Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Sorterer du klesvasken?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Se resultatene: Hvordan sorterer du klesvasken?
Putter inn hummer og kanari sammen i maskinen 2 0,91%
Skiller ut ull, resten går inn sammen 4 1,82%
Skiller klærne i minst tre kategorier 42 19,09%
Skiller klærne i minst fire kategorier 60 27,27%
Skiller klærne i fem eller flere kategorier 110 50,00%
Jeg vasker ikke klær 2 0,91%
Deltakere: 220. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-02-08, 23:23   #161
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.930
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Jeg tror jeg trenger et sorteringskurs......

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-08, 00:13   #162
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.045
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Jeg er en sorterer.
Vi har en skittentøysdunk på badet oppe, men på vaskerommet er det flere.
Der sorteres det i:
Mørkt 60 grader
Lyst 60 grader
90 graders vask
40 graders vask
Itillegg har jeg 2 baljer til 60 graders vask med forvask, 1 til mørkt og 1 til lyst.
Har også en balje til ulltøy.
I tillegg blir en gammel stol brukt som "dunk" for håndkler og sengetøy.

I et skap har jeg tøy som SJELDENT vaskes. Og i samme skap har jeg en hylle hvor jeg hiver inn microfiberkluter som skal vaskes.

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-08, 22:06   #163
Bille
Sånn passe sane
 
Bille sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.933
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

"fem eller flere kategorier her"

1. 60 graders lys vask
2. 60 graders mørk
3. 40 graders lys
4. 40 graders mørk
5. 40 graders ull
6. 30 graders ull
7. 30 graders finvask
8. Evt. kokvask, men det er sjelden.

Oj..

__________________
07, 09, 13
Bille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-08, 23:03   #164
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.287
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Ja, fem kategorier.

Hvitt 600, hvitt 40, mørkt 60, mørkt 40, lyst farget 40, spesialvask.

Alle kurvene er merket med detaljert vaskeinstruksjon, og den nederste er merket "ull, silke o.l.. Ikke rør!"

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-08, 23:05   #165
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.287
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Hvitt 60, skulle det være.

JEg sorterer forresten i kjelleren. Vi har skittentøysdunker på begge badene, i kjelleroppgangen (rett ved kjøkkenet og gangen - sleger kjøkkenkluter og utetøy og skittenklær fra barnehagen dit) og på vårt soverom, og kan opplagt ikke sortere i fem kategorier alle steder.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-08, 23:23   #166
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.287
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Opprinnelig lagt inn av Mamma Rosa, her.

Skiller klærne i fem eller flere kategorier.

Som sagt før så elsker jeg klesvask.
Har to "dunker" og to kurvhyllestativer (åtte kurver) jeg kan leke meg og sortere klærne i.

60-90 graders i to.
40 graders i to.
Ulltøy.
Gardiner.

Pluss at jeg har en med ting som skal "håndvaskes", fine duker, skjorter og kjoler f.eks.

Egen kategori for gardiner!

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-08, 18:57   #167
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.351
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Ingen avsporinger ennå? Makan. :tsktsktsk:

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-08, 00:09   #168
Najade
Tidsklemt
 
Najade sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.318
Najade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt likt
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Svarte minst 4, og det blir visst kanskje flere enn det også...

Najade er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-08, 00:13   #169
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Ja, jeg sorterer klesvasken og det blir gjerne 4-5 sorteringer.... men så holder tøyet mitt seg lenge pent også

Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-08, 00:49   #170
Marge
Bør lage seg en tittel selv
 
Marge sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 3.669
Marge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt likt
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

1) 60 grader lyst
2) 60 grader mørkt
3) 40 grader lyst
4) 40 grader mørkt
5) ullvask

Alt går i to dunker og vi sorterer når vi setter på en maskin.

Marge er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-08, 11:55   #171
Lykkex3
Superaktiv
 
Lykkex3 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 441
Lykkex3 er populærLykkex3 er populærLykkex3 er populær
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Det tyder på at jeg ikke kan vaske klær .

Lykkex3 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-08, 14:50   #172
Blush
Aktiv
 
Blush sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 144
Blush er litt kul
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Opprinnelig lagt inn av Sue, her.

Vi har fem forskjellige sorteringsdunker på vaskerommet - to 60 grader, to 40 grader (farget/hvitt) og en til ull. Også sorterer vi litt videre utfra det igjen mtp ting som ikke bør vaskes sammen. veldig deilig å slippe den store sorteringsjobben når man skal sette på en vask!

Sånn gjør vi også.

__________________
Storebror Juli 2001 og Lillesøster November 2004
Blush er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-08, 15:05   #173
Lucifer
Skummelt distré...
 
Lucifer sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Norge
Innlegg: 1.931
Lucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populær
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Har et kurvstativ i kjelleren med 8 kurver.

De er fulle alle sammen:

1. Hvit/lyst 40 grader
2. Blå/grønn/svart 40 grader
3. Rosa/rød/orange 40 grader
4. Blått ulltøy
5. Hvit 60 grader
6. Mørk 60 grader
7. Rosa/rød 60 grader
8. Rosa ulltøy

Får fnatt av at folk ikke kan sortere så her i huset er det jeg som vasker tøy. Basta!!

__________________
3-barnsmor: Nesten tenåringen (07.07.2002) og Fotballspilleren (10.10.2005) og Minsteprinsessa (03.08.2008)

Ingenting er umulig, det tar bare litt lenger tid!
Lucifer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-08, 15:18   #174
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.287
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Lucifer: Men hvis du sorterer så bra, så kan du jo fritt overlate vaskingen til andre, bare du skriver detaljerte instruksjoner på hver kurv. Det har jeg gjort, og det er utrolig greit å slippe å sette på hver bidige vask selv. Jeg er også kontrollfrik på hva som vaskes hvordan og når, men nå jeg jeg i hvert fall gi beskjed om å "sett på en hvit 60" eller hva det er.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-08, 15:26   #175
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.324
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Håhå, Polyanna. Det er da ikke så enkelt. Noen av plaggene må vrenges eller flekkbehandles, og så er det snakk om hvilket vaskepulver man skal bruke og om man skal bruke skyllemiddel eller ei. Vi har også ulike vaskeprogram - noen vasker kan gå på kortprogram (det her også litt med mengde i trommelen å gjøre) og noen trenger forvask.

Så skal noe tøy henges opp fordi det ikke tåler trommel, og man bør derfor ha oversikt over hva som skal tromles og hva som ikke skal tromles. Tøyet som henges opp bør ikke henges i en kladd, det er det ikke alle her som har skjønt.

Jeg har prøvd å ha vaskekurs med ham, men det går ikke inn. Jeg finner stadig ullsokker i 60 graderen og svette bomullsskjorter i 40-graderskurven.

Mye enklere å gjøre det selv.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-08, 10:06   #176
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.287
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Men, altså, hvis man
1. Sorterer selv, inkludert vrenging av plagg som skal vrenges
2. Gjør slik at hver kurv inneholder klær som skal behandles likt: Samme vaskeprogram, vaskemiddel og trommelbehandling
3. Aldri ber om å sette på de mer "kompliserte" vaskene

Så blir det jo idiotsikkert?

I praksis så blir det mest til at jeg ber mannen sette på 60-vask. Den er idiotsikker, skal aldri flekkbehandles og skal tromles. Det hjelper veldig på det å få ting unna.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-08, 10:23   #177
Storm
En som trener
 
Storm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.660
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Jeg tror mannen har fem-seks kategorier. Klesvask er hans ansvar.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-08, 12:33   #178
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.842
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Opprinnelig lagt inn av Pingis, her.

Hva gjør vaskenazier med stripete tøy?

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/ar...p?artid=502052

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-08, 14:45   #179
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.324
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Men, altså, hvis man
1. Sorterer selv, inkludert vrenging av plagg som skal vrenges
2. Gjør slik at hver kurv inneholder klær som skal behandles likt: Samme vaskeprogram, vaskemiddel og trommelbehandling
3. Aldri ber om å sette på de mer "kompliserte" vaskene

Så blir det jo idiotsikkert?

I praksis så blir det mest til at jeg ber mannen sette på 60-vask. Den er idiotsikker, skal aldri flekkbehandles og skal tromles. Det hjelper veldig på det å få ting unna.

1. Er tøyet flekkete vrenger jeg ikke før jeg skal putte i maskinen, jeg husker jo ikke hvilke plagg som har flekker om alt er vrengt i skittentøyet.
2. Jeg har ikke plass til ørti ulike dunker, og det er alltid noen plagg som ikke skal i trommel. Jeg orker ikke lage to ulike vasker bare fordi at han ikke har lært seg hvilke plagg dette er.
3. Alle vasker er potensielt kompliserte grunnet vrenging og flekkbehandling

Jeg gjør det mye lettere selv. Kunne jeg bare fått ham til å legge sine egne plagg i riktig dunk, så hadde alt vært såre vel.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-08, 21:14   #180
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.704
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

For meg skulle dette vært en flervalgspoll

Jeg sorterer litt. Jeg vasker ikke de lyse barneklærne med dongeribukser og jeg vasker ikke truser på finvask...

Uansett er det litt hummer og kanari i blant.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
klesvask


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no