Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Forbanna debattanter

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-08-11, 13:14   #161
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Forbanna debattanter

Jeg skjønner godt at man ikke orker delta i de debattene med det grumset og hatet som kommer frem . MEN, det nytter faktisk å delta, ved å ikke gjøre det lar man disse menneskene helt og holdent styre debattene selv. Om man så bare deltar ved å trykke liker på innlegg man synes har gode poenger og diskuterer på saklig grunnlag gjør det at disse innleggene får poeng og dermed bedre plassering i debatten - oppfordrer alle til å bli flinkere til dette!

Gammel 17-08-11, 15:54   #162
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mindy Macready, her.

Og der la jeg merke til tittelen på tråden.

Jadda.

Er det ikke fasinerende. Man diskuterer andre menneskers meninger og starter med å forbanne dem. Kan da ikke bli mere hatefullt en det.

Toleranse er et interessant begrep. Voltair har vel feilaktig fått æren for følgende sitat, men det er uansett sabla godt.

Sitat:

Jeg er helt uenig med deg, men vil kjempe inntil døden for din rett til å si det du sier.

Poenget at det gjelder også de ytringene du ikke liker.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-11, 18:00   #163
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Er det ikke fasinerende. Man diskuterer andre menneskers meninger og starter med å forbanne dem. Kan da ikke bli mere hatefullt en det.

Poenget at det gjelder også de ytringene du ikke liker.

Interessant teori; Du mener altså at hvis noen skriver på nett at "ABB gjorde en sabla god jobb - skulle ønske litt flere var slik som han" så bør jeg respektere at vedkommende mener det? Sorry, Maz, men det er ikke alle mennesker, eller ytringer, som fortjener respekt og forståelse.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-11, 18:12   #164
Note
Superduperaktiv

Note sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Note er populærNote er populærNote er populærNote er populærNote er populærNote er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Interessant teori; Du mener altså at hvis noen skriver på nett at "ABB gjorde en sabla god jobb - skulle ønske litt flere var slik som han" så bør jeg respektere at vedkommende mener det? Sorry, Maz, men det er ikke alle mennesker, eller ytringer, som fortjener respekt og forståelse.

Nå er du på farlige veier. Hvem skal bestemme hva/hvem som skal respekteres og hva/hvem som ikke skal?

Note er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-11, 18:13   #165
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ytringsfriheten respekteres. Det betyr ikke nødvendigvis at ytringene som sådan respekteres.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-11, 18:16   #166
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Note, her.

Nå er du på farlige veier. Hvem skal bestemme hva/hvem som skal respekteres og hva/hvem som ikke skal?

Tja, jeg bestemmer ganske greit selv hva og hvem jeg respekterer. Og Siw Jensen er f.eks en person jeg sliter veldig med å respektere.

Gammel 17-08-11, 18:57   #167
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Seriøst? Mener du at alle mennesker og handlinger skal respekteres?

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-11, 18:59   #168
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

OK, da. Jeg respekterer selvsagt denne Frp-politikerens rett til å mene dette. Respect!

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/n...artid=10081386

Avprogrammering, rett og slett!

Gammel 17-08-11, 19:12   #169
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

OK, da. Jeg respekterer selvsagt denne Frp-politikerens rett til å mene dette. Respect!

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/n...artid=10081386

Avprogrammering, rett og slett!

Ja, den synes jeg var ille. Fint at han tar en pause.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-11, 21:20   #170
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg vil si at enhver har rett til å ytre sin mening. Men enhver mening er ikke dermed verdifull som ytring. Retten skal respekteres - men som Mavis sa skal ytringen ikke nødvendigvis respekteres.

Svar med sitat
Gammel 17-08-11, 21:49   #171
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har ytringsfrihet i landet vårt, men det fratar ikke enkeltmennesker ansvar for det egne ytringer skaper i samfunnet.

Vi regulerer allerede hva som er utenfor det som aksepteres, uten at jeg på noen måte mener at vi da er på farlige veier - å spre rasisme er f.eks ikke lov. Synes du det er synd, eller synes du det er fint at man på et samfunnsnivå tar ansvar for å bevare menneskeverdet i kommunikasjon mellom mennesker?

Gammel 17-08-11, 21:52   #172
Note
Superduperaktiv

Note sin avatar

Note er populærNote er populærNote er populærNote er populærNote er populærNote er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teflona, her.

Seriøst? Mener du at alle mennesker og handlinger skal respekteres?

Selvfølgelig skal ikke alle handlinger eller ytringer respekteres, men jeg mener helt klart at alle mennesker skal respekteres.

Så kommer det jo an på hvordan man definerer det å respektere noen.

Gammel 17-08-11, 22:17   #173
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Ja, det er grenser for hvor lenge man orker å kjempe mot vindmøller, for de gir seg jo ikke, samma søren. Og de hører jo heller ikke etter, men kanskje man skulle se på at det er en annen mottakergruppe det ute, nemlig de som leser og ikke skriver, og dermed sitter igjen med et inntrykk av at alle mener det som disse nettdebattantene mener, og dermed lettere tror på og godtar sånne meninger.

Dette er et veldig viktig poeng. Man blir jo både trist og motløs av å lese disse debattene, og jeg avstår oftest fra å blande meg fordi jeg vet at det ikke nytter, men det er jo definitivt en nytteverdi i å være en motvekt mot idiotien selv om ikke de som spyr ut all denne gallen lar seg overbevise - det blir jo lest av andre.

Gammel 17-08-11, 22:30   #174
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Selvfølgelig skal ikke alle handlinger eller ytringer respekteres, men jeg mener helt klart at alle mennesker skal respekteres.

Så kommer det jo an på hvordan man definerer det å respektere noen.

Ja, du må gjerne definere.
Jeg klarer nok ikke å respektere alle mennesker, f.eks Gaddafi og G.W.Bush for å nevne noen fra vår samtid. Handlingene og politikken de står for og som er en så stor del (iallefall tilsynelatende) av deres personlighet, klarer jeg ikke å føle noe særlig respekt for.

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-11, 23:26   #175
Note
Superduperaktiv

Note sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teflona, her.

Ja, du må gjerne definere.
Jeg klarer nok ikke å respektere alle mennesker, f.eks Gaddafi og G.W.Bush for å nevne noen fra vår samtid. Handlingene og politikken de står for og som er en så stor del (iallefall tilsynelatende) av deres personlighet, klarer jeg ikke å føle noe særlig respekt for.

For meg betyr det å ha respekt for deres rettigheter som menneske. Altså grunnleggende rettigheter som rett til å ytre seg, rett til å leve, rett til tro på hva de vil, rett til rettferdig behandling av rettsvesenet og sånt. De grunnleggende tingene.

En vanlig definisjon av respekt er ærbødighet, det har jeg heller lite av.

Gammel 17-08-11, 23:36   #176
Maz
Pauset

Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Fasinerende at du mener et så gammelt sitat er en interessant teori. morsomt med øyerulling over noe så alment akseptert som dette sitatet. Litt skremmende at dette ikke er alment akseptert. Dette er da vel almenkunnskap og et viktig prinsipp og kjempe for.

Handlinger kan være ulovlige meninger bør ikke være det. Grenseskillet er jo der en oppmuntrer til ulovlige handlinger.

Jeg respekterer folks rett til meninger selv om jeg ikke respekterer meningene. Jeg velger vekk mennesker jeg ikke har respekt for, men jeg vil sloss for deres rett til å ha meningene.

Gammel 17-08-11, 23:38   #177
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det noen som sier noe annet, Maz?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-11, 23:47   #178
Maz
Pauset

Standard

Forøvrig så sier hverken Voltair eller jeg at du skal respektere deres meninger. Du skal respektere deres rett til å ha dem. Dette er en rimelig grunnleggende filosofi.

Det hysteriske her er jo at nettopp dette sitatet er av mange sett på som selve grunnsteinen i toleranse. Her blir det da sett på som en sær og interessant teori.

Gammel 17-08-11, 23:48   #179
Maz
Pauset

Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Er det noen som sier noe annet, Maz?

Jepp, f.eks Rine som sier at et er en interessant teori.

Å klage på andres meningsyringer ved å forbanne dem som ytrer dem er jo et festlit paradoks.

Gammel 18-08-11, 01:45   #180
Sure Eplet
tradisjonell figur

Sure Eplet sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Blogginnlegg: 65
Sure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

MAN KAN FINT VÆRE PROVOSERENDE OG AGGRESSIV UTEN DE STERKE MENINGENE!!! SELV EN MODERAT YTRING BLIR TRASSTRIGGER OM BARE FORMEN ER ILLE NOK!

... beklager ropingen. Men en del av de som kommenterer avisartikler (og andre som kommuniserer selvfølgelig) gjør det kanskje fordi de vil høre og se sin egen stemme, uten nødvendigvis å være så mye mer engasjerte enn andre. For ytringer som kommer fra sånne kanter, de trenger ikke å være gjennomtenkte - det holder å provosere, enten i form eller innhold. Jeg mistenker at tabloidavisene liker brukere som får andre brukere til å steile selvfølgelig faller den seriøse debatten bort på den måten, men "seriøs debatt" er kanskje ikke salgbart nok?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:58.