Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Forskere advarer mot fancy matpakketrend

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-09-12, 22:04   #161
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forskere advarer mot fancy matpakketrend

Spaghetti med ost levde jeg på til jeg ble langt opp i tjueårene.

Ungdom tror jeg prioriterer å sove om morgenn, samme hvor god kunnskap de at om matpakker. Om det at jeg sender med en fancy matpakke fører til at han spiser den fremfor en kebab så ofrer jeg glætt de minuttene på morgenen. Så får andre Tenke Sitt så mye de gidder.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-12, 22:07   #162
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Det er litt godt å lese denne tråden for det gir meg en forsikring om at tiden jeg bruker hver morgen på den "#¤%& matboksen til barnet mitt er verdt det (jeg synes jo det er dønn kjedlig å drive med dette hver morgen). Hun spiser ikke brød, dermed kreves det straks litt mer kreativitet med å finne andre alternativer og det blir ofte mange små bokser med forskjellige ting i. Men jeg "diller" ikke og kjenner jeg blir provosert over denne debatten da virker som om alt annet en "vanlige" brødskiver betegnes som fancy matpakker i dette landet.

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-12, 23:10   #163
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Neisj. Sånne teite generaliseringer synes jeg vi skal binde en stein rundt halsen på og hive på sjøen.

Generaliseringer oppstår sjeldent uten grunn. Heller ikke denne. Det er vel ikke generaliseringen i seg selv man burde gjøre noe med, men årsaken til at den oppsto.

Einhyrningur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-12, 06:48   #164
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miley, her.

Generaliseringer oppstår sjeldent uten grunn. Heller ikke denne. Det er vel ikke generaliseringen i seg selv man burde gjøre noe med, men årsaken til at den oppsto.

Jeg mener det hjelper veldig bra å droppe å gå rundt og tenke «Jeg er en liten kvinne, og vi små kvinner, vi har så dårlig samvittighet, vi, og når andre gjør noe jeg ikke gjør, så må jeg derfor få dårlig samvittighet for det.»

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-12, 07:09   #165
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Jeg mener det hjelper veldig bra å droppe å gå rundt og tenke «Jeg er en liten kvinne, og vi små kvinner, vi har så dårlig samvittighet, vi, og når andre gjør noe jeg ikke gjør, så må jeg derfor få dårlig samvittighet for det.»

Så du mener kvinner med dårlig samvittihet ser på seg selv som små kvinner og du som ikke lider av denne samvittigheten er en bedre kvinne, en stor og sterk en? Det var da måte på å se ned på andre.

Einhyrningur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-12, 07:18   #166
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så du mener kvinner med dårlig samvittihet ser på seg selv som små kvinner og du som ikke lider av denne samvittigheten er en bedre kvinne, en stor og sterk en? Det var da måte på å se ned på andre.

Se ned på andre? Mener du at dette ikke er en ganske god observasjon?

Jeg tror definitivt at en mye av problemet ligger i at vi gjerne føler oss et nummer for små i alle sammenhenger. Vi skulle alltid gjort litt mer, vært litt mer, kunnet litt mer, orket litt mer, osv, osv. Poenget er vel at det er en følelse, og at vi gjerne nærer den til den vokser seg uhåndterlig. Følelser er vanskelige å gjøre noe med, men vi kan styre hva vi tenker. Som Toffskij poengterer?

Gammel 06-09-12, 07:37   #167
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Jeg har to tenåringer. Den ene startet å lage matpakke første skoledag. Hun lager mer spennende matpakker enn meg og har alltid tom matbibel. Nå hår hun på vidergående og har fortsatt egenlaget matpakke hver dag. Den andre har aldri likt mat. Vi voksne laget matpakker til midt i mellomtrinnet. Uansett hvor spennende matpakker er kommer det meste hjem. Det eneste som blir spist er grovbrød med syltetøy. Så da blir det ofte det. Han har sjelden penger og kjøper seg mat 1-2 ganger i mnd.

Mine egne elever (ungdomsskole) har 10 min spisetid. Jeg følger nøye med og de aller fleste har matpakke hver dag og spiser den før de begynner på bollene på nærbutikken. Jeg kjenner meg altså ikje igjen i at det er så hankkande gale.

Selv har jeg imponert damene i barnehagen med å sende med blåbær tredd på strå i tillegg til to kjedelige skiver.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-12, 07:39   #168
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Og noen snakket om å ta bilder av matboks. Det er jo helt normalt. Sammme. Med kaffekopper, egne føtter og middag. Man er da instagramifisert.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-12, 07:39   #169
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da jeg var stort barn smurte den som stod først opp matpakker til alle. Jeg stod først opp, så både mamma og lillebror slapp å smøre selv.

Matpakkene jeg lagde var brødskiver med pålegg.

Gammel 06-09-12, 07:57   #170
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Chanett, her.

Og noen snakket om å ta bilder av matboks. Det er jo helt normalt. Sammme. Med kaffekopper, egne føtter og middag. Man er da instagramifisert.

For ikke å snakke om cakepops. Og cupcakes.

Gammel 06-09-12, 07:59   #171
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jo helt stuerent her inne å riste litt overbærende på hodet over cupcake-bloggerne. For min del kommer matboksbloggerne i omtrent samme kategori.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-12, 07:59   #172
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Det er jo helt stuerent her inne å riste litt overbærende på hodet over cupcake-bloggerne. For min del kommer matboksbloggerne i omtrent samme kategori.

Enig.

Gammel 06-09-12, 08:10   #173
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når jeg leser slike tråder får jeg alltid lyst til å fortelle om blomsterfluene og vepsen. Vepsen har sterke, fargerike tegninger for å signalisere uspisbarhet. Hos insekter, amfibier etc er dette helt vanlig - jo sterkere farger, jo mer sannsynlig at de er giftige.

Så har vi noen luringer som absolutt ikke er giftige - blomsterfluene - men som gjerne vil være det, og gjør så godt de kan for å etterligne vepsene. Og om det ikke er 100% vellykket, så er gevinsten høy. Hver dag man ikke blir spist, er en god dag. (for blomsterfluene kan man jo kanskje korte dette ned til timer, men ...)

Og slik er det med mennesker også. Man har folk som er genuint opptatt av alt mulig: Matpakker, baking, klær, biler, interiør. Og man har folk som har ressurser: Penger, tid, personlige egenskaper. Og så har vi en masse blomsterfluemennesker som ikke har hverken interessene eller ressursene, men som faker i vei. Og da er det ikke interessen som styrer matpakkene, men at man skal ligne mest mulig på en veps.

Og menneskevepsene er selvfølgelig ikke glade - for når nok mange etterligner, så forsvinner markørene.

Dette er en blomsterflue:

Dette er en veps:

Gammel 06-09-12, 08:12   #174
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Pappa begynte å lage matpakke til meg igjen i 1. gym. Da hadde jeg laget selv i mange år, men slurvet mer og mer. Pappas var fancy, med salatblad, ost og skinke.

På foreldremøtet i går kom det bekymring over at foreldre sendte så omfattende matpakke at barna ikke rakk å spise mer enn en håndfull bær og en halv yoghurt. De har 15 min matpause, mot de 10 vi hadde, og foreldrene er i harnisk fordi de ikke får minst 20. Jeg vet ikke helt hva jeg tenker.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-12, 08:23   #175
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Og om det ikke er 100% vellykket, så er gevinsten høy.

De scorer 100 % hos meg, fine blomsterfluene. Tenk å se så skummel ut og likevel være helt harmløs!

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-12, 08:25   #176
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg mener at hvis en kvinne mener at «Kvinner har mer dårlig samvittighet enn menn, og dessuten dårligere dømmekraft, sånn at de får dårlig samvittighet av tilfeldige diller» er en gyldig generalisering og god nok til å tjene som argument i en debatt, stakkarsliggjør hun seg selv og sine medsøstre. Og det bør hun jaggu slutte med.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-12, 08:49   #177
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg mener at hvis en kvinne mener at «Kvinner har mer dårlig samvittighet enn menn, og dessuten dårligere dømmekraft, sånn at de får dårlig samvittighet av tilfeldige diller» er en gyldig generalisering og god nok til å tjene som argument i en debatt, stakkarsliggjør hun seg selv og sine medsøstre. Og det bør hun jaggu slutte med.

Amen!

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-12, 08:56   #178
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Toffskij har et meget godt poeng. Og det gjelder så uendelig mye mer enn fancy matpakker. Mange kvinner er ikke så rent stolte av at de får dårlig samvittighet for alt mulig også. Det blir på en måte oppfattet som et uttrykk for å være en God Mor. Jeg slår et slag for at vår generasjon kvinner rister alle slike tendenser av oss så godt vi kan. Jeg tror det er fullt mulig å leve i et samfunn og sammenligne seg med andre uten å føle seg dårlig eller mindreverdig av den grunn. Man er akkurat så lykkelig, fri og selvstendig som man tillater seg selv å være.

Gammel 06-09-12, 09:01   #179
MammaHeksa
Superduperaktiv

MammaHeksa sin avatar

Medlem siden: Aug 2012
MammaHeksa er populærMammaHeksa er populærMammaHeksa er populærMammaHeksa er populærMammaHeksa er populær
Standard

Hattifnatten og andre motstandere av husmorglam; feminisme handler om å ta ansvar for sitt eget liv og velge det retningen man ønsker å leve etter, ikke om å skrote alle gamle tenkemåter fordi nytt automatisk er bedre.

En glad husmor er ikke nødvendigvis en kuet kvinne.

Ellers har Hattifnatten helt rett i at vi alle lar oss påvirke (hvilket er en GOD ting! Tenk så mye positiv inspirasjon man kan få av andre!), men jeg vil gjerne flagge at graden av påvirkning varierer fra ikke i det hele tatt til ravende gal - det finnes ingen norm der alle passer inn.

MammaHeksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-12, 09:09   #180
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Mange kvinner er ikke så rent stolte av at de får dårlig samvittighet for alt mulig også.

Men det å ha dårlig samvittighet, det å føle skyld og skam er essensielle følelser for at vi skal kunne oppføre oss og opptre i et sosialt landskap.

Jeg er enig med dere i at mange har for mye av disse følelsene - kanskje en konsekvens av at andre igjen har for lite?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:56.