Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Er det "lov" å mislike Halloween litt?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-11-13, 11:29   #161
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det "lov" å mislike Halloween litt?

Jeg tenker at når våre barn har blitt voskne så er de aller, aller fleste vokst opp med halloween, og det har blitt en innarbeidet tradisjon som, hva dem angår, "alltid" har vært her (dvs så lenge de har levd). Da vil de se tilbake på og snakke om denne overgangsperioden vi har nå, da feiringen kom til norge rundt årtusenskiftet, da det fantes motstandere som nektet å la barna feire Halloween fordi de syntes det var noe nymotens tull. Noen vil huske at de ikke fikk være med, men de fleste vil ha gode minner. Litt på samme måte som vi nå kan lese om da juletreet ble innført blant den delen av middelklassen som var under størst inflytelse fra utlandet (tenk på alt rælet vi kjøper for å henge på dette forresten), eller slik som min oldefar, som var sterk motstander av vannklosett. For han var det helt utenkelig å drite inne i sitt eget bolighus, så han fortsatte derfor å bruke utedassen all sin dag. Det aller første borgertoget på 17.mai var egentlig en ulovlig demonstrasjon. Og hvem spiste den første fastelavnsbollen? Dette er ting vi er vokst opp med, og derfor ser på som helt naturlig, like naturlig som Halloweenfeiring vil være for neste generasjon.

Derfor ser jeg ikke poenget med å absolutt skulle boikotte. Da mener jeg det er mye bedre å la barna delta, men ha et bevisst forhold til forbruk og hva vi kjøper, og kanskje sette seg selv og barna inn i hva høytiden og feiringen egentlig handler om, og hvor den har sin opprinnelse.

Sist redigert av My : 01-11-13 kl 17:30.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-13, 11:31   #162
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Jeg tenker at når våre barn har blitt voskne så er de aller, aller fleste vokst opp med halloween, og det har blitt en innarbeidet tradisjon som, hva dem angår, "alltid" har vært her (dvs så lenge de har levd). Da vil de se tilbake på og snakke om denne overgangsperioden vi har nå, da feiringen kom til norge rundt årtusenskiftet, da det fantes motstandere som nektet å la barna feire Halloween fordi de syntes det var noe nymotens tull. Litt på samme måte som vi nå kan lese om da juletreet ble innført blant den delen av middelklassen som var under størst inflytelse fra utlandet (tenk på alt rælet vi kjøper for å henge på dette), eller slik som min oldefar, som var sterk motstander av vannklosett. Han syntes det var helt utenkelig å drite inne i sitt eget bolighus, og fortsatte derfor å bruke utedassen all sin dag. Dette er ting vi er vokst opp med, og derfor ser på som helt naturlig, like naturlig som Halloweenfeiring vil være for neste generasjon. Derfor ser jeg ikke poenget med å absolutt skulle boikotte. Da mener jeg det er mye bedre å delta, men ha et bevisst forhold til forbruk og hva vi kjøper, og kanskje sette seg selv og barna inn i hva høytiden og feiringen egentlig handler om, og hvor den har sin opprinnelse.

Amen til alt!

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-13, 11:43   #163
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lille My: Helt enig!

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-13, 11:52   #164
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gratulere med gårsdagen!

Man kan jo mislike alt man vil, selv synes jeg alle høytider som voksen har mistet "magien" (og det skulle vel bare mangle! ) For meg går det på at det er arbeid med Halloween, arbeid med jul, arbeid med ferier, arbeid med jobben, arbeid med idrettslaget etc Av og til ønsker jeg at ting "bare skal skje", men som voksen vet jeg at det ikke er slik det funker og hvis jeg ikke gjør noe må noen andre gjøre det.

Jeg har ikke noe prinsippielle motforestillinger mot Halloween, tror ikke jeg har det mot noen feiringer eller høytider? Aller beste med Halloween er at jeg har mistet flere kilo bare på å google de ekle matbildene!

Gammel 01-11-13, 11:53   #165
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg misliker Halloween, som allerede nevnt, men jeg tror jeg må ha med litt siden jeg tross alt deltar både ved å la egne barn gå og ved å dele ut godteri selv.
Jeg misliker det fordi det er enda en "kjøpe ubrukelig plaststæsj"-anledning i tillegg til f.eks gavekalendere som også hat tatt kraftig av de siste årene.
Jeg synes også det er dumt når fritidsaktiviteter avlyses pga. Halloween, for det etter det jeg ser slett ikke er slik at den "høytiden" er mer inkluderende enn f.eks fotballtrening og kor.
Samtidig ser jeg jo at mine barn gleder seg, at det er en happening for dem og gidder ikke ri kjepphester når det er snakk om den ene dagen i året (selv om den ene som hadde fritidsaktivitet i går måtte gå på den før han gikk Halloween.) Diskusjonen om kostymer har vi hatt hvert år, men der har jeg stått på mitt. Det er helt uaktuelt å bruke hundrevis av kroner på masker, sminke og drakter i året, og mine barn må enten bruke maskene fra 2008 eller noe sånt, eller bli sminket av mor. Jeg har også fortalt dem at vi faktisk har råd til å kjøpe kostymer hvert år, men at det er sløseri og svært lite miljøvennlig å gjøre det. Det argumentet bruker jeg om mange ting, og jeg tror iallfall eldste har begynt å skjønne litt. Egentlig imponerende, siden det er ganske mange 40 og 50-åringer som ikke skjønner hva overforbruk gjør med planeten vår. (Og som f.eks bestiller plastdingser sendt med fly fra Kina og USA for å putte i gavekalenderne til barna sine. )

I år er faktisk det første året ingen av ungene har mast om kostymer, så jeg tror jeg har nådd fram.

Hvis du med "ubrukelig plaststæsj" mener pynt som blir pakket ned og tatt fram igjen år etter år, som barna husker igjen fra i fjor, og synes det er gøy å finne fram igjen, så ser jeg ikke det helt store problemet må jeg innrømme. Det er ikke der det unødvendige forbruket er støsrt. Det går an å være litt kvalitetsbevisst (ikke sånn som de 17.maitrompetene etc som kjøpes nye hvert år, fordi de aldri varer en hel dag ). Det er heller ikke nødvendig å kjøpe dyre kostymer hvert år, og heller ikke alle som gjør det. Vi har brukt det samme igjen og igjen, har laget, og har arvet. Og et av høydepunktene, og det viktigste elementet i pyntingen til halloween er jo gresskaret, der noe av poenget er å skjære det ut selv, i en helt naturlig frukt, der innmaten kan brukes til mat. Dette i motsetning til juletreet, som i større og større grad ser ut til å bli erstattet av plast, dessverre.

Også folkens (ikke bare rine som jeg har sitert), hallo ... vi snakker om EN dag i året her. Skulle tro det var snakk om en ny trend å til stadighet ringe på hos fremmede og tigge i utide, og spise sukker midt i uka og skulke fritidaktiviteter annenhver uke. Hvordan er det forresten med fritidsaktivitetene på julaften, nyttårsaften og 17.mai?

Sist redigert av My : 01-11-13 kl 12:02.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-13, 11:58   #166
mina
Strikker

mina sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sunnmøre
mina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Det er bare noe innmari surmaga over ordene "vi feirer ikke Halloween, vi". Da er vel "dessverre, vi har ikke godteri" bedre?

Ok, jeg skulle kanskje presisert at jeg var blid og smilende de to-tre gangene (totalt de siste åra) vi har hatt unger på døra.

Dette er hva jeg har sagt: "Beklager, jeg har ikke godterier til dere. Vi feirer ikke Halloween, det er derfor vi har slått av utelyset. Når utelyset er slukket betyr det at vi ikke vil ha besøk. Ha det bra!"

Gammel 01-11-13, 12:04   #167
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jeg har ikke noe prinsippielle motforestillinger mot Halloween, tror ikke jeg har det mot noen feiringer eller høytider?

Det er selvsagt noe jeg ikke liker med Halloween, typisk er jeg ikke glad i disse mørke kostymene gatalangs på asfalt. Synes det er ubehagelig i forhold til trafikk.

Men jeg kaller ikke dette å være motstander mot halloween, jeg lar bare være å kjøre bil og prøver å gi mine unger noe lys på seg (refleks, bøtter med lykt etc)

Gammel 01-11-13, 12:23   #168
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Så jeg tenker heller sånn: Er det harmløst eller ei? Bør de få bestemme dette selv? Liker jeg å omgås folk som er sure og negative til ting jeg liker og som egentlig ikke plager dem? Nei.

Og selv om jeg prøver å ikke kjøre mine personlige prinsipper (som jo er noen ganger vanskelig å skille fra prinsipper som jeg mener i rollen som forelder) over på barna, så glipper det likevel noen ganger.

Men å la være å feire Halloween om barna synes det er morsomt, og om det er vanlig i venneflokken, vel, det mener jeg er å blande personlig smak med hva som er foreldring.

Jupp, enig.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-13, 12:25   #169
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av mina, her.

Dette er hva jeg har sagt: "Beklager, jeg har ikke godterier til dere. Vi feirer ikke Halloween, det er derfor vi har slått av utelyset. Når utelyset er slukket betyr det at vi ikke vil ha besøk. Ha det bra!"

Men- jeg "feirer" jo heller ikke Halloween. Ingen gresskar, ingen kostymekjøp, ingen sminke eller kaker som er formet som avkuttede fingre, det hindrer meg jo ikke å dele ut en twist e.l til noen småunger som ringer på?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-13, 12:35   #170
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Jeg tenker at til alle tider har nye tradisjoner oppstått, og gamle tradisjoner har dødd ut, og til alle tider har det vært folk som har mislikt begge deler. Så det er helt klart lov. Men det har nå likevel gått sin gang, stort sett, og kommer nok til å gjøre det denne gangen også, så forskjellen er vel bare at de som har vært med på festen bare har hatt det litt mer moro.

Så kan man vel håpe på at tradisonen dør ut igjen av seg selv, etter et par hundre år, selv om folk da selvsagt vil synes det er trist at denne hyggelige og eldgamle tradisjonen forsvinner.

Gammel 01-11-13, 12:44   #171
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg hadde selv en far som var i prinsippet mot alt han "ikke forstod seg på" som overnatting, en del fritidssysler og hva som helst, og hadde han nå bare klappet igjen med sine egne meninger så hadde det vært greit. Men siden han ikke skjønte poenget med det, så skulle ikke vi gjøre det heller.
Og det er bare kjipforeldring altså. Jeg er fortsatt sur på ham for det. Og jeg har ikke tenkt å være sånn forelder.

Så jeg tenker heller sånn: Er det harmløst eller ei? Bør de få bestemme dette selv? Liker jeg å omgås folk som er sure og negative til ting jeg liker og som egentlig ikke plager dem? Nei.

Og selv om jeg prøver å ikke kjøre mine personlige prinsipper (som jo er noen ganger vanskelig å skille fra prinsipper som jeg mener i rollen som forelder) over på barna, så glipper det likevel noen ganger.

Men å la være å feire Halloween om barna synes det er morsomt, og om det er vanlig i venneflokken, vel, det mener jeg er å blande personlig smak med hva som er foreldring.

Dette var veldig bra sagt, synes jeg. Jeg hadde også en far som kunne være litt slik på enkelte ting (jeg fikk f.eks. ikke gå i Speidern fordi det var en rekrutteringsinstans for militante kristne ), heldigvis mildnet han med årene og nå ler vi godt av den slags. Han hadde helt sikkert vært motstander av Halloween også, men det var jo ikke en problemstilling da jeg var barn.

Det å være en som skal definere barnas smak og følelser rundt ting synes jeg rett og slett er en litt utrivelig oppdragelsestaktikk. Ja, man kan helt klart prøve å påvirke (f.eks. snakke positivt om ting man ønsker at de heller skal bruke tiden sin på), men å si : "Nei, det får du ikke fordi det synes jeg (voksen mor på snart 33) er dumt/teit/NoeViIkkeGjørTM". Så lenge det ikke er skadelig eller til nevneverdig bryderi for folk rundt barnet, synes jeg man skal ha noen utrolig gode argumenter for hvorfor man f.eks. nekter egne barn å gå runde på Halloween om de har lyst. Særlig om det er slik at de aller fleste i omgangskretsen forøvrig deltar.

Sist redigert av Vianne Rocher : 01-11-13 kl 12:59.
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-13, 12:49   #172
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Vi har allerede avtalt med de kjekke naboene i de nærmeste husene. Vi skal ha blod, hjernemasse og avskårne fingertupper til de små og hallo vin til de store. Og i hagen skal vi ha feller med lydeffekter. Han ene jobber i forsvaret, så vi skal finne på noe gøy.

Jeg nevnte for tiåringen at neste år, da skal mamma'n hans kle seg ut, ta med et vinglass og ringe på hos naboer - "Hallo! vin!?"

Jeg fikk tidenes svarteste blikk rettet mot meg: "Mamma! Du driter deg ut!"

Gammel 01-11-13, 13:17   #173
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av mina, her.

Ok, jeg skulle kanskje presisert at jeg var blid og smilende de to-tre gangene (totalt de siste åra) vi har hatt unger på døra.

Det er så surmaga, at jeg lukter sitron helt hit. Slått av utelys og fremme sine prinisipper på småbarn utkledd i kostymer? Det er så dumt og surmaga at jeg ikke kan få sagt det nok.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-13, 13:19   #174
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Jeg tenker at når våre barn har blitt voskne så er de aller, aller fleste vokst opp med halloween, og det har blitt en innarbeidet tradisjon som, hva dem angår, "alltid" har vært her (dvs så lenge de har levd). Da vil de se tilbake på og snakke om denne overgangsperioden vi har nå, da feiringen kom til norge rundt årtusenskiftet, da det fantes motstandere som nektet å la barna feire Halloween fordi de syntes det var noe nymotens tull. Noen vil huske at de ikke fikk være med, de fleste vil ha gode minner. Litt på samme måte som vi nå kan lese om da juletreet ble innført blant den delen av middelklassen som var under størst inflytelse fra utlandet (tenk på alt rælet vi kjøper for å henge på dette forresten), eller slik som min oldefar, som var sterk motstander av vannklosett. Han syntes det var helt utenkelig å drite inne i sitt eget bolighus, og fortsatte derfor å bruke utedassen all sin dag. Det aller første borgertoget på 17.mai var egentlig en ulovlig demonstrasjon. Og hvem spiste den første fastelavnsbollen? Dette er ting vi er vokst opp med, og derfor ser på som helt naturlig, like naturlig som Halloweenfeiring vil være for neste generasjon.

Gammel 01-11-13, 13:39   #175
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Men, for å få det inn med teskje: Skal man i tillegg til utelampa sette ut ekstra lys?

Jeg har gått med de minste jentene i flere år, og har etter hvert innsett at det er best å kun ringe på til dem som har satt ut halloweenpynt eller levende lys. Jeg tror at de som ikke kjenner skikken godt nok fortsatt ikke vet at utelampa skal være skrudd av. Vi går nok glipp av enkelte hus som har godteri på denne måten, men samtidig er vi sikre på å bare treffe på hyggelige folk som vil ha besøk, samt ikke bruke tid på hus der ingen åpner. Jeg kler meg ut til gangs jeg også, bare så det er sagt. Det er litt fordi klassen til nestyngste har hatt fest på skolen først, der foreldrene også blir oppfordret til å kle seg ut. De tre yngste syns det er stas, eldste not so much ...

I år kom vi forøvrig over et nabolag der flere familier hadde gått sammen om å lage en skikkelig skrekkopplevelse der man måtte gå gjennom flere hager med alt mulig av skrømt, lyd- og lyseffekter før man kom fram til godteskåla. Jeg syns det er festlig at noen gjør så mye ut av det.

Sist redigert av ElinM : 01-11-13 kl 13:50.
ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-13, 13:45   #176
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Jeg nevnte for tiåringen at neste år, da skal mamma'n hans kle seg ut, ta med et vinglass og ringe på hos naboer - "Hallo! vin!?"

Jeg fikk tidenes svarteste blikk rettet mot meg: "Mamma! Du driter deg ut!"

Jeg fikk ikke en gang lov til å ha på meg heksehatt. Et samstemt kor med femåringer ga meg beskjed om at det IKKE var passende.

Og folk som gjør mye ut av dagen med stæsj og skumle effekter er dødskult!

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-13, 13:52   #177
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er så surmaga, at jeg lukter sitron helt hit. Slått av utelys og fremme sine prinisipper på småbarn utkledd i kostymer? Det er så dumt og surmaga at jeg ikke kan få sagt det nok.

Halloween er en skikk der man går og ringer på til folk man ikke kjenner for å få godteri. Det er vel ikke veldig mange feiringer eller høytider der man i så stor grad involverer "utenforstående" i egen skikk ved å få hjem til dem. Da mener jeg det må være helt legitimt å si at "nei, vi feirer ikke, og vi har prøvd å vise det med å skru av utelampen". Mine unger gikk rundt sammen med en venninne og faren hennes i går. De visste godt at de bare skulle gå hos folk de kjenner eller der det var satt ut litt ekstra med lys/halloweenpynt. De skulle i hvert fall ikke gå der utelyset var skrudd av.

Jeg ser det flere som mener det er kjipt å ikke ville feire Halloween eller å si at man ikke vil feire det. Jeg synes det er veldig rart. Kommer det folk - små eller store - på døra di og ber deg være med en feiring du har null interesse av eller kanskje til og med er imot så må det da være greit å si ifra.

Vi er ikke spesielt opptatt av Halloween (selv om det er gøy å se bilder av utkledde folk på FB), men ungene fikk altså gå og vi hadde godteri til de som kom på døren.

Gammel 01-11-13, 13:58   #178
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dere som boikotter Halloween, får ikke ungene gå på fester som inkluderer hele grupper heller? I år var alle jentene i 1c på felles Halloween-fest hos en av jentene. I fjor hadde vi Halloween-fest som høstgruppesamling i 3c. For to år siden hadde Sneipen skummelbursdag to dager før Halloween, med full stash.

Hadde ikke barna fått vært med på slike ting?

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-13, 13:59   #179
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Jeg synes det er helt meningsløst å si sånne ting til små, håpefulle barn. Jeg synes et enkelt "beklager, vi har ikke godteri, men så fine dere var da ..." elns er mer enn nok. Man har ingen plikt til å dele ut godteri, mange glemmer det sikkert også, men å begynne med "vi feirer ikke, herregud utelampe er jo av!!" er lavmål og surmaga, og mina er en sånn jeg forteller mine barn om, "husk, ikke alle liker halloween, men vær høflig og si hadet likevel" og på spørsmål om hvorfor de ikke feirer, blir jeg svar skyldig.

Gammel 01-11-13, 14:07   #180
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er helt meningsløst å si sånne ting til små, håpefulle barn.

Små, håpefulle barn kan enten lære seg de uskrevne Halloweenreglene eller ha følge av foreldrene sine som kan hjelpe dem. mina brukte ikke den tonen i sitt innlegg som du prøver å framstille nå (herregud og utropstegn).

Det er ikke veldig vanlig å feire Halloween i Norge. Jentene mine hadde ingen problemer med å forstå at mange ikke deltar i feiringen.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:48.