|
|||||||
| Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#161 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er det "lov" å mislike Halloween litt?Jeg tenker at når våre barn har blitt voskne så er de aller, aller fleste vokst opp med halloween, og det har blitt en innarbeidet tradisjon som, hva dem angår, "alltid" har vært her (dvs så lenge de har levd). Da vil de se tilbake på og snakke om denne overgangsperioden vi har nå, da feiringen kom til norge rundt årtusenskiftet, da det fantes motstandere som nektet å la barna feire Halloween fordi de syntes det var noe nymotens tull. Noen vil huske at de ikke fikk være med, men de fleste vil ha gode minner. Litt på samme måte som vi nå kan lese om da juletreet ble innført blant den delen av middelklassen som var under størst inflytelse fra utlandet (tenk på alt rælet vi kjøper for å henge på dette forresten), eller slik som min oldefar, som var sterk motstander av vannklosett. For han var det helt utenkelig å drite inne i sitt eget bolighus, så han fortsatte derfor å bruke utedassen all sin dag. Det aller første borgertoget på 17.mai var egentlig en ulovlig demonstrasjon. Og hvem spiste den første fastelavnsbollen? Dette er ting vi er vokst opp med, og derfor ser på som helt naturlig, like naturlig som Halloweenfeiring vil være for neste generasjon.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 01-11-13 kl 17:30. |
|
|
|
|
|
#162 |
|
Borte
|
Sv: Er det "lov" å mislike Halloween litt?
Amen til alt!
|
|
|
#163 |
|
Men først, kaffe!
Sv: Er det "lov" å mislike Halloween litt?Lille My: |
|
|
|
|
|
#164 |
|
Leser
|
Sv: Er det "lov" å mislike Halloween litt?Gratulere med gårsdagen!
|
|
|
#165 |
|
Semiaktiv
Hvis du med "ubrukelig plaststæsj" mener pynt som blir pakket ned og tatt fram igjen år etter år, som barna husker igjen fra i fjor, og synes det er gøy å finne fram igjen, så ser jeg ikke det helt store problemet må jeg innrømme. Det er ikke der det unødvendige forbruket er støsrt. Det går an å være litt kvalitetsbevisst (ikke sånn som de 17.maitrompetene etc som må kjøpes nye hvert år, fordi de aldri varer en hel dag
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 01-11-13 kl 12:02. |
|
|
|
|
|
#166 |
|
Strikker
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sunnmøre
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ok, jeg skulle kanskje presisert at jeg var blid og smilende de to-tre gangene (totalt de siste åra) vi har hatt unger på døra.
|
|
|
#167 |
|
Leser
|
Det er selvsagt noe jeg ikke liker med Halloween, typisk er jeg ikke glad i disse mørke kostymene gatalangs på asfalt. Synes det er ubehagelig i forhold til trafikk.
|
|
|
#168 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Jupp, enig. |
|
|
|
|
|
#169 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Men- jeg "feirer" jo heller ikke Halloween. Ingen gresskar, ingen kostymekjøp, ingen sminke eller kaker som er formet som avkuttede fingre, det hindrer meg jo ikke å dele ut en twist e.l til noen småunger som ringer på? |
|
|
|
|
|
#170 |
|
Semiaktiv
Sv: Er det "lov" å mislike Halloween litt?Jeg tenker at til alle tider har nye tradisjoner oppstått, og gamle tradisjoner har dødd ut, og til alle tider har det vært folk som har mislikt begge deler. Så det er helt klart lov. Men det har nå likevel gått sin gang, stort sett, og kommer nok til å gjøre det denne gangen også, så forskjellen er vel bare at de som har vært med på festen bare har hatt det litt mer moro.
|
|
|
#171 |
|
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean. 2008 2013 2015 Sist redigert av Vianne Rocher : 01-11-13 kl 12:59. |
|
|
|
|
|
#172 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Jeg nevnte for tiåringen at neste år, da skal mamma'n hans kle seg ut, ta med et vinglass og ringe på hos naboer - "Hallo! vin!?"
|
|
|
#173 |
|
Ringskrømt
|
Det er så surmaga, at jeg lukter sitron helt hit. Slått av utelys og fremme sine prinisipper på småbarn utkledd i kostymer? Det er så dumt og surmaga at jeg ikke kan få sagt det nok. |
|
|
|
|
|
#174 |
|
Ringskrømt
|
|
|
|
|
|
|
#175 |
|
På vei
Jeg har gått med de minste jentene i flere år, og har etter hvert innsett at det er best å kun ringe på til dem som har satt ut halloweenpynt eller levende lys. Jeg tror at de som ikke kjenner skikken godt nok fortsatt ikke vet at utelampa skal være skrudd av. Vi går nok glipp av enkelte hus som har godteri på denne måten, men samtidig er vi sikre på å bare treffe på hyggelige folk som vil ha besøk, samt ikke bruke tid på hus der ingen åpner. Jeg kler meg ut til gangs jeg også, bare så det er sagt. Det er litt fordi klassen til nestyngste har hatt fest på skolen først, der foreldrene også blir oppfordret til å kle seg ut. De tre yngste syns det er stas, eldste not so much ... Sist redigert av ElinM : 01-11-13 kl 13:50. |
|
|
|
|
|
#176 |
|
villende
|
|
|
|
|
|
|
#177 |
|
This is normal!
|
Halloween er en skikk der man går og ringer på til folk man ikke kjenner for å få godteri. Det er vel ikke veldig mange feiringer eller høytider der man i så stor grad involverer "utenforstående" i egen skikk ved å få hjem til dem. Da mener jeg det må være helt legitimt å si at "nei, vi feirer ikke, og vi har prøvd å vise det med å skru av utelampen". Mine unger gikk rundt sammen med en venninne og faren hennes i går. De visste godt at de bare skulle gå hos folk de kjenner eller der det var satt ut litt ekstra med lys/halloweenpynt. De skulle i hvert fall ikke gå der utelyset var skrudd av.
|
|
|
|
#178 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Er det "lov" å mislike Halloween litt?Dere som boikotter Halloween, får ikke ungene gå på fester som inkluderer hele grupper heller? I år var alle jentene i 1c på felles Halloween-fest hos en av jentene. I fjor hadde vi Halloween-fest som høstgruppesamling i 3c. For to år siden hadde Sneipen skummelbursdag to dager før Halloween, med full stash.
|
|
|
#179 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Er det "lov" å mislike Halloween litt?Jeg synes det er helt meningsløst å si sånne ting til små, håpefulle barn. Jeg synes et enkelt "beklager, vi har ikke godteri, men så fine dere var da ..." elns er mer enn nok. Man har ingen plikt til å dele ut godteri, mange glemmer det sikkert også, men å begynne med "vi feirer ikke, herregud utelampe er jo av!!" er lavmål og surmaga, og mina er en sånn jeg forteller mine barn om, "husk, ikke alle liker halloween, men vær høflig og si hadet likevel" og på spørsmål om hvorfor de ikke feirer, blir jeg svar skyldig. |
|
|
|
|
|
#180 |
|
This is normal!
|
Små, håpefulle barn kan enten lære seg de uskrevne Halloweenreglene eller ha følge av foreldrene sine som kan hjelpe dem. mina brukte ikke den tonen i sitt innlegg som du prøver å framstille nå (herregud og utropstegn).
|
|
![]() |
|
|