|
|||||||
| Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Librocubicularist
|
Sv: "Jeg er ikke ute etter noen, jeg er ute etter noe"
Det er veldig sant. Og her vil eg tru det er ei ekstra utfordring at ein ikkje kan snakke om sjukemeldingsårsak på samarbeidsmøter, utan samtykke frå pasienten. Var det ikkje ein eller annan her, som i ein liknande diskusjon fortalde om arbeidstakar som var sjukemeldt på grunn av vondt kne, medan det eigentleg handla om psykisk sjukdom?
Det der er viktig! Mi erfaring er at dei som følgjer opp på DPS jobber mykje med dette. Men det er jo først etter at ein er ferdig med ventelistene at ein kjem dit.
Ventelister utgjer utruleg mykje. Eg har nesten brukt opp ein heil AAP-periode på ventelister og utredningar og flytting til nye ventelister. Behandlaren min sa noko om det i sommar, at ho såg føre seg eit treårig løp, men at eg nå hittil har brukt mykje tid før eg kom i gang med retta og strukturert behandling nå i vår, så at det var rimeleg å snakke om to- tre år frå nå.
|
|
|
|
#2 |
|
Librocubicularist
|
AAP-perioden er dei 4 åra med 66% lønn, altså. Eg kom i gang med retta behandling i mai i år, etter eit år med sjukemelding og tre år på AAP. Eg skal i møte med NAV og håper på forlenging, så eg håper jo det ordner seg. Men når utredning og henvisninger og ventelister tar fleire år, er det ikkje bare pasienten og holdningene det handler om, altså.
|
|
|
|
#3 |
|
Introvert textrovert
|
For meg går det også ut over lønn at denne NAV-ventingen tar så himla lang tid. Jeg vil jo gjerne ut av AAP og inn i min vanlige lønn snart. Men så var NAV og jeg enige om at litt myk start var lurt. Men nå angrer jeg egentlig. Dette er dritkjedelig å vente på. Jeg er jo frisk! Bare ikke helt sikker på hvordan medisinbivirkninger fungerer i en hel dag på jobb. Det er noe annet å være frisk hjemme enn i en jobb med hele dager. Derfor litt tiltak i oppstarten.
|
|
|
#4 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: "Jeg er ikke ute etter noen, jeg er ute etter noe"Ansvarsfølelse har mye å si, men også konsekvenser av fravær. For min del er det en plage å være borte fra jobb noen dager. Det medfører masse styr og også en del ekstra arbeid når jeg kommer tilbake. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Introvert textrovert
|
Sv: "Jeg er ikke ute etter noen, jeg er ute etter noe"Kan jeg
|
|
|
#6 |
|
Librocubicularist
|
|
|
|
|
#7 |
|
Introvert textrovert
|
Godt jeg ikke har en epost i uken til saksbehandler om fortgang da.
|
|
|
#8 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Det er virkelig håpløst. Du vil jobbe, og arbeidsgiver vil at du skal jobbe og er villige til å tilrettelegge slik at det blir mulig. Og så bruker nav så himla lang tid på å godkjenne at det er greit. Det er ikke mye "arbeidslinja" over det.
|
|
|
|
#9 |
|
By the Sea
|
Sv: "Jeg er ikke ute etter noen, jeg er ute etter noe"Jeg har ikke tid til å lesa alt nå - men vil bare si én ting: kutt i sykeordningen for å få has på slabbedaskene er et elendig og uforsvarlig forslag.
|
|
|
#10 |
|
saftig
|
Dette.
|
|
|
#11 |
|
Snikende Ullteppe
Medlem siden: Nov 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Legene må mer på banen! Man må være mer restriktive med å gi 100% sykemelding og man må korte inn på lengden på sykemeldinger. Hvis man i tillegg får has på behandlingskøer, så tror jeg man kan komme noe sted.
|
|
|
#12 |
|
maler
|
Sv: "Jeg er ikke ute etter noen, jeg er ute etter noe"Det jeg ikke liker med diskusjoner som omhandler sykepenger er den mistenkeliggjøringen som alltid ligger under. Dette med å ikke ta seg sammen nok, prøve nok, ha god nok grunn, skikkelig nok diagnose. Vi vet alle at folk har ulike jobber, ulike livsfaser og ulik mestringsstrategi. Og ulik selvinnsikt. Jeg får av og til på dette forumet inntrykk av et verdensbilde som er alt for enkelt, alt for sorthvitt. Alle som har jobbet som fastleger vet at folk ikke kommer med en feil som må fikses som på et bilverksted, de kommer med hele livet sitt. Arbeidstakere er hele mennesker, noen med større belastning enn andre. Dermed kan det for noen være den skuldra som velter lasset, mens det for andre (kanskje til og med til arbeidsgivers og kollegaers forargelse) er jobben som blir ekstra viktig når alt annet butter. Og jeg synes jeg ser den fastlegen som kaster sykmeldinger etter folk i dag, de finnes sikkert, men de kan umulig være i flertall. Og det finnes definitivt veiledere og prosedyrer i bøtter og spann som skal følges, mangel på sådan er ikke greia her. Når man skal se på virkemidler må man gjøre det med utgangspunkt i at man ønsker å holde folk i jobb/få folk fort tilbake, ikke å skille mellom de verdige og de uverdige.
|
|
|
#13 |
|
Librocubicularist
|
Sv: "Jeg er ikke ute etter noen, jeg er ute etter noe"Det står og nevnt ei rekke andre faktorar som kan vere arvelige:
|
|
|
|
#14 |
|
Librocubicularist
|
Det er absolutt ei interessant problemstilling, og det her er langt meir relevant enn dei gamle materialet Neket lenka til. I saken frå 2006 var Åmli ein av kommunane som var lista opp, og det er ein kommune som har blitt henta fram i media fleire gonger som ein suksesskommune, når det gjeld målretta arbeid med sjukefråver og trygdebruk.
|
|
|
|
#15 |
|
Trademark: Imperfection
Medlem siden: Feb 2008
Jeg skal ærlig talt si at jeg skrev dette uten tanke for at det ville provosere. Mer som en konstantering. Og jeg addresserer da sosiale årsaker. Bildet for hva som forårsaker uførhet er komplekst. Og jeg mener denne "smitten" er en del av dette. Herregud, jeg tror ikke det gjelder en stor andel, men en betydelig en.
|
|
|
#16 |
|
Leser
|
Sv: "Jeg er ikke ute etter noen, jeg er ute etter noe"Får si som de sa på jodel: "Skavlan kommenterer bortskjemte enebarn, hva med oss som er bortskjemt, men ikke enebarn, da? Jeg opplever at vi blir oversett! IGJEN!!"
|
|
|
#17 |
|
Librocubicularist
|
Sv: "Jeg er ikke ute etter noen, jeg er ute etter noe"Uansett - kommuneoverlegen i Ballangen bruker høg gjennomsnittsalder som forklaringsmodell. Det er vel lite sannsynleg at Skavlan sitt forslag om å kutte ut AAP til folk under 30 vil løyse dette problemet.
|
|
|
|
#18 |
|
søt
Medlem siden: Sep 2006
Sv: "Jeg er ikke ute etter noen, jeg er ute etter noe"Jeg skulle ønske at det var forventet at man dukket opp på NOE og gjorde en eller annen nyttig og sosial "jobb" når man var ute av arbeidslivet for en lengre periode. Nøyaktig hvordan og hvor mye har jeg ikke fasiten på, men det måtte jo være slik at man kunne velge blant litt forskjellig (handle for eldre/kviste skog/ekstrahjelp i barnehagen/male lekeplassen/lære flyktninger å strikke/OSV) og at man selvsagt måtte se an dagsformen.
|
|
|
#19 |
|
Librocubicularist
|
Kva er forskjellen på stor og betydelig?
|
|
|
|
#20 |
|
Trademark: Imperfection
Medlem siden: Feb 2008
Hvis du legger godviljen til så tror jeg du skjønner hva jeg mener. Men med stor så mener jeg ikke 10 prosent. Men med betydelig så mener jeg kanskje 1 til 3 prosent? Og dette er tall tatt ut fra luften for å diskutere.
|
![]() |
|
|