|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#161 |
|
Glamorøs
|
Sv: Barndomsretter du ikke lenger spiser
Vel, jeg ble like hoderystende oppgitt over alenefaren som serverte sønnen sin bacon og potetmos med ost sju dager i uka på det der Hellstrømprogrammet, som jeg hadde blitt over en hvilken som helst dame som gjorde det samme.
Selvfølgelig varierer det hva man legger i å lage mat, jeg skjønner ikke helt hvor du vil hen? Jeg forventer ikke at alle lager intrikate retter hver dag, ei heller at alle skal like å lage mat, men jeg forventer at de setter seg inn i hva som er sunt og prøver å videreføre greie matopplevelser. Det betyr ikke at det er fryktelig om man bruker en pose i ny og ne. Ikke en gang i uka en gang, syns jeg. Men det er noe med det å forstå mat jeg syns er viktig. At kjøtt har vært noe levende, at potet ikke er et pulver, hvordan grønnsaker lukter og kjennes i frisk form.
Sist redigert av Tallulah : 13-11-14 kl 16:32. |
|
|
|
|
|
#162 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Barndomsretter du ikke lenger spiserAltså, jeg satte jo min ære i å være håpløs på kjøkkenet til jeg var ca. 30, på en teit kokett og barnslig trassig måte. Det påvirker helt sikkert mitt forhold til det i dag også, sammenlignet med dem som har et helt uemosjonelt og uinteressert forhold til matlaging (og nei, jeg beskylder ikke dem for barnslig trass, tvert i mot).
|
|
|
#163 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg er nok der. Jeg "lager" f.eks. laks, potet, gulerøtter og rømme til middag. Det er helt vanlig hos oss. Men jeg 'lager' det jo ikke, slik folk beskriver. Jeg lager ikke krydderet selv som fisken har, jeg bare putter den i ovnen og koker det andre. Jeg lager det fordi alle liker det. Og det er fisk. Og grønnsaker. Ting man bør spise. Og sånn går gjerne ukene. Noen dager med innslag av halvfabrikat, og noen dager ikke. Vi vekter mer betydning av fisk og grønnsaker (skal være en viss mengde i uka), enn at enkeltprodukter ikke er laget fra bunnen. Og jeg tror egentlig vi er ganske vanlige, men jeg er dårlig på saus - jeg er det. Alt som innebærer kombinasjon av mange ting i en gryte. Og har ikke giddet lære meg det. Men jeg tror vi likevel dekker mye av det vi skal likevel. |
|
|
|
|
|
#164 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Barndomsretter du ikke lenger spiserJeg er ikke interessert i matlaging, men kan lage det meste. At jeg kan lage alt fra komper, steik, sauser, osv betyr ikke at jeg synes det er veldig gøy å holde på med. Det er noe som er greit å kunne og som jeg gjør når jeg har lyst på god mat og har tid. Matlaging er ikke høyt prioritert med tanke på tid og vi er ikke så veldig opptatt av mat at bare mat fra bunnen er godt nok. |
|
|
|
|
|
#165 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Barndomsretter du ikke lenger spiserFerdigkrydret laks er da helt innenfor, i min bok. Bare meningsløst dyrt. Men sammenlignet med frossenfisk som kastes etter et par år, er den jo helt grei, så klart.
|
|
|
#166 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Jepp - helt enig, og noe jeg bevisst bruker sjøl, faktisk. Jeg vil ikke lage mat, all den tid jeg rett og slett ikke kan fordra det og blir i dårlig humør når jeg må. Jeg kan lage mat når jeg må, jeg velger ikke gjøre det, når jeg kan slippe unna.
|
|
|
#167 |
|
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
|
|
|
#170 |
|
Flawsome
Medlem siden: Aug 2011
Sv: Barndomsretter du ikke lenger spiserJeg lager oftest middag hos oss, og da lager jeg det vi synes er godt og har tid til å lage. Noen ganger lager jeg tomatsuppe fra Toro, som vi alle synes er godt/ikke dårligere enn suppe laget fra bunnen av. Det samme gjelder for et par kakeblandinger fra Toro. Ellers lager vi det meste fra bunnen av fordi det smaker best og fordi vi har tid til å lage det. Smak og behag, lite prinsippridning. |
|
|
|
|
|
#171 |
|
koko
|
Sv: Barndomsretter du ikke lenger spiserJeg kan egentlig ikke huske noe vi hadde da jeg var liten som jeg på ingen måte vil forholde meg til nå.
|
|
|
#172 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Barndomsretter du ikke lenger spiserHvor har det blitt av broilere, forresten? Forsvant den med jappetiden?
|
|
|
#173 |
|
Flawsome
Medlem siden: Aug 2011
Å, det er så godt! En gammel klassiker som vi har dratt fram igjen nå som det er mulig å få tak i høne. |
|
|
|
|
|
#176 |
|
Elsker gamlis- godis
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Barndomsretter du ikke lenger spiserOg kylkun!
|
|
|
#177 |
|
koko
|
Det hadde vi ganske ofte til middag på Toneheim dag jeg gikk der. Man skulle visst ikke like det, men jeg mener jeg syntes det var godt.
|
|
|
#178 |
|
Ventar stadig på vår
Medlem siden: Apr 2007
Sv: Barndomsretter du ikke lenger spiserLevergryte, seibiff og steikels (steikt flesk i tjukk kvit saus) er rettar frå barndomen som eg aldri har ete etter at eg flytta for meg sjølv.
|
|
|
#180 |
|
ctrl+z
|
Sv: Barndomsretter du ikke lenger spiserJeg gadd ikke å lese tråden.
|
![]() |
|
|