Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Skravleforum

Båndtvang?

Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-06-11, 00:42   #1
Helle
Har glorien til vask.

Helle sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Helle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Båndtvang?

Båndtvang, absolutt! Og jeg har også hatt hunder

Helle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-11, 09:37   #2
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Olive Oyl, her.

Når det gjelder løse hunder som tar rennefart og hopper opp på meg, ville jeg forresten satt pris på om eier faktisk beklaget fremfor å komme med standardfrasen om at "han er ikke farlig!". Jeg er ikke redd for at den er farlig, men jeg blir ganske irritert over å bli overfalt likevel, og da er en unnskyldning på sin plass fremfor en tale om hvor snill hunden er.

Kunne ikke vært mer enig. Og så er det meg revnende likegyldig hvilken rase som kommer mot meg. Jeg akter nemlig ikke å lese meg opp på hvilke raser som er aggressive og hvilke som er snille. Det bryr meg midt i ryggen, jeg vil bare gå i fred!

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-11, 09:42   #3
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Respekterer ikke båndtvangen

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 07-06-11, 11:19   #4
Bobbelur
...we have cookies

Bobbelur sin avatar

Blogginnlegg: 191
Bobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg har to stk av terrierrasen. Den minste er den som så langt er reddest - han synes traktorer og biler og annet lager skumle lyder. Det må han jo gjerne synes, men han skal også lære seg å takle å gå forbi. Da handler det om at jeg gir han den tiden han trenger for å ta et steg til og et steg til. Men jeg ser jo dette fordi han er så ulik de to andre på akkurat dette punktet, og jeg vet at dette er tilvenning. Andre hundeeiere med mindre erfaring klarer ikke lese hunden sin så godt, og kan dermed få hunder som ikke takler redselen sin. Veldig leit for hundens del.
Den andre terrieren har lyst til å hilse på alle som går forbi oss på tur. Vi jobber nå masse med 'Sitt. Bli' - og det funker. Det funker så det suser! Snart skal han da få lov til å hilse på noen mens han sitter ved siden av meg.

Men begge disse to er jo i bånd. Begge er slike hunder som gjerne hopper for de vil slikke i fjeset - og folk som vil hilse får den advarselen om at de hopper. Om de så vil risikere egne klær så er det deres sak.

Disse hunderasene som mange er redde - rottweilere, dogo canaro, pittbuller, staffer osv osv... jeg likte dem heller ikke. Jeg syntes de var skumle og stolte ikke på dem i det hele tatt. Det har snudd. Jeg har noen 'kolleger' med rottweiler, folk på kurs med dogo og det har vært nokså mange staffer innom også. Det er jo ikke hundene det er noe feil med - jeg ser det så tydelig nå - det er eier som ikke kan sette grenser i oppdragelsen. Og da handler det om - som noen andre var inne på - at folk skaffer seg feil type hund.
(Når det er sagt, blant de som kan enda mer om hund enn meg er det mange som sier at pitbullen er en fantastisk familiehund, men familien må vite hva de driver med.)

Bobbelur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-11, 11:54   #5
mocci
Retromum

mocci sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 3
mocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bobbelur, her.

Men begge disse to er jo i bånd. Begge er slike hunder som gjerne hopper for de vil slikke i fjeset - og folk som vil hilse får den advarselen om at de hopper. Om de så vil risikere egne klær så er det deres sak.

Disse hunderasene som mange er redde - rottweilere, dogo canaro, pittbuller, staffer osv osv... jeg likte dem heller ikke. Jeg syntes de var skumle og stolte ikke på dem i det hele tatt. Det har snudd. Jeg har noen 'kolleger' med rottweiler, folk på kurs med dogo og det har vært nokså mange staffer innom også. Det er jo ikke hundene det er noe feil med - jeg ser det så tydelig nå - det er eier som ikke kan sette grenser i oppdragelsen. Og da handler det om - som noen andre var inne på - at folk skaffer seg feil type hund.

Min hund er også en hopper, er helt desperat etter å hilse, altså slikke folk i ansiktet. Nå er jo hun en liten hund slik at hun når ikke lenger enn til knehøyde når hun hopper, men det kan jo være irriterende nok det. Jeg lar henne bare hilse på folk som tar initativ til dette selv (har henne i bånd), bortsett fra når jeg lar henne gå løs i hundeskogen. Der kan hun gjerne hoppe på folk men som regel blir hun godt mottatt da det stort sett er hundefolk som frekventerer dette området, man regner nesten med å bli hoppet på i løpet av en tur. Når det er sagt så prøver jeg å irettesette henne hver gang hun gjør et hoppeutfall, men hun vil ikke høre. Hun er i overkant begeistret for mennesker noe som denne rasen er kjent for, dermed er det tilnærmet umulig å lære henne av med dette.

Jeg har også hatt mine fordommer mot blant annet amstaff, disse har jeg nå til revurdering da jeg i våres ble kjent med en utrolig snill, rolig og avbalansert tispe av denne rasen.

Gammel 07-06-11, 12:20   #6
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av mocci, her.

Min hund er også en hopper, er helt desperat etter å hilse, altså slikke folk i ansiktet. Nå er jo hun en liten hund slik at hun når ikke lenger enn til knehøyde når hun hopper, men det kan jo være irriterende nok det. Jeg lar henne bare hilse på folk som tar initativ til dette selv (har henne i bånd), bortsett fra når jeg lar henne gå løs i hundeskogen. Der kan hun gjerne hoppe på folk men som regel blir hun godt mottatt da det stort sett er hundefolk som frekventerer dette området, man regner nesten med å bli hoppet på i løpet av en tur. Når det er sagt så prøver jeg å irettesette henne hver gang hun gjør et hoppeutfall, men hun vil ikke høre. Hun er i overkant begeistret for mennesker noe som denne rasen er kjent for, dermed er det tilnærmet umulig å lære henne av med dette.

Jeg har også hatt mine fordommer mot blant annet amstaff, disse har jeg nå til revurdering da jeg i våres ble kjent med en utrolig snill, rolig og avbalansert tispe av denne rasen.

Eh?

Selv om jeg har hund selv setter jeg på ingen måte pris på å bli hoppet på av små hunder.

Jeg har forøvrig møtt rimelig mange av rasen fransk bulldog som ikke har hatt problemer med å holde seg på bakken, selv om de har hilst på mennesker.

(Min egen er også en som helst vil hoppe og danse med alle han møter, men det betyr ikke at han får lov til det av den grunn.)

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-11, 12:29   #7
mocci
Retromum

mocci sin avatar

mocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Eh?

Selv om jeg har hund selv setter jeg på ingen måte pris på å bli hoppet på av små hunder.

Jeg har forøvrig møtt rimelig mange av rasen fransk bulldog som ikke har hatt problemer med å holde seg på bakken, selv om de har hilst på mennesker.

(Min egen er også en som helst vil hoppe og danse med alle han møter, men det betyr ikke at han får lov til det av den grunn.)

Der er vi nok ulike, jeg regner med at jeg kommer til å bli hoppet på når jeg beveger meg i områder hvor det går hunder løs. Dermed kler jeg meg etter forholdene, går alltid i noen gamle treningsklær/allværsklær. Det er heller sjelden at jeg ikke er møkkete når jeg kommer hjem fra disse turene, ikke pga min hund men pga av andre hunders hopping og sikkel. Men det gjør meg fint lite, er liksom en del av pakken av å ha hund tenker jeg.

Ja jeg har selvsagt også møtt mange franske som ikke er noen hoppetroll, er vel heller min som er uoppdragen. Hun hopper heller ikke på alle hun ser hvis hun går løs, hun tar personene i øyensyn først. Men kaster man et lengre blikk på henne så er hun på plass med en gang.

Gammel 07-06-11, 12:37   #8
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Der er vi nok ulike, jeg regner med at jeg kommer til å bli hoppet på når jeg beveger meg i områder hvor det går hunder løs. Dermed kler jeg meg etter forholdene, går alltid i noen gamle treningsklær/allværsklær. Det er heller sjelden at jeg ikke er møkkete når jeg kommer hjem fra disse turene, ikke pga min hund men pga av andre hunders hopping og sikkel. Men det gjør meg fint lite, er liksom en del av pakken av å ha hund tenker jeg.

Der har du i alle fall IKKE meg. Jeg har selv en diger og vilter svart flatcoated retriever, og det kunne ikke ramle meg inn at noen skulle tenke at det er en del av pakken å bli møkkete når de møter han. Selv om han sikkert ville ha elsket det så får han faktisk ikke lov til å hoppe opp på meg eller andre (selv om jeg et par ganger har latt noen idioter jeg har møtt på min vei få lov til å bevise hvor teit de er når de klapper seg på brystet og inviterer han opp. Alle angrer etterpå for å si det sånn )

Unger og hunder som er "sååå snille" og "såååå sjarmerende" og "de mente det ikke vondt" har i grunn lett for å dra på seg en permanent ufordragelig adferd etterhvert.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-11, 14:03   #9
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Der kan hun gjerne hoppe på folk men som regel blir hun godt mottatt da det stort sett er hundefolk som frekventerer dette området, man regner nesten med å bli hoppet på i løpet av en tur. Når det er sagt så prøver jeg å irettesette henne hver gang hun gjør et hoppeutfall, men hun vil ikke høre.

Hun vil ikke høre? Da bør hun vel gå i bånd da.

Det er faktisk ikke greit i det hele tatt at hunder løper rundt og hopper på folk i en offentlig skog. Hvordan skal man vite at dette er "hundeskogen" hvis man ikke er kjent i området? Ja, for den er vel ikke gjerdet inn og skiltet?

Gammel 07-06-11, 14:19   #10
mocci
Retromum

mocci sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Hun vil ikke høre? Da bør hun vel gå i bånd da.

Det er faktisk ikke greit i det hele tatt at hunder løper rundt og hopper på folk i en offentlig skog. Hvordan skal man vite at dette er "hundeskogen" hvis man ikke er kjent i området? Ja, for den er vel ikke gjerdet inn og skiltet?

Jeg har som sagt tidligere alltid hunden min i bånd bortsett fra i hundeskogen, hjemme og på andre områder når det ikke er båndtvang. Hundeskogen er for øvrig viden kjent i regionen, det har gått hunder løse her i nærmere 20 år. Skogen er ikke inngjerdet og åpen for alle, jeg vet ikke grunnen til at hundefolket samlet seg spesielt i denne skogen, jeg har bare vært bruker av skogen i 5 år. Dette skogsområdet er heller ikke det turområdet folk oppsøker først når man ikke er kjent. Dette fordi det ikke er noe skilting til området. Jeg har dog møtt noen utenlandske turister som har forvillet seg hit, de har vært rimelig overrasket over alle hundene som går løs.

Gammel 07-06-11, 16:01   #11
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Nei, selv ikke hundeeiere regner med å bli hoppet på. For hopping er en uting, og man trener det bort allerede fra de er valper, selv om de er små. Og som Zulu sier: Vil hun ikke høre, så har du henne i bånd.

Gammel 07-06-11, 22:34   #12
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Jeg forventer at hunder som ikke kan oppføre seg er i bånd. Uansett om det er i hundeskogen eller midt på Karl Johan. Hopping og sleiking er en skikkelig uting (eller det å løpe mot folk generelt) som bør trenes bort så snart som mulig. Hvis det ikke er mulig skal hunden i bånd. Der er jeg skikkelig streng, altså. Noen av oss misliker forresten små hunder mye mer enn store, så for meg ville det ikke vært bedre å bli hoppet på av en liten lommebikkje heller.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-11, 11:46   #13
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Tanta mi, livredd hund deluxe, gikk tur sammen med mamma, som ikke akkurat liker fremmede hunder, men slapper greit av med vår eller min bror sin løs. Mamma sier hun hadde sikkert trodd tante overdrev om hun ikke hadde sett det med egne øyne, men en sånn liten hund klatret rett opp på skuldrene hennes! Eier kom og sa at den er da ikke farlig...

I dag møtte jeg forresten første løse hund på tur med vår. Jeg går ikke i turområder, jeg triller gatelangs i boligområde hvor det finnes skog og mark like ved, så de fleste hunder går andre steder enn meg. Men her var jeg altså nesten hjemme når en stor hund kommer mot oss. Sikkert dobbelt så stor som vår. Han er rolig, men interessert i å hilse på min frøken, som i sin "blør ikke lenger" fase absolutt gjerne ville hilse... Når eier etterhvert ser opp fra det hun leser på og ser oss begynner hun å unnskylde med at han er ufarlig. Jada, men hun har løpetid, sier jeg. Ja, han er så gammel at han ikke bryr seg om slikt, sier hun. Heldigvis, tenker jeg, men min frøken er ikke for gammel for slikt...

Hunden er ikke mye under kontroll når den løper bort til andre (heldigvis hadde jeg ikke Knerten på ståbrett i tillegg...) mens eier går og leser på noe uten å se det... Jeg så dem på loang avstand, akkutat som hunden hennes gjorde, men hun oppdaget oss ikke, eller at hunden hennes løp...

Gammel 07-06-11, 12:06   #14
Malama

Malama sin avatar

Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Min bror har ei staff-tispe. (Sånn lovlig hund, men ser bare drittskummel ut på et vis)

Hun er verdens snilleste hun altså. Lite søt vil jeg påstå, men det er nå så... Vi har en hund av den mer slanke typen vi da, med et "pent ansikt" som hundefolk ofte sier til oss. Vi har ikke akkurat valgt hunden selv, den kom mer sånn rekende på ei fjæl...men jeg ville nok ikke valgt en sånn "vakthund" om jeg skulle velge selv nei. Men altså, hunden til min bror er jo både fin og snill, sånn når man kjenner henne. Snill er hun uansett, men søt er jo en annen sak... selv om hun har rosa bånd...

Gammel 07-06-11, 13:43   #15
Bobbelur
...we have cookies

Bobbelur sin avatar

Blogginnlegg: 191
Bobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Min bror har ei staff-tispe. (Sånn lovlig hund, men ser bare drittskummel ut på et vis)

Hun er verdens snilleste hun altså. Lite søt vil jeg påstå, men det er nå så...

Og jeg er rimelig sikker på at det er noen andre som synes hun er kjempesøt! Det er så rart det der med hva man (jeg?) synes når man (jeg!) blir vant til en rase.

Jeg vurderer forresten å skaffe meg en tredje hund. Ikke nå med en gang, men når de to jeg har er godt formaterte og oppdratt. Dvs når minstemann nærmer seg to år kanskje? Da skal jeg ha en hund som egner seg til brukshundjobbing - og jeg ser mindre på rase og mer på avlslinjer og arv og egnethet da. Ja, og så vil jeg gjerne ha en hund som jeg kan la gå løs ved siden av meg på tur når det ikke er båndtvang. En som er så fokusert og samarbeidsvillig sånn at det faktisk går an. :gleder meg:

Bobbelur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-11, 14:03   #16
Malama

Malama sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Bobbelur, her.

Og jeg er rimelig sikker på at det er noen andre som synes hun er kjempesøt! Det er så rart det der med hva man (jeg?) synes når man (jeg!) blir vant til en rase.

Det er sant, jeg synes jo på et vis hun er søt, sånn fordi hun er... vel, hun er den hun er. Men sånn objektivt sett... synes jeg de ser rett og slett skumle ut. Selv med rosa bånd. Oppgnagd, rosa bånd, må sies. Denne jenta har en greie for å gnage på de plasthåndtakene på sånne løpebånd.

Men jada, det er mange nok som synes hun er søt. Broderen og familien hans f.eks. De hadde jo ikke anskaffet den om de ikke likte den. (Den er "familiehund", ikke kjøpt for å være "skummel" eller noe, bare ser sånn ut...)

Men ja, hun fungerer finfint som familiehund altså. Og er jo på sitt eget vis søt. Så jeg skjønner jo hvorfor folk har slike hunder også, man går etter andre egenskaper enn "objektivt sett søt" når man velger rase

(Jeg har bare aldri valgt hunderase. Mannen presenterte meg for en rase han hadde lyst på, fordi de hadde sånn når han vokste opp. Av ulike årsaker ble det "i alle fall utsatt til etter vi er ferdig med småunger". Så kom altså denne hunden her inn sideveien, og det er absolutt klarlagt og bestemt at det ikke blir ny hund så lenge vi har hjemmeboende barn. Minst.)

Nå oppsøker jo ikke jeg "hundeskoger" og sånn da, delvis nettopp fordi jeg er redd hunder (fremmede) og delvis fordi jeg altså bare har med meg denne hunden på trilletur. Men uansett er jeg absolutt IKKE innstilt på å hoppes på av andre hunder når jeg er på tur, med eller uten hund. Hunder som ikke klarer å la være å hoppe på folk har etter min mening ikke noe å gjøre på tur uten bånd som er kort nok til at de hindres i slik aktivitet.

Gammel 08-06-11, 08:29   #17
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Det er virkelig ikke greit at hunder hopper, enten de er liten eller stor. Og jeg mener at om man har en hund som hopper, så får man gjøre noe med problemet. Det skal ikke mer enn litt trening til, så er det slutt på denslags tull. Jeg hadde blitt rasende om jeg hadde gått tur i skogen og møtt på noen med en hund som hopper.

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-11, 14:59   #18
mocci
Retromum

mocci sin avatar

Standard

Men er det ikke forskjell på hvor man går tur med hunden løs da?
Når jeg går tur med hunden løs på områder utenom båndtvangsperioden så kaller jeg henne alltid inn hvis vi møter på folk, tar henne gjerne i bånd også. Jeg vil ikke at hun skal være til sjenanse for noen. Det går helt fint å kalle henne inn, hun kommer med en gang og dessuten går hun stort sett og tusler rundt beina mine uansett. Jeg slipper henne aldri av syne.

Det jeg har snakket om i mine siste innlegg har vært hvordan jeg opptrer med hunden løs i et område som er regulert for hundetreff. Hele poenget med å gå tur i en hundeskog er for å sosialisere hunden med andre hunder, noe som faktisk er veldig viktig. Jeg har aldri sett noen som går med hunden løs i hundeskogen som har kalt inn hunden når man møtes med hund og eier, hele formålet med å gå tur her er jo nettopp for å sosialisere hundene, gjerne også trene på innkalling noe som kan være en utfordring blant så mange hunder, men desto bedre trening. Jeg har heller ikke mottatt noen negativ tilbakemelding fra andre hundeeiere som jeg treffer på tur i hundeskogen dersom hunden min snuser/hopper på dem. Som regel snuser/hopper hun kun på dem som inviterer til kontakt med henne. Jeg er enig i at hopping er en uting og prøver å lære henne av med det, men syns allikevel at det ikke er grunn nok til at hun ikke skal få kunne gå løs i hundeskogen. Men derimot på alle andre steder kaller jeg henne alltid inn når vi møter andre eller jeg har henne i bånd hele tiden.

Gammel 08-06-11, 23:06   #19
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Område regulert for hundetreff? Snakker vi inngjerdet område eller? Hvis det ikke er inngjerdet eller spesielt merket er det nemlig slik at det like mye er et område for andre turgåere som kanskje ikke er keen på å bli hoppet på/hilst på av hunder.

Man trenger forøvrig ikke ha hunden løs for å få den sosialisert. Tvert imot. Man har den i bånd utendørs og trener innendørs eller på inngjerdet område frem til hunden er klar til å slippes. Og den er ikke klar når den kan finne på å hoppe på tilfeldig forbipasserende.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-11, 01:01   #20
mocci
Retromum

mocci sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Område regulert for hundetreff? Snakker vi inngjerdet område eller? Hvis det ikke er inngjerdet eller spesielt merket er det nemlig slik at det like mye er et område for andre turgåere som kanskje ikke er keen på å bli hoppet på/hilst på av hunder.

Området er ikke inngjerdet og åpent for alle, men størsteparten av brukerne har hund. Jeg har omtrent aldri møtt noen uten hund for å si det slik og av de få jeg har møtt så har ikke hunden min snust/hoppet på dem da jeg har vært oppmerksom på "manglende" hund og dermed kallet inn hunden min.

På den annen side vil jeg si at jeg møter stadig hunder i hundeskogen som hopper på meg, sier det ikke for å unnskylde min hunds hoppetendenser men hun er ikke alene om problemet iallefall.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:52.