Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Kasias krimskrams

Facebook og dialekt

Kasias krimskrams Lenker, tester, vitser og andre kuriositeter

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-03-12, 10:19   #161
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.669
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.


Enkelte dialektuttrykk syns jeg er greit, som "sjø", "læll", "vettu", "hakke tid" og liknende, men ikke som gjennomført skriftspråk, uansett medium.

Yikes, jeg er nok bekjent av å ha spyttet ut et par "vøtt" og "ass" på FB, er jeg redd. Jeg - en dialektskriver? I would never!

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-12, 10:23   #162
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.215
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Facebook og dialekt

For meg er det helt unaturlig å oversette til dialekt når jeg leser høyt, bortsett fra på pekebokstadiet når det går mest på å snakke om det man ser i boka. Jeg tror både jeg og de jeg leser høyt for ville oppleve det som negativt for opplevelsen av boken, pluss at jeg tror rett og slett ikke jeg kan teknikken med å oversette en bok til egne ord.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-12, 10:25   #163
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.523
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Opprinnelig lagt inn av Enhjørning, her.

Javisst, Tally, det er akkurat sånn jeg er.

Jeg bare synes det var noe voldsomt til generalisering her ...

On a more serious note, er det ikke greit å ha i bakhodet hvordan det oppfattes, når man ikke kjenner seg igjen i generaliseringen?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-12, 10:27   #164
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Opprinnelig lagt inn av Ramses, her.

Mm. Problemet er bare at de som er opptatt av språk og som vil og kan skrive ordentlig, reflekterer over dette stadig vekk og henter seg inn på den måten, mens de som trenger å øve og å forbedre seg skriftlig, tenker ikke over det engang. Og blir de gjort oppmerksomme på det, og jeg tror jeg kan si dette uten å være så veldig fordomsfull, driter i det. De er happy med status quo.

Med forbehold om at jeg misforstår hva du mener, så er jeg rungende uenig med deg i dette. Folk som sliter med lesing, er gjerne de som er aller mest avhengig av at ting skrives på korrekt språk og med normalisert skriftspråk.

Mannen min er dyslektiker, og han kan bare glemme å lese ting som er skrevet på dialekt. Også tekster med mange skrivefeil er vanskelige for han å tolke.

Bortsett fra det estetiske, og ønsket om å fremstå som noenlunde velformulert og oppegående, er hensynet til folk som sliter med lese- og skrivevansker, en av de viktigste argumentene for å unngå bruk av dialekt i mitt hode.

(I forhold til å ta i mot tilbakemeldinger på feilskriving, så er min erfaring at de dyslektikerne jeg kjenner gjerne tar i mot tips om konsekvent feilskriving, men at det er litt ymse hvordan de er i stand til å nyttegjøre seg av informasjonen. (Det er forskjell på å ikke vite at det skrives eple i stedet for elpe og på å ikke være i stand til å se forskjellen når man skriver.))

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-12, 10:28   #165
Myrsnipa
Pen. Så det så.
 
Myrsnipa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.525
Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Jeg hopper inn i diskusjonen uten å ane hva dere har diskutert. Alle mine statuser er på bokmål, men når folk begynner å kommentere på dialekt så konverterer jeg. Det bare skjer.

__________________
Whatever Your Mind Can Conceive, and Believe, the Mind can Achieve- Napoleon Hill
Myrsnipa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-12, 10:35   #166
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Jeg har lest alle innleggene her, der noen av dere har lagt inn deres dialekt, og sagt noe sånt som at det blir vanskeligere å lese. Vel, uten unntak så leser jeg det helt greit, og ville ikke hatt noen problemer om dere skrev på dialekt her eller der. For meg er innholdet viktigst, og ikke hvordan det skrives.

En del dyslektikere kan ikke stave ordene eller lese dem bokstav for bokstav, men er avhengige av at ordbildene er gjenkjennelige. Da blir det veldig vanskelig eller rent frem umulig å lese tekst skrevet på dialekt.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-12, 10:35   #167
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Med forbehold om at jeg misforstår hva du mener, så er jeg rungende uenig med deg i dette. Folk som sliter med lesing, er gjerne de som er aller mest avhengig av at ting skrives på korrekt språk og med normalisert skriftspråk.

De du snakker om stiller seg på lik linje med de jeg nevner som reflekterer over språket sitt, og som ønsker å skrive så korrekt som mulig. De jeg snakker om, jeg har noen av de på vennelista mi, driter i det eller tenker ikke over det, det er jeg sikker på. Jeg tror ikke de tenker over hvordan andre kan oppfatte dem heller. Det er de samme som skriver SMS-språk og som bruker overdreven tegnsetting hver gang de skriver noe. "Herregud, hvor er sola blitt av da??????????????????????"

__________________
2003 2007 2009 2011
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-12, 10:36   #168
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.669
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

On a more serious note, er det ikke greit å ha i bakhodet hvordan det oppfattes, når man ikke kjenner seg igjen i generaliseringen?

... eller så kan det jo hende at generaliseringen din i dette tilfellet var feil. At det slett ikke er slik at mange (de fleste) ser en sammenheng mellom dialektskriving og dårlig fontsmak og "hang til det alternative". Jeg er i hvert fall ikke enig i generaliseringen, helt uten å føle meg truffet av den (hvis man ser bort fra min "vøtt"-innrømmelse lenger opp ).

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-12, 10:37   #169
Miromurr
Tøff i frakk
 
Miromurr sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.021
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Enkelte dialektuttrykk syns jeg er greit, som "sjø", "læll", "vettu", "hakke tid" og liknende, men ikke som gjennomført skriftspråk, uansett medium.

Hvorfor synes du akkurat de dialektuttrykkene er greie? Jeg synes de er akkurat like greie/ugreie som annen dialektbruk. Er det fordi de ligger nær talespråket ditt at du tolererer dem, eller er det andre grunner?

__________________
Rabalder -07, Sjarmøren -09, Mini -17
Join the nerds, we have pi
Miromurr er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-12, 10:38   #170
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Opprinnelig lagt inn av Ramses, her.

De du snakker om stiller seg på lik linje med de jeg nevner som reflekterer over språket sitt, og som ønsker å skrive så korrekt som mulig. De jeg snakker om, jeg har noen av de på vennelista mi, driter i det eller tenker ikke over det, det er jeg sikker på. Jeg tror ikke de tenker over hvordan andre kan oppfatte dem heller. Det er de samme som skriver SMS-språk og som bruker overdreven tegnsetting hver gang de skriver noe. "Herregud, hvor er sola blitt av da??????????????????????"

Da tror jeg at jeg misforsto det forrige innlegget ditt.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-12, 10:39   #171
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.669
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Dog må jeg innrømme at datagrunnlaget mitt er forholdsvis tynt, da FB-sida mi ikke akkurat florerer av dialektskriving.

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-12, 10:39   #172
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Opprinnelig lagt inn av Miromurr, her.

Hvorfor synes du akkurat de dialektuttrykkene er greie? Jeg synes de er akkurat like greie/ugreie som annen dialektbruk. Er det fordi de ligger nær talespråket ditt at du tolererer dem, eller er det andre grunner?

Jeg synes det er forskjell på å putte inn ett dialektuttrykk, for effektens skyld, inn i en bokmålstekst, og på å skrive hele teksten på bokmål. Det første vil i liten eller ingen grad hemme lesbarheten. Det siste vil i mye større grad gjøre det.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-12, 10:41   #173
Miromurr
Tøff i frakk
 
Miromurr sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.021
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg synes det er forskjell på å putte inn ett dialektuttrykk, for effektens skyld, inn i en bokmålstekst, og på å skrive hele teksten på bokmål. Det første vil i liten eller ingen grad hemme lesbarheten. Det siste vil i mye større grad gjøre det.

Det skjønner jeg, men for min del skilte ikke de nevnte dialektordene seg ut på en positiv måte i sammenligning med andre enkeltstående dialektord man kan putte inn i en setning på samme måten. Så jeg lurer på om det er de ordene i seg selv eller det at de brukes enkeltstående i en bokmål/nynorsksetting som er avgjørende for at de oppfattes som akseptable.

__________________
Rabalder -07, Sjarmøren -09, Mini -17
Join the nerds, we have pi
Miromurr er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-12, 10:44   #174
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Opprinnelig lagt inn av Myrsnipa, her.

Jeg hopper inn i diskusjonen uten å ane hva dere har diskutert. Alle mine statuser er på bokmål, men når folk begynner å kommentere på dialekt så konverterer jeg. Det bare skjer.

Akkurat sånn er det her også. Aldri en status på annet enn bokmål, men jeg har venner som svarer på dialekt og da svarer jeg tilbake på dialekt og snur om igjen til bokmål om noen svarer på bokmål.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-12, 10:46   #175
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.804
Blogginnlegg: 247
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Jeg ville nok fint kunne skrevet hakke tid, ass, og lissm både på forum og på FB, men da som en slags idiosynkrasi. Jeg er klar over at det ikke er korrekt, men jeg velger å bruke formene/fyllordene likevel for å markere at dette er en mer uformell kommunikasjonsform. Jeg antar at resten av teksten min uansett er ganske forståelig, og at det er mulig for den som leser den å "hoppe over" de ureglementerte ordene uten å miste innholdet i teksten. Jeg syns faktisk det er betraktlig mer slitsomt å skulle dekode tekster som i sin helhet er et forsøk på å skrive en dialekt "fonetisk" riktig, nettopp fordi jeg da må lese (og mentalt lyde) hvert enkelt ord, fremfor å kjenne igjen ordbildet. Jeg syns Teo har et viktig poeng. Dialektskriving er rett og slett litt ekskluderende i formen og overhodet ikke mjukt eller nært. Ass.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-12, 10:48   #176
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.804
Blogginnlegg: 247
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Broren min påpekte for øvrig at bruken av forumbaserte emoticons var lite forståelig for de som ikke var vant til å kommunisere på forumspråk. Etter det har jeg stort sett sluttet med å skrive ting som : lykkelig : eller : knegg : i statusene mine.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-12, 10:54   #177
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.819
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Jeg syns det er slitsomt å lese når folk skriver på dialekt og hopper som oftest bare over.
Det verste er egentlig når alt kortest ned og man bare bruker bokstaver.
Som på bergensk: "Ka e d d e sm skjer me facebook om dagen?" Og så fjerner man gjerne alt av tegnsetting i tillegg slik at det blir umulig å lese.

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-12, 10:55   #178
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.523
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

... eller så kan det jo hende at generaliseringen din i dette tilfellet var feil. At det slett ikke er slik at mange (de fleste) ser en sammenheng mellom dialektskriving og dårlig fontsmak og "hang til det alternative". Jeg er i hvert fall ikke enig i generaliseringen, helt uten å føle meg truffet av den (hvis man ser bort fra min "vøtt"-innrømmelse lenger opp ).

Jeg har ikke sagt at generaliseringen min var korrekt. Men jeg er ganske sikker på at jeg ikke er den eneste som oppfatter dialektbruk sånn, og om jeg drev med noe som fikk andre til å oppfatte meg feil, hadde jeg hatt det i bakhodet før jeg tok virkemiddelet i bruk.

Opprinnelig lagt inn av Miromurr, her.

Hvorfor synes du akkurat de dialektuttrykkene er greie? Jeg synes de er akkurat like greie/ugreie som annen dialektbruk. Er det fordi de ligger nær talespråket ditt at du tolererer dem, eller er det andre grunner?

næ, de varet rændåm utvalg. Ettåaant dialektutrykk gjømækkeno, men hele setningr syns jæær irriterene.

Det får meg til å fremstå skikkelig intelligent, nær og varm, ikke sant?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-12, 10:57   #179
Miromurr
Tøff i frakk
 
Miromurr sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.021
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.


næ, de varet rændåm utvalg. Ettåaant dialektutrykk gjømækkeno, men hele setningr syns jæær irriterene.

Det får meg til å fremstå skikkelig intelligent, nær og varm, ikke sant?

Da skjønner jeg hva du mener, og er enig.

__________________
Rabalder -07, Sjarmøren -09, Mini -17
Join the nerds, we have pi
Miromurr er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-12, 10:57   #180
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.571
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

En del dyslektikere kan ikke stave ordene eller lese dem bokstav for bokstav, men er avhengige av at ordbildene er gjenkjennelige. Da blir det veldig vanskelig eller rent frem umulig å lese tekst skrevet på dialekt.

Jeg skjønner det, og jeg snakket ikke om dyslektikere, jeg snakket vel helst om meg selv. Men jeg vil jo bare også nevne at noen dyslektikere syns dialekt er lettere, selv om nok de fleste syns det er enklest med bokmål/nynorsk.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no