Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Terror og frykten for represalier

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-01-15, 02:34   #1
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Terror og frykten for represalier

Opprinnelig lagt inn av elg, her.

Du har tatt et valg ved å vise religionen utenpå. Det er et valg som kan føles krenkende for personer som mener at religion tilhører den private sphæren.

Heldigvis har vi religionsfrihet! Hurra! Og grunnen til at jeg sier hurra er at folk kan få tro på hva de vil - selv om du blir "krenket" (litt usikker på hva du legger i begrepet).

Gammel 14-01-15, 19:59   #2
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes ikke det er så rart at folk blir støtt av at man harselerer med noe så personlig som religion kan være for enkelte. Det betyr ikke at jeg synes det er OK at noen skal tvinge andre til taushet ved trusler om/bruk av vold. At det viktig å trykke slike tegninger nå, er åpenbart, men det kan diskuterest om det har vært like viktig alltid? Jeg vet ikke om jeg har så veldig sansen for provokasjon for provokasjonens skyld. (Bortsett fra her på FP, da, men her foregår jo det meste i sømmelig former. )

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-15, 06:54   #3
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Krenket fordi man ser hvilken religion folk tilhører? Nå får du gi deg.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-15, 08:42   #4
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Selvfølgelig er det å gå med hijab eller gullkors et valg man tar, det er jo ikke som om dette blir limt på med ekstra sterk superlim ved fødselen. Jeg blir ikke krenket av å se verken hijab eller kors, men hadde foretrukket å forholde meg minst mulig til folks religion sånn i det daglige.

Gammel 15-01-15, 09:01   #5
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jo masse man forteller med hvordan man ser ut, ikke bare religion. Er det problematisk også? Det er ganske mange jeg vil kunne se hvor står politisk, basert på ganske nøytrale klær.

Jeg kjenner jeg blir utrolig oppgitt av at man mener seg krenket av andres klesdrakt og smykkevalg. Snakk om sutreproblemer, ass.

Og selvfølgelig er hijab et valg.

Gammel 15-01-15, 09:12   #6
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Jeg er helt med på at vi er altfor lettkrenkelige i dette landet, altså.

Gammel 15-01-15, 09:16   #7
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gaia.. Det var en kommentar med tanke på at elg heller ikke ønsket at legning skulle være synlig. Neida, gifteringen uttrykker ikke legning, men er et symbol på at man er i et forhold så noe påtrengende kan det nok være det også.

Jeg er redd for et samfunn hvor folk blir redd for mangfold.
Det betyr ikke at jeg tenker at man i ethvert yrke kan kle seg som man vil. Uniformsreglement og kleskode er helt ok der hvor det har en hensikt. I det offentlige rom derimot må det være rom for mangfold, om det gjelder en rosepin på jakkeslaget, en frimurerring, et yin/yang-smykke, palestinaskjerf eller hijab.

Det er selvsagt et valg å iføre seg sånt.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-15, 09:47   #8
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1283
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes vi kan innføre borgerdrakt. Grå skjorte, grå bukse, formløst, uten mønster eller noe annet som kan vise personlighet eller noe annet krenkende. Så er det supert om alle farger håret i samme farge, grått, helst, og holder det på en lengde på, tja, fire centimeter jevnt over.

Ja? Finfint.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-15, 09:50   #9
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Maolue?

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-15, 09:55   #10
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Nord Korea kan hjelpe oss med de hårfrisyrene som er lov!

Gammel 15-01-15, 10:01   #11
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tally, de tatoveringene dine sender deg rett i husarrest, er jeg redd...

Gammel 15-01-15, 10:38   #12
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Tally, de tatoveringene dine sender deg rett i husarrest, er jeg redd...

evt: Look who's talking!

Gammel 15-01-15, 10:39   #13
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

evt: Look who's talking!

Mine har ikke farger. :konform:

Gammel 15-01-15, 10:42   #14
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Gammel 15-01-15, 10:48   #15
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For meg er religion en ganske privat ting, så selv om jeg blir hverken støtt eller krenket av å se folk vise frem religionen sin utenpå, så syns jeg det er litt påtrengende. Det er selvsagt mitt eget problem.

Sist redigert av Polyanna : 15-01-15 kl 11:02.
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-15, 11:21   #16
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

For meg er religion en ganske privat ting, så selv om jeg blir hverken støtt eller krenket av å se folk vise frem religionen sin utenpå, så syns jeg det er litt påtrengende. Det er selvsagt mitt eget problem.

Hvis jeg må forholde meg til mennesker i spesielle settinger synes jeg det er stas å vite masse om dem. Mens i andre settinger ønsker jeg bare å fokusere på "funksjonen" til personen. Minner meg om en lege jeg hadde - han hadde boxer med store røde hjerter på, vistes rett gjennom buksen. Jeg husket ingenting han sa. Ingenting. Det var selvfølgelig mitt problem, men jeg synes offentlige tjenstemenn kan være litt "nøytrale". Liker godt uniformering for å markere spesielle stillinger. Utrolig lett å ta kontakt med politifolk i uniform feks.

Men dette er jo min personlige mening, på samme måten som jeg ikke liker satire.

Gammel 15-01-15, 11:18   #17
elg
Superduperaktiv

elg sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
elg er litt kulelg er litt kulelg er litt kul
Standard

Er det noen som har definisjoner på fornærmet, støtt og krenket?

Jeg lurer også på hvordan man vet hva andre mennesker føler? Fra mitt ståsted vil ikke en tegning kunne gjøre mer enn å fornærme meg, mens fra en muslims ståsted kan det være en krenkelse. Hvem er det som kan bestemme hvilken følelse som er riktig? Eller er det kanskje ikke noen riktig eller gal følelse da alt er så avhengig av den som føler?

elg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-15, 11:38   #18
Guava

Guava sin avatar

Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av elg, her.

Er det noen som har definisjoner på fornærmet, støtt og krenket?

Jeg lurer også på hvordan man vet hva andre mennesker føler? Fra mitt ståsted vil ikke en tegning kunne gjøre mer enn å fornærme meg, mens fra en muslims ståsted kan det være en krenkelse. Hvem er det som kan bestemme hvilken følelse som er riktig? Eller er det kanskje ikke noen riktig eller gal følelse da alt er så avhengig av den som føler?

Ingen enkeltperson kan dømme hva som er en rett eller gal følelse, men opplevelsen av krenkelse har med den kulturelle sammenhengen man er i å gjøre.
Kontekst betyr mye.

Er man for eksempel homofil og en annen homofil lager en karikatur som humorerer over legningen vil det neppe virke krenkende. Om karikaturen derimot blir laget i en ondsinnet setting eller i hensikt å krenke vil den potensielt fungere krenkende. Det er ikke nødvendigvis tegningen i seg selv eller klesplagget i seg selv, men sammenhengen.

Jeg tenker at den beste responsen mot ekstremisme er å ikke gå hen og bli som dem.

Og som sagt tenker jeg at det er helt ok med kleskode på jobb, men at kleskodene man setter bør være gjennomtenkte.

Gammel 15-01-15, 11:22   #19
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Veldig god og illustrerende historie, Him!

Gammel 15-01-15, 11:41   #20
Guava

Guava sin avatar

Standard

Og angående "muslimsk" påkledning så får det kun symboleffekt når det tas ut av egen kultur. Klærne i seg selv er ikke muslimske. Går man på gaten i Egypt kan man ikke ut i fra klesdrakt fortelle hvilken religion folk har ut i fra klesdrakt.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:13.