() ![]() |
Faren? Hun var enslig
|
|
|
#20 |
|
![]() ![]() ![]() |
Nei, det er den andre, les hele tråden
|
![]() |
| Emneord |
| etikk, surrogatmødre |
|
|