Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Barndomsretter du ikke lenger spiser

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-11-14, 16:21   #161
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barndomsretter du ikke lenger spiser

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

Jeg har oftere inntrykk av at kvinner forventes å ta det ansvaret, og at reaksjonene er annerledes om menn løser det på en annen måte.

Vel, jeg ble like hoderystende oppgitt over alenefaren som serverte sønnen sin bacon og potetmos med ost sju dager i uka på det der Hellstrømprogrammet, som jeg hadde blitt over en hvilken som helst dame som gjorde det samme.

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

Når det er sagt så er det forskjellig hva man legger i å lage mat, og hva man definerer som et greit grunnlag. Jeg tror dog mange dømmer rimelig kjapt og trekker slutninger basert på enkeltfaktorer, uten å se hele bildet.

Selvfølgelig varierer det hva man legger i å lage mat, jeg skjønner ikke helt hvor du vil hen? Jeg forventer ikke at alle lager intrikate retter hver dag, ei heller at alle skal like å lage mat, men jeg forventer at de setter seg inn i hva som er sunt og prøver å videreføre greie matopplevelser. Det betyr ikke at det er fryktelig om man bruker en pose i ny og ne. Ikke en gang i uka en gang, syns jeg. Men det er noe med det å forstå mat jeg syns er viktig. At kjøtt har vært noe levende, at potet ikke er et pulver, hvordan grønnsaker lukter og kjennes i frisk form.

Jeg syns veldig mange sier "kan ikke" når de egentlig mener "vil ikke". Om man f.eks. har laget bernaise fra pose så kan man lage hvit og brun saus. De bruker nemlig hovedprinsippet fra å lage vanlig saus ved å smelte smør, blande ut med pulver og spe med melk (det er riktignok ikke sånn man lager bernaise. ). Du er jo en smart dame, du kan lese og du kan følge en oppskrift i en kokebok. Da kan du lage saus. Men du vil ikke. Stor forskjell.

Sist redigert av Tallulah : 13-11-14 kl 16:32.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-14, 16:31   #162
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Altså, jeg satte jo min ære i å være håpløs på kjøkkenet til jeg var ca. 30, på en teit kokett og barnslig trassig måte. Det påvirker helt sikkert mitt forhold til det i dag også, sammenlignet med dem som har et helt uemosjonelt og uinteressert forhold til matlaging (og nei, jeg beskylder ikke dem for barnslig trass, tvert i mot).

Og når jeg sier "overrasket", så betyr det akkurat det. Ikke at jeg ser ned på dem eller synes de er forferdelige foreldre. Det er bare like uventet for meg som ... folk som ikke synes musikk er viktig, liksom.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-14, 16:47   #163
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Det påvirker helt sikkert mitt forhold til det i dag også, sammenlignet med dem som har et helt uemosjonelt og uinteressert forhold til matlaging (og nei, jeg beskylder ikke dem for barnslig trass, tvert i mot).

Jeg er nok der. Jeg "lager" f.eks. laks, potet, gulerøtter og rømme til middag. Det er helt vanlig hos oss. Men jeg 'lager' det jo ikke, slik folk beskriver. Jeg lager ikke krydderet selv som fisken har, jeg bare putter den i ovnen og koker det andre. Jeg lager det fordi alle liker det. Og det er fisk. Og grønnsaker. Ting man bør spise. Og sånn går gjerne ukene. Noen dager med innslag av halvfabrikat, og noen dager ikke. Vi vekter mer betydning av fisk og grønnsaker (skal være en viss mengde i uka), enn at enkeltprodukter ikke er laget fra bunnen. Og jeg tror egentlig vi er ganske vanlige, men jeg er dårlig på saus - jeg er det. Alt som innebærer kombinasjon av mange ting i en gryte. Og har ikke giddet lære meg det. Men jeg tror vi likevel dekker mye av det vi skal likevel.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-14, 17:06   #164
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er ikke interessert i matlaging, men kan lage det meste. At jeg kan lage alt fra komper, steik, sauser, osv betyr ikke at jeg synes det er veldig gøy å holde på med. Det er noe som er greit å kunne og som jeg gjør når jeg har lyst på god mat og har tid. Matlaging er ikke høyt prioritert med tanke på tid og vi er ikke så veldig opptatt av mat at bare mat fra bunnen er godt nok.
Jeg kan for eksempel lage lasagne fra bunnen med gode hjemmelagede lasagneplater av durumhvete og egg og med lagvis hjemmelaget saus og hjemmekvernet kjøtt, men det er sjeldent bryet verd synes jeg. Ferdige lasagneplater funker bra det også. Jeg synes også en del posesauser er gode og synes grønnsaksblandinger er praktisk og fint.
Jeg er ikke begeistret for frossenpizza, men om jeg er syk smaker grandis bedre enn alt annet.
I dag hadde mannen laget stekt laks, havrepasta, grønnsaksblanding og torosaus. Det smakte veldig godt. Han kunne laget saus selv, men torosausen var veldig god til den retten.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-14, 17:54   #165
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ferdigkrydret laks er da helt innenfor, i min bok. Bare meningsløst dyrt. Men sammenlignet med frossenfisk som kastes etter et par år, er den jo helt grei, så klart.

- No. 4 -
Gammel 13-11-14, 17:55   #166
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg syns veldig mange sier "kan ikke" når de egentlig mener "vil ikke". Stor forskjell.

Jepp - helt enig, og noe jeg bevisst bruker sjøl, faktisk. Jeg vil ikke lage mat, all den tid jeg rett og slett ikke kan fordra det og blir i dårlig humør når jeg må. Jeg kan lage mat når jeg må, jeg velger ikke gjøre det, når jeg kan slippe unna.

Min mann lærte veldig fort at dersom han ville ha varm middag, var det han som måtte stå for dette. Etterhvert har vi kommet fram til en veldig fin ordning, som passer oss som hånd i hanske - jeg er håndtlanger, jeg kutter grønnsaker, finner fram hva som skal dekkes på etc, og så rydder jeg kjøkkenet, mens det er han som står for matlagingen.

Gammel 13-11-14, 18:00   #167
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Etterhvert har vi kommet fram til en veldig fin ordning, som passer oss som hånd i hanske - jeg er håndtlanger, jeg kutter grønnsaker, finner fram hva som skal dekkes på etc, og så rydder jeg kjøkkenet, mens det er han som står for matlagingen.

Sånn er det her også, bare omvendt. Jeg liker å lage mat, mannen gjør ikke det. De gangene han må lage mat blir det lettvinte løsninger, men det er ikke som om de sulter eller må spise brødskiver til middag fordi jeg er bortreist, syk eller hva det måtte være. Jeg lager middag, til gjengjeld kan jeg slenge meg rett i sofaen etterpå og han tar seg av rydding og oppvask. Det passer oss begge veldig godt.

Gammel 13-11-14, 18:01   #168
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dronningen, det du beskriver der er helt greit, syns jeg.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-14, 18:05   #169
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Denne tråden var mye morsommere før det bare ble TOROpreik!

Gammel 13-11-14, 18:14   #170
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Jeg lager oftest middag hos oss, og da lager jeg det vi synes er godt og har tid til å lage. Noen ganger lager jeg tomatsuppe fra Toro, som vi alle synes er godt/ikke dårligere enn suppe laget fra bunnen av. Det samme gjelder for et par kakeblandinger fra Toro. Ellers lager vi det meste fra bunnen av fordi det smaker best og fordi vi har tid til å lage det. Smak og behag, lite prinsippridning.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-14, 18:17   #171
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 58
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Jeg kan egentlig ikke huske noe vi hadde da jeg var liten som jeg på ingen måte vil forholde meg til nå.
Det er ting som ikke lages så ofte, enten fordi det ikke var min favoritt eller fordi det har gått i glemmeboka, men jeg kan ikke minnes en eneste krise-dette-var-fælt-rett (ok, orientalsk gryte med kotelettkjøtt var ikke akkurat noen fest). Jeg må få skryte litt av pappaen min da, som er veldig flink på kjøkkenet og jobbet som kokk i årevis.

Hønsefrikasse lager vi flere ganger i året forresten, alle elsker det. (Det var mange år det var umulig å få tak i høns, så i vår familie var det stor fest da hønene var tilbake i frysedisken.)

Frem fra glemselen-middager hadde vært noe. Kanskje jeg skal lage en retrouke på kjøkkenet. Haha, ungene hadde vel dødd.

Gammel 13-11-14, 18:18   #172
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Hvor har det blitt av broilere, forresten? Forsvant den med jappetiden?

- No. 4 -
Gammel 13-11-14, 18:19   #173
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Syrinx, her.

Hønsefrikasse lager vi flere ganger i året forresten, alle elsker det. (Det var mange år det var umulig å få tak i høns, så i vår familie var det stor fest da hønene var tilbake i frysedisken.)

Å, det er så godt! En gammel klassiker som vi har dratt fram igjen nå som det er mulig å få tak i høne.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-14, 18:21   #174
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Hvor har det blitt av broilere, forresten? Forsvant den med jappetiden?

De hadde jeg fortrengt.

Gammel 13-11-14, 19:03   #175
Libra
Bør lage seg en tittel selv

Libra sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Benløse fugler har jeg helt glemt, jeg husker ikke engang om jeg likte det eller ikke.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-14, 19:04   #176
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Og kylkun!

Husker vi hadde fredagstilbud på butikken jeg jobbet på. Høns 10 Kr stykket! Det ble billig middag.

Gammel 13-11-14, 19:04   #177
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 58
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Libra, her.

Benløse fugler har jeg helt glemt, jeg husker ikke engang om jeg likte det eller ikke.

Det hadde vi ganske ofte til middag på Toneheim dag jeg gikk der. Man skulle visst ikke like det, men jeg mener jeg syntes det var godt.

Gammel 13-11-14, 20:33   #178
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Levergryte, seibiff og steikels (steikt flesk i tjukk kvit saus) er rettar frå barndomen som eg aldri har ete etter at eg flytta for meg sjølv.

Loff og Honni Corn er heller ikkje fast på frukostbordet. Og det er ikkje trekantar med sjokoladepudding, karamellpudding eller gelé til dessert midt i veka.

Gammel 13-11-14, 20:50   #179
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kålruletter var en slager, husker jeg - i motsetning til den forferdelige røkte kolja.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-14, 21:02   #180
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg gadd ikke å lese tråden.

Jeg vokste stort sett opp med tradisjonsmat som var bra og ikke spektakulært usunn. Jeg lager flere av rettene selv, f.eks flesk og duppe, potetsuppe og fårikål. Pannekaker er nok det eneste jeg ikke spiser fremdeles, det er ikke middag hos oss.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:38.