Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Kroppen fire dager etter fødsel (jmf "Fotballfrue" bildet...)

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-11-13, 14:51   #1
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kroppen fire dager etter fødsel (jmf "Fotballfrue" bildet...)

Og det mener jeg er et problem (skader saken mer enn det gagner), at antatt normalvektige kropper skal omtales som syltynne. Jeg mener det i stor grad skyldes at det som er en "normal kropp" blir stadig større i våre øyne.

Gammel 29-11-13, 14:56   #2
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Modellene i dag er enda tynnere enn da var for 10-15 år siden. Jeg er overhodet ikke enig i at større kropper forherliges i dag i deg hele tatt. Jeg har en elleveåring i hus som synes hun er feit og jeg kan virkelig ikke se hva et ubdertøysbilde av en veldig tynn barsrlkvinee har for misjon annet enn å skaffe henne en masse pr. Jeg synes vi godt kan snakke om at dette, og jeg synes selvsagt ikke er greit hvis veldig tynne folk føler seg stigmatisert. Men det er forskjell på å være naturlig tynn og å være tynn fordi man løper mange, mange mil i uken kg lever på ekstremdiett. Jeg er enig ned Guava i hennes betraktninger og vil forøvrig bare si at det er virkelig ikke misunnelse som får meg til å reagere på dette altså. Jeg kjenner mange unge jenter med et ganske forstyrret forhold til mat og er oppriktig bekymret for det.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-13, 15:31   #3
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Poenget mitt m^2 er at det at man selv har et bra selvbilde ikke betyr at mane er sunn (akkurat som man kan være overvektig og leve ganske sunt likevel). Om jeg blir 100 kg og fremmedeles synes jeg er fin, så bør jeg jo formidle til mine barn at a) man kan være fin fordi om man er overvektig - MEN man bør være normalvektig for eksen sin skyld. Ikke "det virkigtige er at du er fornøyd med deg selv". For selv om det unektelig er veldig viktig å være fornøyd med seg selv, så er det også veldig viktig å ha god helse. Og det spiller vekt inn, enten vi liker det eller ei.

Selvfølgelig kan man være overvektig å ha god helse, akkurat som man kan røyke og leve til man blir 100. Men statistisk sett så er det best å være normalvektig.

Gammel 29-11-13, 16:07   #4
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Poenget mitt m^2 er at det at man selv har et bra selvbilde ikke betyr at mane er sunn (akkurat som man kan være overvektig og leve ganske sunt likevel). Om jeg blir 100 kg og fremmedeles synes jeg er fin, så bør jeg jo formidle til mine barn at a) man kan være fin fordi om man er overvektig - MEN man bør være normalvektig for eksen sin skyld. Ikke "det virkigtige er at du er fornøyd med deg selv". For selv om det unektelig er veldig viktig å være fornøyd med seg selv, så er det også veldig viktig å ha god helse. Og det spiller vekt inn, enten vi liker det eller ei.

Anbefaler deg å lese den NRK-saken Harriet la inn hvis du ikke gjorde det
Jeg synes det du beskriver blir helt skjeivt. Et sånt fokus på normalvektig blir et fokus på et tall, det blir en tvangstrøye. Jeg synes personlig det er MYE bedre med et fokus på å like seg selv, og være sprek og sunn - fysisk få til det man har lyst til å få til. Også heller jobbe for å legge lista litt høyere der for barna, og kanskje for seg selv.

Hjelpe dem med å velge bort xbox og nettbrett, stillesitting og tv-titting og opp og ut liksom. Lage rutiner hvor det å være i bevegelse, trene, leke ute er naturlig og viktig. Jeg tror det ligger en mye, mye større utfordring der enn i å begrense i matveien sånn på lengre sikt. Eller kanskje en kombinasjon men mat MÅ man jo ha liksom, aktivitet kan man faktisk velge helt bort.

Og jeg tror vi som voksne har enormt mye mere å vinne i forhold til denne utfordringen på å være gode forbilder når det gjelder å være aktive og bruke kroppen og jobbe med den for å være fornøyde med hva vi får til med den framfor å fokusere på hva man burde og skulle ha veid og hvordan man skulle ha sett ut.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-13, 15:32   #5
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For eksen sin skyld?

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-13, 15:36   #6
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

For eksen sin skyld?

Det beste hevnen er å se smashing ut, er det ikke noe som heter det?

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-13, 15:34   #7
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Overvekt er et problem, men idealene som fremstilles er BMI nærmere undervekt enn overvekt. Fokuset blant ungdommer og voksne er blant det store flertall å bli tynnere enn det de er. Likevel øker gjennomsnittsvekten.

Idealer kan noen ganger være noe å strekke seg mot. Er man undervektig hjelper det ikke å ha bilde av en med BMI på 24 i streven for å bli slik. Like lite hjelper det en med BMI på 27 å ha et ideal om en BMI på 18. Noe som er skremmende med idealer som er umulige å strekke seg mot er at en god del mennesker gir opp og opplever seg selv som totalt mislykket. De opplever at de aldri uansett hvor mye de strever ikke makter å bli som idealene og reaksjonen blir ikke å bli litt nærmere idealene enn de er, men selvforakt og selvskading.

Jeg er skremt over å høre ungdommer snakke om selvbilde. Det som står lenger oppe om sosial arv i den sammenheng er noe jeg ser veldig mange eksempler på.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-13, 15:34   #8
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Jeg regner med det skal stå helsen? Det er noen skriveleifer som ikke alltid er helt heldige ... Eksen!

Gammel 29-11-13, 16:00   #9
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Helsen!! Ikke eksen.

Gammel 29-11-13, 16:01   #10
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Én av faktorene, ja.

Gammel 29-11-13, 16:23   #11
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg for min del synes det er leit at Fotballfruen fremstiller så mye som er normalt med graviditet som uønsket og negativt.

- I starten utbasunerte hun at hun skulle kle seg flott i løpet av graviditeten, for "man trengte jo ikke gå rundt i gravidklær bare fordi man var gravid". Er altså gravidklær negativt? Noen (mange) får jo mager som ikke passer i andre klær, uten at det betyr at man ikke ser fin ut i gravidklær?

- Noen kommenterte at hun så flott ut som høygravid, hvorpå fruen svarte at hun hadde gått opp 9 kg, og det var greit å gå opp såpass mye siden hun var så smal fra før. Såpass mye? Dette er da helt vanlig vektoppgang? Man burde altså gå opp mindre, sånn egentlig? Jeg la selv på meg 3-4 kg i graviditeten, var jeg da skikkelig flink? Jeg er litt stor fra før, så ikke noe skummelt med det, men det var jo helt tilfeldig at det ble slik, jeg gjorde ingenting. Flink?

- I forbindelse med 4-dagers-magen skrytes hun høyt opp i forhold til flinkhet for trening og at hun nå får igjen for det. Når det faktisk også er helt vanlig at man har mage, selv om man også har vært flink i svangerskapet. Eller at man ikke har mage, selv om man ikke har vært flink. Trenger man virkelig et idol å strebe etter på magefronten 4 dager etter fødsel?? Min mage var som normal (for meg) etter begge fødsler, men den er heller ikke syltynn (tvert imot). Jeg gjorde null for å ha det slik. Var jeg da flink, i forhold til de jeg så på barsel som fremdeles så gravide ut?

Flott at hun har fått tilbake kroppen hun er stolt av. Men jeg synes ikke det er sunt å massepublisere det på denne måten, selv om jeg skjønner hun smir mens jernet er varmt. At mange i god form fint kan trene om de orker det, tror jeg derimot er fint å ha fokus på.

Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-13, 16:26   #12
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Jeg skrev normalvektig, å unnlot med vilje å nevne bmi, iom at jeg mener at bmi er et dårlig tall for helse for en god del, og overhode ikke fungerende på barn.

Og jeg mener ikke at man skal få vekta inn i alle hjem, som jeg skrev så har vi ikke vekt selv. Fokuset bør ikke være der. Fokuser bør være på aktivitet og kosthold, og selv om aktivitet er viktig, og særlig for barn, så er også kosthold av stor betydning.

Jeg sier ikke alle bør være støpt i sammen formen og se like ut. Og man kan være slank/normalvektig, og fremdeles feit helsemessig.

Poenget er at gjennomsnittsvekten i befolkningen går opp, og det er bekymringsfullt.

Vi bør være forbilder for ungene våre med hensyn til kosthold og aktivitet. Og bruk av tv og nettbruk.

Man er ikke nødvendigvis et negativt forbilde om man er overvektig. Mental er ikke nødvendigvis et negativt forbilde om man er slank eller tynn heller. Og av og til får jeg inntrykk av at alle tynne er dårlige forbildet. Og at mange slanke blir definert som tynne. Særlig om de har født barn.

Gammel 29-11-13, 17:12   #13
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Nå måtte jeg Google dama og jeg synes heller ikke hun ser sykelig tynn ut. Slank, helt klart. Men syk eller usunn? Seriøst?

Vedlagte bilder
Filtype: jpg image.jpg (113,3 KB, 102 visninger)
Gammel 29-11-13, 17:13   #14
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er vel heller hvordan hun eksponerer kroppen som er problemet her.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-13, 17:15   #15
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Jo, for all del, nok en gang så er jo det noe annet.

Gammel 29-11-13, 17:16   #16
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

For dem begge.

Miley Cyrus har en flott kropp, synes jeg. Muskuløs og slank. Men jeg foretrekker litt er klær. :snerpe:

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-13, 17:14   #17
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

Rett skal være rett, Røverdatter skrev syltynn, ikke sykelig tynn. Men syltynn har en klart negativ klang for meg, og jeg mener fremdeles at Miley Cyrus er normalt slank, ja.

Gammel 29-11-13, 17:24   #18
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har iallefall aldri sagt noe om at MC ser syk ut. Kjenner jeg blir akutt lei hele diskusjonen og kverulering og pirking. Dere får nå bare mene at Miley er et sunt kroppsideal så mye dere vil, så får jeg jobbe videre på hjemmebane med å banke inn at egenverd ikke skal måles i hvor flat mage man har.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-13, 17:35   #19
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.

Jeg har iallefall aldri sagt noe om at MC ser syk ut. Kjenner jeg blir akutt lei hele diskusjonen og kverulering og pirking. Dere får nå bare mene at Miley er et sunt kroppsideal så mye dere vil, så får jeg jobbe videre på hjemmebane med å banke inn at egenverd ikke skal måles i hvor flat mage man har.

Altså. Miley har en flott kropp. Slank og veltrent. Den burde definitivt kunne være et ideale. Måten hun viser den fram på, not so much.

Og beklager at jeg har lest med vrangbriller, men jeg mener noen sa hun ser usunn ut?

Uansett. Hun er ikke sylslank i mine øyne - som i mine øyne er et negativ begrep. Hun er slank. Og slank er faktisk en fin ting å være.

Gammel 29-11-13, 17:28   #20
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Jeg misliker virkelig at vi skal applaudere halvdaffe og halvtjukke, mens tynne mennesker skal vi rakke ned på. Jeg kommer personlig aldri til å applaudere usunn livsstil, det være seg lubben eller for tynn. Den nye trenden med å klappe i hendene hver gang noen med former legger ut bilder synes jeg er tåpelig all den tid det sjeldent er former, men overvekt som vises fram. Det er ikke till å komme unna at overvekt faktisk er usunt, selv om du bare kaller det former.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:32.