|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Glamorøs
|
Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?
Så det du sier her er at etter 22/7 så har venstresiden blitt mer ekstrem, såpass at du har blitt redd for at det skal komme liknende utslag fra den siden?
|
|
|
#2 |
|
Har tro på forbedring
|
Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?Nå har jeg ikke lest alle innleggene her, men jeg har blitt svært overrasket om mannen har blitt regnet som strafferettslig tilregnelig. At han får lese svart på hvitt at han er stein, hakke gal (ok, det var kanskje en litt grell forklaring) og at hans høye tanker om seg selv om verdensbildet er fantasifoster fra hans egen (og andres) forskrudde hjerner synes jeg er helt riktig - og jeg vil tro at bare det er en straff for ABB. Ikke god nok straff, men likevel. At han vil sperres inne på lukket avdeling på psykiatrisk sykehus - uten mulighet for å bevege seg utenfor husets vegger - i mange år, med heftig behandlign med fokus på den galskapen han ikke ser selv er slik jeg ser det det eneste riktige. Mannen vil bli så institusjonalisert at han aldri vil fungere i samfunnet igjen. - Jeg ser at det er "hevngjerrigheten" i meg som taler, men dog
|
|
|
#3 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?Jeg tenker fremdeles at det å erklære ham strafferettslig tilregnelig, hadde vært å ta de forskrudde idéene hans på en måte de ikke fortjener. Og jeg håper diagnosen hans er et tankekors for alle de som faktisk tenker at mannen hadde noe å fare med. Det er verre å si at man er enig i idéene til en som faktisk er erklært syk på sinnet.
|
|
|
|
#4 |
|
Mmm, skeptisk
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Tromsø
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?De hadde forøvrig et godt poeng i nyhetssendingen på NRK. Hvis den psykiatriske vurderingen er at ABB er frisk etter en gitt tid, så kan de ikke nødvendigvis oppbevare han lengre uti fra en alvoret på handlingene han har begått.
|
|
|
#5 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Dersom han vurderes som en fare for samfunnet, vil han bli overført til fengsel hvis han blir erklært frisk.
|
|
|
#6 |
|
Mmm, skeptisk
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Tromsø
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Men han er jo frisk. Og han var jo syk når han utførte terroren. Hvorfor vil han da være en fare for samfunnet?
|
|
|
#7 |
|
Passiv
|
Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?Nei. Da er han en fri mann. Er det ikke fare for gjentagelse eller annet, og han er frisk så er han fri. |
|
|
|
#8 |
|
En som trener
|
Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?Bare en liten kommentar ang. det at han kan bli frisk med medisinering. Såvidt jeg har forstått er psykoser/schizofreni vanskelig å behandle; pasienten har liten sykdomsinnsikt, legemidlene virker ofte dårlig og har svært plagsomme bivirkninger. Det er ikke så enkelt som at han kan medisineres og bli 100%, dette er jo en kronisk sykdom der man til en viss grad kan medisinere mot symptomene, den kan ikke kureres. Derfor har jeg også vanskelig å se for meg at han erklæres frisk og derfor settes ut på gata etter en sånn handling. Risikoen ved tilbakefall vil være for stor. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Ja, det står også i rapporten at dette er en livslang lidelse. Det beste man kan håpe på er vel et noenlunde kontrollert sykdomsbilde ved hjelp av medisiner. Problemstillingen med at pasienten feilvurderer seg selv som så godt fungerende at han slutter med medisinene, vil også være en faktor i tilbakefallsvurderingen, tenker jeg.
|
|
|
#10 |
|
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
|
|
|
#11 |
|
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?Ihvertfall for ikke-kriminelle pasienter er det ikke uvanlig at man utskriver på betingelse av at pasienten møter opp regelmessig for å få depotmedisin.
|
|
|
#12 |
|
kan tilsettes alkohol
|
Siden ABB aldri noen gang kan komme under kategorien ikke-kriminell-pasient vil han heller aldri bli utskrevet på den betingelsen.
|
|
|
#13 |
|
Passiv
|
For kriminelle dømt til psykisk behandling var tallet på de som ble satt fri tredve prosent, sa de på nyhetene i dag. |
|
|
|
#14 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?Altså. Hvis abb har vært langvarig psykotisk og har spunnet sitt forvrengte verdensbilde kun utfra psykosen sin, og denne psykosen er årsaken til handlingene sine - ja, da er han ikke som person ansvarlig, like lite som en dement person som brenner ned huset fordi hun trodde stekeovnen var det låsbare skapet man skulle sette lightervæsken i.
|
|
|
#15 |
|
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?Jeg undres litt over hvorvidt det egentlig er medisinsk-etisk greit å behandle noen som har gjort det han har. Om mannen behandles og blir frisk og er en noenlunde ålreit fyr, så skal det litt til å noensinne leve med seg selv og kunnskapen om hva man har gjort.
|
|
|
#16 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?Det kan ikke sidestilles med psykisk syke som har gjort alvorlige enkelthendelser som var knyttet til en spesifikk, tidsbegrenset blomstrende psykose, og der det er liten grunn til å tro at det skal skje igjen - eller der det får helt andre konsekvenser hvis det skjer igjen. F.eks. hvis det primært er innført tvunget psykisk helsevern på grunn av suicidalitet.
|
|
|
#17 |
|
Passiv
|
De presiserte at prosenten gjalt kriminelle som også hadde begått drap. |
|
|
|
#18 |
|
kan tilsettes alkohol
|
Som også, men ikke bare. Alle det er snakk om i den statistikken er ikke drapsmenn/kvinner.
|
|
|
#19 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Men det er noe helt annet å stikke ned et tilfeldig menneske på trikken fordi du gjennom lang tid har vært desperat på flukt uten å sove og spise fordi du er overbevist om at alle er aliens, enn å tilhøre en destruktiv ideologi og vise at du har planlagt systematisk en kriminell handling utfra dette, hvis man sammenlikner gjentagelsesfare.
|
|
|
#20 |
|
Passiv
|
Jepp. Og det var den der langsiktige planleggingen som sa noe om at han var såpass høyt på bevissthetsskalaen at jeg antok han ville komme ut på tilregnelig. I motsetning til trikkedrapet eller legedrapet, for eksempel. |
|
![]() |
|
|