Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Henter du barna i tide?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-06-10, 10:38   #141
Nå også i farger

Medlem siden: Oct 2006
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Henter du barna i tide?

Opprinnelig lagt inn av gullet, her.

Å komme forsent pga uforutsette hendelser kan selvfølgelig skje all, men det er mange som spekulerer i å hente akkurat 16.45.

Jeg har vært med på at et barn ikke ble hentet engang fordi far spillte golf. Han var så godt i gang ... Halvannen time forsent, pga en runde på golfbanen!

En annen gang ringte en far og så at han ble litt forsinket, men det gjorde vel ingenting for jeg hadde vel ingen planer(sagt på en sånn måte at det hørtes ut som om jeg ikke hadde noe liv). Barnet ble hentet 19.10. Ferdig spist, badet og i pysjamas. Ikke så mye som takk for hjelpen eller noe forklaring på hvorfor barnet ikke ble hentet 16.30. Barnet var levert rett før sju om morningen, og ble levert like tidlig neste dag ...

Mange barn har ti timers "arbeidsdager" og det er mer enn de fleste voksne.

Det der er bare trist ... Uff, får helt vondt i magen av sånt jeg. Stakkars små.
Må være fryktelig for dere også, å oppleve slike ting.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-10, 10:39   #142
goldnugget
fornøyd

Medlem siden: Aug 2007
Hvor: nedre eiker
goldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smart
Standard

De blir hentet et par timer før stengetid, men dersom mannen min hadde måttet hente så tror jeg det hadde blitt nære på mange ganger.
Han jobber på andre siden av Oslo og må gjennom Oslo og den verste rushen helt Drammen. Han må dra 2 timer før han skal være hjemme for å være sikker. Selv da hender det at det ikke går bra. Uten trafikk bruker han under 1 time.

Gammel 23-06-10, 12:21   #143
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Vår stenger 1615 - 1630. Det vet man om når man velger den.

Nå er det vel ikke alle som kan velge barnehage heller da....

Gammel 23-06-10, 12:32   #144
Elin

Elin sin avatar

Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kråka, her.

Det er mektig irriterende at foreldre kommer for sent. Det stjeler av vår tid, og ting vi kanskje skal videre på etter jobben.

...men har ikke alle yrkesaktive det slik? De fleste av oss har vel andre sysler, plikter og oppgaver når arbeidsdagen er slutt.

Jeg er flyvertinne og har betalt inntil flyet lander (dvs. til flyet parkerer ved gaten). Jeg har ikke overtidsbetalt fordi enkelte småbarnsforeldre og andre bruker goooood tid på pakke sammen sakene sine, somle og halvsovende kreke seg ut av flyet.... Du mener altså at de stjeler av min fritid? Det tror jeg neppe du synes Uvitenhet gjør at folk ikke tenker på det. Det må jeg akseptere, men jeg kjenner jo at det klør dersom jeg er ferdig 1615 og må kjøre som en tulling for å rekke barnehagen fordi en eller annen tulling har oppholdt meg unødvendig på jobb.

Det virker som om man skal ha litt ekstra respekt for barnehage-ansattes fritid i forhold til andre yrkesgrupper. Jeg kjenner jeg har minst like mye respekt for dem som jobber på f.eks. Posten. Der kommer kundene strømmende inn kl 17 når posten stenger, og trekker kølapper og de ansatte jobber titt og ofte sikkert både til 1715 og 1730..

Man må være litt fleksibel altså....og heller ta forsinkelser opp med gjengangerne. De aller fleste foreldre henter i god tid før stengetid, og i så måte har ikke barnehage-ansatte noen lenger arbeidstid enn folk flest. Kanskje heller motsatt.

Sist redigert av Elin : 23-06-10 kl 12:47.
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-10, 12:40   #145
Elin

Elin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av gullet, her.

Å komme forsent pga uforutsette hendelser kan selvfølgelig skje all, men det er mange som spekulerer i å hente akkurat 16.45.

Jeg tror ikke så vondt om foreldre at jeg tror det er så mange som spekulerer i å hente barna sine seint. Mange av oss har lange arbeidsdager. Jeg har så lange arbeidsdager at barnehage-alternativet ofte utgår, og jeg må betale for annen barnepass i tillegg. Alle foreldre har ikke 6-7 timers arbeidsdag (som synes å ha blitt veldig vanlig...) noen må faktisk oppholde seg på jobb fra 0730- 16/17. Enkelte av oss har sågar innimellom 14 timers arbeidsdag, og selvsagt forventer jeg meg ikke at barnehagen skal holde åpent for meg de 14 timene.

Gammel 23-06-10, 12:44   #146
Elin

Elin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Vi har hatt barn i barnehage i 5 år og aldri hentet for sent. (derimot har det hendt at vi står og 'skraper på døra' 5 min før den åpner.

Nå har vi blitt 'pendlere' (Jessheim-Oslo) og med ett tog i timen har det hele blitt mer usikkert. Hvis det skulle skje noe med det toget ville jeg ikke rukket fram til henting. Så jeg har gått litt ned i stilling, for å ta toget kl14.50 - for jeg orker ikke sitte med hjertet i halsen hver eneste dag toget er litt forsinket.

Nettopp! Godt eksempel! Du har altså gått ned i stilling for å tekkes barnehagens åpningstid. Jeg tror det er rom for en barnehage med 15 timers åpningstid på Jessheim, forresten. Det er sååå mange som pendler til Oslo og så mang som jobber skift på Gardermoen.

Gammel 23-06-10, 13:32   #147
Kråka

Kråka sin avatar

Kråka er litt kulKråka er litt kulKråka er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

...men har ikke alle yrkesaktive det slik? De fleste av oss har vel andre sysler, plikter og oppgaver når arbeidsdagen er slutt.

Jeg er flyvertinne og har betalt inntil flyet lander (dvs. til flyet parkerer ved gaten). Jeg har ikke overtidsbetalt fordi enkelte småbarnsforeldre og andre bruker goooood tid på pakke sammen sakene sine, somle og halvsovende kreke seg ut av flyet.... Du mener altså at de stjeler av min fritid? Det tror jeg neppe du synes Uvitenhet gjør at folk ikke tenker på det. Det må jeg akseptere, men jeg kjenner jo at det klør dersom jeg er ferdig 1615 og må kjøre som en tulling for å rekke barnehagen fordi en eller annen tulling har oppholdt meg unødvendig på jobb.

Det virker som om man skal ha litt ekstra respekt for barnehage-ansattes fritid i forhold til andre yrkesgrupper. Jeg kjenner jeg har minst like mye respekt for dem som jobber på f.eks. Posten. Der kommer kundene strømmende inn kl 17 når posten stenger, og trekker kølapper og de ansatte jobber titt og ofte sikkert både til 1715 og 1730..

Man må være litt fleksibel altså....og heller ta forsinkelser opp med gjengangerne. De aller fleste foreldre henter i god tid før stengetid, og i så måte har ikke barnehage-ansatte noen lenger arbeidstid enn folk flest. Kanskje heller motsatt.

Det gjelder jo selvfølgelig alle yrker, at man respekterer tidene. Men når de samme gjentatte ganger henter for sent, da får man lov til å bli irritert. Jeg har barn selv jeg skal hjem til, og en pode som skal videre på behandling, så ja man kan bli irritert hvis de henter etter stengetiden. På hvert foreldremøte tar styrer det opp at åpningstider og stengetider må respekteres. Når barnehagen åpner 7.00, så blir man stresset av at ungene/foreldre banker og roper på dørene 6.45. Vi har fått beskjed at dørene skal åpnes 7.00. Ikke før.

Kråka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-10, 13:42   #148
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Noen få ganger i barnehagen i Oslo holdt det hardt. Da var det helt spesielle ting som gjorde det, at trikken sto pga massivt snøfall ol.

Ellers henter vi alltid en time eller to før stengetid. Vi er i hhv i 100 % fleksitidsstilling og i full turnus.

Gammel 23-06-10, 13:59   #149
daffy

daffy sin avatar

Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har sittet fast i trafikken en eller to ganger slik at jeg har kommet et par minutter for sent. Har skjedd 2-3 ganger tilsammen over fire år. Da ringte jeg selvsagt og sa fra.

Gamle barnehagen vår gav forresten klar beskjed om at etter stengetid var rutinen at de fulgte gjenglemte barn til barnevernsvakten. Sagene bydel.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-10, 14:02   #150
maggypop
nye muligheter

maggypop sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

Vi har alltid vært ute av barnehagen innen stengetid, men i den gamle barnehagen var det ikke alltid med god margin. Den var åpen til 16.30.
Der ble det forøvrig presisert at de som hentet for sent måtte betale 100,- per påbegynte halvtime til den ansatte som var igjen. Dette var en privat barnehage.

Gammel 23-06-10, 14:16   #151
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror ikke så vondt om foreldre at jeg tror det er så mange som spekulerer i å hente barna sine seint. Mange av oss har lange arbeidsdager. Jeg har så lange arbeidsdager at barnehage-alternativet ofte utgår, og jeg må betale for annen barnepass i tillegg. Alle foreldre har ikke 6-7 timers arbeidsdag (som synes å ha blitt veldig vanlig...) noen må faktisk oppholde seg på jobb fra 0730- 16/17. Enkelte av oss har sågar innimellom 14 timers arbeidsdag, og selvsagt forventer jeg meg ikke at barnehagen skal holde åpent for meg de 14 timene.

Jeg har stor forståelse for at det er mange som ikke har arbeidstid som harmonerer med barnehagens åpningstid, og at det er vanskelig å komme fra jobb i tide. Men det er ingen selvfølge at jeg får overtid for den tiden jeg må stå over.
Jeg har også i mange år jobbet i det private næringsliv, og kunne ikke gå fra arbeidsplassen før kundene var ute, og dagens oppgjør var tatt. Men da fikk jeg betalt for den tiden jeg var på jobb.

Nettopp! Godt eksempel! Du har altså gått ned i stilling for å tekkes barnehagens åpningstid. Jeg tror det er rom for en barnehage med 15 timers åpningstid på Jessheim, forresten. Det er sååå mange som pendler til Oslo og så mang som jobber skift på Gardermoen.

Dersom barnehagen har 15 timers åpningstid er det også regulert hvor mange timer pr dag og pr uke barna kan være i barnehagen = oppholdstid.

Barn skal vel ikke være i barnehagen 12-15timer hver dag hele uken?

Barnehagen er et pedagogisk tilbud til barna og er tilrettelagt for det og henger litt etter utviklingen i det fleksible samfunnet vi har laget.

Det har alltid vært yrkesgrupper hvor tilbudet i banrehagene ikke har vært tilpasset deres arbeidstid, og jeg håper egentlig at det fortsatt vil være sånn.

Gammel 23-06-10, 14:35   #152
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av kristine, her.

Helt enig med deg! Jeg er ofte en av de som henter sist i barnehagen (og SFO), og tror ikke barna syns det er så ille. Har faktisk fått kjeft av eldstemann når jeg har hentet tidligere på SFO et par ganger

Det virker som det er et mål for mange å hente så tidlig som mulig, men har man en jobb med standard arbeidstid er det rett og slett umulig. Jeg leverer på SFO 7.30, i barnehagen ca 7.35. Så er det jobb, der skal jeg egentlig være klokka 8, men rekker det sjelden (trafikk), er ferdig på jobb klokka 4, og henter som regel rundt 4.30, noen ganger litt senere. Sambo er ukependler, så da blir det sånn - og ungene storkoser seg både i barnehage og på SFO, så jeg syns ikke jeg skal behøve å ha dårlig samvittigjet av den grunn.

Helt enig med dere! Innimellom kan man nesten føle seg som om man er kriminell fordi man leverer ungene ALT for tidlig og henter de ALT for sent.. Men har man arbeidstid fra 08.00-16.00 (som vel er normal kontortid her i landet), ja, da må fortrinnsvis ungene leveres før den tid. Bor man da i en stor by med litt over middels trafikk skal det ikke mange uhellene eller snøfillene til før man er forsen. Jeg er av den "heldige" sorten som har en fleksibel arbeidsdag og reise, så mine barn har pt. ikke blitt hentet forsent.

Og nå skal jeg driste meg til å "banne litt i kirken" - jeg er også helt enig med deg som flyvertinne - i nesten alle yrkesgrupper kan man risikere å bli forsinket fra jobb av en eller annen grunn - dette er langt fra spesielt for barnehage/SFO eller skole. Men det som ER spesiellt for denne gruppen er at de STENGER tilbudet pga planlegging!! Og da gjerne 2 dager ETTER at man har hatt en lang sommerferie eller påskeferie. Jeg vet ikke om noen yrkesgrupper som stenger hele bedriften pga salgsmøte eller strategiplanlegging. Og dette har de krav på 5 dager i året. Det er en hel ferieuke det....

Gammel 23-06-10, 14:51   #153
era

era sin avatar

Hvor: østfold
era har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt av
Standard

Fløyel, ja alle yrkes gruppe opplever hensynsløse idioter, men ikke alle trenger å sitte å trøste barna deres. og planleggingsdagene er faktisk for å planlegge hverdagen til ungene, det er ikke barnehageansattes snikferie og det er heller ikke salgsmøter for å sikre mest mulig profitt, det blir litt sammenblanding av ting. Om barnehagen planlegger for dårlig og ikke har et bra nok pedagogisk opplegg er det også feil, nettopp fordi kontortiden er slik den er i norge og mange ikke har noen annen mulighet en å levere halv 8 og hente tre på 5, er det viktig at dagen i barnehagen er nøye planlagt med både hvile og læring tilpasset det individuelle barnets behov.

Jeg vet ikke om en yrkesgruppe med et tyngre annsvar og det skulle da bare mangle at det ble satt av tid til å kvalitetssikre den jobben.( og dårligere betalt for det , men det er en annen diskusjon)

Gammel 23-06-10, 15:11   #154
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Å kalle foreldre som kommer for sent hensynsløse idioter syntes jeg er å dra alle over en kam. Jeg vil tro (mulig jeg er godtroende) at 99% av alle foreldre ønsker det beste for barna sine - og har ingen intensjon om å såre barna sine ved å komme forsent for å hente ungene i barnehage. Ja, jeg forstår at det er mye planlegging i en barnehage, for som regel så har man avdelingsmøter ila uken også. Og jeg syntes det er supert at man legger mye tid og arbeid i å tilrettelegge dagen for barna våre - at disse skal ha det bra, men jeg finner det rart at man stenger HELE barnehagen i 5 dager pr år for å gjøre nettopp dette. Og ja, jeg er helt enig i at ansatte i barnehager gjør en fantastisk jobb til en elendig lønn. Men det er ikke kun profittrelaterte bedrifter som har behov for planlegging. Men mange av disse bedriftene har ikke mulighet til å stenge flere dager i året for å planlegge. Jeg anser både bhgtilbudet og SFO tilbudet i kommunen hvor jeg bor som strålende, jeg har stor respekt for de ansatte og den fantastiske jobben de gjør, og jeg anser begge tilbud for en tjeneste jeg betaler for - slik at barna mine skal ha det fint ila dagen, og da vil jeg ha meg frabedt å bli kalt en hensynsløs idiot fordi jeg kommer forsent pga kunder på min jobb som kommer forsent fordi de ble sittende 30 minutter over tiden i ventekø hos tannlegen e.l.

Gammel 23-06-10, 15:11   #155
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Og nå skal jeg driste meg til å "banne litt i kirken" - jeg er også helt enig med deg som flyvertinne - i nesten alle yrkesgrupper kan man risikere å bli forsinket fra jobb av en eller annen grunn - dette er langt fra spesielt for barnehage/SFO eller skole. Men det som ER spesiellt for denne gruppen er at de STENGER tilbudet pga planlegging!! Og da gjerne 2 dager ETTER at man har hatt en lang sommerferie eller påskeferie. Jeg vet ikke om noen yrkesgrupper som stenger hele bedriften pga salgsmøte eller strategiplanlegging. Og dette har de krav på 5 dager i året. Det er en hel ferieuke det....

Man er jo på jobb på planleggingsdagene da, er man ikke? Og jeg er veldig glad man har planleggingsdager i barnehagen og på skolen, tror absolutt det trengs.
Og når en bedrift stenger 16.30 så stenger den 16.30. Ting kan selvsagt skje, men det er jo ikke det som er poenget? Poenget her er jo at folk OFTE kommer for sent og henter barna og det er et økende problem. Skjer det innimellom går det jo sikkert helt fint, men når det gjentar og gjentar seg er det jo et problem. Det er jo greit for ansatte å ha en noenlunde tid å forholde seg til. I butikker og lignende er det litt annerledes i og med at man får betalt 15-30 minutter etter stengetid, for opptelling av kasse osv, og man vet at man ikke kan gå på slaget.

Gammel 23-06-10, 15:19   #156
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Å kalle foreldre som kommer for sent hensynsløse idioter syntes jeg er å dra alle over en kam.

Det er vel ingen som har sagt at alle foreldre som kommer for sent er hensynsløse idioter, Fløyel. Men det finnes hensynsløse idioter, og barnehageansatte er én blant flere yrkesgrupper som av og til må forholde seg til slike. Alle skjønner vel at man kan være uheldig av og til, og hvis man selv forstår at man skal bestrebe seg på at det ikke går ut over de ansatte, og ber om unnskyldning dersom man kommer for sent, så tror jeg alle kan tilgi det. Men å komme for sent med fullt overlegg gjentatte ganger, og oppføre seg som om det er en selvfølge, det er ikke akseptabel oppførsel.

Jeg synes ikke det er verre for barnehageansatte enn f.eks. butikkansatte dersom de må være på jobb lenger enn vanlig fordi kundene ikke viser hensyn. Men dersom det virkelig trekker i langdrag, er det jo lettere å si fra til og skynde på kunder som befinner seg i butikken enn å gjøre noe med foreldre som bare ikke kommer. (Og kunder som kommer til butikken lenge etter at den er stengt, de slipper jo rett og slett ikke inn, så de er ikke et problem. Men som barnehageansatt kan man jo ikke bare stenge og gå hjem før alle barna er hentet.)

Gammel 23-06-10, 15:25   #157
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Man er jo på jobb på planleggingsdagene da, er man ikke? Og jeg er veldig glad man har planleggingsdager i barnehagen og på skolen, tror absolutt det trengs.

I vår barnehage var de ansatte ikke på jobb, fordi de hadde tatt disse møtene på ettermiddagen og tatt dagene som avspassering. Jeg ville ha foretrukket å betale de ansatte overtid istedenfor å bruke 5 feriedager pga planleggingsdager. Jeg angriper på ingen måte de ansatte i barnehagen - men jeg stusser ofte over "systemene" ledelsen i barnehagen har satt. Dette er jo en tjeneste for yrkesaktive foreldre - og da burde den også tilrettelegges til det beste både for foreldre og barn. Jeg tror igjen at foreldre ønsker at barna skal tilbringe så liten tid som mulig i barnehagen, men ofte så er man avhengig av inntekt, og mange er også alene om ansvaret for barna. Og i mange kommuner kan man ikke velge og vrake i barnehageplasser og deres tilbud. Man må faktisk ta til takke med det man får, alternativt være hjemme med barna og få arbeidsledighetstrygd. Jeg var så heldig å kunne flytte mine barn fra en barnehage som ikke tilfredstilte mine "krav" om åpningstider. De stengte kl 16.30 og holdt stengt 4 uker ila sommerferien, i tillegg til 5 planleggingsdager, stengt jul/nyttår og dagene før påske.

Gammel 23-06-10, 17:04   #158
Kråka

Kråka sin avatar

Kråka er litt kulKråka er litt kulKråka er litt kul
Standard

Planleggingsdager er helt nødvendig i barnehager og skoler. De vet ofte ikke hvordan året skal bli før de går på ferie. Mye som skal på plass før nytt barnehage år starter. Vi får ofte mye kjeft for disse plandagene også, men de er pålagt av barnehagevedtektene. Både de kommunale og nå mange private barnehager har 5 planleggingsdager i året. Vi har aldri fått disse dagene fri. Vi har enten vært på kurs, eller planlagt. Å sende ansatte på kurs er også viktig, så og bruke en plandag til dette er heilt greit. Bedre det enn å stenge en ekstra dag. Så jeg vet at planleggingsdager er så utrolig viktig for en god barnehage/skole, så jeg håper foreldre kan se at dette er til det beste for ungene deres!

Kråka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-10, 21:56   #159
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er litt utaktisk av barnehagen å legge planleggingsdagene til en langhelg, som de ofte gjør hos oss - type fredag etter Kr. Himmelfartsdag. Jeg skjønner at de faktisk gjør det fordi det blir lettere for de av foreldrene som likevel tar ut dager da, men jeg tror det er med på forsterke myten om at dette "bare er skjulte fridager".

Fløyel, jeg jobber i en veldig privat bedrift, og vi stenger for så vidt ikke sjappa når vi har salgsmøter/konferanser - på den måten at vi jo tar telefonen og leverer varer - men vi drar folk inn fra felt og ut fra kontoret. Det blir ikke gjort noe annet enn å planlegge de dagene. Og det går definitivt av arbeidstiden.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-10, 22:23   #160
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi tar også 4 dager per år og bruker til faglig oppdatering o.l.

Men da legger også folk enn et par kvelder og gjerne en helgedag.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:46.