|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Har ikke tittel
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Naboen helte en bøtte med såpevann på katta
Åh, unnskyld. Du skrev ikke at den reket mer. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Glamorøs
|
Jaha? Hvordan da? Hvordan hjelper det egentlig katten at man chipper den? Sånn bortsett fra at hvis noen finner den så er det større sjans for at man får den tilbake. Misforstå meg rett, jeg syns det er veldig positivt at katter blir chippet (for å ikke snakke om kastrert, det er virkelig supert!), om ikke annet viser det at eieren legger litt penger i katten, og er interessert i å beholde den. Det sier i midlertid ingenting om hvordan vedkommende behandler katten, eller mener at katten skal få utfolde seg. Chippen gjør det lettere for andre å finne eieren, ergo kan faktisk eieren passe mindre på katten sin enn uten chip (gitt at han bryr seg like mye om en uchippet katt), fordi det er lettere for andre å returnere den. Jeg skrev ikke at chippen gjorde noe med rekingen til katten, men at det kunne gjøre noe med eierens holdning til det.
|
|
|
#3 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Problemet er vel ikke at katteeiere ikke "bryr seg om" katten sin. Problemet er at de er ego og late og bryr seg lite om hva naboene synes om kjæledyret deres. Jeg er for øvrig uenig i at det er løskatter som er problemet. Her i nabolaget har iallfall alle kattene eiere, jeg er sikker på at de får både mat og chip (de som trenger det..) men de får altså reke fritt. Sikkert mens eieren toer sine hender og håper at han ikke ødelegger for mye for naboen. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Pandemonium
Medlem siden: Dec 2008
Sv: Naboen helte en bøtte med såpevann på kattaJeg irriterer meg over kattedritt overalt. Hundeeiere må plukke opp etter seg, mens katter kan drite hvor som helst for "min katt driter baaare inne i sandkassa si".
|
|
|
#5 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Naboen helte en bøtte med såpevann på kattaJeg ser at mange i denne tråden ønsker å gjøre alle katter til innekatter (evt. ha dem i bånd), og det får jo man bare mene. Men foreløpig fungerer det på en litt annen måte. At katten går inn til folk, ser skummel ut eller gjør fra seg i hagen/gata er faktisk ikke så mye å gjøre med, sålenge katten er et lovlig dyr og det ikke er båndtvang. Jeg personlig synes det er helt hårreisende å frata katten friheten eller hindre den å vandre fritt, utforske og holde borettslag fri for rotter og mus bare pga litt bæsj. En ansvarlig katteeier kastrerer/steriliserer, har kattekasse i de områder hvor kattebæsj er et stort problem, merker katten med et telefonnummer og tar den med til dyrlegen når det skulle være nødvendig. Jeg synes folk er latterlig hysteriske når de ikke godtar at verden faktisk består av andre enn dem selv. Vi har mange katter i området, av og til finner jeg bæsj i hagen min, av og til brunsnegl, av og til disgustinge innsekter og en gang en slange. Sånn er verden, og menneskene er ikke de eneste som har rett på den.
|
|
|
#6 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Hva med å snu det litt på hodet: Hvis man ønsker at katten skal få gå fritt og slippe sure, såpekastende naboer, får man bosette seg andre steder enn i tettbygd strøk. Det er ikke "bare litt bæsj", eller "bare litt kattehår" det handler om alltid. Sist redigert av rine : 06-04-10 kl 21:43. Årsak: leif |
|
|
|
|
|
#7 |
|
By the Sea
|
Sv: Naboen helte en bøtte med såpevann på kattaJeg er offisielt sjokkert.
|
|
|
#8 |
|
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Jeg er enig med deg at vi mennesker ikke kan styre alt og at vi må innfinne oss med at det finnes andre vesener enn oss selv, men her snakker vi om et kjæledyr som mennesket anskaffer seg, og da blir det litt annerledes syns jeg. Når man går til det skritt å skaffe seg et kjæledyr må man sørge for dyret, og at det ikke blir til sjenanse til andre. Noe annet er rett og slett frekt syns jeg. Når man bosetter seg i et tettbygd boligfelt må man, som andre over her også nevner, ta hensyn til det i type dyr man anskaffer seg. Man bør ikke skaffe seg haner som galer tidlig på morgenen, eller hunder som står i hundegård og bjeffer dagen lang, eller katter som bruker hele nabolaget som hjem.
|
|
|
#9 |
|
Absolute Beginner
|
Sv: Naboen helte en bøtte med såpevann på kattaAt andre mennesker har dyr (eller barn, for den del) må man jo bare tåle, det som er spesielt med katter er at mye av ulempene havner på de som bor tett ved. Jeg tror ikke det er så mange som irriterer seg over å se et barn, en hund eller en katt. Men da man har en ødelagt barnevogn, eller må kaste puter for hundrevis av kroner på grunn av naboens krek, da blir man lei etter en gang eller tre. Jeg har kjeppjaget barn og jeg, en nabogutt som slo i stykker hagemøblene til et gammelt ektepar. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Ustabil
|
Nemlig. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Passiv
|
Min erfaring er at svært mange hundeeiere slett ikke har hunden sin i bånd i boligfelt heller. Selv ikke når de løper bjeffende mot gråtende småbarn. Gang etter gang. |
|
|
|
#12 |
|
By the Sea
|
Skulle det være noe å måtte "innrømme"? Selvfølgelig har jeg ikke "full kontroll" på kattene mine. Jeg har ikke så mye som et lite snev av kontroll på kattene mine. De er frie utekatter som blir tatt godt vare på av meg (noe som innebærer å få nok mat, stell, kos og husly) og de går ut og inn av kattedøra som de vil dag og natt.
|
|
|
#13 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Hvor: østfold
|
|
|
#14 |
|
Twinsouls
Hvor: Sørlandet
![]() ![]() ![]() ![]() |
Så enig jeg med deg
|
|
|
#15 |
|
saftig
|
Jeg er oppriktig sjokkert over at du har dette synet. Det harmonerer ikke mye med logikken du vanligvis utviser.
|
|
|
#16 |
|
This is normal!
|
Sv: Naboen helte en bøtte med såpevann på kattaDet jeg ikke helt skjønner er de som er så opptatt av at det er viktig for katten og dens natur å gå fritt omkring, samtidig som at de synes det er flott og fint å kastrere/sterilisere den. Hvis jeg var katt tror jeg ville fortrekke å være en ukastrert innekatt heller enn en kastrert utekatt. Kastrering/sterilisering er da vel en ganske drastisk endring av et dyrs natur? Jeg er tilhenger av at katter kastreres/steriliseres altså, men jeg synes det blir litt merkelig at de som er så opptatt av katters behov for å vandre fritt også er opptatt av at de skal kastreres/steriliseres.
|
|
|
|
#17 |
|
Sviiisj!!
|
Jeg tror ejg ville foretrukket det motsatte. Hvis jeg først skulle være innesperret, hadde jeg foretrukket å ikke savne alle makene der ute.
|
|
|
#18 |
|
Absolute Beginner
|
Sv: Naboen helte en bøtte med såpevann på kattaJeg får litt assosiasjoner til tråder hvor en forteller at naboens avlegger har ripet opp bilen, og hvor mange da iler til og hyler "tåler du ikke barn eller? |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Nattrangler
Jeg er ganske sikker på at katten har det best som kastrert. De blir ofte mer rolige og kosete. Jeg mener at en ansvarlig katteeier bør kastrere katten sin, det er nok av hjemløse katter som lider en forferdelig skjebne.
|
|
|
#20 |
|
Hekta
Hvor: Indre Østlandet
Sv: Naboen helte en bøtte med såpevann på kattaDet er ikke hvorvidt det er lurt eller ikke å kastere Embs vil ha frem er, det er at ved å kastrere katten har man allerede da gjort noe for å påvirke dens natur. Dere som er motstandere av å holde katten inne, for det er i strid med dens natur - hvordan kan dere samtidig forsvare kastrering av katten? Det er jo til de grader å endre dens måte å være på, og er jo egentlig ikke naturlig for katten i det hele tatt.
|
![]() |
|
|