Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

[Sesongdiskusjon] Juleavslutning for skolen - i kirken

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-12-10, 13:40   #1
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Sesongdiskusjon] Juleavslutning for skolen - i kirken

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Jeg er ikke helt uenig med Floksa jeg, men da må det ikke være en forkynnende preken. Altså mer type 'omvisning' i kirka med historiefortelling fra Presten.

Ingen må få høre at de brenner i helvete om de ikke tror på Jesus.

Det er stor forskjell på omvisning og gudstjeneste. Hvilket jo har vært poenget hele veien.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-10, 13:42   #2
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Det var reflektert.

:alt for å ikke vaske og rydde:

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Jeg er ikke helt uenig med Floksa jeg, men da må det ikke være en forkynnende preken. Altså mer type 'omvisning' i kirka med historiefortelling fra Presten.

Ingen må få høre at de brenner i helvete om de ikke tror på Jesus.

Nå tror jeg ikke det er vanlig å snakke om å brenne i helvete på julegudstjenesten, men det er noen år siden sist jeg var på en

Jeg har ikke noe problemer med at det forkynnes heller jeg altså.
Podene her blir neppe frelse muslimer/jøder/katolikker/agnostikere av 20 minutter en gang i året.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-10, 13:39   #3
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg tror ikke det er så vanlig å snakke om å brenne i helvete i kirkene rundt forbi.

Svar med sitat
Gammel 06-12-10, 13:40   #4
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Nei det er vel ikke det - litt satt på spissen da. Men jeg mener at dersom 'alle' skal med så kan de ikke forkynne i det hele tatt.

Gammel 06-12-10, 22:12   #5
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg tror ikke det er så vanlig å snakke om å brenne i helvete i kirkene rundt forbi.

Spesielt ikke på julaften, som er den mest kose-mosete gudstjenesten i hele året.

Jeg har for øvrig bare blitt skremt med å brenne i helvete en gang, og det var på kristen privatskole der det ikke akkurat var mange fra statskirken ...

Jeg gir en god blanke i om skolen til Knotten skal ha julegudstjeneste, vi drar jo i kirken samme søren. Jeg har dog mer enn nok av aksept for at andre ikke ønsker det samme for sine barn, og det regner jeg med at skolen vår har en plan for.
Sånn litt på siden, så synes jeg det er en lei tendens til at toleransen forsvinner i diskusjoner om religion her på forumet. Man kan krangle så filla fyker om politikk og fortsatt tåle hverandre, men nevn ikke en eller annen gud eller nisse!

Gammel 06-12-10, 13:43   #6
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men har du forståelse for at andre kan ha problemer med det, selv om det ikke er sånn i din verden, Floksa?

Gammel 06-12-10, 13:44   #7
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men har du forståelse for at andre kan ha problemer med det, selv om det ikke er sånn i din verden, Floksa?

Selvfølgelig, spørsmålet er om det skal hensyntaes

Gammel 06-12-10, 13:45   #8
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Selvfølgelig, spørsmålet er om det skal hensyntaes

Tja. I følge grunnloven, så.

Gammel 06-12-10, 13:45   #9
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Altså Mav - jeg er helt enig i at det brevet de fikk med hjem var helt på trynet.

Gammel 06-12-10, 14:05   #10
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Tja. I følge grunnloven, så.

Nå er du bare vanskelig

Gammel 06-12-10, 13:45   #11
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er helt greit at man tvinger barna på julegudstjeneste forutsatt at den blir holdt på koinégresk med grammatiske forklaringer.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-10, 14:07   #12
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Jeg synes det er helt greit at man tvinger barna på julegudstjeneste forutsatt at den blir holdt på koinégresk med grammatiske forklaringer.

Da skal jammen jeg også stille opp på den!

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-10, 17:03   #13
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

De skolegudstjenestene jeg har vært på har vært veldig nøytrale. Det har vært elever som har vist juleevangeliet i et skuespill. Noen elever har sunget julesanger og ellers har det vært en prest som har snakket om hvordan vi skal være mot hverandre. Han hadde en rolle der han bare mer eller mindre bandt dette sammen.

Jeg vil knapt kalle det forkynning. For de som ikke har noe forhold til det så var det juleevangeliet i form av skuespill og julesangene som var forkynning i så fall.

Jeg syns kirken her, iallefall, har tilpasset seg skolene og deres ønsker for at flest mulig skal kunne være med. På skolen har de hatt et eget lite opplegg for elever som ikke har deltatt.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-10, 21:49   #14
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns det er rart at folk som SELV er avslappede til religion og forkynning (som jeg: Tross søndagsskole, Santalmisjonens barneforening, bedehus, tensing og kirkegang så ble jeg en happysnappy, kirkegående-hver-jul hedning til slutt. ), ikke ser at for andre kan deres ateisme eller humanisme eller agnostisme eller whatever faktisk være en greie som stikker ganske dypt?

Som har egne og personlige og dyptfølte grunner til å mislike forkynnelse overfor sine egne barn.

Snodig.

Gammel 07-12-10, 08:24   #15
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Da har du misforstått.

Jeg kan jo ikke svare for hva du har diskutert, men jeg har iallfall ikke misforstått hva jeg har diskutert.

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg syns det er rart at folk som SELV er avslappede til religion og forkynning (som jeg: Tross søndagsskole, Santalmisjonens barneforening, bedehus, tensing og kirkegang så ble jeg en happysnappy, kirkegående-hver-jul hedning til slutt. ), ikke ser at for andre kan deres ateisme eller humanisme eller agnostisme eller whatever faktisk være en greie som stikker ganske dypt?

Som har egne og personlige og dyptfølte grunner til å mislike forkynnelse overfor sine egne barn.

Snodig.

Jeg har ingen problem med å forstå det, og har ikke inntrykk av at så mange andre her har det heller. Det er iallfall veldig få som har sagt "er det så nøye, da- la nå ungen gå i kirka!" Tror ikke så mange på FP synes det er rart eller dumt at noen ikke ønsker å gå dit, og helt ærlig skjønner jeg ikke helt problemet så lenge skolen har et godt alternativ til de som ikke blir med. (På vår skole var alternativet så godt i år at ingen av mine blir med, tidligere søndagsskolegjengermor til tross ) Nå diskuterer jeg ikke brevet til aC, (som gikk over grensen, synes jeg) men sånn generelt.

Og" brenne i helvete" - taler på skolegudstjenesten? Kom igjen!

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-10, 10:55   #16
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Og" brenne i helvete" - taler på skolegudstjenesten? Kom igjen!

"Brenne i helvete" er det vel ingen som har turd å si i en norsk kirke etter den store helvetesdebatten på, når var det, 60-tallet?

Men: Jeg syns ikke det er helt koko om man i en kirke, i en preken, sier at "man kommer til himmelen gjennom å tro på (den oppstandne) Jesus Kristus!". Det er jo kjernen i kristendommen, og litt corny om man ikke skal si.

Hvis man bare vil ha lys og kos og mos og Kjærlighetens Kraft og Godhet For Hverandre-snakk, så får man vente til Geliusen har fått startet sin nye gladkirke.

Gammel 07-12-10, 11:02   #17
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men: Jeg syns ikke det er helt koko om man i en kirke, i en preken, sier at "man kommer til himmelen gjennom å tro på (den oppstandne) Jesus Kristus!". Det er jo kjernen i kristendommen, og litt corny om man ikke skal si.

Hvis man bare vil ha lys og kos og mos og Kjærlighetens Kraft og Godhet For Hverandre-snakk, så får man vente til Geliusen har fått startet sin nye gladkirke.

Jepp.

Altså, er det gudstjeneste, så er det gudstjeneste. Og gudstjenesten er et religiøst rituale som er en del av religionsutøvelsen i det aktuelle kirkesamfunnet. Vil man ha en kosetime eller et informativt foredrag om julens historie eller teatersport med innlagte julesanger, så kan det godt hende at det finnes prester som vil være interessert i å utforme noe sånt i samarbeid med skolen og å delta i det, men det er ikke det en gudstjeneste er. Såpass teologisk forståelse synes jeg man kan forlange at folk har. Og at prester snakker om Gud og tro og oppstandelse og frelse i en gudstjeneste, enten det er en julegudstjeneste eller en dåpsgudstjeneste, det finner jeg helt rimelig. Nettopp derfor synes jeg ikke det skal være obligatorisk - eller "nær obligatorisk" - i den offentlige skolen å delta i julegudstjeneste (eller annen gudstjeneste).

Hvis det folk egentlig ønsker for barna sine er en livssynssnøytral kosestund med orgelmusikk og vakre sanger, så kan man være ærlig nok til å si det, og så kan man legge til rette for å organisere noe sånt. Men å velge gudstjeneste, og så klage fordi det man ender opp med er en gudstjeneste, det er bare teit.

Gammel 08-12-10, 11:57   #18
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Standard

"Brenne i helvete" er det vel ingen som har turd å si i en norsk kirke etter den store helvetesdebatten på, når var det, 60-tallet?

Jeg er enig med deg jeg - MEN hvis det er sånn at alle elever 'skal' / 'bør helst' dra i kirken uansett om de er muslimer, ateister eller hva som helst, så bør de ikke forkynne om at det å tro på Jesus er nøkkelen til perleporten. Da må det bli en annen vinkling.

Gammel 08-12-10, 11:58   #19
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Standard

Vi fikk brev fra vår skole i går, hvor de har to likeverdige aktiviteter. Det er kirkegang og det er juleforbereldelser med laging av julepynt osv for de som blir igjen.

Datteren vår fikk velge selv - og hun valgte å gå i kirka (nok fordi de fleste andre skulle det)

Gammel 07-12-10, 11:03   #20
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Enig med Polyanna og Skilpadda.

Og forresten, apropos "brenne i helvete". Er ikke sikker på om de sa akkurat det, men det var ikke langt unna, da jeg var i en læstadianerkonfirmasjon på starten av nittitallet. Tordentale var det i alle fall.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:04.