|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?Dersom begrepet feminist bare defineres ut i fra et mål om likeverd og likestilling kan vel de fleste kalles feminister. Akkurat det synes jeg ville være noe historieløst. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?Jeg har aldri gått i tog og kommer sannsynligvis ikke til å gjøre det, men jeg er feminist for det. Jeg må da ikke identifisere meg med Ottar og militante feminister for å kalle meg selv det. Jeg er vel liberalfeminist.
|
|
|
#4 |
|
kan tilsettes alkohol
|
Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?Jeg kan være med på at en sterk kobling mellom politikk og feminisme kan være hinder for mange. Jeg skjønner den. Samtidig mener jeg likevel at det er desto viktigere at kvinner fra alle politiske retninger tar tilbake begrepet og kaller seg feminister. Ja, hvis de er opptatt av likestilling og likeverd. At man er uenige om veien fram gjør ikke at det ikke er viktig å vise at man har felles mål.
|
|
|
#6 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?Jeg er ikke politisk aktiv. Jeg har bare stemt på venstresiden en eneste gang i min lange karriere som stemmeberettiget. Jeg har også selvsagt inntatt en del posisjoner som 70-tallsfeministene la til rette for.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?Jeg husker ikke om denne har vært lenket til før, men uansett, den er vel verdt å lese igjen. Og igjen.
|
|
|
#8 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?
nemlig. Akkurat.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?Og en til for egen regning:
|
|
|
#11 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?Vel, jeg har sikkert blitt spurt om det av morogutter etter 3 øl, og har sikkert svart at jeg ikke identifiserer meg med den merkelappen, men tar det som en selvfølge at jeg blir behandlet som jeg fortjener. Jeg har kranglet om mye i fylla, men dette kan jeg ikke huske har blitt en stor greie.
|
|
|
#12 |
|
Aktiv
Medlem siden: Jun 2013
![]() ![]() ![]() |
Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?I følge ordboka er en feminist en person som arbeider for kvinners likestilling og frigjøring. Jeg synes det er viktige saker, men det er ikke noe jeg arbeider noe spesielt for. Jeg gjør nok mer aktivt for barns rettigheter. Også hvis de trosser kvinners likestilling og frigjøring. Men det tror jeg ikke har noe navn.
|
|
|
#13 |
|
Fortynnet
|
Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?Jeg tror aldri jeg har sagt at jeg ikke definerer meg som feminist noe annet sted enn på direkte spørsmål her på FP. At det er en merkelapp jeg ikke knytter til meg, på tross av at jeg på alle måter er for likestilling mellom menn og kvinner, kommer nok av litt forskjellig. Men aller mest at jeg forbinder det med noe aktivistaktig, der politisk tilhørighet også ofte er sterkt inne i bildet. Jeg tenker at det å være feminist (eller for den saks skyld antirasist) innebærer at man faktisk arbeider aktivt for en sak, ikke bare hva slags holdninger man har. Og jeg er ganske overrasket over de nedlatende holdningene vi som ikke kan identifisere oss med selve ordet møter her, selv om vi antagelig mener akkurat det samme som dere som mener at dere er det. "De som ikke er med oss er mot oss", liksom. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Off the map.
|
Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?Jeg har tenkt litt mer. Kanskje grunnen til at jeg ikke føler meg som en feminist, nettopp gjør meg til en?
|
|
|
#16 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Jeg tenker at du har vært heldig og at grunnen til at jeg er feminist, er at jeg vil at alle skal oppleve verden slik du gjør.
|
|
|
|
|
#17 |
|
Off the map.
|
Vi er nok i bunn og grunn veldig enig. Det er jo selve "merkelappen" jeg reserverer meg mot. Mye av innholdet står jeg for.
|
|
|
#18 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Noen av oss som er født her, har jo også opplevde en litt annen vei gjennom livet enn deg.
|
|
|
|
|
#19 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?Typisk damer å beklage seg i hytt og dynevær! :dukker: |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Kvinne er kvinne verst.
|
|
|
![]() |
|
|