Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-03-10, 20:56   #1
Saramonsen
Nybegynner

Medlem siden: Mar 2010
Saramonsen har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Opprinnelig lagt inn av Brutus_, her.

Hvor går grensa på hva som skal være til salgs? Er alt til salgs?

Jeg mener at dette virkelig må være opp til den enkelte som ønsker å låne ut livmora si. Da er det jo forsåvidt rett at den som " leier " den ut som du kaller det får noen slanter for å gjøre det.Den som velger å være surrugatmor, vet jo selv utfallet på det.
Mener uansett at om vi snakker om Norge eller India er alle i stand til å ta en slik avgjørelse selv. Uten at samfunnet skal dømme noen for det. Om det er for å hjelpe for å være snill eller om det er for å få penger ut av det er det vel ingen av oss som kan sitte å si er galt??? eller??

Saramonsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-10, 11:17   #2
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det burde hun visst, ja. Norges lov sier at den som føder barna er barnas mor. Hun har ikke født de. Ikke har hun en mann som kan ta foreldreansvaret heller. Ergo sitter hun der. Det er jo klart at norsk lov må følge med i tiden her.

Gammel 17-03-10, 17:56   #3
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Frivillig er vel stikkordet her.

Gammel 17-03-10, 20:48   #4
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv

Brutus_ sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Frivillig er vel stikkordet her.

Snakker du india nå, hvis ikke;

Jasså? Så hva seg man for seg, at kvinner i Norge, eller par, låner ut livmor i 9 mnd, gjennomgår en fødsel og avslutter det hele med en blomsterkvast og takk for hjelpa?

Gammel 17-03-10, 21:04   #5
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Snakker du india nå, hvis ikke;

Jasså? Så hva seg man for seg, at kvinner i Norge, eller par, låner ut livmor i 9 mnd, gjennomgår en fødsel og avslutter det hele med en blomsterkvast og takk for hjelpa?

Sett deg litt mer inn i hva som foregår du, lille venn, så skal jeg heller ta bryet med å svare deg seriøst.

Gammel 17-03-10, 21:13   #6
Brutus_

Brutus_ sin avatar

Standard

Det var da helvetes sårt dette her. Folk leier ut livmor og det er et marked for det. Hadde køen vært stor for frivilling livmorutleie og loverket tilstede kunne man satt igang noe veldedig for folk som genetikk og miljøskader har satt ut av forplantningsdyktig stand. Enn så lenge må man henvende seg til folk som gjør det for penger, og her omtalt i et land med skyhøye kulturelle terskler mot dette, for beløp som i lokal valuta nærmest kan berge en famile resten av livet. Det er noe som skurrer hos meg. Hva med prostitusjon, hva er vesensforskjellen?

Gammel 18-03-10, 11:57   #7
Saramonsen
Nybegynner

Standard

Det var da helvetes sårt dette her. Folk leier ut livmor og det er et marked for det. Hadde køen vært stor for frivilling livmorutleie og loverket tilstede kunne man satt igang noe veldedig for folk som genetikk og miljøskader har satt ut av forplantningsdyktig stand. Enn så lenge må man henvende seg til folk som gjør det for penger, og her omtalt i et land med skyhøye kulturelle terskler mot dette, for beløp som i lokal valuta nærmest kan berge en famile resten av livet. Det er noe som skurrer hos meg. Hva med prostitusjon, hva er vesensforskjellen?

Nå er det vel strengt tatt ikke prostitusjon som diskuteres her er det vel?
Selvfølgelig er dette sårt. Myndighetene slipper inn alt mulig greier men ikke to uskyldige barn med en norsk mor!

Gammel 18-03-10, 13:39   #8
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Jeg må si jeg fik skikkelig klump i halsen av den saken om hun som ikke får med seg barna sine hjem.
Ja, det var naivt og dumt å ikke ta hensyn til reglene som gjelder her til lands, men om det er slik at far kan påta seg foreldreretten på en så enkel måte som han kan, hvorfor er det da ikke slik for kvinner? For det blir det samme gjør det ikke? ELler er jeg på viddene her? Far føder jo ikke samme hva.

Jeg syns at når saken nå engang er kommet opp bør man i alle fall ikke la dette gå utover de stakkars barna da.
Kvinnen det er snakk om er garantert helt knust, og hvor dumt gjort det engang var å gjøre det på den måten så syns jeg faktisk ikke hun skal straffes ved å ikke få med seg barna sine hjem. Da får hun heller få en passende straff når hun kommer hjem.

Desperasjon kan gjøre mye med et menneske, bare så det er sagt.
Når en enslig mann kan gjøre det, hvorfor ikke da en enslig kvinne?
Er ikke det diskriminerende? Sånn er det jo med donasjon av egg og sæd også om det ikke har skjedd noe jeg ikke har fått med meg.

Gammel 18-03-10, 15:04   #9
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mjau, her.

Jeg må si jeg fik skikkelig klump i halsen av den saken om hun som ikke får med seg barna sine hjem.
Ja, det var naivt og dumt å ikke ta hensyn til reglene som gjelder her til lands, men om det er slik at far kan påta seg foreldreretten på en så enkel måte som han kan, hvorfor er det da ikke slik for kvinner? For det blir det samme gjør det ikke? ELler er jeg på viddene her? Far føder jo ikke samme hva.

Jeg syns at når saken nå engang er kommet opp bør man i alle fall ikke la dette gå utover de stakkars barna da.
Kvinnen det er snakk om er garantert helt knust, og hvor dumt gjort det engang var å gjøre det på den måten så syns jeg faktisk ikke hun skal straffes ved å ikke få med seg barna sine hjem. Da får hun heller få en passende straff når hun kommer hjem.

Er ikke det diskriminerende? Sånn er det jo med donasjon av egg og sæd også om det ikke har skjedd noe jeg ikke har fått med meg.

Jeg kan ikke alt for mye om dette egentlig. Og ja, jeg skjønner godt man gjør mye når man er desperat, men da tenker jeg at man nesten burde gjort det på en måte som ville ført til at hun fikk med seg barna hjem. Selv om det kan handle om å omgå loven. Nettopp fordi dette omhandler to uskyldige barn så synes jeg kanskje hun burde ha gjennomført dette på en annen måte. Vi kan jo ikke ha det sånn at Norsk lov ikke gjelder fordi vi er uenig i den heller.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-10, 15:43   #10
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Necesario, her.

Jeg kan ikke alt for mye om dette egentlig. Og ja, jeg skjønner godt man gjør mye når man er desperat, men da tenker jeg at man nesten burde gjort det på en måte som ville ført til at hun fikk med seg barna hjem. Selv om det kan handle om å omgå loven. Nettopp fordi dette omhandler to uskyldige barn så synes jeg kanskje hun burde ha gjennomført dette på en annen måte. Vi kan jo ikke ha det sånn at Norsk lov ikke gjelder fordi vi er uenig i den heller.

Ja, selvfølgelig er jeg enig i at man må gjøre dette i lovlige former. Men gjort er gjort nå, så hva skjer nå? Jeg syns ikke det er rett at barna ikke skal få komme inn i landet når de har norsk mor. Hvorfor er det annerledes for mor enn for far i slike tilfeller? Det er ikke riktig syns jeg. Og jeg syns norsk lov bør endres om det virkelig er slik.
Det er jo litt for sent å peke nå når det er to uskyldige barn inne i bildet mener jeg.

Gammel 18-03-10, 15:59   #11
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, selvfølgelig er jeg enig i at man må gjøre dette i lovlige former. Men gjort er gjort nå, så hva skjer nå? Jeg syns ikke det er rett at barna ikke skal få komme inn i landet når de har norsk mor. Hvorfor er det annerledes for mor enn for far i slike tilfeller? Det er ikke riktig syns jeg. Og jeg syns norsk lov bør endres om det virkelig er slik.
Det er jo litt for sent å peke nå når det er to uskyldige barn inne i bildet mener jeg.

Det sto i avisa at det fra myndighetenes sin side jobbet med hvordan dette skulle løses.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-10, 16:18   #12
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Necesario, her.

Det sto i avisa at det fra myndighetenes sin side jobbet med hvordan dette skulle løses.

Ja, noe må de jo gjøre uansett. Huff, stakkars barn, og stakkars dame og, selv om hun burde vite bedre.

Gammel 18-03-10, 16:42   #13
Saramonsen
Nybegynner

Standard

Takk for dette innlegget. Helt enig

Gammel 24-08-10, 23:19   #14
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hun har reist til India og kjøpt to babyer.

Jeg er glad vi i Norge har såpas strenge adopsjonslover at man i størst mulig grad sikrer seg at adopsjon ikke skjer som følge av babyhandel.

Selv om det selvsagt er forferdelig, forferdelig kjipt for disse barna og denne kvinnen.

Gammel 24-08-10, 23:31   #15
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det har i hvert fall gått i nyhetene i hele kveld.

Hun løy.

Gammel 24-08-10, 23:40   #16
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Hun har reist til India og kjøpt to babyer.

Jeg er glad vi i Norge har såpas strenge adopsjonslover at man i størst mulig grad sikrer seg at adopsjon ikke skjer som følge av babyhandel.

Selv om det selvsagt er forferdelig, forferdelig kjipt for disse barna og denne kvinnen.

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Det har i hvert fall gått i nyhetene i hele kveld.

Hun løy.

Huff, det er trist, trist, trist for hun det gjelder. Men jeg er samtidig veldig glad for at de har strenge regler her, og for at de har satt foten ned og gjort prosessen særdeles vanskelig for de som gjør dette. Det skal ikke være sånn at det er lettere å få tilgivelse enn tillatelse i sånne etiske vanskelige sak. Det hadde jo undergravd hele lovverket og grunnlaget for det, om alle som dro og fikk surrogatbarn i etterkant bare fikk et "åh, gjorde du/dere det, ja? Vel, nå er ungene her, så velkommen hjem".

Jeg har vært i ufrivillig barnløs-skoene, og kan meget vel sette meg inn i smerten og de vonde følelsene av å ikke kunne få barn. Jeg har en sykdom som gjør at jeg også i en periode kjente på "hva om vi ikke blir godkjent"-følelsen. Men jeg er likevel 100% enig med meg selv om at man skal ikke utnytte mennesker som kan få barn likevel. En ting er å få en søster eller venninne eller tilsvarende til å bære fram et barn til en. Det bli i mine øyne noe helt annet å få et fremmed menneske i et fattig land, hvor det heller ikke er sosialt akseptert (det er en grunn til at disse damene bor på egne hjem og ikke forteller familie og venner om hva de "jobber" med) å være surrogatmor. Hvor man gjør det for pengene. Det nytter ikke at indiske myndigheter velsigner industrien.

Jeg har vært skeptisk hele veien til disse India-surrogat sakene. Men det var veldig trist å se at det endte slik likevel. Jeg føler med denne moren, men det er ikke mer rett likevel.

Gammel 24-08-10, 23:40   #17
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Okei, så han var ikke faren heller?
Jeg ser liksom ikke helt at dette er så mye verre enn å bruke surrogatmor fra India jeg? Gener og foreldreskap er jo ikke nødvendigvis noe som henger sammen?

Men det er jo litt ille at hun lyver da.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 00:01   #18
Brutus_

Brutus_ sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Okei, så han var ikke faren heller?
Jeg ser liksom ikke helt at dette er så mye verre enn å bruke surrogatmor fra India jeg? Gener og foreldreskap er jo ikke nødvendigvis noe som henger sammen?

Men det er jo litt ille at hun lyver da.

Faren? Hun var enslig

Gammel 25-08-10, 16:56   #19
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Faren? Hun var enslig

Leser vi samme artikkel? Den i hovedinnlegget?

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 16:59   #20
Brutus_

Brutus_ sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Leser vi samme artikkel? Den i hovedinnlegget?

Nei, det er den andre, les hele tråden

Emneord
etikk, surrogatmødre

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:44.