|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#141 |
Nå også i farger
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Henter du barna i tide?
Det der er bare trist ... Uff, får helt vondt i magen av sånt jeg. Stakkars små. |
![]() |
![]() |
![]() |
#142 |
fornøyd
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: nedre eiker
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Henter du barna i tide?De blir hentet et par timer før stengetid, men dersom mannen min hadde måttet hente så tror jeg det hadde blitt nære på mange ganger.
![]() |
#143 |
Bør lage seg en tittel selv
Hvor: Akershus
Nå er det vel ikke alle som kan velge barnehage heller da....
![]() |
#144 |
...men har ikke alle yrkesaktive det slik?
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin." Sist redigert av Elin : 23-06-10 kl 12:47. |
![]() |
![]() |
![]() |
#145 |
Jeg tror ikke så vondt om foreldre at jeg tror det er så mange som spekulerer i å hente barna sine seint. Mange av oss har lange arbeidsdager. Jeg har så lange arbeidsdager at barnehage-alternativet ofte utgår, og jeg må betale for annen barnepass i tillegg. Alle foreldre har ikke 6-7 timers arbeidsdag (som synes å ha blitt veldig vanlig...) noen må faktisk oppholde seg på jobb fra 0730- 16/17. Enkelte av oss har sågar innimellom 14 timers arbeidsdag, og selvsagt forventer jeg meg ikke at barnehagen skal holde åpent for meg de 14 timene.
![]() |
#146 |
Nettopp! Godt eksempel!
![]() |
#147 |
♥
![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#148 |
Epikur
|
![]() Sv: Henter du barna i tide?Noen få ganger i barnehagen i Oslo holdt det hardt. Da var det helt spesielle ting som gjorde det, at trikken sto pga massivt snøfall ol.
![]() |
#149 |
|
![]() Sv: Henter du barna i tide?Jeg har sittet fast i trafikken en eller to ganger slik at jeg har kommet et par minutter for sent. Har skjedd 2-3 ganger tilsammen over fire år. Da ringte jeg selvsagt og sa fra. |
![]() |
![]() |
![]() |
#150 |
nye muligheter
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Henter du barna i tide?Vi har alltid vært ute av barnehagen innen stengetid, men i den gamle barnehagen var det ikke alltid med god margin. Den var åpen til 16.30.
![]() |
#151 |
stille
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Jeg har stor forståelse for at det er mange som ikke har arbeidstid som harmonerer med barnehagens åpningstid, og at det er vanskelig å komme fra jobb i tide. Men det er ingen selvfølge at jeg får overtid for den tiden jeg må stå over.
Dersom barnehagen har 15 timers åpningstid er det også regulert hvor mange timer pr dag og pr uke barna kan være i barnehagen = oppholdstid.
![]() |
#152 |
~~~~~~~
|
Helt enig med dere! Innimellom kan man nesten føle seg som om man er kriminell fordi man leverer ungene ALT for tidlig og henter de ALT for sent.. Men har man arbeidstid fra 08.00-16.00 (som vel er normal kontortid her i landet), ja, da må fortrinnsvis ungene leveres før den tid. Bor man da i en stor by med litt over middels trafikk skal det ikke mange uhellene eller snøfillene til før man er forsen. Jeg er av den "heldige" sorten som har en fleksibel arbeidsdag og reise, så mine barn har pt. ikke blitt hentet forsent.
![]() |
#153 |
Hvor: østfold
![]() Sv: Henter du barna i tide?Fløyel, ja alle yrkes gruppe opplever hensynsløse idioter, men ikke alle trenger å sitte å trøste barna deres. og planleggingsdagene er faktisk for å planlegge hverdagen til ungene, det er ikke barnehageansattes snikferie og det er heller ikke salgsmøter for å sikre mest mulig profitt, det blir litt sammenblanding av ting. Om barnehagen planlegger for dårlig og ikke har et bra nok pedagogisk opplegg er det også feil, nettopp fordi kontortiden er slik den er i norge og mange ikke har noen annen mulighet en å levere halv 8 og hente tre på 5, er det viktig at dagen i barnehagen er nøye planlagt med både hvile og læring tilpasset det individuelle barnets behov.
![]() |
#154 |
~~~~~~~
|
![]() Sv: Henter du barna i tide?Å kalle foreldre som kommer for sent hensynsløse idioter syntes jeg er å dra alle over en kam. Jeg vil tro (mulig jeg er godtroende) at 99% av alle foreldre ønsker det beste for barna sine - og har ingen intensjon om å såre barna sine ved å komme forsent for å hente ungene i barnehage. Ja, jeg forstår at det er mye planlegging i en barnehage, for som regel så har man avdelingsmøter ila uken også. Og jeg syntes det er supert at man legger mye tid og arbeid i å tilrettelegge dagen for barna våre - at disse skal ha det bra, men jeg finner det rart at man stenger HELE barnehagen i 5 dager pr år for å gjøre nettopp dette. Og ja, jeg er helt enig i at ansatte i barnehager gjør en fantastisk jobb til en elendig lønn. Men det er ikke kun profittrelaterte bedrifter som har behov for planlegging. Men mange av disse bedriftene har ikke mulighet til å stenge flere dager i året for å planlegge. Jeg anser både bhgtilbudet og SFO tilbudet i kommunen hvor jeg bor som strålende, jeg har stor respekt for de ansatte og den fantastiske jobben de gjør, og jeg anser begge tilbud for en tjeneste jeg betaler for - slik at barna mine skal ha det fint ila dagen, og da vil jeg ha meg frabedt å bli kalt en hensynsløs idiot fordi jeg kommer forsent pga kunder på min jobb som kommer forsent fordi de ble sittende 30 minutter over tiden i ventekø hos tannlegen e.l.
![]() |
#155 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Man er jo på jobb på planleggingsdagene da, er man ikke? Og jeg er veldig glad man har planleggingsdager i barnehagen og på skolen, tror absolutt det trengs.
![]() |
#156 |
flisespikker
|
Det er vel ingen som har sagt at alle foreldre som kommer for sent er hensynsløse idioter, Fløyel. Men det finnes hensynsløse idioter, og barnehageansatte er én blant flere yrkesgrupper som av og til må forholde seg til slike. Alle skjønner vel at man kan være uheldig av og til, og hvis man selv forstår at man skal bestrebe seg på at det ikke går ut over de ansatte, og ber om unnskyldning dersom man kommer for sent, så tror jeg alle kan tilgi det. Men å komme for sent med fullt overlegg gjentatte ganger, og oppføre seg som om det er en selvfølge, det er ikke akseptabel oppførsel.
![]() |
#157 |
~~~~~~~
|
I vår barnehage var de ansatte ikke på jobb, fordi de hadde tatt disse møtene på ettermiddagen og tatt dagene som avspassering. Jeg ville ha foretrukket å betale de ansatte overtid istedenfor å bruke 5 feriedager pga planleggingsdager. Jeg angriper på ingen måte de ansatte i barnehagen - men jeg stusser ofte over "systemene" ledelsen i barnehagen har satt. Dette er jo en tjeneste for yrkesaktive foreldre - og da burde den også tilrettelegges til det beste både for foreldre og barn. Jeg tror igjen at foreldre ønsker at barna skal tilbringe så liten tid som mulig i barnehagen, men ofte så er man avhengig av inntekt, og mange er også alene om ansvaret for barna. Og i mange kommuner kan man ikke velge og vrake i barnehageplasser og deres tilbud. Man må faktisk ta til takke med det man får, alternativt være hjemme med barna og få arbeidsledighetstrygd. Jeg var så heldig å kunne flytte mine barn fra en barnehage som ikke tilfredstilte mine "krav" om åpningstider. De stengte kl 16.30 og holdt stengt 4 uker ila sommerferien, i tillegg til 5 planleggingsdager, stengt jul/nyttår og dagene før påske.
![]() |
#158 |
♥
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Henter du barna i tide?Planleggingsdager er helt nødvendig i barnehager og skoler. De vet ofte ikke hvordan året skal bli før de går på ferie. Mye som skal på plass før nytt barnehage år starter. Vi får ofte mye kjeft for disse plandagene også, men de er pålagt av barnehagevedtektene. Både de kommunale og nå mange private barnehager har 5 planleggingsdager i året. Vi har aldri fått disse dagene fri. Vi har enten vært på kurs, eller planlagt. Å sende ansatte på kurs er også viktig, så og bruke en plandag til dette er heilt greit. Bedre det enn å stenge en ekstra dag. Så jeg vet at planleggingsdager er så utrolig viktig for en god barnehage/skole, så jeg håper foreldre kan se at dette er til det beste for ungene deres! |
![]() |
![]() |
![]() |
#159 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Henter du barna i tide?Jeg synes det er litt utaktisk av barnehagen å legge planleggingsdagene til en langhelg, som de ofte gjør hos oss - type fredag etter Kr. Himmelfartsdag. Jeg skjønner at de faktisk gjør det fordi det blir lettere for de av foreldrene som likevel tar ut dager da, men jeg tror det er med på forsterke myten om at dette "bare er skjulte fridager".
![]() |
#160 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Henter du barna i tide?Vi tar også 4 dager per år og bruker til faglig oppdatering o.l.
![]() |
|
|