Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hverdagsmat i 1980 og 2010

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-06-10, 21:07   #1
Morella
Superbasinella

Morella sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 276
Morella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hverdagsmat i 1980 og 2010

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Nå fikk jeg et annet kvalmt minne fra 80-tallet. Det var verre enn eggedosis.
Vi fikk lov å lage hva vi ville på kjøkkenet og det endte opp med å blande smør, sukker og kanel som vi rørte sammen lenge og spiste med skje. *kvalm*

Det var du ikke alene om å gjøre.

Morella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-10, 00:38   #2
Sokk
trøtt

Sokk sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 12
Sokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Serafin, her.

Nå kom jeg på favoritt lørdagsgodtet til meg og ei venninne i perioder.

Gelepulver!

Gelepulver husker jeg, ja. Blandet med sukker, namnam. (Freias gelepakker var veldig lenge uten sukker, slik at man skulle blande det inn selv.)

Du kan klare hva som helst
For du er suveren
Sokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-10, 09:38   #3
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Nå fikk jeg et annet kvalmt minne fra 80-tallet. Det var verre enn eggedosis.
Vi fikk lov å lage hva vi ville på kjøkkenet og det endte opp med å blande smør, sukker og kanel som vi rørte sammen lenge og spiste med skje. *kvalm*

søsteren til en veninne av meg puttet like deler kakao, melis og melk i en kopp, rerte halvveis sammen og spiste med skje, med klumper av uutrørt melis og kakaopulver og det hele

Gammel 09-06-10, 21:14   #4
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det har ført til at jeg nå er avhengig av spekemat og flatbrød til risgrøt og rømmegrøt.

Det er godt ja.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-10, 22:09   #5
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Jeg er oppvokst med en mor av den litt eldre sorten, hun er oppvokst med sauehold og nøysom livsstil, hadde "huspost" fra hun var 16 og er svært flink med god mat.
Jeg kan ikke huske ett eneste matrelatert traume fra 80-tallet, det var god, hjemmelaget mat.

Innimellom når det skulle gå fort, spiste vi spaghetti og Joika eller spaghetti og pølser, og mine eldre søstre lagde pizza i helgene.
Hvalbiff spiste jeg en eneste gang, g elsket det.
Det gikk mye i fisk - min far bodde "på elva" om sommeren, noe som resulterte i full fryser og laks - som for mange er festmat - var vanlig middag hos oss.
Kjøpebrød (kneipp) hadde vi kun unntaksvis, og den dag i dag synes jeg mammas brød er det bestee jeg få.
Mammas nybakte brød med brunost eller usannsynlige mengder leverpostei på ...

Vi kjøpte hele rein- eller saueskrotter, pappa parterte og mamma lagde supper, gryter, tørkakjøtt, buljong og mye annet godt og stappet i frysere og matbod.

Det som er annerledes i dag, er at sukkerinntaket var "through the roof".
Nugatti, Hapå, Honni Korn, Rødtopp (noen som husker det!?), O'boy og saft så mye jeg orket.
Heldigvis er min mor av sorten som stadig utvikler seg og tar til seg ny kunnskap, så nå er kostholdet på den fronten et helt annet hos henne, og ungene (barnebarna) blir ikke proppet fulle av søppel bare fordi "våre unger spiste jo det hele tiden".
Fine mamman min.

Gammel 10-06-10, 12:05   #6
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Var sukkernivået høyere i maten på 80-tallet enn nå, sånn generelt?

Jeg husker jo Honni Korn og sånt, men det var dessert hjemme hos oss og det vil si sjeldent. Hapå og Nugatti og slikt fikk vi kun i sommerferien. Og vi måtte dele en brusflaske på 3 på lørdager, det var alt vi fikk av brus. Saft fikk vi kun til middag når vi hadde grøt på lørdagen. Ellers var det kun melk og vann. Og så fikk vi et glass appelsinjuice på morgenen når det var vinter.

Jeg husker barndommen min som ekstremt sukkerfattig faktisk, det er mye mer spas og kos nå egentlig, jeg tror sønnen min får mer sukker enn hva jeg fikk.

Gammel 10-06-10, 13:46   #7
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Var sukkernivået høyere i maten på 80-tallet enn nå, sånn generelt?

Nei, kanskje ikke generelt, men hjemme og i min omgangskrets var det mer vanlig med Honni Korn, saft, O'boy og denslags til hverdags enn jeg opplever at det er i dag.
Godteri fikk vi bare på lørdager ja.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:29.