Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

[VIN]Den store tråden om fantastiske viner - og ikke fullt så fantastiske viner

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-09-10, 21:23   #1
Eia
Permakulturell

Eia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Den store tråden om fantastiske viner - og ikke fullt så fantastiske viner

Åh! Chianti Ruffino. Det må være sånn ca. første gangen i mitt liv jeg la merke til hvilken vin vi drakk til viltet vårt (på restuarant). Skalvise - for 16 år siden, tenker jeg. På fiin restaurant med relativt ny kjæreste.

Takk for mimrestikkord, sf!

Gammel 11-09-10, 21:30   #2
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 36
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Jeg elsker denne tråden. Jeg hiksteler og leser høyt for mannen. Dette er sånn vinanmeldelse som vi fra bygda skjønner!

Gammel 01-10-10, 22:06   #3
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Jeg var på polet på Grønland i dag, og hørte på andre sida av ei hylle at en dame sa:
"Jeg tar den bare fordi flaska var så fin, jeg!"
... jeg måtte faktisk gløtte diskret rundt hyllehjørnet for å se om det kunne være Smilefjes ...

(Det var ikke det.)

Gammel 02-10-10, 10:04   #4
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Enhjørning, her.

Jeg var på polet på Grønland i dag, og hørte på andre sida av ei hylle at en dame sa:
"Jeg tar den bare fordi flaska var så fin, jeg!"
... jeg måtte faktisk gløtte diskret rundt hyllehjørnet for å se om det kunne være Smilefjes ...

(Det var ikke det.)

Du burde bedt om nicket - det må da ha vært en som har lest her. Det kan da ikke være flere så gærne vinhandlere der ute?

Svar med sitat
Gammel 02-10-10, 13:43   #5
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Det kan da ikke være flere så gærne vinhandlere der ute?

Nei, det tror jeg ikke. :lygersådetrennerogharetimageåtavarepå:

Jeg tror jeg må drikke vin i dag.

Gammel 01-10-10, 23:05   #6
Jenna
Det ordner seg alltid

Jenna sin avatar

Hvor: Oslo
Jenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Fiine tråden! Har lest meg gjennom hele, ledd godt mange steder, og drukket ØL ved siden av.

Jenna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-10, 16:04   #7
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: [VIN]Den store tråden om fantastiske viner - og ikke fullt så fantastiske viner

Det har vært min fremgangsmåte i mange år, ja

Gammel 17-10-10, 20:06   #8
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sv: [VIN]Den store tråden om fantastiske viner - og ikke fullt så fantastiske viner

Skal vi se.

Da er Foreldreportalens faste vinspalte ristet til liv igjen. Det er smakeaften. Egentlig var det i går, men da glemte jeg å anmelde f**nskapet så jeg får ta det med slumpen som var igjen i dag isteden.

Dagens offer er intet mindre enn en italiensk Østerdøling.

På leting gjennom hyllene merket Italia på polet på Oslo City på jakt etter "den der med den svarte etiketten jeg hadde en gang" åpenbarte det seg en flaske for mor.

Il vino Gigante.

Wtf, tenkte mor. Kødder'em med meg? De har ikke faktisk laget en vin med et sånt navn? Allerede der på vei inn i -fjes ble jeg stående og måpe. Og en rask inspeksjon av flasken kunne avsløre følgende om vinens opphavsmann:

Han er en fryktløs sagbruksarbeider med urokkelig sjøltillit, personifisert morgenfugl, nonchalant utruga i ei osp attme Glåma. Han er barnefødt optimist med filttøfler, strikkeskjerf og lav moral.

Solan Gundersen har fått sin egen rødvin.
Jeg fikk melkevibber. Nesten melkespreng. Jeg måtte ha den, bare måtte ha den. Impulskjøpet var et faktum. Kvaliteten ble inspisert i etterkant og viste seg meget god - hele tretten prosent. Det er en Østerdølsitaliener verdig syns jeg.

Av en eller annen grunn står det "Palmer" aller øverst på etiketten, så jeg ser ikke helt bort fra at Palmen har en finger med i spillet her heller.

Nuvel. Standard for handleturen var satt. Det var bare å øse på med ei flaske Cassandra og ei flaske eplevin siden vi først var i gang.

Ett fp-treff seinere var vinen omsider brakt i hus. Den fikk være med en snartur innom Fiasco mens vi ventet på bussen - sånn at den fikk modne seg litt på flasken. I den forbindelse kan det nevnes at ved døren til Fiasco henger følgende tekst: rådløs sone.

Det passet bra for oss - det blåste nordavind fra alle kanter og vi eide ikke anna råd enn å skylle ned et glass vin før vi satte kursen mot Stedet Som Knuser Rosenborg.

Og her sitter jeg da. Med kvalitetsslanten som har fått luftet seg siden i går. Åpneprosessen var faktisk ganske vanskelig. De hadde stappet flaskehalsen full av noe guffelure istedenfor å ha på skrukork. Men siden jeg fikk vinåpner av nærmeste kollega i gave da jeg skilte meg var jeg vel utrustet til å takle utfordringen.

Fargen i glasset er nydelig. I motsetning til annen drikke fra Østerdalen er det ikke grums å skue i glasset i det hele tatt. Ikke om man ser forbi fingeravtrykkene til hun som spiste kotelett til middag ihvertfall.

Flasken tar seg nydelig ut på bordet. Den kler seg godt både ved stearinlys og ved dataskjerm ser jeg. Tegningen av Solan er akkurat så kunstferdig at det ikke er innlysende at man drekker - det kan se ut som man nyter vin.

Lukten - ikke antydning til svidd gummi. Og takk for det. Etter at jeg ble vinspaltist har jeg lagt merke til at mye rødvin får karakteristikker som "preg av brent gummi", "treverk", "asfalt" osv. Jeg trodde de kødda - det er da ingen som ville finne på i halvsøvne å like vin som smaker svidd asfalt?

Long story short - styr unna den med den røde etiketten som bare heter Rioja - de kødder nemlig ikke.

Anyways. Denne her altså - den lukter rødvin. Bæraktig lukt. Kanskje litt antydning av sprit? Men den kan også komme fra det tomme whiskyglasset på pulten til Drammen. Antagelig, faktisk. Siden det også lukter brent tjære og vanilje - jepp. Det er ikke vinen.

Smak: Nydelig. Litt søt, sånn jeg liker at det er. Fruktbar. Veldig fruktbar. Nærmest en slags eggløser - så fruktbar er den. Kroppen er dritfin. Lekker. Et sexsymbol av en vin. For spesielt interesserte er den egnet til bursdagsfeiring sånn i sexysammenheng.

Den legger seg som et smykke på tungen og sprer god selvtillit, fred i verden og lynrask formel1 hele veien ned i tærne. En frossen høstkveld ender med bare bein. Det kan selvsagt ha en sammenheng med at vi som har stoffskiftefeil nesten tar fyr av alkohol i alle former - men jeg velger å tilegne egenskapen til denne prydbusken av en vin.

Anbefale videre? Åhja. Står valget mellom den gamle nazivinen og denne så ville jeg valgt denne. Ikke bare fordi den er god - men fordi jeg er dypt forelsket av en vin som lover lav moral.

Svar med sitat
Gammel 17-10-10, 21:32   #9
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Etter den beskrivelsen vil jeg gjerne at det skal være en Palmefinger med i spillet.

:noterer til neste polferd:

Gammel 17-10-10, 21:56   #10
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 36
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Jeg blei litt lykkelig da jeg så du hadde anmeldt vin igjen, og i enda bedre humør etter å ha lest. Dette er vinanmeldelser jeg skjønner, til en forandring.

Gammel 29-10-10, 19:06   #11
Slettet bruker
Passiv

Standard

Da var det atter ein fredag.

Et totalt utslitt smilefjes ruslet innom polet på Manglerud i dag. Målet med polferden var Solanvinen. Det var det eneste jeg kom på at jeg har smakt som var sånn helt spesielt kjempegodt, og i dag har jeg så til de grader fortjent det der ekstra. Fremdeles med adrenalinfortynnet blod i årene la jeg inn de siste kreftene på et handleraid. Masse jordbær, grønnsaker, biff fra Jakobs ble for dyrt for ekstravaganzaaften i semisuburbia, men biff fra first price får bli testkaninen.

Så må vi da ha vin til. Solan. Il vino gigante. Enkelt å huske og alt mulig.

Fem minutter senere kan polet på Manglerud erklæres for møkkapol - de hadde den ikke. Slitefjes vandret på måfå rundt og hadde ikke det aller minste lyst på noe som var noe annet enn perfekt. Eller deromtrent.

Så ser jeg det - en dame som altså har praiet en svær handlevogn med kasse oppi og en egen polmann. Først tenkte jeg at hun sikkert skulle handle til fest, men neida. Samtalen avslørte snart at hun rett og slett skulle ha diverse flasker med rett og slett noe god vin.

Jeg sneik meg bak en hylle og spionerte. Jeg lot som om jeg leste og sjekket og vurderte viner til trehundrespenn. Tullinger - alle vet at vi fra semisuburbia ikke drekker så dyr vin.

Så tar mannen frem en flaske med en skrekkelig stygg etikett. Jeg hadde ALDRI kjøpt den. ALDRI. Gul topp og to dårlig tegna svaler i stup? Næh. Ikke noe kvalitetstegn.

Men så var det stemmen hans da. Den endret seg når han skamroste denne vinen altså. Så da la jeg meg på lur og når damen forsvant så stupte jeg frem og sikret meg en flaske.

Innkjøpsprosess kan dermed sies å ha vært noe krevende. Litt sånn preget av agent 007 kanskje?

Nuvel. Nå er jeg vel hjemme og vidunderet som skulle passe til alt, både lam, svin og okse samt som drikkevin (finnes det vin man spiser? ) er plassert på bordet.

Åpneprosess? Vrien. Fant ikke opptrekkern. Men jeg fant en gammel og sliten en til slutt så jeg fikk da jekka'n.

Farge: Du verden. Den var da veldig pen. Den er helt gjennomsiktig, fargen er nokså mørkerød men den ser litt ut som kjempemørk saft. Sært. Litt pent også.

Kvalitet: Utmerket! 14 %! Det er vinen sin, det!

Lukt: Lukter rødvin. Ikke sur rødvin eller asfalt eller noe tull, bare rødvin med litt bærhinting.

Smak: Kjempegod!

Mannen på polet så ut som om han fikk en lett ereksjon da han snakket om den, jeg kan skjønne hvorfor.

Det er rett og slett ganske mye smak. Akkurat så midt mellom søtt og syrlig som jeg liker. Ikke like blytung som andre ting jeg liker, men veldig, veldig god.

Anbefale? Jepp!

Svar med sitat
Gammel 29-10-10, 19:26   #12
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men hva anbefaler du? ASL, takk!

Selv skal jeg fortære en liten miniflaske med rart navn og rart språk som jeg fikk fra en venninne som hadde parkert bilen sin her hos meg mens hun var på ferie i Dubrovnik. Kroatisk vin, dere, det er en sjeldenhet, trur eg.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-10, 19:30   #13
Slettet bruker
Passiv

Standard

Manglet det kanskje et navn her ja?

Jeg aner fremdeles ikke hva av det som står på etiketten som er navnet, så dermed skriver jeg bare ned alt som står der og satser på at jeg bare skal virke omstendelig:

Le Rondini
Langhe Nebbiolo
2009

...
Weird shit!
Den heter Nebbiolo. Nebbia er tåke på italiensk tror jeg. Det er ihvertfall det jeg har antatt mens jeg kjører i Italia og forsøker å forstå veiskiltene.

Er det ikke kjemperart å kalle vinen tåka når det er en av de få rødvinene som er hundre prosent see-through?

Svar med sitat
Gammel 29-10-10, 19:31   #14
Slettet bruker
Passiv

Standard

Er det forresten noen som har funnet på å følge de anbefalingene her?

Svar med sitat
Gammel 29-10-10, 19:35   #15
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei. Men siden du nevnte Solan, så oppdaget jeg sist helg at Anne Kath. har fått sin egen rødvin. Husker dog ikke land, men den sto i hyllene på mainstream-polet på Finnsnes, så sjelden kan den ikke være da.

Gammel 30-10-10, 01:35   #16
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Nei. Men siden du nevnte Solan, så oppdaget jeg sist helg at Anne Kath. har fått sin egen rødvin. Husker dog ikke land, men den sto i hyllene på mainstream-polet på Finnsnes, så sjelden kan den ikke være da.

Det er da minst to år siden, for den fikk vi i innflyttingsgave da vi flyttet i nytt hus i 2008. Men den er god, altså. Og visdomsordene på etiketten kan være lure å etterfølge.

Gammel 30-10-10, 01:39   #17
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Standard

Da er det kanskje at de på Finnsnes er litt trege, siden den stakk seg fram i hyllene der nå.... Eventuelt at polet jeg vanligvis frekventerer har så stort utvalg at Anne Kat. forsvinner i mengden...

Gammel 12-11-10, 22:21   #18
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Enhjørning, her.

Det er da minst to år siden, for den fikk vi i innflyttingsgave da vi flyttet i nytt hus i 2008. Men den er god, altså. Og visdomsordene på etiketten kan være lure å etterfølge.

Ikke kjøre i fylla?

Gammel 13-11-10, 15:48   #19
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Ikke kjøre i fylla?

For eksempel.

Gammel 29-10-10, 19:39   #20
Slettet bruker
Passiv

Standard

Hun har egen vin, ha. Og Alex Rosén også. Men jeg ha'kke testa dem enda. Kanskje jeg gjør det snart - nå har jeg jo brutt ekstravaganzagrensen min og bestemt meg for at det er moralsk forsvarlig å spandere mer enn en hundrelapp per flaske.

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:41.