|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
| Se resultatene: Hvordan organiserer dere som har samborer/ektefelle økonomien? | |||
| Vi har fullstendig felles økonomi |
|
85 | 42,71% |
| Vi har felles regningskonto og separat økonomi for mat og eget forbruk |
|
18 | 9,05% |
| Vi har felles økonomi for faste utgifter og mat, men separat økonomi for eget forbruk |
|
78 | 39,20% |
| Vi har fullstendig separat økonomi |
|
18 | 9,05% |
| Deltakere: 199. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#161 |
|
can-jur
|
Sv: Fraråder folk å ha felles økonomi
For deg er det slik. For oss er det ikke slik. Ingen av oss har rett til å hevde at det ene er "rettere" enn det andre.
|
|
|
|
#162 |
|
By the Sea
|
Sv: Fraråder folk å ha felles økonomiLegger du merke til at du selv bruker ordet "utafor" om noe jeg gjør men reagerer negativt på at jeg bruker det samme ordet om noe du gjør?
|
|
|
#163 |
|
can-jur
|
Jeg reagerer ikke negativt. Jeg er uenig.
|
|
|
|
#164 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det har hendt at jeg har glemt mobilen min hjemme og vil låne hans for å sjekke noe på nett eller ta et bilde eller lignende. Det skjer ikke ofte, men det HAR skjedd. Nå husker jeg aldri koden hans engang, men spør jeg om den, får jeg den. Jeg hadde stusset veldig om han hadde nektet å gi meg den, DA tror jeg jeg hadde blitt litt paranoid. Men det er fordi det føles helt unaturlig for oss å ha det sånn, vi har alltid hatt det veldig åpent mellom oss.
|
|
|
#165 |
|
Rockesøster
|
Jeg blir oppriktig negativt overrasket over svaret ditt, Floksa.
|
|
|
#166 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Fraråder folk å ha felles økonomiJeg regner faktisk med at når jeg sender en sms til en venninne, så kommer den til henne. Hvis hun deler alt med hele slekta så regner jeg også med at hun sier i fra om det. |
|
|
|
|
|
#167 |
|
Tittel og tittel....
|
Men det har jo Floksa sagt at hun har gjort.
|
|
|
|
#169 |
|
© All rights reserved
|
Jeg hadde. Smser til mine venninner er typisk "Møtes 8-isj" eller "ringes seinere", og de kan hvem som helst lese. Persnlige samtaler tar jeg face to face ellet pr telefon, ikke pr sms. |
|
|
|
|
|
#170 |
|
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Fraråder folk å ha felles økonomiNoen av venninnene mine sender meg mer personlige ting enn det. |
|
|
|
|
|
#171 |
|
By the Sea
|
Sv: Fraråder folk å ha felles økonomiJeg åpner ikke brev adressert til andre og jeg åpner ikke sms'er på andres telefoner. Å respektere andres privatliv er viktig, hvorvidt innholdet i en tilfeldig sms er trivielt eller av mer personlig karakter er underordnet.
|
|
|
#172 |
|
can-jur
|
Her er vel kjernen. Jeg har ALDRI mottatt en sms med et innhold mannen min ikke kan lese. Aldri. For meg er det helt utenkelig at noen skulle sende slikt i en sms. Det er helt langt utafor hva min omgangskrets gjør. I realiteten er det ikke slik at barna eller mannen aktivt går inn på telefonen min og leser (jeg gjør det på hans, klok av skade da viktig info aldri ble lest, gang på gang) men alle har koden og mine smser kommer opp i forhåndsvisning på låst skjerm.
|
|
|
|
#173 |
|
|
Sv: Fraråder folk å ha felles økonomiSent inne i tråden. |
|
|
|
|
|
#174 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Samme her. I min verden er det helt tullete å sende såpass sensitive meldinger på pm eller sms til folk, at man må være skråsikker på at ingen andre kan komme over det. Men for all del, ser jo at folk tenker annerledes. For ordens skyld, det er stor forskjell på å ha teoretisk tilgang til partnerens telefon og pc (jobbgreier kan holdes utenfor, det har jeg ikke uansett), og å faktisk lese det som står der. Jeg kan lese alt jeg vil av mannens greier om jeg vil, men jeg gjør det aldri. Såpass respekterer jeg ham og vice versa. Kunne aldri vært i et forhold der vi ikke stolte på hverandre.
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer. Sist redigert av Dixie Diner : 15-03-15 kl 09:37. |
|
|
|
|
|
#175 |
|
maler
|
Sv: Fraråder folk å ha felles økonomiDet er ikke alt mannen skal ha tilgang på da. Jobbgreier har han som sagt ikke tilgang på, ikke i teorien engang. Det hadde vært langt utenfor.
|
|
|
#176 |
|
etterpåklokest
|
Sv: Fraråder folk å ha felles økonomiFloksa og mannen driver jo en bedrift sammen, jeg ville synes det var langt snålere om de ikke svarte på hverandres telefoner og sånt. |
|
|
|
|
|
#177 |
|
Fortynnet
|
Sv: Fraråder folk å ha felles økonomiJeg kan både skrive og motta langt mer personlige/sensitive meldinger enn "møtes kl 18", både på sms, messenger og mail. Og jeg tar det igrunnen som en selvfølge at venner og familie behandler disse på en ordentlig måte og ikke lar mannen, svigermor eller andre lese dem. Jeg tror de aller fleste jeg kjenner i det virkelige liv har samme forhold til sånt som jeg har, at det er privat. Dere som like gjerne bruker mannens telefon til å ringe og surfe, dere går vel ikke inn og leser meldingene hans? |
|
|
|
|
|
#178 |
|
Bedreviter
|
Sv: Fraråder folk å ha felles økonomiMen dere som syns det er sjokkerende at andre enn mottager kan lese SMS-er dere sender, har dere kjennskap til hvordan iPhone behandler slike meldinger? Når jeg får en SMS, så piper telefonen, og hele SMS-en (hvis den er kort) flasher opp på skjermen, uavhengig av om telefonen min er låst med kode eller ikke. Hvis da telefonen ligger på kjøkkenbordet (som den ofte gjør) der mannen min sitter og drikker kaffe (som han ofte gjør), så er det jo vanskelig å unngå å få med seg i alle fall noe av meldingen, siden blikket automatisk vil dras mot noe som piper og lyser opp. |
|
|
|
|
|
#179 |
|
keep on dreaming
Medlem siden: Mar 2010
Jeg låner innimellom telefonen til mannen min eller en av barna, eller en pc eller nettbrett, men har da aldri lest meldingene/mailene deres. Selvsagt ikke, det anser jeg som privat og det er like fjernt for meg som å rote i skuffene til datteren min eller å sjekke personlig post til mannen min. Jeg ville ikke likt det om noen av dem gjorde det med meg heller. Ikke noe vi har hatt behov for å diskutere noengang forresten, for oss er det bare helt uakseptabel oppførsel. |
|
|
|
![]() |
|
|