Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-01-11, 10:10   #161
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Jeg synes bare det er teit å kalle en yrkesgruppe for vaskeengler når de har en yrkestittel.

Nettopp.

Og da tenker jeg ikke på at man kaller en person som har gjort noe ekstra og spesielt for "en engel".

Men om det ikke er noen her som er nedlatende overfor rengjøringspersonale, så kan jeg love dere at det er det jo mange som er, jfr hva Teo sier. Og jeg kan i hvert fall godt se for meg at det blir sagt sånne komplimenter i rimelig åpenbar nedlatende tone. Jeg skjønner ikke helt hvorfor folk nekter på det og anklager de som forteller om det om å være hårsåre. Jeg har brukt ordet vaskeengel innimellom og jeg kommer til å slutte å bruke det. For i mitt hode er det faktisk litt, når jeg skal være helt ærlig, litt nedlatende, litt som på engelsk "Oh, what a daaarling". Det er i beste fall en deprofesjonalisering. Selv om jeg er glad for at det er rent og ryddig altså.

Og så ser jeg frem til neste neger-debatt hvor mange av de som mener at om rengjøringspersonale er hårsåre for å bli kalt noe annet enn yrkestittelen begynner å kjefte på noen som bruker ordet neger. For argumentene er jo akkurat det samme.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-11, 10:14   #162
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 41.039
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Tjorven, at man er kritisk til en viss ordbruk, og ønsker å diskutere det, betyr ikke at man mener de som gjør det er dårlige personer. Hva mener du da, at man skal la være å diskutere det, fordi du mener det godt?

Jeg har ingenting imot diskusjonen, men jeg har fullt lov til å være uenig med noen av debattantene.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-11, 10:16   #163
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Heilo: Jeg er en person som ser glasset som halvfullt. Derfor synes jeg det er mye negativ vinkling på FP; at man må ta ting i verste mening. Og det var jo slett ikke bare du som var negativ til min bruk av ordet.

Eller sin egen bruk av ordet og vil gjerne diskutere hva som ligger i det og ha en bra språkdiskusjon.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-11, 10:22   #164
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.445
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg har ingenting imot diskusjonen, men jeg har fullt lov til å være uenig med noen av debattantene.

Selvfølgelig. Jeg bare syns det virker som du mener hele diskusjonen er en direkte kritikk av deg.

For eget vedkommende fikk denne tråden meg til å tenke over ordet i en mer analytisk grad enn tidligere, og fant ut at jeg syns det var problematisk.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-11, 10:22   #165
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.


Og så ser jeg frem til neste neger-debatt hvor mange av de som mener at om rengjøringspersonale er hårsåre for å bli kalt noe annet enn yrkestittelen begynner å kjefte på noen som bruker ordet neger. For argumentene er jo akkurat det samme.

Jeg mener at det ikke er sammelignbart, noe jeg har forklart i tidligere innlegg. Jeg mener heller ikke at vaskehjelp som tar seg nær av uttrykket er hårsåre. I denne tråden er det folk som tar seg nær på vegne av rengjøringspersonalet.

__________________
2003 2007 2009 2011
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-11, 10:26   #166
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Har skumma gjennom det meste her...

Og, heilt ærlig? Eg syns vel dette blir ein smule blåst opp, sjølv om det kan vere upresist og ukorrekt å kalle folk for engel, kassadame og vaskekjerring. Den siste reagerer eg kanskje mest på, fordi kjerring er blitt eit nedsettande ord mange stader (og JA der finst mange plasser der dette har vore eit heilt ok ord). Det er sjølvsagt viktig å kjenne til korleis folk reagerer på ord. Ordet "neger" har f.eks endra seg til å bli eit ord ein ikkje skal bruke. Eg ser ikkje noko galt i det egentlig (at det har endra seg), og har slutta å bruke det, sjølv om det var heilt vanlig å bruke i min barndom. Språk og betydning endrar seg. Dersom "engel" brukt om folk sine arbeidsoppgåver vert opplevd som nedsettande av den som utfører dette arbeidet, så forheld eg meg til det også. Ønsker jo ikkje å fornærme folk. Eg er berre ikkje heilt sikker på om alle reagerer negativt på det egentlig? Jo kanskje? Eg skal innrømme at eg har tenkt på helsepersonell som englar når dei, i mine auger i alle fall, redda jenta vår og ga heile familien ein slik omsorg som eg ikkje visste at helsevesnet hadde. Heile greia var ei veldig emosjonell oppleving, og eg får tårer i augene berre av å skrive dette Eg trur aldri at eg kalla dei englar nokon gong, og kanskje det var bra i tilfelle dette ville ha vore fornærmande. Eg veit så klart at dei er profesjonelle, dyktige, får (for lite) lønn, etc, men like fullt var den voldsomme takknemmligheten eg følte så stor at ordet "englar" føltes riktig. Og aboslutt ikkje meint nedsettande, tvert imot.

Eg har sjølv eit yrke der eg blir påklistra diverse titlar. "Teskeikjerringa", er visst namnet eg har fått på plassen eg har flytta til - og det er relatert til yrket mitt. Eg kjenner at eg likar det ikkje spesielt godt.

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-11, 10:26   #167
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 41.039
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Selvfølgelig. Jeg bare syns det virker som du mener hele diskusjonen er en direkte kritikk av deg.

Nei, nei, nei. Tråden er ikke kritikk av meg. Det har jeg aldri tenkt. Men den er kritikk av et ord jeg har brukt med en god følelse i meg, fordi jeg liker så godt jobben min vaskehjelp gjør. Hun gjør det ikke bare rent hjemme hos oss. Hun gjør meg glad også.

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

For eget vedkommende fikk denne tråden meg til å tenke over ordet i en mer analytisk grad enn tidligere, og fant ut at jeg syns det var problematisk.

Og jeg har bare vært rivende uenig i at ordet er problamtisk. Og mener heller at det får være måte på hvor negativt tolkende vi skal være på FP.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-11, 10:27   #168
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

I denne tråden er det folk som tar seg nær på vegne av rengjøringspersonalet.

Nå overvurderer du vilt hvor empatiske Teo, Heilo, Tally og jeg er som mennesker altså.

Jeg tror virkelig ikke Heilo mente denne tråden som "Hallo folkens! Vi gjør rengjøringspersonale en urett! Vi har vært slemme! I hvert fall du og du og du!"

Mer som en språk og kontekstdebatt.

Avsporing:
Men, det er jo et tilbakevendene problem det, at noen har skrevet noe som trigger en tanke hos andre som vil diskutere det på generelt grunnlag. Kunne man diskutert "uten culpa"? Eller hadde det blitt en måte å være passiv-aggressiv på?

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-11, 10:32   #169
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Opprinnelig lagt inn av Syrin, her.

Har skumma gjennom det meste her...

Og, heilt ærlig? Eg syns vel dette blir ein smule blåst opp, sjølv om det kan vere upresist og ukorrekt å kalle folk for engel, kassadame og vaskekjerring. Den siste reagerer eg kanskje mest på, fordi kjerring er blitt eit nedsettande ord mange stader (og JA der finst mange plasser der dette har vore eit heilt ok ord). Det er sjølvsagt viktig å kjenne til korleis folk reagerer på ord. Ordet "neger" har f.eks endra seg til å bli eit ord ein ikkje skal bruke. Eg ser ikkje noko galt i det egentlig (at det har endra seg), og har slutta å bruke det, sjølv om det var heilt vanlig å bruke i min barndom. Språk og betydning endrar seg. Dersom "engel" brukt om folk sine arbeidsoppgåver vert opplevd som nedsettande av den som utfører dette arbeidet, så forheld eg meg til det også. Ønsker jo ikkje å fornærme folk. Eg er berre ikkje heilt sikker på om alle reagerer negativt på det egentlig? Jo kanskje? Eg skal innrømme at eg har tenkt på helsepersonell som englar når dei, i mine auger i alle fall, redda jenta vår og ga heile familien ein slik omsorg som eg ikkje visste at helsevesnet hadde. Heile greia var ei veldig emosjonell oppleving, og eg får tårer i augene berre av å skrive dette Eg trur aldri at eg kalla dei englar nokon gong, og kanskje det var bra i tilfelle dette ville ha vore fornærmande. Eg veit så klart at dei er profesjonelle, dyktige, får (for lite) lønn, etc, men like fullt var den voldsomme takknemmligheten eg følte så stor at ordet "englar" føltes riktig. Og aboslutt ikkje meint nedsettande, tvert imot.

Eg har sjølv eit yrke der eg blir påklistra diverse titlar. "Teskeikjerringa", er visst namnet eg har fått på plassen eg har flytta til - og det er relatert til yrket mitt. Eg kjenner at eg likar det ikkje spesielt godt.

Det er jo forskjell på å tenke på noen som engler fordi de har gjort ekstra bra jobb og f.eks kalle sykepleiere konsekvent for "sykeengler". I det første tilfelle vil jeg tippe at de fleste sykepleiere hadde reagert fra å trekke på skuldrene (det er vanlig at helsepersonell har distansert seg fra å ta tilbakemeldinger så hardt inn over seg) til å bli glad.

I det siste tilfelle, om det var jeg som lege som hadde begynt å kalle sykepleierne for sykeengler, så hadde det overhodet ikke blitt satt pris på. Synes folk i denne tråden at det hadde vært så vanskelig å forstå altså?

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-11, 10:33   #170
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.445
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Hun gjør det ikke bare rent hjemme hos oss. Hun gjør meg glad også.

Det skjønner jeg. Det hadde en eventuell vaskehjelp gjort meg også.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-11, 10:34   #171
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 41.039
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Det skjønner jeg. Det hadde en eventuell vaskehjelp gjort meg også.

Men ordet vaskehjelp uttrykker ikke den gode følelsen jeg får. Det gjør ordet vaskeengel, trodde jeg.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-11, 10:37   #172
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.113
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Akkurat nå gjør brøytebilsjåførene meg glad. Og strøbilsjåførene. Jeg tenker av og til at naboen er en engel som kommer og brøyter for oss, slik at vi kommer oss på jobb hver morgen. Men han er en sjåfør eller en transportarbeider, han er ingen brøyteengel eller strøengel.
Enda så glad jeg blir når han kommer.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-11, 10:38   #173
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.445
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Men ordet vaskehjelp uttrykker ikke den gode følelsen jeg får. Det gjør ordet vaskeengel, trodde jeg.

Men må en tittel utrykke følelsen arbeidet gir andre? Det har jeg vanskelig å forstå. Utrykket engel sier jo heller ingenting om de profesjonelle egenskapene til vaskehjelpen. En engel er for meg et slags opphøyet vesen av pur godhet som ikke gjør så mye egentlig, men bare strør om seg med englestøv så folk blir glade og gode.

Min jobb gjør også folk glade innimellom, men jeg hadde stusset om folk begynte å kalle meg engel i stedet for å rose meg for mine profesjonelle egenskaper, altså.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-11, 10:39   #174
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Jeg må gjenta spørsmålet mitt litt mer generelt:

Til sykepleierne her:

Hadde dere satt pris på om legene der du jobber hadde begynt å kalle dere for "sykeengler"?

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-11, 10:40   #175
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.113
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Til sykepleierne her:

Hadde dere satt pris på om legene der du jobber hadde begynt å kalle dere for "sykeengler"?

Nei! Absolutt ikke.
Jeg kunne gjerne fått skryt for jobben min, de kunne gjerne kalt meg en engel om jeg gjorde noe spesielt bra eller spesielt snilt, men en sykeengel er jeg ikke.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-11, 10:41   #176
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 41.039
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Men må en tittel utrykke følelsen arbeidet gir andre?

Det har da aldri vært ment som en offisiell tittel. Det beskriver jobben hun gjør og gleden hun gir meg i ett og samme ord. Det blir istedenfor å skrive "vaskehjelpen som jeg setter uendelig stor pris på".

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-11, 10:42   #177
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Det har da aldri vært ment som en offisiell tittel. Det beskriver jobben hun gjør og gleden hun gir meg i ett og samme ord. Det blir istedenfor å skrive "vaskehjelpen som jeg setter uendelig stor pris på".

Jo, men nå var det jo snakk om mer sånn å omtale yrkesgruppen som "vaskeengler" som i "hva med å ordne deg med vaskeengel" som det ble nevnt at er kanskje litt nedlatende.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-11, 10:44   #178
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.445
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Det har da aldri vært ment som en offisiell tittel. Det beskriver jobben hun gjør og gleden hun gir meg i ett og samme ord. Det blir istedenfor å skrive "vaskehjelpen som jeg setter uendelig stor pris på".

Ordet gir meg følelsen av at man insinuerer at det er et kall, og ikke en jobb. Jeg skjønner hva du ønsker å utrykke med vaskeengel, altså, men jeg syns fremdeles ikke det er et heldig utrykk.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-11, 10:45   #179
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Nei! Absolutt ikke.
Jeg kunne gjerne fått skryt for jobben min, de kunne gjerne kalt meg en engel om jeg gjorde noe spesielt bra eller spesielt snilt, men en sykeengel er jeg ikke.

Ikke sant? Fordi det er en deprofesjonalisering. Sykepleiere er ikke en gjeng med engler som flagrer rundt på grunn av sin intrinsiske godhet. De er folk som gjør en jobb.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-11, 10:49   #180
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Når det gjeld desse sjukehusenglane - eg ser godt at det ville vere svært merkeleg om kollegaer (legar, sekretærar, vaktmestrar, reinhaldsarbeidarar på sjukehuset) omtala sjukepleiarane som "englar". Det er jo ingen grunn til. Det blir noko heilt anna om ei emosjonell mor utbryt at sjukepleiaren er "ein engel". Syns eg da. Der ikkje alltid at ein summar seg nok til å seie "takk for at du gjer jobben din (som du får betalt for), på den måten du er opplært til, og som du er veldig godt kvalifisert til". Og med det meiner eg ikkje at ein skal gå rundt og kalle sjukepleiarar for englar altså. Men at det kan plumpe ut av ein når ein er litt satt ut - det kan eg forstå.

Om denne takknemmligheten kan direkte overførast til ein person som er leigd inn for å gjere reint heime hos deg er kanskje ein annan ting - dette blir nok mindre føleri følera for min del.

Forøvrig, for min eigen del, ville eg heller bli kalla "teskei-engel" heller enn "teskei-kjerring"

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:26.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no