|
|||||||
| Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#161 |
|
Fola Blakken
|
Sv: Alkohol på julaften?
Jeg har oppfattet svarene i denne tråden annerledes; de som tar et glass i ny og ne ellers også, drikker gjerne alkohol julaften også. Sånn er det i hvert fall her i huset.
|
|
|
|
#162 |
|
Aktiv
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Telemark
![]() ![]() |
Sv: Alkohol på julaften?Vi drikker ikke alkohol på julaften. Drikker lite ellers også så det er ikke noe savn.
|
|
|
#163 |
|
Passiv
|
Aha - da skjønar eg. |
|
|
|
#164 |
|
Epikur
|
Sv: Alkohol på julaften?Jeg har aldri noensinne i min barndom opplevd en beruset voksen, og jeg tenkte ikke på alkohol som noe man ble beruset av før jeg kom på bygdefest som nykonfirmant. Der var det til gjengjeld såpass mye at jeg var totalavholds et par år som en ren trass/sjokkreaksjon. Det var ubehagelig å se lærere, naboer og foreldre til venner ramlende dritings.
|
|
|
#165 |
|
ctrl+z
|
Sv: Alkohol på julaften?Jeg tror ikke at ungene mine tar skade av å se de voksne ta seg en øl eller akevitt til maten. Saken er vel heller det at jeg ikke liker å drikke foran barna, ei heller mannen. Det er selvsagt sår fra barndommen. Det betyr jo ikke at jeg synes det er rart eller feil at andre drikker på julaften.
|
|
|
#166 |
|
Passiv
|
Det er jo helt ok. |
|
|
|
#167 |
|
Protonterapeut
|
Jeg har, en eneste gang, opplevd min mor relativt godt full. Det var ikke helt hennes feil, for hun ble regelrett sjenket av min fars onkel, men det er nå en helt annen sak. Min mor blir fortsatt rødmende flau om man nevner den episoden der, 20 år etter.
|
|
|
#168 |
|
Glamorøs
|
Sv: Alkohol på julaften?Da jeg vokste opp på hippisøttitallet så var vi støtt og stadig med på fest og klubbsju. Selvfølgelig ble de voksne av og til litt brisne, men det var aldri sjangling og snøvling involvert fra våre omsorgspersoner, og vi var aldri redde. Jeg syns det er litt voldsomt å gå ut i fra at barn alltid blir redde om foreldre får bittelitt endret adferd. Så lenge den endrede adferden er positiv. Jeg kan bli i bubbly humør bare av at det er fest, alle er samlet og det er fint, så da burde jo strengt tatt barna bli redde da også.
|
|
|
#169 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Alkohol på julaften?Jeg har nok møtt Tallulah tidligere i livet. Vi vanket også på klubbsju.
|
|
|
|
#170 |
|
Glamorøs
|
Husker du jekkebilene?
Ikke sant, det er viktig. Jeg opplevde aldri foreldrene mine ute av kontroll, eller ute av stand til å ta riktige avgjørelser.
|
|
|
#171 |
|
priiiima donna
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Alkohol på julaften?Etter å ha feiret 3 julaftener hos svigers, der svigerfar har blitt påvirket hver gang (en gang drakk han en hel akevittflaske alene omtrent. Bare noen få som tok en til maten, resten drakk han
|
|
|
#172 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Alkohol på julaften?Jeg vokste også opp på syttitallet som Tjorven og Tallulah og var med en del på fester og var også en gang på clubsju, men det var på en søndag på konsert og gikk veldig rolig for seg, som jeg kan huske.
|
|
|
#173 |
|
Mother of Dragons
|
Italienske og franske barn blir ikke alle redde fordi om foreldrene drikker rødvin til middagen hver dag nei. Og barn som er helt trygge på foreldrene tåler at foreldrene endrer litt oppførsel, det gjør man da ut fra forskjellige påvirkninger hele tiden. Jeg kan bli veldig oppgira når jeg får besøk av søsteren min og venninnene til teselskap og da går det bare i te og søtsaker.
|
|
|
#174 |
|
Shake it out!
|
Samme her. Jeg har sett foreldre og andre voksne en smule brisne (vi snakker ikke fulle). Jeg er vokst opp med sosiale foreldre som dro oss me både hit og dit. Og jeg opplevde det aldri som verken skremmende eller ekkelt eller på noen som helst måte negativt eller flaut. Men det er vel forskjell på "en gang i mellom fest-brisen" og alkoholproblem-full vil jeg tro. Jeg har ingen problemer med å forstå at noen velger bort alkhol basert på egne negative erfaringer, men reagerer også på "jeg utsetter ikke ungene mine for sånn"-holdninger.
|
|
|
#175 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Alkohol på julaften?Har drukket alkohol noen ganger, (ett glass) men som regel drikker jeg ikke. Ikke fordi jeg er redd for hva barna måtte tro, men fordi det ikke er spesielt viktig for meg å drikke alkohol til julematen. Jeg synes alkohol er veldig mettende (iallfall øl) og vil heller ha plass i magen til mer deilig pinnekjøtt. |
|
|
|
|
|
#176 |
|
Shake it out!
|
Øl er mettende, ja. Og brus også. Vin, derimot går helt fint. Vin og vann.
|
|
|
#177 |
|
Passiv
|
Sv: Alkohol på julaften?Sambo vil gjerne ha en liten akevitt til julemiddagen, og vi kan ta en flaske øl hver til maten, men det kan like gjerne være Clausthaler. |
|
|
|
#178 |
|
Møllspist fletthurpe
|
Det er ikke alltid snakk om at man blir redd, men man kan føle det ekkelt, ubehagelig, utrygt, rart og det syns jeg barn kan få slippe(selvfølgelig til vanlig også) på julaften. Kanskje ikke alle barn føler det sånn men barn er sensitive og jeg får enda litt vondt i magen når jeg tenker på mine opplevelser som liten. Det er neppe skadelig å se moren sin brisen på julaften, men jeg syns ikke det er greit.
|
|
|
#179 |
|
Glamorøs
|
Sv: Alkohol på julaften?Men Spetakkelrandi: du har negative opplevelser. Jeg har det ikke, til tross for at jeg som barn så foreldrene mine brisne. Da kan ikke du trekke slutningen at alle barn i hele verden reagerer negativt på små endringer i oppførsel og må skånes. Og selvfølgelig skal barn slippe å se foreldrene kanon. Ingen sier noe annet heller. Selvfølgelig er du i din fulle rett til å la være å drikke foran barna dine, jeg respekterer både avgjørelsen og grunnen din, men da kan du også respektere at det ikke er slik for alle.
|
|
|
#180 |
|
Møllspist fletthurpe
|
Sv: Alkohol på julaften?Men jeg har da aldri sagt at alle barn i verden føler sånn og sånn, og heller ikke at alle skal gjøre som meg, fordi jeg har de opplevelsene? Jeg forteller bare at slik er det hos meg og jeg har den meningen at barn merker mer enn vi tror.
|
![]() |
|
|